Jump to content
Annons

I vilken ordning placerar ni pluggarna på era kanaler?


ekan94

Recommended Posts

Hej! Hur brukar ni placera pluggarna på era kanaler i mixern? Till exempel EQ efter Reverb så att reverbet påverkas eller tvärtom? Och varför placerar ni de som ni gör? Visst varierar det, men har ni några specialla metoder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Reverb har jag alltid på en bus och sedan lägger jag eq efter reverbet för att kunna filtrera bort onödigt bummel, men även en hi-cut för att ta bort det vassaste.

I övrigt brukar jag alltid ha eq som första plug, för att skära bort onödig bas så att inte kompressorn jobbar i "onödan".

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inga givna regler, men kan dra några enkla exempel på hur jag brukar arbeta:

Sång:

1. De-esser

2. Eq

3. Snabb kompressor

4. Långsam kompressor

Bas

----

1. Eq

2. Kompressor

Sen kan det såklart tillkomma massa annat (dessa effekter hamnar då ofta efter kompressorn), men grunden ser ut så. Reverb skickar jag från FX spår till kanalerna, dvs jag lägger sällan, för att inte säga aldrig, reverb direkt på kanalen då det snor massa onnödig cpu och blir svårarbetat.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, kul att höra! Men är det den enda anledning till att man har reverb på en bus? att det tar onödig plats hos processorn? eller finns det andra fördelar

Mer lättjobbat? Istället för att ha "samma" 20-30 reverb utspritt på en massa kanaler så har du ett reverb, som du sedan bestämmer hur mycket det ska arbeta på respektive kanal - Det fungerar som en såkallad send; dvs du skickar valfritt mycket reverb till valfri kanal (Se till att reverbet har 100% wet bara så du skickar den blöta/orginal signalen från reverbet). Sen är det bara att blanda in efter behov, sången vill kanske ha lite mer reverb än tex elgitarren etc.

Du kan givetvis ha flera olika reverb som du skickar runt till de olika kanalerna, tex ett litet rum, en hall och en plate, för att skapa lite variation och rymd.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt grovt sett:

Gate/expander

EQ/kompressor

hipass (om jag inte tar bort botten med EQn)

Volymautomation

de-esser

saturation

.. sen effekter typ delay/chorus/reverb osv.

Ordningen är väl att ta bort det man inte vill processa, så gaten hamnar först.

 

Akustiska instrument som är "skapligt" inspelade får ofta kompression först för att "samla ihop" ljudet lite, göra det mindre spretigt. Kompressorn påverkar frekvensbalansen i ljudet på det sättet (trycker ihop det som sticker ut mest) och därför kommer EQ efteråt. Behövs inte det, så används kompressorn mer som utjämnare av volymen eller ren karaktärsförändring och då putsar man till det med EQ först, använder EQ och kompressor tillsammans liksom. Men jag kör alltid sidechaining-filter på kompressorn så man behöver inte använda EQn till 'att optimera ljudet före kompression' typ.

 

Därför kommer högpassfiltret efteråt med, för det är först när man fått till ljudet bra som man verkligen hör hur mycket botten man kan ta bort och inte.

 

Automatisera volymen kan man ju inte göra förrän ljudet har sin slutgiltiga form, förrän man hör hur det kommer låta. Därför kommer automation här efteråt. Lågfrekvent ljud påverkar analysen av volymautomationen så det måste man ta bort med EQ eller högpass först.

 

De-esser använder jag ganska soft, lite som siblians-kompressor i efterhand. Det är samma sak här: jag hör inte hur mycket jag ska de-essa förrän ljudet fått sin form av eq/gate/kompressor/automation osv. De-esser påverkar inte automation mycket alls, så jag kör hellre de-esser efter automationen som en safe-guard liksom.

 

Mättnad är lite som ett strykjärn över en skrynklig skjorta, det slätar ut, fyller upp, värmer upp och tar automatiskt kål på saker som sticker ut för mycket. Lite diskret "automix" på slutet liksom.

 

Delayeffekterna sen ska ju ske från hur ljudet låter i slutändan och mix, så dom kommer sist. I regel kommer reverbet sist. Använder aldrig chorus ovanpå reverb t.ex. men gärna delay/chorus före reverb.

 

Använder aldrig processning på bussar eller masterutgång. Och överlag använder man kompression relativt sparsamt. Ljudet tappar slagkraft annars. Kör reverb som Yllet beskrev ovan. Delay/chorus kan vara både och, beroende på instrumentering.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att många effekter (däribland saturation) kan skapa frekvenser som ligger och tar upp det låga registret även om du har skurit bort dem tidigare. Ha som vana att även köra en visualizer (förslagsvis EQ med inbyggd visualisering) efter effektkedjan för att se om det har uppkommit något oönskat, speciellt i de låga registret som sagt. Rätta till med EQ/Lowcut.

