Jump to content
Annons

Ljudkort för inspelning av helt band live


krackelera

Recommended Posts

Hej på er,

det här blir min första tråd här, vilket kanske säger något om hur pass mycket nybörjare jag är inom inspelning.

Tidigare har jag spelat in lite hemma med ett Focusrite Scarlett 2i2 vilket jag tycker fungerat rätt bra. Nu skulle jag dock vilja spela in ett helt band på en och samma gång och då blir 2 XLR inputs lite klent. Jag skulle gärna ha utrymme för åtminstone 12 inputs, gärna mer.

Har kikat runt en del på nätet men har som sagt ganska dålig koll. Finns det ljudkort där jag kan bygga på med fler ingångar? Vad borde jag tänka på när jag letar? OSV.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spana in Zoom R16/R24. Dessa produkter dubblerar som både porta och ljudkort. De har 8 ingångar, men man kan synka två enheter för att få totalt 16 ingångar. Dyker upp då och då på blocket.

Har själv en R24 och det enda negativa jag kan se med den är att den har relativt brusiga preamps (dock aldrig något som orsakat mig några problem, men använder man mer krävande mikar så krävs nog en separat preamp), en klen hörlursförstärkare (som inte ger tillräckligt stark hörlursvolym när man står bredvid en gitarrstärkare med slutna lurar) och att det är meckigt att klippa i tagningar med dem. Men inget av detta är ju något egentligt problem i en livesituation. Har man ett okej mixerbord så kan man ju göra egna insert > direct out-kablar med, så kommer man runt preampproblemet. Tycker i övrigt själv att det är värt de problemen för att slippa släpa med och mecka med en dator vid inspelningstillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Lutar nog åt en Focusrite Saffire Pro 40 + Octopre, någon som använder sig av den? Nöjd eller inte isåfall?

/Albin

Har inte köpt ännu, men har kollat runt ett tag och det verkar som att den kombinationen ger mest bang for the buck. Roland Studio Capture verkar helt klart smidigare, men det finns en del frågetecken kring ljudkvalitén, och så kostar den mer. Focusrite är ljudmässigt i toppklass. Nackdel med Focusrites större kort är att de inte har inbyggda dsp-effekter, vilket innebär att man får latency (minimal dock) om man vill ha t.ex. reverb i medhörningen när man spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej!

Har själv ett focurite pro 40 (bl.a) och har kört det tillsammans med ett Behringer Ada8000. Tycka vad man vill men dessa 8-kanaliga preamprack brukar kosta runt tusing gen och är klart mycket för pengarna om bang for the buck är viktigt.

Det finns en del blindtest där ada8000 och Rme varit svåra att särskilja. googla.

Mvh Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Lutar nog åt en Focusrite Saffire Pro 40 + Octopre, någon som använder sig av den? Nöjd eller inte isåfall?

/Albin

Jag har Pro 40:n och har haft den utan några problem whatsoever sedan flera år tillbaka 🙂

Back in the day körde jag även med OctoPren och det rullade kalas.

Alternativet till Octon är faktiskt ADA8000. Vet med mig att flera forumiter kört den och varit väldigt nöja.

Vänligen

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett roligt test mellan ada8000 och octopre'n 🙂

https://www.studio.se/index.php?showtopic=32839&hl=

Edit: ifall ni inte orkar läsa hela tråden hade man växlat namn mellan filerna och det visade sig att de flesta tyckte octopre'n lät bättre (vilket i själva verket var den billigare behringerburken)

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

M-audio Profire 2626 har jag kört. Mycket ingångar för pengarna. 8 st bra preamps. Lätt att bygga ut via ADAT. Köp till 1 el 2 8ch preamps så har du & blir över till ett helt band!

Focusrite 18i20 verkar najs också om du inte behöver mer än 16ch.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Hej på er,

det här blir min första tråd här, vilket kanske säger något om hur pass mycket nybörjare jag är inom inspelning.

Tidigare har jag spelat in lite hemma med ett Focusrite Scarlett 2i2 vilket jag tycker fungerat rätt bra. Nu skulle jag dock vilja spela in ett helt band på en och samma gång och då blir 2 XLR inputs lite klent. Jag skulle gärna ha utrymme för åtminstone 12 inputs, gärna mer.

Har kikat runt en del på nätet men har som sagt ganska dålig koll. Finns det ljudkort där jag kan bygga på med fler ingångar? Vad borde jag tänka på när jag letar? OSV.

Tack på förhand!

Jag tipsar också om ett Focusrite Scarlet 18i20 + något via ADAT, t.ex en Behringer ada8000. Finns hos Thomann: http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_18i20.htm

Det är i stort sett likadant som ett Saffire Pro 40 som det också tipsats om i tråden, fast med ubs 2.0 istället för firewire. Många skulle nog säga att firewire är bättre än usb, (ang latency) och det kanske det fortfarande är. Jag skulle dock våga påstå att skillnaderna där idag är så små att det är andra faktorer som spelar större roll, så som datorns prestanda. Finns många trådar med resonemang och tester kring detta. Har man dock redan firewire på sin dator så kan man ju kolla lite på firewire-kort med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Om man vill slänga in ett analogt mixerbord i den här grytan också, kopplar man det:

Mixer - AD/DA - Ljudkort?

Det skulle nog fungera, men är lite onödigt. I så fall agerar mixerbordets kanaler som preamp. Men att ha ad/da-omvandlare och sen ett ljudkort blir lite kaka på kaka. Ett ljudkorts består redan av ad/da-omvandlare, det är de dem är till för 🙂

Har man ett bra fint mixerbord som man gillar ljudet på kan man skaffa ett ljudkort utan preamp med tillräckligt antal analoga ingångar. Har man inte det är det bättre att köra på ett ljudkort med egna preamps.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...