Jump to content
Annons

Problem med basen i mitt mixer rum


Brinken

Recommended Posts

Hej jag sitter i ett lite rum och mixar som jag har ljudisolerat så ljudet stutsar nästan inget ting mellan väggarna men nu till problemet,

Att när jag sitter framför dator hör jag inte så mycket bas men om man ställer säg längst bak i rumet så får man jätte mycket bas. Så hur gör jag för att få mer bas där jag sitter och inte längst bak i rumet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett mycket vanligt problem: Små rum har genrellt svårt att återge bas på ett korrekt sätt. Det bästa du kan göra att installera så kallade basfällor, tex från GIK acoustics, samt att experimentera med att flytta högtalare och ändra lyssningsposition.

Här kan du läsa på mer om fenomenet: http://gikacoustics.co.uk/articles/ eller tex här: http://www.gearslutz...look-here.html.

Ett annat tips är att använda sökfunktionen här på forumet.

Mmh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - inte diffusor, utan troligen behöver du avstämda basfällor för att tämja basen. Det handlar om stående vågor och att du på grund av det får toppar och dalar vid vissa frekvenser på olika ställen i rummet - även kallat "room modes".

Jag har totat ihop en liten artikel om akustikbehandling här: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling - så kan du få lite info på svenska också... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - inte diffusor, utan troligen behöver du avstämda basfällor för att tämja basen. Det handlar om stående vågor och att du på grund av det får toppar och dalar vid vissa frekvenser på olika ställen i rummet - även kallat "room modes".

Jag har totat ihop en liten artikel om akustikbehandling här: http://wiki.kontroll...ustikbehandling - så kan du få lite info på svenska också... 🙂

Hm. Jag skrev in mina rumsmått; längd 4,28, bredd 3,78 och höjd 2,64 i den här kalkylgrejen;

http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm

Men svaret blev ju hur många olika frekvenser som helst? Kan man se vilken frekvens som antagligen är största boven? Om jag visste det kunde jag kanske lite lätt ignogera att det (enligt vad jag tycker det låter i rummet) blir lite för mycket av den basfrekvensen när jag härjar med mina eq?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - inte diffusor, utan troligen behöver du avstämda basfällor för att tämja basen. Det handlar om stående vågor och att du på grund av det får toppar och dalar vid vissa frekvenser på olika ställen i rummet - även kallat "room modes".

Jag har totat ihop en liten artikel om akustikbehandling här: http://wiki.kontroll...ustikbehandling - så kan du få lite info på svenska också... 🙂

tar inte basflällorna bort basen eller jag helt fel?

jag vill ju få mer bas där jag lyssnar inte 2-3 meter bakom mig

Link to comment
Dela på andra sajter

tar inte basflällorna bort basen eller jag helt fel?

jag vill ju få mer bas där jag lyssnar inte 2-3 meter bakom mig

Nej - basfällorna tar inte bort basen, utan de gör att rummets respons blir jämnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har liknade ljud i mitt rum, det låter alltså mer bas en bit bakåt från sweetspot/mixplatsen, även om det är fullt tillräckligt vid mixplatsen. Ett första enklare sätt att få bättre mixar är kanske att helt enkelt strunta i basförstärkningen längre bak i rummet, o skruva till så bra ljud det bara går vis mixplatsen, o även lyssna i lurar, o jämföra med välljudande låtar på Spotify. Det heter ju närfältsmonitorer, så då är det väl där man ska lyssna i första hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej vad ska jag för några då?

Hur många ska jag ha?

Avstämda fällor, typ Helmholtz-resonator eller liknande. Hur många beror på hur många olika basfrekvenser som är de största bovarna.

För att få bukt med stående vågor så räcker inte porösa absorbenter så långt som man kunde önska. De lösningar som finns att köpa färdigt, är ganska dyra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm. Jag skrev in mina rumsmått; längd 4,28, bredd 3,78 och höjd 2,64 i den här kalkylgrejen;

http://www.mcsquared...metricmodes.htm

Men svaret blev ju hur många olika frekvenser som helst? Kan man se vilken frekvens som antagligen är största boven? Om jag visste det kunde jag kanske lite lätt ignogera att det (enligt vad jag tycker det låter i rummet) blir lite för mycket av den basfrekvensen när jag härjar med mina eq?

Claes, såg du det här? Förvirrande många hz i rutorna. Vilken är den värsta i mitt fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Avstämda fällor, typ Helmholtz-resonator eller liknande. Hur många beror på hur många olika basfrekvenser som är de största bovarna.

