Jump to content
Annons

Köpa comboförstärkare, hur stark bör den vara?


Pacanin (oregistrerad)

Recommended Posts

Pacanin (oregistrerad)

Är trummis egentligen och har aldrig funderat över vad som funkar live eller inte när det gäller gitarrförstärkare. Hoppar in ibland med ett coverband på trummor men nu senast på lite kompgitarr och märkte att min lilla Fender Frontman (38w tror jag) inte räckte till. Vi mikade upp den så det hördes säkert bra ut men försvann i medhörningen ( de andra i bandet hörde men inte jag..) och för att jag skulle kunna höra den så var jag tvungen att dra upp volymen rätt bra på den men då "distade" den när jag ville ha rent gitarrljud. Jag kör genom en Boss ME25 pedal och de överstyrda ljuden funkade okej (inte bra men okej) genom min stärkare men så fort en låt med rent/cleant ljud skulle spelas tyckte jag att det distade.

När jag spelar hemma så har problemet aldrig kommit så klart eftersom volymen är mycket lägre då.

Ska jag satsa på en större stärkare, vad är i så fall minimum för ett coverband på fest/bröllopsfest nivå, så det är ju inga större scener man lirar på, 50w räcker det oftast eller ska man gå upp?

När man läser om diverse förstärkare som ger 5w, tex Blackstar, Orange Tiny Terror m.m. Hur används dem live? En tanke som slår mig bara.

Inte intresserad av en stack utan en combo i så liten fysisk storlek som möjligt.

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min Fender Hotrod med en enkeltolva o 40 rörwatt brukar räcka bra även bredvid en trummis som slår hårt...

Den låter bra ihop med alla pedaler jag testat också, nåt miniförstärkarna kan vara sämre på. 40 watt Hot Rod är ett ganska säkert kort, både rena o distade ljud är skitsnygga, pedaler överflödiga egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en orange dual terror på 30 w som räcker mer än väl till mindre gig, den går att koppla om även till 15 w och det hade nog funkat det också. Är det en transistorstärkare du har så kräver dom väl en högre effekt för att låta lika högt som en rörstärk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en 50w Marshallcombo (VintageModern/rör!), tror aldrig jag har ens kört den på över 4/10 när vi repar eller spelar live. Lirar vansinnigt högt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt man kan glömma är att man ska ha upp förstärkaren/combon på en stol eller liknande så man hör den. En mindre combo nere vid fötterna hör man inte bredvid en trummis. I ett av polarnas band vägrar gitarristen att stå framför sina bägge AC50 i replokalen, han kör bägge för fullt o har dem på stolar och riktade rätt på den stackars sångaren, själv står han en god bit bredvid så det inte ska bli för högt. Hopplös situation för sångaren som funderar på att lägga av eftersom han inte hör sig själv ett piss. "Så här har jag alltid gjort" säger gitarrmannen....

Det bästa ang gitarrförstärkare live tycker jag är att rikta dem från sidan in mot scenen, inget ljud rakt framåt, det ska gå vägen genom PAt. Sämst är att rikta den så den pekar framåt, rakt mot en eventuell ljudtekniker/mixare. Då går ljudet som ett smalt streck fram till mixerbordet och den korkade mixaren kommer säkert som amen i kyrkan att stänga av det ljudet helt i PAt. Flyttar man sig bara två meter i sidled framför scenen hörs ingen gitarr alls. Så här brukar det vara nio ggr av tio vid konserter. Varken gitarristerna eller ljudteknikerna fattar detta enkla faktum, oavsett om de hållit på i 30 år eller mer.

Kör man gitarrljudet in från sidan så hör ju alla på scenen det, och man måste inte dra upp den så förbannat i monitorerna. Jag ser alltid till att ha stärkaren så, och noll volym på gitarren i medhörningssytemet. Bara fördelar.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

pjocke (oregistrerad)

Jag kan ingenting om gitarrförstärkare, men om jag hade varit gitarrist hade jag haft svårt att hålla mig från Oranges Tiny Terror-combo. Så himla söt. Är den bra? Ingen aning 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För PA-förstärkning brukar man räkna med ca 4W per åhörare.

200 i publiken = 800W. Väldigt rund siffra förstås.

Men det är för PA, inte enskild musiker.

volymmässigt behöver du egentligen bara ha styrka upp till den nivå där PA behövs, för utöver den nivån så kör du ju ut guran genom PAt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pacanin (oregistrerad)

har en fender blues jr till salu- 15 rörwatt, låter skitbra. har bytt det trista originalelementet till ett celestion v30 och satt in nya JJ-rör. pm om intresserad, finns i gbg.

