Jump to content
Annons

The salt & pepper method


Terror

Recommended Posts

Annons

Om man vänder på det, får bara de som HAR gått musikplugg göra musik? Då är det bara att sälja grejerna...

Jag var bara intresserad av att höra hur folk ser på personer som lägger ner mängder av tid på att bli bra på att göra musik, i kontrast till 'samplingar/syntar/dator/färdiga verktyg ger en bättre ljud direkt, och hur man gör spelar ju ingen roll ..'.

Att förbjuda musik att göras på nåt annat sätt än 'det rätta' (vad nu det är), det vore ju helt absurt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

jan guillous läsare?

Lite osäker på vad du syftar på där ... att Guillous läsare föredrar böcker som skrivits på skrivmaskin och inte på en laptop? (Du behöver inte svara, jag är inte nyfiken, frågan var mer indirekt än något.)

Jag vågar hursomhelst sätta en hel del på att de flesta inte vet att Guillou envisas med att skriva på en gammal Halda (eller vad det nu är). Böcker läser man för att man vill ta del av vad författaren har att berätta, inte för att läsa se vad man kan åstadkomma med en skrivmaskin (som en sorts kontring till dator).

Om en dator utgör någon sorts störfaktor i Guillous skrivande, medan hans konkurrenter har förmågan att "konvertera" till andra tekniker, säger kanske lite mer om Guillou som författare.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite osäker på vad du syftar på där ...

Om en dator utgör någon sorts störfaktor i Guillous skrivande, medan hans konkurrenter har förmågan att "konvertera" till andra tekniker, säger kanske lite mer om Guillou som författare.

om JG själv känner att han skapar bättre prosa genom att välja det verktyg han väljer och därför skriver det han skriver så som han skriver det - så voila finns en koppling till vad hans läsare sen får läsa och vad dom tycker om det

att olika verktyg får en att arbeta på olika sätt är väl inget som helst konstigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var bara intresserad av att höra hur folk ser på personer som lägger ner mängder av tid på att bli bra på att göra musik, i kontrast till 'samplingar/syntar/dator/färdiga verktyg ger en bättre ljud direkt, och hur man gör spelar ju ingen roll ..'.

Det är ju en fördel att man slipper lära sig allt från scratch, med hur man får en bra ton i vartenda enskilt instrument man vill ha med i sina låtar. Det fixar ju de instrumentalister som ljudbiblioteksmakarna har spelat in - så då behöver musikmakaren bara koncentrera sig på att skapa musik.

Visst - om det är väldigt viktigt att det låter helt "perfekt", så behöver man ju faktiskt också lära sig hur de enskilda instrumenten spelas i verkligheten även när man använder ljudbibliotek, men i de flesta fall är det inte fullt så kinkigt, utan det är många instrument som används samtidigt i mixen och behovet för 100% "perfekt" spelande blir mindre, så länge ljudet är bra, vilket det ju är vare sig det är nybörjare eller proffs som använder ljudbiblioteket, eftersom det är proffs som har spelat och proffs som har spelat in.

Link to comment
Dela på andra sajter

om JG själv känner att han skapar bättre prosa genom att välja det verktyg han väljer och därför skriver det han skriver så som han skriver det - så voila finns en koppling till vad hans läsare sen får läsa och vad dom tycker om det

att olika verktyg får en att arbeta på olika sätt är väl inget som helst konstigt

Precis! Det är samma sak som att någon föredrar Cubase, någon annan föredrar Reaper och en tredje föredrar digitalporta. Det verktyg man gillar bäst, jobbar man också bäst med och får bäst resultat med.

Om det sedan beror på att han är gammaldags, nostalgisk eller teknikfientlig, spelar inte så stor roll, utan han kör sitt race bäst med de verktyg som han trivs bäst med - och då är det ju bra (om man nu gillar JG).

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

om JG själv känner att han skapar bättre prosa genom att välja det verktyg han väljer och därför skriver det han skriver så som han skriver det - så voila finns en koppling till vad hans läsare sen får läsa och vad dom tycker om det

att olika verktyg får en att arbeta på olika sätt är väl inget som helst konstigt

Det fattar väl jag med. Men det där var inte i närheten en koppling till att en läsare skulle bryr sig huruvida en bok har "lekts fram" eller skrivit på en skrivmaskin vars reservdelar inte längre tillverkas.