Redigerat av apelsinburk
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket håll börjar det ifrån ? Om jag har EQ på slot 1 och compressor på slot 2 vilket håll påverkas det ifrån ? Kommer kompressorn först sen EQ eller är det först EQ sen kompressor ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill att compressorn ska påverka EQn då ska man lägga kompressorn i slot 1 sen EQ i 2 och tex reverb i 3 ?

Ja, men varför skulle du vilja det?

Det är iof en evig kamp om vad som "ska" komma först. EQ eller kompressor. Jag står på den sidan som påstår att EQn ska vara FÖRE kompressorn. Om du inte skär bort dem frekvenser som du inte vill ha, så kommer dem att pressas och göras högre av kompressorn.

Skär först, pressa sen.

Men i alla daws jag jobbat i (PT, Studio One, Cubase och Logic) så har ordningen alltid varit uppifrån och ner. Alltså:

- EQ

- Kompressor

- "annan effekt"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men varför skulle du vilja det?

Det är iof en evig kamp om vad som "ska" komma först. EQ eller kompressor. Jag står på den sidan som påstår att EQn ska vara FÖRE kompressorn. Om du inte skär bort dem frekvenser som du inte vill ha, så kommer dem att pressas och göras högre av kompressorn.

Skär först, pressa sen.

Men i alla daws jag jobbat i (PT, Studio One, Cubase och Logic) så har ordningen alltid varit uppifrån och ner. Alltså:

- EQ

- Kompressor

- "annan effekt"

Men då blir det ju kompressorn längst ner tex så allt under kompressorn påverkas eller är det allt över kompressorn som påverkas ?

Ursäkta alla frågor men fattar inte. Så de jag vill veta är om kompressorn är i slot 3 och allt under den påverkas, alltså 4, 5, 6 tex eller är det 2 och 1 som påverkas ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då blir det ju kompressorn längst ner tex så allt under kompressorn påverkas eller är det allt över kompressorn som påverkas ?

Ursäkta alla frågor men fattar inte. Så de jag vill veta är om kompressorn är i slot 3 och allt under den påverkas, alltså 4, 5, 6 tex eller är det 2 och 1 som påverkas ?

Det är väl inte så svårt att förstå? Uppifrån och ner?

Den plugg du vill ska vara sist i kedjan, ska också placeras sist, alltså LÄNGST NER!

Den pluggen som ska attackera ljudkällan FÖRST, ska också placeras FÖRST, alltså LÄNGST UPP.

Vet hur man kan förklara det enklare haha ^^ Förstår du inte det där så får du söka hjälp på annat håll.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta alla frågor men fattar inte. Så de jag vill veta är om kompressorn är i slot 3 och allt under den påverkas, alltså 4, 5, 6 tex eller är det 2 och 1 som påverkas ?

Ligger kompressorn i 3:an, så påverkar den allt som ligger före, alltså 1 & 2.
Link to comment
Dela på andra sajter

eq -> compressor -> eq oftast. Jag upplever att skräp man skär bort innan kompression ofta kommer krypande tillbaka vid komprimering så jag brukar ta bort det efteråt också. finliret med eq gör jag också efter kompressorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur brukar ni lägga era pluggar ?

1

2

3

4

5

6

7

8

Det har vi ju redan skrivit? OCh det beror ju helt på vad du är ute efter för effekt, vilket instrument du jobbar med och vad ljudkällan behöver.

Det är lite som att fråga "hur gör ni era hiphop-låtar?". Du får specificera dig lite.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Reverb

2. Distorsion

3. Flanger

4. EQ

5. Delay

6. Flanger

7. pitch shifter

8. autotune

Det är ett väl beprövat knep av jättarna i branschen - att pitch shifta ett halvt tonsteg ned och sedan låta autotune pitcha tillbaka. vissa säger att det bidrar till en analog värme och ett allmänt proffsigare sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

7. pitch shifter

8. autotune

Det är ett väl beprövat knep av jättarna i branschen - att pitch shifta ett halvt tonsteg ned och sedan låta autotune pitcha tillbaka. vissa säger att det bidrar till en analog värme och ett allmänt proffsigare sound.

Fast jag skulle byta ut #8 mot en random gain-plugg som reducerar samma antal DB som den ingående signalen hade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag skulle byta ut #8 mot en random gain-plugg som reducerar samma antal DB som den ingående signalen hade.

Du har en poäng! Många glömmer det, men det är viktigt att masteringsteknikern har lite headroom att jobba med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...