Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

FÄr vÀl sÀga som dig nÀr det gÀller att rensa upp i botten. Men Àven volymautomatisering pÄ enskilda kanaler för att försöka skapa en sjysst balans.

Postat (redigerat)

Ett par saker har jag haft lite svÄrt att greppa i början (lÀnge sedan, men ÀndÄ...).

Dels att man kan tÀnka pÄ eq som ett antal volymreglage och att man kan fÄ i princip samma resultat om man sÀnker alla utom ett frekvensband, som om man höjer det aktuella frekvensbandet (och reglerar med totalvolymen förstÄs).

NÀsta sak var att alla ljuden inte behöver vara "feta", utan för att helheten ska ha en chans att lÄta bra, sÄ mÄste en del instrument ibland lÄta skittrÄkigt om man sololyssnar pÄ dem...

Man kan ocksĂ„ TA BORT instrument som man har spelat in, sĂ„ lĂ„ter det plötsligt betydligt bĂ€ttre om helheten... 😼😉

En sak som kom senare - kanske sĂ„ sent som för 10 Ă„r sedan eller nĂ„got - Ă€r detta med övertoner (bl a i diskussioner om samplingsfrekvenser). Det tog lite tid innan poletten trillade ner dĂ€r, sĂ„ att jag insĂ„g att en fyrkantvĂ„g pĂ„ ca 7kHz faktiskt lĂ„ter exakt likadant som en sinusvĂ„g vid samma frekvens, eftersom inte en enda av den fyrkantvĂ„gens övertoner gĂ„r att höra. Jag vill ha ett allvarligt snack med konstruktören och reklamera hörseln... 😠

Redigerat av Claes
Postat

Det Àr nog flera olika saker. För att backa bandet till das beginning, sÄ var det nog vad en EQ kunde göra med ljudet. Jag visste vad EQ var, men inte hur man anvÀnde det.. men nÀr man vÀl började testa sÄ fick man en riktig aha-upplevelse. Sen det dÀr med low-end var ocksÄ en aha-upplevelse. Console-pluggar! Har inte Steven Slates Àn, utan kör pÄ Studio Ones egna "Saturation knob", vilket funkar asbra! Kommer sÀkert pÄ flera sen..

Postat (redigerat)

NÀr jag insÄg att allt var ett.

BÄde i livet och i musiken.

Att en mix kan inte ha delar som tar bort ens fokus frÄn den utan att förstöra.

Att en mix mÄste vara en helhet och lÄta som en helhet annars lÄter den inte alls bra.

Lite sÄ hÀr typ:

Redigerat av Martin
Postat

Höll pÄ med musik och inspelning för lÀnge sen. Nu har jag börjat pyssla lite igen. Den stora aha-upplevelsen Àr hur otroligt lÀtt det Àr att fÄ mer info nu för tiden: forum som detta, youtube, podcast, videor etc. En annan vÀrld kÀnns det som. Det gÄr att fÄ feedback pÄ mixar. Det finns DAW med massor av pluggar som ingÄr, billiga appar och jox att experimentera med. Mycket roligare nu.

Postat

Att köra mixen genom en Studer B67 rullbandspelare. Vi har ett "raggarband" som vi spelat in sex covers med. Jag har kört endast en av de lÄtarna genom rullen och nÀr man lyssnar pÄ alla lÄtarna frÄn en cd genom olika anlÀggningar blir jag förvÄnad hur mycket det faktiskt gör. Speciellt sÄngen blir snyggare, men helheten pÄverkas förstÄs. I tidigare försök med samma rullbandare har jag anvÀnt en annan utombordare för att fÄ upp signalstyrkan in i bandaren och det gav en del onaturlig dist i midden som jag trodde kom frÄn tejpen, men det var alltsÄ den kompressor jag anvÀnde. Nu fÄr jag till det renare...

Postat

NÀr jag skruvat pÄ ett reverb en vecka pÄ sÄngen, bara för att tycka att det lÄter skit ett par veckor senare! Det jag lÀrde mig var tvÄ saker.

Att ta pauser och lyssna med frÀsha öron

Att om man inte tar kontroll över tekniken, tar tekniken kontroll över dig.

Postat

#1 Rensa upp botten medelst EQ

#2 NĂ€r jag, back in the day, lĂ€rde mig utnyttja FX-sendar i Cubase. Innan dess hade jag suttit och blonkat pĂ„ reverb och delay pĂ„ varje kanal 😳

#3 Jobba med kompressor och dist i parallellkomprimeringen

VĂ€nligen,

CHAE

Postat

Jag har sjukt mycket kvar att lÀra gÀllande tekniken. Det gÄr tydligen inte bara att köra pÄ grym talang för melodier och beats. Det lÄter skit om du inte skruvar rÀtt :/ Min största aha upplevelse Àr dÄ jag fick visat av mig av ett proffs hur viktig eq och kompresssor Àr. Göra rÀtt - det blir fett! Det mesta av den tid jag har över just nu(har en dotter pÄ 3mÄn) lÀgger jag pÄ att trÀna eq och kompressorer och försöka förstÄ vad de faktiskt gör och tillför. Sugen som satan pÄ Bob Katz bok - Mastering Audio. Hoppas den kan ge mig fler AHA!

Postat

Som sÄ mÄnga andra; rensa upp i botten.

Parallellkomprimering, fas-/polaritet.

Nu Ă€r det bara resten kvar. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.