Jump to content
Annons

Blir så jävla trött


mickestrang

Recommended Posts

Därför att det är tröttsamt med ordvrängeritävling a'la Valle vs Rockford i varenda liten tråd. Ni diskuterar ju inte ämnet, ni försöker bara verbalt misshandla varandra. Det är trist att läsa och sänker stämningen i tråden. Jag vet att du kommer ha ett underfundig smocka redo att träffa mig nu, men bespara det till något annat som du kan lägga energi på..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ditt första inlägg i den här tråden innehöll en citering av hela TS inlägg, vilken du kort kommenterade med:

"Du har inte funderat på att börja skriva dagbok istället?"

Varför tillåter du dig själv fåna dig med sådant direkt Off Topic-trams, men samtidigt känner dig manad att tillrättavisa mig när du själv tycker att jag är Off Topic?

Därför att det är tröttsamt med ordvrängeritävling a'la Valle vs Rockford i varenda liten tråd. Ni diskuterar ju inte ämnet, ni försöker bara verbalt misshandla varandra. Det är trist att läsa och sänker stämningen i tråden.

Helt otroligt!

Du tillåter dig själv göra dig lustig på andras bekostnad, och gör det dessutom i äkta Off Topic-anda. Men ve den som diskuterar på ett sätt som är "tröttsamt" eller "trist" för dig, då träder sersigförmeränandra-D Vibe fram och talar om hur och vad man minsann ska diskutera.

EDIT: Blocka mina inlägg istället för att tillrättavisa mig med sådana översittarfasoner.

Redigerat av Valle
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt otroligt!

Du tillåter dig själv göra dig lustig på andras bekostnad, och gör det dessutom i äkta Off Topic-anda. Men ve den som diskuterar på ett sätt som är "tröttsamt" eller "trist" för dig, då träder sersigförmeränandra-D Vibe fram och talar om hur och vad man minsann ska diskutera.

EDIT: Blocka mina inlägg istället för att tillrättavisa mig med sådana översittarfasoner.

Nåja. Ta inte i så du spricker. Du är ganska duktig på att ifrågasätta, översitta och göra dig lustig på andras bekostnad också, men du tål uppenbarligen inte att själv bli ifrågasatt.

Ungefär som retstickorna var i skolan, om man retades tillbaks så blev de fly förbannade.

Jag vill inte blocka någon förövrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är ganska duktig på att ifrågasätta, översitta och göra dig lustig på andras bekostnad också, men du tål uppenbarligen inte att själv bli ifrågasatt.

Jisses, så förvirrad du är ... Mina inlägg ifrågasätts ju nästan jämt! Jag till och med inbjuder till att bli ifrågasatt!

Det jag inte "tål" är när någon som själv inte tillför tråden/diskussionen något ser sig manad att ur det blå "hoppa emellan" som någon sorts självutnämnd diskussionspolis och börjar böla om att diskussionen börjar bli "tröttsam och trist".

Link to comment
Dela på andra sajter

Åja, så jävla självklar är du inte:

Jo, faktiskt 🙂

Innan resonerade du ju som så att: "All sång är ju falsk eftersom det inte finns någon som intonerar 100% korrekt. Så jag antar att svaret då är "ja" [på frågan: "Gillar du falsk sång?"]."

Varför är det inte självklart att du då också gillar tråkig och fantasilös musik – som du faktiskt menar uppstår när "sången inte funkar" längre "mot den övriga musiken", men samtidigt menar att ingen artist spelar 100% icke-tråkigt och icke-fantasilöst?

Varför gillar du falsk sång men inte tråkig och fantasilös musik?

Därför att det inte finns något som helst samband mellan dessa två.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jisses, så förvirrad du är ... Mina inlägg ifrågasätts ju nästan jämt! Jag till och med inbjuder till att bli ifrågasatt!

Och då är det inte ovanligt att du ifrågasätter ifrågasättandet och påstår att man inte har fattat din poäng eller något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nåja. Ta inte i så du spricker. Du är ganska duktig på att ifrågasätta, översitta och göra dig lustig på andras bekostnad också, men du tål uppenbarligen inte att själv bli ifrågasatt.

