Jump to content
Annons

Hjälp mig lista ut vad som gör det så bra! (Sick Individuals låtar)


borjadja

Recommended Posts

Hej, jag har länge önskat att kunna göra lika sköna och "gungiga" låtar/dropp som Sick Individuals. Jag har försökt lite blandade tekniker för detta men inte kommit fram till något bra resultat. Jag hade därför varit extremt tacksam om ni här på forumet kunde hjälpa mig!

Här är några exempel:

Vid 0.37:

https://soundcloud.com/sickindividuals/one-last-kiss-remix

Vid 0.08:

Vid 1.39:

https://soundcloud.com/sickindividuals/korr-a-fiyacracka-sick

Vilka ljud kan ni höra som får deras låtar att bli så svängiga? Vilka tekniker använder de för att det blir så bra? Har ni tips på ljud och upplägg som jag borde använda mig av för att uppnå samma typ av gung så dela gärna med er. 🙂

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yes, har tänkt en del på detta jag med!

Först och främst är det bra ljud och bra melodier/fraseringar från början. Inga ljud tävlar heller mot varandra utan alla hjälper till mot samma groove. Sen tror jag en väldigt viktig del är notlängd och notstart. Speciellt bas är känsligt för noternas längd - förkorta någon ton här och där har jag märkt gör mycket för svänget.

Även starten på noterna - speciellt beats kan få en ordentlig skjuts av att flytta fram slagen lite i gridet. Även på synthar och melodier - låter det för mycket grid blirdet oftast inte mycket sväng.

Det finns liksom ingen plugg som kan fixa svänget åt en, utan det måste finas där innan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

d-b (oregistrerad)

I själva "dropen" i första låten är det väl en filteröppning på basljudet som gör att det bubblar och svänger lite extra?

I den andra låten verkar det ligga en pitch bend nedåt på basljudet i droppen.

I den sista låtdroppen tror jag att de har tagit ett väldigt kort ljud som de vänt baklänges och som ger den sugande känslan.

Redigerat av d-b
Link to comment
Dela på andra sajter

LeadLjudet skall vara korta och "torra". Ofta i sån här typ av musik använder man reverb's med extremt lite decay, det gör att ljudet låter bredare och mer realistiskt (Som att ljudet är inspelat i ett oisolerat rum). Effekten av väldigt lite decay på reverben blir allt mer vanligare i EDM Musiken. Man kan också läga på en distorsion på leadljudet för att få en mer agresiv karaktär! ☺️ ^_^

Lycka till med producsionerna! 🙂 :)

MVH// Beatarce, lyssna gärna på min musik på spotify!!! ------> Beatarce ☺️ ^_^ ☺️ ^_^

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...