Jump to content
Annons

Vad heter den här sångtekniken


KaptenDavidsson

Recommended Posts

Såg på idol förra veckan och såg en av deltagarna göra det här:

Alltså: dista rösten. Samma som i "hit the road jack" där tjejen sjunger: Don't care if you do. Jag tycker hon låter lite som en saxofon.

Har hört det i otaliga låtar och gillar det men vet inte riktigt vad det heter. Det är ju inte growling och inte vocal fry. En del verkar kalla det "rock voice" men det är nog inte det tekniska namnet.

Sen kunde det ju vara kul att veta hur folk använder det. Är det för att få mer tryck i sången eller för att göra långa toner intressantare.

När började man använda det? Har aldrig hör det i klassisk musik eller folk. Kan det ha något med blues att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det heter edge, kolla länken finns ett antal olika termer! http://www.gehrmans....CFel8cAoddmwA2w Glottisstöt har med tal att göra http://sv.wikipedia.org/wiki/Glottisst%C3%B6t

Redigerat av Henric Svensson
Link to comment
Dela på andra sajter

Dista, ryta, det brukar räcka fint för att förmedla vad man talar om.

Jag har aldrig hört något formellt namn för det sättet att behandla stämbanden, vare sig i skola, studio, eller av sång- eller logopeder.

Mycket märkligt, det finns ju termer även för sångteknik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Skrik!

Ja oja. Jag har bara aldrig hört nåt för just det här.

Finns säkert nåt latinskt fikon-uttryck, typ 'matrissigalicera' eller gud vet vad ..

Dista, ryta, det brukar räcka fint för att förmedla vad man talar om.

Jag har aldrig hört något formellt namn för det sättet att behandla stämbanden, vare sig i skola, studio, eller av sång- eller logopeder.

Det behöver inte vara på latin men det hade varit bra om det fanns ett distinkt namn så att alla vet vad man pratar om. Om man söker på skrik, ryta eller dista röst och liknande får man upp allt från growling och pig squeal till att dista rösten med en distpedal. Skrik verkar även användas som ett nedsättande uttryck.

Är det kanske det som kallas för "glottisstöt"?

Glottisstöt verkar vara H:et i "aha" om jag förstått det rätt.

Det heter edge, kolla länken finns ett antal olika termer! http://www.gehrmans....CFel8cAoddmwA2w

Gött, det verkar stämma men det verkar vara få som använder uttrycket.

Är det bara jag som tycker det är konstigt att alla vet vad man gör när man wailar, growlar, sjunger falsett, flöjttoner, vibrato, joddling osv men att "Edge" som är minst lika vanligt är så okänt som ord?

Det behövs ju verkligen ett ord för det också. Låt säga att man repar in en låt och säger till sångerskan: Du wailade lite för mkt i andra versen. Alla förstår vad man pratar om. Om man istället säger: Du skrek för mkt i andra versen får man ju känslan av att tonarten är för hög kanske, det är väldigt diffust vad man pratar om. Men om man säger: Du använde lite för mycket edge förstår ingen heller eftersom uttrycket är så okänt.

Redigerat av KaptenDavidsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...