Jump to content
Annons

Ni som kör musik på bärbara datorer!


JJRockford

Recommended Posts

Håller på att kika lite på bärbara datorer. Huvudsyften är egentligen att ha den som min "internet"-dator (internet, hemsidapillande, foto-hantering o s v), och då duger väl i princip vilken dator som helst. Men så har jag ändå tänkt att kanske lägga till lite, så att den skulle funka som en hyfsad inspelningsdator vid behov. Har inte råd att köpa någon sådan där Frost Mobile för 20 000, utan har tänkt lägga ungefär halva summan (helst något mindre t o m). Så ni som kör musik på bärbara datorer, vad har ni för datorer, och vad pallar dom med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min musikmaskin är en HP COMPAQ nx7010. Köpte den i höstas fö 16-17000 kr i grundutförande, idag får du den under 10000.

En ytterligare referens på denna maskin är att en av killarna på Roland Sverige (Cakewalk support, jag tror han heter Ludwig) har en sån här.

Jag har oxå blivit positivt överraskad av HP-s support (hade en tråd om minnesbyte för ett par veckor sen).

***

Jag hade ett helvete att få igång min dator i början, men det beror åtminstone till en del på en del nybörjarfasoner hos mig. idag funkar det bra.

Tips: Kolla hur det är med minnesplatser innan du köper!

Link to comment
Dela på andra sajter

Compaq EvoN102v. fungerar som det skall om man har tillräckligt med RAM. använder den när jag är på resor då jag lätt drabbas av abstinens efter 1 dag utan att kunna spela eller göra musik.

den kostade runt 11000 tror jag. fick den i present så jag har ingen större koll på priset.

men den far illa om man råkar tappa dricka i den. men nu är den frisk igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Compaq Presario 2500, med 2,7MHz Intel och sammanlagt 512MB minne (som används även för grafik). Använder sällan VSTi. Spelar in upp till 18 kanaler på en gång, lite trögt kan det bli men fungerar.

Mer minne är mest intressant om man har instrument, särskilt samplade instrument.

<< Ändrat, kB blev det i farten. Skall naturligtvis vara MB. Min första dator, en ABC 80 hade 32 kB (japp, kB) minne. Men det var förstås 1979. >>

Tr.

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

har en Dell C840 P4m 1,6 Ghz. Som har 768Mb. Kör Reason och Live 4, Rewire ibland ,och använder Linplugs Albino , Korg Legacy som synth vsti.

Albinon är ganska snål med cpu och det går bra att lägga ut åtminstone 4-5 stereospår med plus en del effektpluggar. Legacyn är det värre med , den äter kraftigt med cpu , på vissa komplexa ljud slickar den i sig uppemot 70%. Men å andra sidan finns inget värre än Legacy, vad jag stött på i.a.f.

Om du kör reason så har du , vågar jag påstå inga problem alls. (ok, efter 374 st malström så .....)

Vsti käkar upp resurser snabbt , spelar du in rena wav filer och lägger spår på spår , klarar du dig bättre.

kolla in : http://www1.euro.dell.com/content/products...nspn&l=sv&s=dhs

En Pentium 4m på ex.vis 1,8 Ghz motsvarar en "vanlig " p4 på ca 2,8 Ghz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaren så långt! Bör kanske tillägga att en Mac nog inte är aktuell, vill ju vara så kompatibel som möjligt med mina andra datorer... Vet i och för sig inte hur bra/dåligt Mac/PC kommunicerar nuförtiden, men antar att det ändå är enklast om man håller sig till en plattform?

Hursomhelst, har lite fler frågor, om någon orkar;

Vad bör det sitta för typ av ljudkort i datorn om man vill spela in "riktiga" instrument? (Typ gitarr->ljudkort->Guitar suite->kunna spela (in) utan märkbar fördröjning!). Har ett par kompisar som gör detta på ett vanligt Soundblaster-kort, så det borde gå... Visserligen på en stationär dator, men ändå? Har en kompis som har en bärbar, tror att det är en Compaq. Den klarar överhuvudtaget inte av att spela upp det den spelar in samtidigt som man spelar in det (visserligen är nog datorn ett par år, kommer inte ihåg exakt prestanda, HDn är på 10 Gb, ger väl någon slags hänvisning?). Eller kan det vara så att det är någon inställning jag har missat?