Du ser det ur Guillous perspektiv, jag ur läsarens.

Ska du argumentera för att jag har fel, får du nog också argumentera ur läsarens perspektiv. Ur kreativ synpunkt kan jag se vikten av att använda de verktyg man är van vid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fattar väl jag med. Men det där var inte i närheten en koppling till att en läsare skulle bryr sig huruvida en bok har "lekts fram" eller skrivit på en skrivmaskin vars reservdelar inte längre tillverkas.

Du ser det ur Guillous perspektiv, jag ur läsarens.

Ska du argumentera för att jag har fel, får du nog också argumentera ur läsarens perspektiv. Ur kreativ synpunkt kan jag se vikten av att använda de verktyg man är van vid.

Jäpp! I vanlig ordning är det resultatet som räknas när man har mottagarens perspektiv, medan resan dit är fullständigt ointressant för alla andra än den som skapar.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jan Guillou är en av de få författarna idag som fortfarande skriver på en "riktig" skrivmaskin. Han säger att det blir mer allvar av arbetet då; han menar att det med datorer blir för lätt att stryka och ändra och att man därför tror att det bara är att leka sig fram. (Känns igen även bland oss musiker, eller hur?) Men säg den läsare som bryr sig huruvida en bok har "lekts fram" eller skrivit på en skrivmaskin vars reservdelar inte längre tillverkas.

Bah! Moderna hjälpmedel är fusk! Har man något vettigt att säga mänskligheten så tänker man igenom det ordentligt. Och tar bort allt oväsentligt. På den gamla goda tiden skrev man ner det av betydelse på runsten. Man fångade essensen utan en massa krusiduller. Eller, jo med krusiduller, men man fick rista dem själv. Visst är det så det ska gå till, även om det sedan mastras till en PDF. Visst, man förlorar lite tyngd med en pdf i jämförelse med en runsten. Men folk vill ha med sig verket i mobilen i det moderna samhället.
Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på om man vill sälja så måste man ju göra musik som man vet köparna gillar, så många som möjligt. Har man en restaurang så måste gästerna gilla maten, även om man själv vill krydda mer.

Lika här, spelar ingen roll om det är ett samplat Steinway eller äkta - köper folk musiken för att det är bra så har man, i det fallet, lyckats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ser det ur Guillous perspektiv, jag ur läsarens.

jag också

läsaren vill givetvis ha en så bra bok som möjligt att läsa

och det får han genom JG på det sätt JG jobbar

så även om inte läsaren bryr sig om vilket sätt JG skriver så bryr han sig om det som skrivits - och det i sin tur påverkas av hur JG jobbat

du måste se det i ett lite vidare perspektiv

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på om man vill sälja så måste man ju göra musik som man vet köparna gillar, så många som möjligt. Har man en restaurang så måste gästerna gilla maten, även om man själv vill krydda mer.

Lika här, spelar ingen roll om det är ett samplat Steinway eller äkta - köper folk musiken för att det är bra så har man, i det fallet, lyckats.

på nåt sätt tycker jag du pratar om en helt annan sak
Link to comment
Dela på andra sajter

jag också

läsaren vill givetvis ha en så bra bok som möjligt att läsa

och det får han genom JG på det sätt JG jobbar

så även om inte läsaren bryr sig om vilket sätt JG skriver så bryr han sig om det som skrivits - och det i sin tur påverkas av hur JG jobbat

du måste se det i ett lite vidare perspektiv

på nåt sätt tycker jag du pratar om en helt annan sak

Det är faktiskt lite vad jag tycker att du också gör ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bah! Moderna hjälpmedel är fusk! Har man något vettigt att säga mänskligheten så tänker man igenom det ordentligt. Och tar bort allt oväsentligt. På den gamla goda tiden skrev man ner det av betydelse på runsten. Man fångade essensen utan en massa krusiduller. Eller, jo med krusiduller, men man fick rista dem själv. Visst är det så det ska gå till, även om det sedan mastras till en PDF. Visst, man förlorar lite tyngd med en pdf i jämförelse med en runsten. Men folk vill ha med sig verket i mobilen i det moderna samhället.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var bara intresserad av att höra hur folk ser på personer som lägger ner mängder av tid på att bli bra på att göra musik, i kontrast till 'samplingar/syntar/dator/färdiga verktyg ger en bättre ljud direkt, och hur man gör spelar ju ingen roll ..'.

