Jump to content
Annons

Få ut max av priampen


Minja

Recommended Posts

Jag har ett TC Electronic Twin Impact ljudkort, med inbyggd priamp. Har trott att jag har haft ok koll på inspelning till jag fick höra av en försäljare som sysslat med musikproduktion i 20 år, att volymen skall ligga på - 3db i musikprogrammet vid inspelning. Vad jag förstår är balansen mellan level och output också väldigt viktig för att insignalen ska förstärkas. Om jag förstår det rätt ska outputen ligga något högre än level?

Nå´n som känner att ni har bra koll på hur balansen volymmässigt ska va mellan de olika för att få ut max volymmässigt? Ska spela in sång nu och vill att det blir så bra som möjligt.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Försäljare...

JAG skulle säga: linechecka med starkast möjligast signal som du vet du skall spela in och ratta in därefter. Lämna en lagom marginal innan det distar för oförutsedda krafter. Vad jag kan se verkar den ha separata in- ochoutput steg så ställ FÖRST gainen på inputen så att LED'sen på panelen inte visar rött och sedan håller du koll på outputnivån i inspelningsprogrammet. (via ratten på preampen)

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst alla har sina egna sätt att jobba. Men att ligga så pass nära nollan vid inspelning är helt galet i min bok. När du ska spela in vill man ha headroom och utrymme uppåt så du har något att arbeta med i mixen. Jag personligen försöker hålla mig runt -12/-18dBFS. (Där mätarna i ProTools slår över på gul) Då har man gott om signal och headroom att spela på och risken att det ska dista om en sångare skulle bränna på rejält är betydligt mindre. Det gör också att man kan använda hela fadern vid mix vilket gör det enklare att placera saker i mixen.

 

Detta lämnar också gott om utrymme för dynamik och du gör mastringsteknikern:s jobb enklare genom att inte göra halva deras jobb åt dem.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kollar mixvideon där Marcus Sjöberg mixar David Myhrs låt (plusmedlem måste man vara), så förklarar han tydligt att det räcker med råge att ligga på det gröna eller under. Det finns så mycket dynamik ändå, och spelar man in med bra grejor så blir det inte mycket brus.

Från det gula och till det slår över är bara 10 dB. När jag börjat jobba med mina gamla låtar, har jag sänkt alla spår 8-14 dB (ganska lätt i Pro Tools 10, sitter en volymknapp på varje spår).

Anledningen är att pluggarna man lägger på spåren tål inte för hög volym, de kommer att dista.

Så förklarade Sjöberg och efter att ha följt hans råd, så tycker jag att man hör allting tydligare, trots att spårvolymerna är lägre.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kollar mixvideon där Marcus Sjöberg mixar David Myhrs låt (plusmedlem måste man vara), så förklarar han tydligt att det räcker med råge att ligga på det gröna eller under. Det finns så mycket dynamik ändå, och spelar man in med bra grejor så blir det inte mycket brus.

Från det gula och till det slår över är bara 10 dB. När jag börjat jobba med mina gamla låtar, har jag sänkt alla spår 8-14 dB (ganska lätt i Pro Tools 10, sitter en volymknapp på varje spår).

Anledningen är att pluggarna man lägger på spåren tål inte för hög volym, de kommer att dista.

Så förklarade Sjöberg och efter att ha följt hans råd, så tycker jag att man hör allting tydligare, trots att spårvolymerna är lägre.

Faktiskt där jag lärde mig det också. Det är tidningens bästa video!

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen är att pluggarna man lägger på spåren tål inte för hög volym, de kommer att dista.

Definiera "för hög volym". Tar gärna exempel på pluggar som distar mer vid, säg, -6 än -18 dbfs. (Som inte är designad för att karaktären SKA kunna påverkas av inputnivån.)

Det här har ju debatterats TILL LEDA, exempelvis över 6000 inlägg i den här tråden: http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/463010-reason-most-itb-mixes-don-t-sound-good-analog-mixes-restored.html

Läser man utläggningen så handlar det ju bara om arbetsflöde och att inte överstyra pluggar i onödan. Det är helt klart vettigt, men tycker inte att man ska tuta i folk att det är någonting mer än va det är.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka pluggar idag jobbar inte med 32-bit float? Om de jobbar med 32-bit float så går de inte att överstyra - precis som bussen inte går att överstyra, så jag skulle inte vara särskilt orolig för sådant.

Angående nivå, så har det mesta kanske nämnts, men ändå.

Spela alltid in i 24-bit, så kan du ledigt skapa ett "headroom" genom att sikta på runt -12 dB istället för att behöva jaga nollan och riskera dist. Att sikta på -3dB kan vara meningsfullt om man bara spelar in i 16-bits upplösning, men med 24-bit kan man sikta betydligt lägre utan att få problem med brus - och som sagt med fördelen att man får en säkerhetsmarginal. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skulle jag vara viktigpetter genom att köra en identisk signal in i ett gäng pluggar, en vid -18 och en vid -6, och matcha volymen efter pluggen. Började med Waves SSL och förväntade mig total fasutsläckning. Men det fick jag inte, så tji fick väl jag. Det händer något, men det är inte mycket, och det är koncentrerat till mellanregistret.

Några pluggar där jag fick total utsläckning var UAD Pultec, UAD 1176, MCDSP Filterbank, Sonnox EQ

SSL.jpg

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

"Få ut max av preampen"? ehm .. även det uttrycket låter nästan som det kommer från försäljaren, faktiskt 😛

Gränssnittet till datorn är ju ditt TC ljudkort. Har du lämplig nivå på ljudkortet, så kan du utan problem spela in det som ljudkortet skickar in i datorn, utan att behöva fundera mer på nånting.

