Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej, just nu anvÀnder vi ett HK system (2 toppar och 2 basar) men Àr ute efter nÄgot mindre i stil med tvÄ aktiva fullrange 15" högtalare som vi kan ha pÄ fristÄende stativ utan att vara beroende av basarna.

Vi kör backtracks med trummor och bas sÄ det bör ju helst flytta lite luft.

Kan ni tipsa om nÄgot som lÄter bra för ca 4000:- / sida ?

Hittade dessa men tyvÀrr Àr priset lite i överkant.

http://www.thomann.d...maha_dxr_15.htm

http://www.thomann.d...15_a_mk_iii.htm

Hittade ocksÄ dessa som ligger lite bÀttre i pris

http://www.thomann.d.../ev_zlx_15p.htm

http://www.thomann.de/se/jbl_eon_315.htm

http://www.thomann.de/se/behringer_eurolive_b215d.htm

Redigerat av RobinJacobsson
Annons
Postat

RCF-lÄderna har vi pÄ jobbet, de Àr inte skitroliga tycker jag.

Jag skulle nog titta nÀrmare pÄ EV-lÄdan...

Postat

Okej. Anser du att Yamaha-lÄdorna Àr vÀrda mellanskillnaden frÄn EV lÄdorna? LÀste nÄgonstans att de spelar grymt bra.

Postat

tror att behringer lÄter tillrÀckligt. hör med HÄkan, har har bra koll nÀr det gÀller live-ljud.

Postat

Det kanske ska lĂ„ta en aning bra ocksĂ„?🙂

Postat

Vad jag har hört om Behringer-lÄdorna lÄter dom alldeles utmÀrkt bra och starkt, men att en del upplever dom som lite opÄlitliga.

Vilket vÀl ofta Àr det som skiljer billiga prylar frÄn lite dyrare. Man kanske inte mÀrker skillnad pÄ 1:a, 10:e eller 20:e giget, men pÄ det 21:a fortsÀtter de dyrare att funka precis som innan, medan de billigare helt plötsligt och oförklarligt ger upp.

Sen finns det sÀkert bra och pÄlitliga billiga prylar ocksÄ. Har en kompis som spelar bas i ett Eddie Meduza-tribute-band (!). Dom giggar relativt mycket. Han har en av Thomanns egna aktiva golvmonitorer, den kostade vÀl 1200 kr eller nÄgot sÄnt. Enligt honom lÄter den alldeles utmÀrkt bra och har funkat prickfritt.

tror att behringer lÄter tillrÀckligt. hör med HÄkan, har har bra koll nÀr det gÀller live-ljud.

För nytillkomna lĂ€sare. HĂ„kan = Guitar_Nilsson 🙂

Postat

Jag har den första, Yamahan, den Àr fanemej bÀst. Kolla db-siffran 133 db o jÀmför med de andra som ligger pÄ typ 127, (det Àr jÀvligt mkt mindre), det Àr den som sÀger hur mycket tryck de ger, watt Àr ointressant. Jag kör ibland utan sub till mina backtracks o mer botten i fullrange finns nog inte. Det finns knappar bakpÄ för att fÄ ur mer lÄgbas om man spelar utan sub, det funkar skitbra...

Blir dom för dyra tycker jag ni ska satsa pÄ Behringern. Just den dÀr kör de med i alla replokalerna pÄ Bildas Rockskolor osv hÀr i stan, polarn jobbar dÀr, de Àr skitnöjda med dem för de pengarna. Tror 4-Sound sÀljer till samma pris

• 3 mĂ„nader senare...
Postat

Jag skulle ha köpt EV-lÄdan alla dagar i veckan, för dom Àr bÀst. Men det Àr upp till dig som person att köpa det som tycker verkar vara bÀst! SÄ lÀnge du hÄller dig undan frÄn skit Behringer Och Billebros skit sÄ bör inget gÄ fel.

Postat

Andreas.....

VĂ€lkommen till forumet.

Vi har genom Ären sett en massa hÀrliga intron frÄn diverse nyblivna medlemmar.

Vi har skrattat.

Vi har grÄtit blod.

Vi har fÀktats....

Oavsett vilket, du kommer snart att stöta pÄ patrull i och med dina uttalanden.

De inlÀgg jag lÀst att du skriver Àr i mÄngt och mycket, rent skitsnack.

För att göra det enkelt.

Du Àr en tjötas som utan tvekan kastar dig in i striden utan att ens fÄtt pÄ dig rena underbyxor.

Definiera inte vad som Àr rÀtt och fel baserat pÄ dina egna erfarenheter dÄ de Àr ringa baserat pÄ hur du uttrycker dig.

FöreslÄ. Du har upplevt, i detta fallet EV. Du har tydligen lÀst dig till frÄn internet att Behringer Àr skit?

Vad som Àr skit och bra för de respektive mÀrkena du valt att hylla och dissa framgÄr inte.

Hur ska TS kunna göra en vÀrdering utav ditt utlÄtande?

Du kommer snart in i gÀnget hÀr Andreas.

Helt garanterat.

...men ta det lite försiktigt med vad du basunerar ut.

Piiiz!

/Mojje

• Gilla 2
Postat

Robin.

Det Àr lurigt att ta fram ett system baserat pÄ dina kriterier.

Du skriver att ni kör backtrax och trummor.