Ungefär som retstickorna var i skolan, om man retades tillbaks så blev de fly förbannade.

Du är duktig på att vara off topic du med så du ska inte ta i så mycket själv.

Private-Wallpaper-penguins-of-madagascar-7408353-1280-960.jpg

?

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart, om definitionen på "bäst" enligt dom är "snyggast och mest känsla". Det är helt orimligt att tänka sig något annat.

Din ståndpunkt är snarare den som är orimlig, att det inte skulle finnas några objektiva kvaliteter med vilka man kan döma konstnärlig verksamhet.

1. Om person A besitter all kunskap som person B innehar och mer därtill är A bättre inom sitt område än person B. Det är ingen fråga om tyckande, utan fakta. Du får gärna motbevisa mig.

Utan att vara trummis (vilket jag kommer till i punkt två) skulle jag säga att exempelvis Tomas Haake kan spela allt Peter Criss har spelat, men att det omvända inte gäller. Nu tar jag inte hänsyn till om någon älskar Kiss eller tycker att Peter Criss är fantastiskt snygg i kattsmink, utan ren hantverksskicklighet. Hantverksskicklighet bör rimligen vara det kriterium med vilket man dömer vem som är den bästa trummisen.

2. De flesta som yttrar sig om till exempel vem som är den bästa trummisen är inte i stånd att bedöma, då de själva inte besitter de kunskaper som krävs för att göra en rimlig bedömning. Jag är exempelvis inte tillräckligtvis kunnig för att kunna avgöra vem som är den bästa trummisen, då mina kunskaper inom ämnet är begränsade. Jag kan såklart ha en åsikt, men för en kunnig person vid sunda vätskor bör den åsikten inte väga särskilt tungt. Detta gäller inom i princip alla områden av samhället, även sådan där det inte finns några självklara sanningar, så varför skulle det inte gälla inom konstnärliga ämnen?

Vi har visserligen genomlevt 30 år av postmodern relativism, men det betyder inte att den är rimlig för det. Din ståndpunkt är en historisk parentes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Din ståndpunkt är snarare den som är orimlig, att det inte skulle finnas några objektiva kvaliteter med vilka man kan döma konstnärlig verksamhet.

Det är väl självklart att det inte kan finnas några objektiva kvalitéer? Hur skulle dom se ut menar du?

1. Om person A besitter all kunskap som person B innehar och mer därtill är A bättre inom sitt område än person B. Det är ingen fråga om tyckande, utan fakta. Du får gärna motbevisa mig.

Utan att vara trummis (vilket jag kommer till i punkt två) skulle jag säga att exempelvis Tomas Haake kan spela allt Peter Criss har spelat, men att det omvända inte gäller. Nu tar jag inte hänsyn till om någon älskar Kiss eller tycker att Peter Criss är fantastiskt snygg i kattsmink, utan ren hantverksskicklighet.

Här tycker jag att du glömmer bort en väldigt viktigt detalj om du nu ska snacka om "konstnärlighet". Nämligen den ursprungliga kreativiteten. Att hitta på vad som ska spelas när det inte finns något alls.

Att kopiera någon annans spel är ju en mycket mer mekanisk process. Men även om denna Haake skulle kunna kopiera Peter Criss spel in i minsta detalj och ojämnhet, så att ingen någonsin skulle höra skillnad på vem som spelar vad, så skulle man ju ändå med fog kunna hävda att Peter Criss är en bättre trummis eftersom han kommer på fills som är mer njutningsfulla att lyssna på. Eller vad det nu kan vara.

Hantverksskicklighet bör rimligen vara det kriterium med vilket man dömer vem som är den bästa trummisen.

Nej, det finns ingen som helst rimlighet i det påståendet.

2. De flesta som yttrar sig om till exempel vem som är den bästa trummisen är inte i stånd att bedöma, då de själva inte besitter de kunskaper som krävs för att göra en rimlig bedömning. Jag är exempelvis inte tillräckligtvis kunnig för att kunna avgöra vem som är den bästa trummisen, då mina kunskaper inom ämnet är begränsade.

