Jump to content
Annons

Gitarrsignalen blir förstörd av Reamp box!?!


rockdemon

Recommended Posts

Fick hem min Art Dual RDB reamp box och såg fram emot att testa om ljudet från en gitarrförstärkare skulle bli bättre än gitarrpluggar. Borde vara enkelt tänkte jag men icke. För det första så var det ett el-surr(typ jordningsfel eller dyl) om vi inte fick bort oavsett vad vi gjorde(jordade reamp boxen, provade olika sladdar(balanserade), line-out o monitor utgång på ljudkortet, jordlyft på en radial splitbox).

För det andra blev gitarrsignalen förstörd, körde vi på högsta volymen på boxen så blev det nästan lika mkt crunch som när vi körde en gitarr rakt in i förstärkaren men då sprack ljudet, alltså peakade. Så det funkade ju inte...

Jordfelef måste väl bero på hur strömmen är dragen i den lilla stugan vi var i(fast inget annat vi gjort där har surrat?)

varför signalen från datorn via reamp boxen blir förstörd är däremot ett större mysterium.

Någon som vet vad det handlar om eller är det fel på boxen??

http://artproaudio.com/artcessories/di_boxes/product/dual_rdb/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Fick hem min Art Dual RDB reamp box och såg fram emot att testa om ljudet från en gitarrförstärkare skulle bli bättre än gitarrpluggar. Borde vara enkelt tänkte jag men icke. För det första så var det ett el-surr(typ jordningsfel eller dyl) om vi inte fick bort oavsett vad vi gjorde(jordade reamp boxen, provade olika sladdar(balanserade), line-out o monitor utgång på ljudkortet, jordlyft på en radial splitbox).

För det andra blev gitarrsignalen förstörd, körde vi på högsta volymen på boxen så blev det nästan lika mkt crunch som när vi körde en gitarr rakt in i förstärkaren men då sprack ljudet, alltså peakade. Så det funkade ju inte...

Jordfelef måste väl bero på hur strömmen är dragen i den lilla stugan vi var i(fast inget annat vi gjort där har surrat?)

varför signalen från datorn via reamp boxen blir förstörd är däremot ett större mysterium.

Någon som vet vad det handlar om eller är det fel på boxen??

http://artproaudio.c...oduct/dual_rdb/

Den påstås vara transformator baserad. Så isoleringen borde vara riktigt bra. Men transformatorer kan plocka upp magnetfält. Har du provat att flytta runt den?
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet löstes med lite testande. Bruset minskades när man håller i boxen en bit bort från datorn o all kringutr. Ljudet slutade peaka när jag skickade en stark signal ut från datorn o därigenom kunde dra ner på volymen på boxen...

Problemet innan var att det var så klen signal att jag var tvungen att dra upp boxens volym till max för att kunna få ut ens lite crunch ur stärkararen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...