Är det uppmickade trummor?

Det stÀller lite hÀgre krav pÄ ljudtryck vilket du sÀkert redan vet.

Att hitta ett aktivt system pÄ dansbandspinne runt 4000:- per sida som ska klara ett mickat trumset och programmaterial kÀnns som att det kommer skapa besvikelser.

Nilsson har rÀtt bra koll pÄ den hÀr typen av PA:n dÄ det ligger i stil med vad han sjÀlv sysslar med.

Sen Àr definitionen "ljudtryck", vÀldigt personlig.

Dock har han bra koll pÄ grejer i billigare prisklasser för han har testat en massa system av vad jag kunnat utlÀsa genom hans inlÀgg hÀr genom Ären.

Det finns prövad fakta i det han rekommenderar.

Spridning, verkningsgrad kontra investeringskostnad samt hur mycket pengar detta PA ska generera Àr bland det svÄraste som finns i billigare prisklasser.

Kommer det hÄlla för att köra och byggas upp och ner lÄt sÀga tre dagar i veckan?

Eller ska det bara funka till hobbybandets tvÄ gig om Äret sÄ slitaget blir minimalt.

Jag Àr sjÀlv dÄligt insatt i denna typ av PA.

Dock hade jag tagit kontakt med en uthyrare av PA-anlÀggningar.

Bra pejl pÄ sina grejer och definitivt duktiga pÄ att stÀmma av storlek pÄ mindre system baserat pÄ antal i publik.

SjÀlv kör jag mest pÄ line arrays sÄ jag Àr alldeles för bortskÀmd med massiva mÀngder kraft och PAbudgetar som överstiger tvÄ normala Ärslöner och större.

Ge oss lite mer info sÄ kan vi nog hjÀlpa dig.

Piiiz!

/Mojje

• Gilla 1
Postat

Bra med Yamahan Àr att den pÄ nÄt konstigt vis lÄter bra tom bakÄt, i alla fall mkt bÀttre Àn nÄt annat jag hört. Jag kör live enmansband med backtrax o brukar alltid köra lyssningen i studiolurarna, men det gÄr faktiskt riktigt bra att höra sÄngen o nivÄer helt utan lurar o golvmonitorer om man stÄr framme pÄ scenkanten, ungefÀr i linje med topparna. Med de dB Opera jag hade förut var det som med alla andra högtalare, dvs omöjligt att göra sig en uppfattning om hur det lÀt pÄ dansgolvet. Spelade nyss pÄ ett lite mindre partaj, dÄ lÀmnade jag subbarna hemma, det funkar utan pÄ mindre stÀllen. Med dB topparna var det omöjligt att fÄ fram bas som lÀt som bas ens pÄ lÄg volym. NÀr jag spelade nu körde jag mina Yamaha DXR 12Žs mastervolymer pÄ ungefÀr kl 10, en bra bit under halv volym alltsÄ. 15-tumsvarianten ger ju mer tryck o botten ÀndÄ. NÀr jag spelar utan subbar stÀller jag en knapp i ett eq-hÀngmatte lÀge med mer botten. Det finns Àven ett tvÀrtom lÀge om man vill köra dem som monitorer. Och helt flat förstÄs. Och sen finns det HP filter nÀr man kör dem ihop med subbar. De Àr kanske lite svidigt dyra, men sen man en gÄng betalat Àr det vÀrt varenda öre.

Jag har kvar mina dB15 subbasar, de verkar vara de som ger mest krÀm i den viktklassen, jag bÀr dem ensam o de gÄr in bra i bakdörrarna pÄ en Volvo 945 med nedfÀllt baksÀte, sen fÄr jag in resten bakom, gitarrstÀrkare mixerrack mm. Ska man fÄ rÀtta danstrycket pÄ krogen ska man ha subbar i alla fall...

Jag tror Yamaha köpt nÄt av de stora PA-företagen, kan det vara Nexus? O dÀrmed fÄtt tillgÄng till deras teknik. OsÀker pÄ det, för trött nu.

Postat

Hallo

MÄste rekommendera den hÀr riggen,vi kör bÄde backtracks med tvÄ man och med hela bandet (4st)

Och det Àr ett fantastiskt tryck i den.

SÄ kolla och gÄ och lyssna sÄ kommer du bli överraskad.

Tror den ligger runt 11 tusen men dÄ ska du ha med stativ/sladd/ skydd för det fick vi.

http://www.ilt.nu/pub_docs/files/BK_TEST.pdf

Postat

Hallo

MÄste rekommendera den hÀr riggen,vi kör bÄde backtracks med tvÄ man och med hela bandet (4st)

Och det Àr ett fantastiskt tryck i den.

SÄ kolla och gÄ och lyssna sÄ kommer du bli överraskad.

Tror den ligger runt 11 tusen men dÄ ska du ha med stativ/sladd/ skydd för det fick vi.

http://www.ilt.nu/pu...les/BK_TEST.pdf

Intressanta grejer! Verkade vara ett vettigt gjort test. Men att ha bara en sub Àr lite knepigt, Àven om ljudet frÄn en kanske rÀcker till; sÀtter man basen pÄ ena sidan blir det tunt med bas pÄ den andra kanten. Och sÀtter man den i mitten blir det jobbigt mkt bas för den som stÄr i mitten o sjunger...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.