Du kan avgöra vem DU tycker är den bästa trummisen. Och det är aldrig någon som kan säga att det är fel. Eller hävda att deras åsikt i ämnet skulle vara mer värd på något sätt.

Jag kan såklart ha en åsikt, men för en kunnig person vid sunda vätskor bör den åsikten inte väga särskilt tungt. Detta gäller inom i princip alla områden av samhället, även sådan där det inte finns några självklara sanningar, så varför skulle det inte gälla inom konstnärliga ämnen?

Det är skillnad på kunskap och kunskap. Men när det gäller konstnärlig verksamhet är 100% subjektivt tyckande som gäller.

Om du tror att kunskap inom t ex konsten spelar någon roll, så kan historien om Pierre Brassau var tänkvärd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med lågenegi lampor?... va fan ska det va bra för...

å så finns det folk som installerar dom inne på dass...

man ba går in tänder, nästan helt jävla svart ändå... sätter sig för att göra sina behov...

femm minuter sernare när det här jävla ljuset kommerigång...inser man.. sitter man o skiter i handfatet... ska re va på de här viset?

fy fan om man skulle installera lågenegi lampor i sängkammaren.... kommer in... tänder..mörkt som fan.. man kör igång.... fämm jävla meuter senare...inser man..står man o kunullar med hunden... jag bir så jävla läss på sånt här!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att det inte finns något som helst samband mellan dessa två.

Vad, menar du, är skillnaden mellan (1) när "sången inte funkar" längre "mot den övriga musiken" och, (2) när någon sjunger falskt?

Förtydligande: Jag är alltså ute efter den skillnad som avgör att du faktiskt gillar falsk sång, men inte fenomenet som uppstår när "sången inte funkar" längre "mot den övriga musiken".

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Och då är det inte ovanligt att du ifrågasätter ifrågasättandet och påstår att man inte har fattat din poäng eller något annat.

Jamenvisst.

Faktum är att du beskrev grundstenarna för en helt vanlig debatt där där inte jag på något sätt är unik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad, menar du, är skillnaden mellan (1) när "sången inte funkar" längre "mot den övriga musiken" och, (2) när någon sjunger falskt?

Jag är alltså ute efter den skillnad som avgör att du faktiskt gillar falsksång, men inte när "sången inte funkar" längre "mot den övriga musiken".

När jag skriver "sången inte funkar" så handlar det ju om att själva melodin som helhet, möjligen tillsammans med orden som sjungs, helt enkelt inte tilltalar mig. Men vad som gör att man gillar melodi A bättre än melodi B? Ingen aning.

Falsksång (vad man nu än lägger för innebörd i det begreppet, vi är möjligen inte helt överens där 🙂) handlar ju mer om hur man intonerar varje enskild ton i en melodi, hur nära eller långt ifrån referenstonen man ligger. Ju längre ifrån, desto fler kommer uppleva det som falskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jamenvisst.

Faktum är att du beskrev grundstenarna för en helt vanlig debatt där där inte jag på något sätt är unik.

Nä och det påstår jag inte heller att du är. 🙂 Nästan alla här vill vinna och ha rätt i sina debatter. Sen att de flesta påstår att det inte gäller dem för dem vill bara få fram sanningen(sin sanning), det är en annan debatt det.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Du vet lika bra som de allra flesta som hänger här vilka låtar, artister som menas så försök inte. i annat fall är det bara att själv sätta på de allra flesta radiostationer och lyssna. Lite får man anstränga sig själv ibland.

Nej, det vet jag faktiskt inte. Och har ärligt talat ingen aning om hur många andra här som "vet". Jag har såklart också tänkt tanken att det spelas en massa skräp och intetsägande musik på radion.

Men sen när jag sätter mig och tittar på en topplista så inser man att det alltid är en massa seriösa artister och musiker, bara det att musiken dom gjort inte tilltalar mig.

