Soundprocessingstudio Postat 1 juni 2013 Anmäl Dela Postat 1 juni 2013 (redigerat) . Redigerat 26 juni 2017 av Soundprocessingstudio Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lordnicke Postat 1 juni 2013 Anmäl Dela Postat 1 juni 2013 Får väl säga som dig när det gäller att rensa upp i botten. Men även volymautomatisering på enskilda kanaler för att försöka skapa en sjysst balans. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 1 juni 2013 Anmäl Dela Postat 1 juni 2013 (redigerat) Ett par saker har jag haft lite svårt att greppa i början (länge sedan, men ändå...). Dels att man kan tänka på eq som ett antal volymreglage och att man kan få i princip samma resultat om man sänker alla utom ett frekvensband, som om man höjer det aktuella frekvensbandet (och reglerar med totalvolymen förstås). Nästa sak var att alla ljuden inte behöver vara "feta", utan för att helheten ska ha en chans att låta bra, så måste en del instrument ibland låta skittråkigt om man sololyssnar på dem... Man kan också TA BORT instrument som man har spelat in, så låter det plötsligt betydligt bättre om helheten... 😮😉 En sak som kom senare - kanske så sent som för 10 år sedan eller något - är detta med övertoner (bl a i diskussioner om samplingsfrekvenser). Det tog lite tid innan poletten trillade ner där, så att jag insåg att en fyrkantvåg på ca 7kHz faktiskt låter exakt likadant som en sinusvåg vid samma frekvens, eftersom inte en enda av den fyrkantvågens övertoner går att höra. Jag vill ha ett allvarligt snack med konstruktören och reklamera hörseln... 😠 Redigerat 1 juni 2013 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Terror Postat 1 juni 2013 Anmäl Dela Postat 1 juni 2013 Det är nog flera olika saker. För att backa bandet till das beginning, så var det nog vad en EQ kunde göra med ljudet. Jag visste vad EQ var, men inte hur man använde det.. men när man väl började testa så fick man en riktig aha-upplevelse. Sen det där med low-end var också en aha-upplevelse. Console-pluggar! Har inte Steven Slates än, utan kör på Studio Ones egna "Saturation knob", vilket funkar asbra! Kommer säkert på flera sen.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Martin Postat 2 juni 2013 Anmäl Dela Postat 2 juni 2013 (redigerat) När jag insåg att allt var ett. Både i livet och i musiken. Att en mix kan inte ha delar som tar bort ens fokus från den utan att förstöra. Att en mix måste vara en helhet och låta som en helhet annars låter den inte alls bra. Lite så här typ: Redigerat 2 juni 2013 av Martin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stol Postat 2 juni 2013 Anmäl Dela Postat 2 juni 2013 Höll på med musik och inspelning för länge sen. Nu har jag börjat pyssla lite igen. Den stora aha-upplevelsen är hur otroligt lätt det är att få mer info nu för tiden: forum som detta, youtube, podcast, videor etc. En annan värld känns det som. Det går att få feedback på mixar. Det finns DAW med massor av pluggar som ingår, billiga appar och jox att experimentera med. Mycket roligare nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 2 juni 2013 Anmäl Dela Postat 2 juni 2013 Att köra mixen genom en Studer B67 rullbandspelare. Vi har ett "raggarband" som vi spelat in sex covers med. Jag har kört endast en av de låtarna genom rullen och när man lyssnar på alla låtarna från en cd genom olika anläggningar blir jag förvånad hur mycket det faktiskt gör. Speciellt sången blir snyggare, men helheten påverkas förstås. I tidigare försök med samma rullbandare har jag använt en annan utombordare för att få upp signalstyrkan in i bandaren och det gav en del onaturlig dist i midden som jag trodde kom från tejpen, men det var alltså den kompressor jag använde. Nu får jag till det renare... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 2 juni 2013 Anmäl Dela Postat 2 juni 2013 När jag skruvat på ett reverb en vecka på sången, bara för att tycka att det låter skit ett par veckor senare! Det jag lärde mig var två saker. Att ta pauser och lyssna med fräsha öron Att om man inte tar kontroll över tekniken, tar tekniken kontroll över dig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
CHAE Postat 2 juni 2013 Anmäl Dela Postat 2 juni 2013 #1 Rensa upp botten medelst EQ #2 När jag, back in the day, lärde mig utnyttja FX-sendar i Cubase. Innan dess hade jag suttit och blonkat på reverb och delay på varje kanal 😳 #3 Jobba med kompressor och dist i parallellkomprimeringen Vänligen, CHAE Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soundprocessingstudio Postat 2 juni 2013 Trådstartare Anmäl Dela Postat 2 juni 2013 (redigerat) . Redigerat 26 juni 2017 av Soundprocessingstudio Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pesek Postat 2 juni 2013 Anmäl Dela Postat 2 juni 2013 Jag har sjukt mycket kvar att lära gällande tekniken. Det går tydligen inte bara att köra på grym talang för melodier och beats. Det låter skit om du inte skruvar rätt :/ Min största aha upplevelse är då jag fick visat av mig av ett proffs hur viktig eq och kompresssor är. Göra rätt - det blir fett! Det mesta av den tid jag har över just nu(har en dotter på 3mån) lägger jag på att träna eq och kompressorer och försöka förstå vad de faktiskt gör och tillför. Sugen som satan på Bob Katz bok - Mastering Audio. Hoppas den kan ge mig fler AHA! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 3 juni 2013 Anmäl Dela Postat 3 juni 2013 Som så många andra; rensa upp i botten. Parallellkomprimering, fas-/polaritet. Nu är det bara resten kvar. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.