För att få bukt med stående vågor så räcker inte porösa absorbenter så långt som man kunde önska. De lösningar som finns att köpa färdigt, är ganska dyra.

Vart kan man få tag i såna för en bra pris finns dom på thomann?

Jag har ljudisolerat dom hörnen som är där högtalarna står mot

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom rummets resonanser, så är det också lite så att dom djupaste frekvenserna behöver lite utrymme på sig för att utvecklas. Våglängden är längre.

Hade det problemet en gång i lokalradions utmärkta studio här. Satt man vid mixern lät det ganska bra, men klev man upp och gick 3,5 meter bort och lyssnade så mullrade det djävulen.

Lite av det ligger liksom i fysikens natur. Men anpassar du lokalen kan du komma långt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, såg du det här? Förvirrande många hz i rutorna. Vilken är den värsta i mitt fall?

Kolla på de tre första nuffrorna. Sedan ser du att de följande bara är multiplar av dem. Dämpar du de första så hänger de andra också med. Sedan får du också göra en avvägning mellan de olika. Du ser t ex att runt 60-65 och runt 80Hz är det flera som samlas i de olika grupperna, så jag skulle tro att du har mest trassel kring 60 och 80Hz...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart kan man få tag i såna för en bra pris finns dom på thomann?

Jag har ljudisolerat dom hörnen som är där högtalarna står mot

Känner inte till Thomanns sortiment, men ett exempel på basfällor som kan stämmas om till olika frekvenser mellan 50 och 100Hz, är Vicoustic VariBass som ligger i paket med 2st för 6000:- (listpris) - och en mer bredbandig membranabsorbent Vicoustic Super Bass Extreme , för samma pris.

Primacoustic har sina MaxTrap och FullTrap (som båda är membranabsorbenter), för ca 4000:-/st (listpris).

Link to comment
Dela på andra sajter

oj dom va inte grattis dom du länka.

räcker det inte med http://www.thomann.d...er_trap_2er.htm ?

De har viss effekt, men inte särskilt mycket, eftersom problemet du har är stående vågor - och det enda som är riktigt effektivt mot sådant, är avstämda basfällor.

Link to comment
Dela på andra sajter

finns det inget annat man kan göra som hjälper? Har ingen lust att punga ut 4000 på något jag hellre lägger på teknik eller mikrofon.

Strunta i att det är mycket bas längre bak i rummet, skruva till ljudet så det låter bra där du sitter på mixplatsen. Skit samma att basen blir överdriven där bak i rummet. Det blir ett väldigt gratis alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Strunta i att det är mycket bas längre bak i rummet, skruva till ljudet så det låter bra där du sitter på mixplatsen. Skit samma att basen blir överdriven där bak i rummet.

Fast det betyder ju inte att mixen kommer låta bra i andra anläggningar tyvärr.

Om du inte har lust att spendera 4 000 kr på akustik vilket egentligen är på tok för lite ,

eller bygga om din Rum för ändamålet mixning så lär dig istället ditt rum.

Gör massa mixar som du tycket låter bra i ditt rum , lyssna på dom sedan i hörlurar , i stereon , i andra studios ( Om möjlighet finns ) , Lägg upp dom här för feedback etc och gör noteringar av vilka brister dina mixar har så att du kan kompensera för dom när du sedan gör din nästa mix.

Oavsett om du har ett perfekt akustikt rum tar det tid att Lära sig rummet och dess styrkor och brister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det betyder ju inte att mixen kommer låta bra i andra anläggningar tyvärr.

Låter nästan som om jag påstod det?

Om man tar en riktigt superbra o färdig mix på cd o lyssnar vid sweetspot, och det låter skitbra... Hur viktigt är det egentligen då att det låter perfekt även några meter bak i rummet, där man inte ska sitta o mixa? Det heter ju närfältsmonitorer.

Vad säger då att man inte skulle kunna få till en bra mix om man sitter o lyssnar där det är meningen att man ska sitta o lyssna?

Om det är så skitviktigt att inte basen låter mer längre bak i rummet kan man väl dra det vidare o säga att ljudet får inte vara extra basigt om man lyssnar i rummet bredvid heller. Eller i badrummet, flera rum o korridorer bort...

Det blir lite som kommentarerna om ljudet ungdomar ofta har i sina bilar: "Vad korkade ungdomar är, de lyssnar bara på basens dunk", o den kommentarern görs utifrån hur det låter när en bil susar förbi med dörrar o fönster stängda. Att det är skitbra mid o diskant o alltihop inne i bilen det fattar man inte. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...