Så därför skulle jag gärna vilja veta vilka det där du pratar om.

Du väntar på svar? Du är nog inte rätt person att hävda ur dig det. Du själv som brukar väldigt ofta undvika svara på många saker.

Nu hittar du bara på saker som du antagligen tycker känns bra att säga. Du vet mycket väl att det där inte är sant.

Jag har säkert missat att svara på någonting då och då, man är ju inte mer än människa. Men jag vågar med bestämdhet hävda att det endast sker undantagsvis. Sannerligen inget jag "brukar" göra.

Det finns många genrer som aldrig spelas i radion och du vet själv vilka det är.

Nej, jag lyssnar i princip aldrig på annan radio än P1, där spelar dom inga genres alls 🙂 Så istället för att jag lägger en månad eller så på att skaffa mig en uppfattning om det hade ju du kunnat vara sjysst och lägga en minut eller två på att berätta för mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

(vad man nu än lägger för innebörd i [falsksång], vi är möjligen inte helt överens där 🙂)

Låt mig försäkra dig om att jag är fullständigt nöjd med ditt ovan resonemang angående falsk sång: "All sång är ju falsk eftersom det inte finns någon som intonerar 100% korrekt. Så jag antar att svaret då är 'ja' [på frågan: 'Gillar du falsk sång?']."

Jag har absolut inget att tillägga där 🙂

När jag skriver "sången inte funkar" så handlar det ju om att själva melodin som helhet, möjligen tillsammans med orden som sjungs, helt enkelt inte tilltalar mig. Men vad som gör att man gillar melodi A bättre än melodi B? Ingen aning.

Falsksång (...) handlar ju mer om hur man intonerar varje enskild ton i en melodi, hur nära eller långt ifrån referenstonen man ligger. Ju längre ifrån, desto fler kommer uppleva det som falskt.

Hmmm ... Jag tycker att du verkar lite osäker 🙂

Om någon sjöng, låt oss säga, 315 cent off, skulle den sångaren enligt din mening sjunga falskt eller "tråkigt och fantasilöst"? 🙂 (Utifrån ditt resonemang att "sången inte funkar" längre "mot den övriga musiken", alltså 🙂)

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä och det påstår jag inte heller att du är. 🙂 Nästan alla här vill vinna och ha rätt i sina debatter. Sen att de flesta påstår att det inte gäller dem för dem vill bara få fram sanningen(sin sanning), det är en annan debatt det.

Nja ... Själv är jag den debattörtypen som bara säger vad han menar och menar vad han säger. Sedan skiter jag i om min sanning stämmer överens med andras sanningar. Men så har jag också förmågan att be om ursäkt när jag uppenbarligen har fel.

Däremot har jag svårt för debattörer som skriver och uttrycker sig som kärringar, de lever liksom bara efter en sanning – även om den är falsk 🙂

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon sjöng, låt oss säga, 315 cent off, skulle den sångaren enligt din mening sjunga falskt eller "tråkigt och fantasilöst"? 🙂 (Utifrån ditt resonemang att "sången inte funkar" längre "mot den övriga musiken", alltså 🙂)

Vad innebär "315 cent off"? Att man t ex ligger och svävar runt 443.15 Hz eller 436.85 hz på ett A istället för 440 Hz? (om det senare nu är referenstonen)

Hursomhelst, det är ingen fråga som går att ge en generellt svar på. Det är många andra saker som spelar in. Sammanhang, genre, vilken sångare det är o s v.

Ett irl med Valle och JJRockford kunde bli kul.

Det heter "AFK". "Away from keyboard". Internet är ju också en del av det riktiga livet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett irl med Valle och JJRockford kunde bli kul.

JJRockford undrade en gång om jag hade planer på att flytta upp till Stockholm. Han tyckte att "vi har ju flera gemensamma intressen, t ex diskussioner och musik". (här) Jag blev så överrumplad att jag inte kunde avgöra hans intuitioner, varpå jag i all hast, vänligast men bestämt, avböjde och sa att jag var lyckligt gift med min fru.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad innebär "315 cent off"? Att man t ex ligger och svävar runt 443.15 Hz eller 436.85 hz på ett A istället för 440 Hz? (om det senare nu är referenstonen)

Hursomhelst, det är ingen fråga som går att ge en generellt svar på. Det är många andra saker som spelar in. Sammanhang, genre, vilken sångare det är o s v.