Står de verkligen i kontrast till varandra?

Link to comment
Dela på andra sajter

på nåt sätt tycker jag du pratar om en helt annan sak

På sätt och vis kanske, men jag menade bara att de som tycker samplingar är fusk kanske fokuserar på lite fel grejer. Är ens mål att spela perfekt på riktiga instrument så fine, men det är ju ingen diktatur när det gäller musik heller? Den här tråden kändes ett tag som en iPhone vs Samsung-tråd och jag fattar inte varför man hänger upp sig på hur andra gör sin musik???

Link to comment
Dela på andra sajter

På sätt och vis kanske, men jag menade bara att de som tycker samplingar är fusk kanske fokuserar på lite fel grejer. Är ens mål att spela perfekt på riktiga instrument så fine, men det är ju ingen diktatur när det gäller musik heller? Den här tråden kändes ett tag som en iPhone vs Samsung-tråd och jag fattar inte varför man hänger upp sig på hur andra gör sin musik???

nej jag håller med dig

att man har en stark åsikt om vad man själv tycker och hur man själv vill jobba och vad man anser om hur andra jobbar är en sak - att vilja förbjuda är nåt helt annat

jag tror heller inte att man ska ta åt sig så starkt över att nån tycker eller tänker på ett visst sätt om det sättet man själv valt att använda

tycker gunnar nilsson att vst-gitarr är fusk så har han ju all rätt att tycka det - utan att den som använder vst-gitarr behöver bry sig så mycket om det

det är ju inte så att det innebär nåt hinder att fortsätta använda vst istället för att plonka på en strata

och vice versa

fast du pratade i termer som att man lyckats om man säljer - är inte det en helt annan diskussion?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

fast du pratade i termer som att man lyckats om man säljer - är inte det en helt annan diskussion?

Nej, jag menade inte att det typ är enda sättet att lyckas men om det är det man vill så är ju det målet? Vill man bara bli bra på instrument men aldrig direkt komma någonstans så är det helt ok.

MEN...har man kanske inte talang men ändå envisas med att sjunga falskt, spela surt eller så men skulle kunna lyckas med dansmusik och samplingar - varför inte hoppa på det tåget?

Med gitarrnilsson kan jag väl köpa att samplingar är hittepå...äldre brukar ju inte vara SÅ öppna med nyare grejer...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Konsumenten kanske skiter högaktningsfullt hur en låt är skriven, vilka instrument som användes och hur det är inspelat eftersom en "vanlig" lyssnare inte har kunskap eller intresse i frågan...

MEN det kan ju vara så att en musiker spelar bättre gitarr på en Gibson än en Charvel och vise versa. Vilket givetvis resulterar i ett bättre slutresultat om musikern använt sig av utrustning den är van vid och det kommer säkerligen konsumenten uppskatta.

Världen är inte så svartvit som flera på det här forumet verkar tro. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på om man vill sälja så måste man ju göra musik som man vet köparna gillar, så många som möjligt. Har man en restaurang så måste gästerna gilla maten, även om man själv vill krydda mer.

Lika här, spelar ingen roll om det är ett samplat Steinway eller äkta - köper folk musiken för att det är bra så har man, i det fallet, lyckats.

Ja är det att sälja exemplar man är ute efter, utan några andra strävanden, då är det ju ganska wäjst of tajm med annat än några färdiga loopar av trummor, kick, sång och 2-4 fabriks-syntpatchar (i alla fall i dagsläget).

Det håller jag med om. Där behövs inte övning. Och nyanser, detaljrikedom och själfullhet mer av ett hinder än en hjälp. Har man en restaurang, som du säger, så finns det ju inget som säljer bättre än McDonalds, och det som säljer minst är ytterst nyansrikt balanserade rätter typ fransk eller rysk delikatess.

Link to comment
Dela på andra sajter

Konsumenten kanske skiter högaktningsfullt hur en låt är skriven, vilka instrument som användes och hur det är inspelat eftersom en "vanlig" lyssnare inte har kunskap eller intresse i frågan...

MEN det kan ju vara så att en musiker spelar bättre gitarr på en Gibson än en Charvel och vise versa. Vilket givetvis resulterar i ett bättre slutresultat om musikern använt sig av utrustning den är van vid och det kommer säkerligen konsumenten uppskatta.

