Jump to content
Annons

Vad för DJ prylar behöver jag?


RobinCarlsson

Recommended Posts

Jag producerar house nu och kör med logic.

Jag har funderat på att börja DJ:a och undrar då vad jag behöver för saker?

Finns det så man kan koppla in sin macbook och lira musik genom den eller kör man med skivor eller hur fungerar detta?

Jag har en ganska låg budget för tillfället så inge värsting grejer!

Tack så länge! =)

Rob

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror lite på. Först måste du bestämma dig för om du vill spela på CD/Vinyl/Dator.

  • Bestämmer du dig för CD behöver du två cd-spelare (alternativt en dubbel-cd) och minst ett 2-kanals dj-mixerbord. Du kopplar var cd till vars en kanal på mixern och finns det kanaler över så kan du koppla in till exempel din telefon eller dator för att spela upp musik från.
  • Vinyl: Samma som CD, fast ja.. vinyl då.
  • Idag finns det smidiga (och inte alltför dyra) midi-controllers som du kan styra din dator med. Vad som krävs då är förutom midi-controllen en mjukvara såsom Traktor, Virtual DJ, Ableton eller liknande. Sedan styr du hela programmet utifrån kontrollen.

Så vill du dja med din dator så skulle jag säga det sistnämnda, som dessutom är ett snabbt och lätt sätt att komma igång på.

Däremot tror jag att det kan vara nyttigt att lära sig spela på CD eftersom det inte finns några "Synk-knappar", som synkar låtarna i rätt BPM automatiskt. Jag spelar själv på CD och trivs hur bra som helst med det (Men då är det en fördel om man behärskar manuell beatmatching).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ta och kolla på Numarks DJ-controllers! Riktigt schyssta till bra pris. Passlig utrustning att börja med innan börjar fundera på dyrare. Har själv Numarks Mixtrack Pro, de e ingen värsting men jag har lärt mig grunderna på den. Koppla in den med usb i macbooken bara och installera medföljande Traktor, så e de bara o börja 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...