Något mer man bör kolla på specarna som gör att man bör undvika en viss dator? Själv har jag satt lite stolpar (under tio tusen, DVD-brännare och firewire-port t ex), men man kanske även borde inrikta sig på vad man bör undvika? Har suttit och läst "ganska många" specar på bärbara datorer några dagar nu, och ibland så verkar det bara som om priset sticker iväg med 2000 spänn bara för att det är mer minne eller större hårddisk. Men så mycket kostar det ju inte ens att köpa extraminne eller HD löst? Så jag antar att det kan vara fler saker som är värda att hålla koll på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hursomhelst, har lite fler frågor, om någon orkar;

Vad bör det sitta för typ av ljudkort i datorn om man vill spela in "riktiga" instrument? (Typ gitarr->ljudkort->Guitar suite->kunna spela (in) utan märkbar fördröjning!). Har ett par kompisar som gör detta på ett vanligt Soundblaster-kort, så det borde gå... Visserligen på en stationär dator, men ändå? Har en kompis som har en bärbar, tror att det är en Compaq. Den klarar överhuvudtaget inte av att spela upp det den spelar in samtidigt som man spelar in det (visserligen är nog datorn ett par år, kommer inte ihåg exakt prestanda, HDn är på 10 Gb, ger väl någon slags hänvisning?). Eller kan det vara så att det är någon inställning jag har missat?

Ljudkortet i bärbara lappisar är rena skämtet -det låter skränigt och grusigt, jag hade visserligen kört Reason genom ett internt ljudkort innan jag skaffade mig ett USB externt kort. Jag hade en hiskelig latency med det inbyggda kortet (Alltså skillnaden i millisekunder från det att man vidrör t.ex. en gitarrsträng och till dess man hör ljudet ut genom ljudkortet och programmets monitorfunktion , ut till dina monitorer. Fördröjning är ordet , och putsväck spelkänsla.

Din kompis Compaq gissar jag är minst 5 år gammal , no comments 😄

Apple däremot har en helt annan kvalite´på sina inbyggda ljudkort , har för mig att man t.o.m. kan justera för låg Latency. Något som jag inte kan med min PC lappis (Trots att den är inte helt oäven teknisk sett)

Enkla externa USB-kort med 2 in/ut är nu nere i ca. 1500:- (Kankse lite mer) men är en investering för ett kanonljud med låg latency.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Något mer man bör kolla på specarna som gör att man bör undvika en viss dator? Själv har jag satt lite stolpar (under tio tusen, DVD-brännare och firewire-port t ex), men man kanske även borde inrikta sig på vad man bör undvika? Har suttit och läst "ganska många" specar på bärbara datorer några dagar nu, och ibland så verkar det bara som om priset sticker iväg med 2000 spänn bara för att det är mer minne eller större hårddisk. Men så mycket kostar det ju inte ens att köpa extraminne eller HD löst? Så jag antar att det kan vara fler saker som är värda att hålla koll på?

Vill du ha FW port så se dig för : FW gränssnitt som går genom ett VIA-Chip är notorisk opålitliga. Ett Texas Instruments ska det vara. Dell har mig veterlig satsat på TI. Ett USB2 gränssnitt vet du säkert redan är ett dåligt val , USB2 snor processorkraft i onödan.

2000 spänn för en större hårddisk och mer minne är standardpris. Köpte själv ett 512 Mb minnesmodul till min Lapp , kostade 1400:- (Märkeslös) dells egna kostar otroligt mycket mer. En större HD hade kostat mig ca. 1700 för en hitachi.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Apple däremot har en helt annan kvalite´på sina inbyggda ljudkort , har för mig att man t.o.m. kan justera för låg Latency.J

Japp, har använt Reason som livesynth med det interna ljudkortet på min Powerbook. Funkade skitbra.

Mac och PC fungerar bra ihop. Tjejen har PC och vi har min gamla G3 som filserver. Office-dokument lirar ihop osv. Vi delar på en nätverksprinter.

Skulle du fundera på Mac så rekommenderar jag en iBook med minst 512 MB RAM för strax över 10000. Garageband följer med. Senare kan du skaffa ett enkelt Firewire-ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

jeckeman (oregistrerad)

Rekommenderar denna ...

HP Pavilion zd8054EA

En dundermaskin som gör allt både privat lek och yrkesmässigt musikskapande.

Hade jag råd skulle jag köpa den..men jag köper nog nedanstående istället..

Finns i en variant med bara 512Mb ram och 80Gb hd istället för 100..

Kostar endast 15800:- kolla på kelkoo...

HP Pavilion Zd8048EA

Sen skaffar man ett prisvärt Firewire ljudkort eller en yamaha 01x som är en analog front end till datorn. ljudkort/digitalmixer/midicontroller allt i ett..