Ska du spela in sång med mikrofon, så sjung in i mikrofonen och vrid samtidigt GAIN-knappen på ljudkortet, tills lampan "O/L" tänds. Den lampan står för "Overload", och om den tänds så är sångnivån så stark att du överbelastar preampen. Då kan det lätt börja dista eller låta skrapigt och så. Men nu vet du i alla fall var du är nånstans, volymmässigt.

Sänk nu ner GAIN-knappen lite, så pass att lampan -30 ofta lyser och lampan -10 blinkar då och då. Du ligger du på en fullt rimlig nivå.

Spela sen in sången i ditt program. Då ligger du bra till. Mer behöver du inte fundera. Nån balans mellan ”level och output” behöver du nog inte heller fundera på – om jag förstår dig rätt.

Vid inspelning in i programmet, kan nivån faktiskt ligga nästan hur du vill, och sen kan du höja upp det efteråt hur mycket du vill. Däremot för en massa år sen, när man spelade in analogt på rullband, då var det viktigt att man spelade in i stark volym. Därför att rullbandet tillförde brus. Spelade man in lågt, och sen höjde upp volymen, då höjdes rullbandets brus upp med instrument-inspelningen. Så genom att spela in högt redan från början, så slapp man höja upp efteråt och få mer brus på kuppen.

Men datorer, digitalt, dom tillför inget brus alls. Därför kan du spela in nästan hur lågt du vill i programmet - och sen höja upp efteråt om det behövs.

Maximal volymökning får du ut genom att ”normalisera” ljudspåret i efterhand. Det är en funktion som de flesta musikprogram har, som automatiskt höjer nivån på ljudspåret så att den högsta nivån i ljudspåret når precis upp till högsta möjliga nivå (0dBFS).

Att nivån skulle behöva ligga på just -3dB … fattar inte alls vad det skulle ha för relevans faktiskt. Men jag känner en ljudtekniker som jobbat med ljudteknik i 40 år. Sanningen är nog snarare att han jobbat 1 år, 40 gånger om. För så låter hans hantverk och råd 😛 Långvarig erfarenhet är på inget sätt likvärdig med kunskap eller kvalitet.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

För att göra det enkelt:

- Högsta peakarna vid inspelning runt -10

- Uppspelning = aldrig över nollan så är det bra

Följer man detta kommer man att undvika de värsta problemkällorna.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut högsta peakarna låter jag ligga på -3 när jag spelar in superdistad gura. På sång kan det bli samma om det är JÄTTESKRIKIG sång, för övrigt försöker jag hålla allt över -10 iaf.

Och det där med balans mellan Output och Level, är du säker på att du inte blandar ihop det med Output och Gain? (jag har iaf Output och Gain på mina mikstärkare).

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Mietek:

Definiera "för hög volym". Tar gärna exempel på pluggar som distar mer vid, säg, -6 än -18 dbfs. (Som inte är designad för att karaktären SKA kunna påverkas av inputnivån.)

Det är svårt att höra någon "dist" , men det slår över på det röda ibland, speciellt på eq:s om spårvolymen är för hög och om man skulle vilja höja några dB på något frekvensband. Vid -6/-18 borde det väl inte dista överhuvudtaget?

Jag tycker det är bättre att sänka på spåren så att man har lite tillgodo i pluggarna. Man hade ju en tendens att normalisera alla inspelade spår per automatik när man började spela in en gång i tiden, vilket tydligen inte är att rekommendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, så massa svar, diskussionen är visst i full gång här så dags att flika in med ett inlägg*L*

Tack alla :rolleyes:

hwasser: Ja, sorry visst menar jag gain och inte level!

mietek: 6000 kommentarer i ämnet, borde kanske kollat innan jag la upp inlägget ☺️ är lite periodare här...! ... Men har en känsla av att vissa ämnen poppar upp rätt ofta här...*L*

Det jag alltid brukat göra är att ha volymen i musikprogrammet på 0 db och precis som ni alla verkar göra här förstås ställa in gainen på priampen så den inte kommer att slå på rött (ligga mellan grönt/gult). Det verkar som ni alla är överens om att volymenen gärna ska ligga på under 0 i musikprogrammet vid inspelning. Men funderingen är framförallt om förhållandet mellan gain och output på priampen. Tycka vad man vill om försäljarens påståenden, men vad jag förstod var att om förhållandet inte ligger rätt de emellan kan volymen försvagas istället för förstärkas.

Bör outputen vara högre eller lägre en gainen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gain på preampen får gärna vara så att det slår upp så nära 0dB som möjligt vid de starkaste passagerna enligt preampens mätare. Detta för att preampen är det steg som är gjort för att förstärka så mycket som möjligt med så lite brus som möjligt. Gör man lika stor förstärkning senare så blir det mer brus än det hade behövt bli. Var dock vaksam på bruset - för många preampar ger förhållandevis mer brus när man kommer upp på runt 75-80% av max, så undvik att ge max gain om möjligt.

Har du separat output från preampen, så justerar du på den så att insignalen till AD-omvandlaren landar på ca -12dB på peakarna. Så länge du spelar in med 24-bit, så kommer det att vara så nära optimalt som det behöver vara - och så får du en säkerhetsmarginal upp till 0dBfs, så att det blir extremt liten risk att du får digitaldist. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...