Tack, jag hör ev av mig. Har låg budget dock.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ingenting om gitarrförstärkare, men om jag hade varit gitarrist hade jag haft svårt att hålla mig från Oranges Tiny Terror-combo. Så himla söt. Är den bra? Ingen aning 🙂

Den är inte bara söt..... Ett jäkla kräm i. Har iofs inte testat combon, bara toppen men det sitter väl ett 12" element i combon så det borde inte vara så stor skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

pjocke (oregistrerad)

Den är inte bara söt..... Ett jäkla kräm i. Har iofs inte testat combon, bara toppen men det sitter väl ett 12" element i combon så det borde inte vara så stor skillnad.

Jepp, sitter ett Celestion G12H i combon. Jag har också hört att det är ett jävla drag i toppen, och det är nästan så att jag överväger att lära mig att spela gitarr för att kunna motivera att köpa en 🙂

http://www.orangeamps.com/products/guitar-amp-combos/terror-series/tiny-terror-combo/

Link to comment
Dela på andra sajter

egentligen så ska du kunna klara dig med en liten stärkare och sen får ljudteknikern se till att den hörs i medhörningen. men för att kunna höras direkt på scen eller i replokal så bör du nog satsa på en 40-60 w (rör watt, dubbelt om det är transistor stärkare), beronde på vad du vill ha för ljud/typ av musik du spelar och hur mycket du vill betala så är det ju lättare att komma med råd när man vet det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pacanin (oregistrerad)

egentligen så ska du kunna klara dig med en liten stärkare och sen får ljudteknikern se till att den hörs i medhörningen. men för att kunna höras direkt på scen eller i replokal så bör du nog satsa på en 40-60 w (rör watt, dubbelt om det är transistor stärkare), beronde på vad du vill ha för ljud/typ av musik du spelar och hur mycket du vill betala så är det ju lättare att komma med råd när man vet det.

Hej

Budget är tyvärr ganska låg. Har tidigare tittat på Marshalls MG-serie. Bra eller dålig vet jag inte. Peavey vyper75(osäker på namnet) och liknande. Egentligen är jag inte intresserad av massa "modelleringar" direkt i stärkaren , men några effekter kanju vara bra om jag inte anänder min Boss Me25-pedal. Har fått tipset om Fender SuperChamp XD (eller om den heter XD nu?), är väö en rörstärkare om jag fattat det rätt, 15w. Pris ca 3500 tippar jag. Skulle gärna under tvåtusen (är ju egentligen trummis och har gitarrliret vid "sidan om" 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittat runt på begagnat-marknaden? Jag köpte min Marshall Artist 4203 runt 97/98 någon gång för 3000 kr. 30 W rörslutsteg (transistorer i försteget, i alla fall på den rena kanalen) och en tolva. Har haft många förstärkare, men den har fått hänga med och är numera min huvudförstärkare. Har aldrig varit med om någon situation där den inte räcker till. Brukar visserligen koppla en extra 1x12"-låda till den, men det är mest för att få aningen mer botten.

Edit: Finns t ex en till salu i Värmland: http://www.blocket.se/varmland/Marshall_Artist_4203_Combo_30w_48629052.htm?ca=11&w=3

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Pacanin (oregistrerad)

Tittat runt på begagnat-marknaden? Jag köpte min Marshall Artist 4203 runt 97/98 någon gång för 3000 kr. 30 W rörslutsteg (transistorer i försteget, i alla fall på den rena kanalen) och en tolva. Har haft många förstärkare, men den har fått hänga med och är numera min huvudförstärkare. Har aldrig varit med om någon situation där den inte räcker till. Brukar visserligen koppla en extra 1x12"-låda till den, men det är mest för att få aningen mer botten.

Edit: Finns t ex en till salu i Värmland: http://www.blocket.s...2.htm?ca=11&w=3

Hej

Tack, jag ska ta en titt på beg.marknaden.

..och tack för tipset ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom där masrshall lådorna har jag svårt för^^. Kanske bara är jag men jag tycker dom låter så skräniga.

Marshall är ju lite speciella. Provar man en typiskt Marshall-förstärkare på egen hand kan den ju kännas lite kärv, kantig och osostifikerad. Men de funkar ju otroligt bra i bandsammanhang.

Men visst, alla diggar såklart inte ljudet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, för 2000:- blir det svårt att hitta en rörstärkare. testade en blackstar top när jag köpte min Laney rör top och den lät bra fast det inte var rör och den kostade lite över 3000:- så den borde ju finnas i mindre variant som kombo till vettigt pris.

testa en sån här: http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=5214&artno=296632 testade 60w toppen och den lät riktigt bra!.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...