Yamaha 01x

Redigerat av jeckeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar tipsen bli riktigt entuasiastiska! Fast som jag skrev i första inlägget, har mest tänkt ha laptopen till internet, hemside-knappandet, foto-redigering och sånt. Har redan en nästan ny stationär dator som musikdator, och tänkte mest bara kolla vad man ska tänka på om att ifall att man nu vill använda laptopen till musik någon gång av någon anledning. Men jag tror jag har lärt mycket ytterligare lite saker att kika efter, som det här med Firewire-tillverkare. Kanonbra, ju fler stolpar, dessto mindre datorer att välja mellan...

Hade dock gärna skaffat den där Yamaha-prylen till musikdatorn! Fast det kommer man väl aldrig ha råd med, antar att man får nöja sig med Behringers motsvarigheter... Förresten, vet någon om den går att bygga ut med fler ingångar? Åtta är ändå lite snålt om man spelar in trummor (nu hamnar vi nog lite OT i och för sig...).

Det här med att USB-portarna drar en massa processorkraft, gör dom det bara när något är inkopplat på dom, eller bör man inaktivera portar man inte använder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis köpt mig en Mac Powerbook G4 1GHz, 768 MB.

Men jag tycker att den inte pallar så mycket. Med ett Quatafire 610 externt firewireljudkort kör jag 10 audiospår i Cubase 1.5 utan knappt någre effekter, och ett MIDI trumspår med Sampletank SX. Men sedan pallar den inte flex Sampletankspår.

Låter det rimmligt tycker ni? Eller jag jag missat någon inställning/optimering?

Nudel

Link to comment
Dela på andra sajter

Prestandan på olika delar i programmen beror väl på olika saker tror jag? Effekter belastar väl mest processorn, medans VSTi beror på minnet? Och audio-spåren (och även VSTi som använder samplingar?) på hur snabb hårddisken är? Och buss-hastigheten också kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis köpt mig en Mac Powerbook G4 1GHz, 768 MB.

Men jag tycker att den inte pallar så mycket. Med ett Quatafire 610 externt firewireljudkort kör jag 10 audiospår i Cubase 1.5 utan knappt någre effekter, och ett MIDI trumspår med Sampletank SX. Men sedan pallar den inte flex Sampletankspår.

Låter det rimmligt tycker ni? Eller jag jag missat någon inställning/optimering?

Nudel

Nej det låter inte rimligt, med min gamla iBook G3 på 600 MHz och 384 MB RAM fick jag ut nästan 20 spår med en hel del effekter. Visserligen använde jag mig utav logic gold 5. Jag tror att det är Cubase 1.5 som är boven i dramat, inte ens version tre är ordentligt optimerat så ett-och-en-halvan borde rimligtvis vara ännu sämre. 😄

Redigerat av Peth
Link to comment
Dela på andra sajter

Prestandan på olika delar i programmen beror väl på olika saker tror jag? Effekter belastar väl mest processorn, medans VSTi beror på minnet? Och audio-spåren (och även VSTi som använder samplingar?) på hur snabb hårddisken är? Och buss-hastigheten också kanske?

Ja precis , nu känner jag att jag nästan tjatar (Har skrivit många sådana inlägg) . Med laptops gäller samma recept som med stationära : Maxa minnet (1 Gb åtminstone) undvik compack (Svindyra specialminnen ) Kolla också på systembusshastighet (I dagens läge minst FSB=533Mhz) Byt ut HD:n redan i butiken till 7200 varvare t.ex Hitachi = många fler audiospår i Cubase , du kan alltid använda den gamla urplockade HD:n tillsammans med en sladdadapter till ett stationärt system t. ex. som backup. Samplingar hamnar oftast i RAM . VSTi , särskilt dom nyvakna mammutar (Korg Legacy , Moog Modular V etc ) begagnar sig friskt av CPU.

Som jag redan tidigare skrev så får du ändå inte samma prestanda på HD ur en 2,5 tummare som ur en 3,5 tum. Läs och skrivtiderna skiljer uppemot teoretiska 50 % till laptopens nackdel. Dessutom behöver du tweaka i BIOS och stänga av alla energisparsystem osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

HP nx7000 (numera ersatt av nx7010). 1 gig ram, 1.6 GHz Pentium M, 60 gig 7200 rpm hårddisk (ej standard) + extern Maxtor OneTouch II 300 gig 7200 rpm hårddisk (firewire).