Absolut! Det är ju också det som är det fina med ljudbiblioteken. Där man man proffs som spelar på sitt favoritinstrument, så då får man ett väldigt bra resultat. För att få det helt perfekt realistiskt, så behöver man dock ha förståelse för hur man spelar på det riktiga instrumentet, men man har i alla fall förutsättningar för ett bra resultat utan att vara tvungen att lära sig allting från scratch.

Världen är inte så svartvit som flera på det här forumet verkar tro. 😑

Nej - men i sådana här diskussioner blir det alltid ytterligheterna som diskuteras och efter ett tag accepterar vissa inte alls att det finns en annan uppfattning än deras egen. Någon gråskala existerar inte i stridens hetta, även om de flesta nog ändå inser att det blir lite fjantigt att det blir så polariserat som det ofta blir...

Det är också därför långa debatter många gånger leder till att Godwins lag besannas... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut! Det är ju också det som är det fina med ljudbiblioteken. Där man man proffs som spelar på sitt favoritinstrument, så då får man ett väldigt bra resultat. För att få det helt perfekt realistiskt, så behöver man dock ha förståelse för hur man spelar på det riktiga instrumentet, men man har i alla fall förutsättningar för ett bra resultat utan att vara tvungen att lära sig allting från scratch.

Absolut, det finns människor som gör bättre musik genom att få ett förutbestämt ljud och klippa och klistra alternativt att spela det på något midi-instrument men det finns även musiker som gör bättre musik med gamla hederliga instrument istället för midi.

Det kan ju även vara så att väldigt många konsumenter föredrar det ena före det andra utan att ens veta om varför. Spelar det då roll hur vi gör när vi färdigställer våra produktioner? Jag är övertygad om att det spelar stor roll men jag har inget intresse av att övertala någon annan att tycka lika dant. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, det finns människor som gör bättre musik genom att få ett förutbestämt ljud och klippa och klistra alternativt att spela det på något midi-instrument men det finns även musiker som gör bättre musik med gamla hederliga instrument istället för midi.

Håller med fullständigt. 🙂

Det kan ju även vara så att väldigt många konsumenter föredrar det ena före det andra utan att ens veta om varför. Spelar det då roll hur vi gör när vi färdigställer våra produktioner? Jag är övertygad om att det spelar stor roll men jag har inget intresse av att övertala någon annan att tycka lika dant. 🙂

Detta tror jag däremot inte alls. Möjligen att andra erfarna musiker kan uppfatta vissa skillnader - men absolut inte den genomsnittlige musikkonsumenten, utan där är vi mycket mer självkritiska än vad vi egentligen hade behövt vara för lyssnarnas skull... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja är det att sälja exemplar man är ute efter, utan några andra strävanden, då är det ju ganska wäjst of tajm med annat än några färdiga loopar av trummor, kick, sång och 2-4 fabriks-syntpatchar (i alla fall i dagsläget).

Det håller jag med om. Där behövs inte övning. Och nyanser, detaljrikedom och själfullhet mer av ett hinder än en hjälp. Har man en restaurang, som du säger, så finns det ju inget som säljer bättre än McDonalds, och det som säljer minst är ytterst nyansrikt balanserade rätter typ fransk eller rysk delikatess.

Krasst så ska det vara billigt. Sen går väl utvecklingen framåt i allt, bara att hissa eller dissa.

Billigt med mat alltså...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja är det att sälja exemplar man är ute efter, utan några andra strävanden, då är det ju ganska wäjst of tajm med annat än några färdiga loopar av trummor, kick, sång och 2-4 fabriks-syntpatchar (i alla fall i dagsläget).

Det håller jag med om. Där behövs inte övning. Och nyanser, detaljrikedom och själfullhet mer av ett hinder än en hjälp. Har man en restaurang, som du säger, så finns det ju inget som säljer bättre än McDonalds, och det som säljer minst är ytterst nyansrikt balanserade rätter typ fransk eller rysk delikatess.

Jag blir lite irriterad på ditt sätt att racka ner på elektronisk musik.

F ö undrar jag om du kan peka ut någon stor hit som är gjord på sättet du beskrev i första stycket? Tror du mest sysslar med ordbajseri.

Skulle vara fint om du kunde visa vart skåpet ska stå och göra en hit under de förutsättningarna. Det är ju skitenkelt enligt dig.

Redigerat av D Vibe
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...