Jodå, utifrån dina resonemang ska ska det finnas ett svar; såvida du inte har koll på vad och hur du har resonerat 🙂

Att sjunga 315 cent "off" är att läga en liten ters över tänkt ton. Frågan är om du anser att detta är att sjunga falskt eller "tråkigt och fantasilöst"? (Utifrån ditt resonemang att "sången inte funkar" längre "mot den övriga musiken", alltså) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, utifrån dina resonemang ska ska det finnas ett svar; såvida du inte har koll på vad och hur du har resonerat 🙂

Jag har såklart full koll på hur jag resonerat, men det kan såklart vara så att jag inte lyckas förmedla det fullt ut.

Att sjunga 315 cent "off" är att läga en liten ters över tänkt ton. Frågan är om du anser att detta är att sjunga falskt eller "tråkigt och fantasilöst"? (Utifrån ditt resonemang att "sången inte funkar" längre "mot den övriga musiken", alltså) 🙂

Då blir det ju bara en annan melodi? Eller? Tänker att det skulle motsvara att sjunga t ex C - B - C istället för A - B - C?

JJRockford undrade en gång om jag hade planer på att flytta upp till Stockholm. Han tyckte att "vi har ju flera gemensamma intressen, t ex diskussioner och musik". (här) Jag blev så överrumplad att jag inte kunde avgöra hans intuitioner, varpå jag i all hast, vänligast men bestämt, avböjde och sa att jag var lyckligt gift med min fru.

😉

Jag vet inte hur det är för andra, men har själv flera platoniska förhållanden med människor som gillar musik och diskussioner. Och annat också såklart.

Faktiskt kan det nog ofta vara bra att hålla isär musiken och mer traditionella förhållanden. Illustrueras bra i "This is Spinal Tap" när David St Hubbins fru börjar lägga sig i bandets affärer... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har såklart full koll på hur jag resonerat, men det kan såklart vara så att jag inte lyckas förmedla det fullt ut.

Jo, så brukar man ju se på det själv. Tänk bara på att så länge du brister i förmågan att förmedla kommer det alltid att uppfattas som att du har noll koll (även om du själv nu inbillar dig att du har järnkoll) 🙂

Då blir det ju bara en annan melodi? Eller?

Korrekt (men det är fortfarande en avvikelse från "din" referenston). Anser du att detta är att sjunga falskt eller "tråkigt och fantasilöst"? (Utifrån ditt resonemang att "sången inte funkar" längre "mot den övriga musiken", alltså) 🙂

Faktiskt kan det nog ofta vara bra att hålla isär musiken och mer traditionella förhållanden. Illustrueras bra i "This is Spinal Tap" när David St Hubbins fru börjar lägga sig i bandets affärer...

Fruar är inte alls dåliga för oss (musiker)män. Så där håller jag inte med dig.

Min fru och jag träffades genom musiken (1984); vi drev flera musikprojekt ihop; och aldrig någonsin hade vi dåligt inflytande på varandras sätt att tänka. Tvärtom.

Din liknelse med Spinal Tap måste nog spegla ditt eget liv 🙂

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Falska toner är aldrig något OK, i musikaliska sammanhang

Fasen, innebär det då att Floyds "The Final Cut" och Talk Talk "Laughing Stock" (två av mina favoritplattor) inte heller är ok, eftersom det förekommer en rad falska toner på dem? Nedrans. Jag måste se över min topplista 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen, innebär det då att Floyds "The Final Cut" och Talk Talk "Laughing Stock" (två av mina favoritplattor) inte heller är ok, eftersom det förekommer en rad falska toner på dem? Nedrans. Jag måste se över min topplista 🙂

Du är helt klart i fel tråd, Bozo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...