Datorn fungerar helgjutet, det enda man kan anmärka på är Firewire-kretsen som tillverkas av Via. Den är stabil och fungerar fint för det mesta, men klarar inte riktigt höga överföringshastigheter. Har dock ännu inte haft några praktiska problem för Firewire 410 och extern hårddisk som är kopplat dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Datormodell: PowerBook G4 15 tum

Typ av CPU: PowerPC G4 (3.3)

CPU-antal: 1

CPU-hastighet: 1 GHz

L2-cache (per CPU): 256 K

L3-cache (per CPU): 1 MB

Minne: 1 GB

På den kör jag Protools LE 6.7 via M-box och Logic Express 7. Jag kör inspelning av gitarr och en del annat på den. Då ligger det redan 20 - 26 kanaler fullproppade med ljud. Fungerar felfritt hittills. Har ännu inte provat att mixa med massa pluggar och så. Kommer säkert att bli problematiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

HP-datorer har jag kikat lite extra på, dom verkar rejäla på något sätt. Men hur är det, har inte dom ihop det med Compaq på något sätt? (Har kollat på så mycket bärbara datorer att jag är alldeles snurrig). Tänker på det här med dyra minnen...

Link to comment
Dela på andra sajter

HP och Compaq är samma bolag sedan ett par år. Och om de är rejäla - ja, ganska. Tycker visserligen att chassit till nx70x0 är ganska plastigt och man bör ha en liten filtmatta mellan skärm och tangentbord för att plasten inte ska repas under färd. Det är ett minus. Å andra sidan hade datorn blivit tyngre med rejälare chassi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv kör jag en Frost ACM Mobile Pro.

http://www.frostnetwork.com/products.php?prodid=39

Ljudkort M-Audio Audiophile FW och en extra HD på 250 GB. Kör Logic (ja, 5.5.1, men Cubase 3 kraschade ibland och jag orkar inte med sånt), Reason, Gigastudio och en mängd olika pluggar.

Allt rullar hur bra som helst, jag är själv förvånad hur smidigt allt funkar. Givetvis börjar datorn lagga i vissa lägen, men det skiljer sig inte från hur det var när jag körde en stationär dator (som hade bättre spec än laptopen). Mer ett symptom på taskigt skriven mjukvara. Som någon nämnde, exempelvis är Korg-prylarna galet CPU-ineffektiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett grymt bra tips om man skall köpa bärbara datorer är att gå runt i affärerna och fråga efter demo ex. Det finns fler än vad man tror. Jag var runt med min flickvänn och vi fick en dator för 6k som låg på 9k i listpris. Den hade alldrig varit på slagen eller ikopplad med stått framme i affären.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på en 3,2ghz P4 laptop.

1024mb ddr

60gb HD på 4200rpm.

Samt en extern på 250gb 7200rpm.

Maudio firewire audiophile ljudkort

17" widescreen skärm.

Är skitnöjd.

Det enda är att jag ibland känner att jag vill ha en 15" samt Mobile-processor istället för P4.

Det jag saknar blir så alltså en smidigare dator med mer batteritid.

Å andra sidan lider jag knappt alls av det därför:

- Hur ofta finns det inte ett vägg-uttag brevid dig? (iallafall där jag har behov av min dator)

- Hur ofta bär man runt på den hela dagen? (åter ingen, inte jag iallafall. punkt a - b, thats it! och det görs med rullande färdmedel).

Inget behov av en stationär alls, tror inte jag lär köpa en stationär senare heller.

Behöver jag en extra skärm, utom den 17" widescreen jag har (gigantisch yta), koppla in, och jag har 2 skärmar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Allihopa : Vore intressant att höra hur många spår ni kan köra med era Lappisar innan den tröttnar och ni behöver bounca. Ni som har Mac och kör t.ex. Cubase , vore intressant att jämföra prestanda med PC.

Är det någon som använder tunga VSTi i era värdprogram , hur går det ? (Går det alls ?)

Tunga plugin av tredje part.

Jag kan berätta att mitt Korg Legacy slickar i sig uppemot 65% på ett enda ljud i mitt värdprogram Live 4.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fräna lappisar ni har jag har själv precis beställt en det är en AMD 64 3700+ med 1GB ram och 80 GBHD. Har bara tänkt köra Samplitude på den med kanske 4 kanalers inspelning. Enb bärbar som livebandspelare. Den klarar säkert av minst 12 kanaler samt massa midispår. Ja de ska bli spännande att se jag har ju inte provat den än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...