Jump to content
Annons

Hemstudiobygge skynda långsamt


Medlem2014 (oregistrerad)

Recommended Posts

Meidenberg (oregistrerad)

Hej,

Tänkte slänga ihop en egen tråd angående mitt studiobygge, jag bor just nu i en lägenhet men planen är att hitta ett hus inom kort och jag vill såklart ha så mycket kött på benen som möjligt när jag väl är där, jag tänkte även börja bygga det som jag kan redan nu och använda i "sovrums-studion" jag sitter i nu.

Det första projektet jag började med var att bygga ett par stativ till monitorerna, jag har ett par KRK 10-3 som kommer agera sekundera monitors och dom väger 21kg st, dumsnål som jag är så ville jag inte punga ut 2000-3000 för ett par stativ som dessa står stadigt på så det var bara att ta fram hammare och såg och börja bygga.

Som tur är så hittade jag det här forumet och Mr Wellness fantastiska Studio-byggar-tråd (som för övrigt är den största inspirationskällan just nu) och han har ju byggt ett par stativ i marksten och lecablock, i brist på bättre ideer så körde jag en "hellström" och gjorde ett par likadana i stort sätt men målade dom mattsvarta och satte en platta i toppen.

"Ser nu att jag behöver stryka på lite mer färg"

post-32694-0-74535200-1368102711_thumb.jpg

post-32694-0-64531300-1368102747_thumb.jpg

post-32694-0-60784800-1368102774_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Meidenberg (oregistrerad)

Nu vill jag såklart inte lägga ner kropp och själ i att akustikbehandla det här rummet men vi kallar det "Grottan" av 2 anledningar, den första är att gardinerna alltid är igendragna och den andra är att det ekar rätt så bra här inne så jag snickrade ihop 2 st absorbenter för att få ordning på det.

Dom blev av modellen större, 150x120cm och är mattsvarta likaså, tanken är att skriva/trycka dit 2 stycken citat i vitt mitt på dom och ha dom som stora tavlor på väggarna. Tyvärr så får jag inte bäst resultat av att centrera dom på väggen så jag förväntar mig lite smisk av tanten när jag har mod nog att tala om det för henne...

Receptet på dessa är inte direkt unikt men det skadar inte att skriva ner det ändå.

ramen är byggd av 95mm plank som är skruvad och uppstadgad av 4 förstärkta vinklar, jag har även satt mindre vinklar på insidan som jag spänt ett tjockt snöre mellan för att få isoleringen på plats. sen klädde jag in hela paketet i Qviltvadd och därefter ett svart tyg, det är relativt finmaskigt men jag kan fortfarande blåsa igenom det utan motstånd.

absorbent1.jpgabsorbent2.jpg

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Grymt snyggt!

Tack! återigen massa cred till dig för stativen och tack för all inspiration.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Jag har ett bekvämt skrivbord idag men all hårdvara står i en hög i ena hörnet vilket inte är direkt optimalt så jag tänkte bygga ett eget mer anpassat bord. Det är lite mer komplicerat än föregående mojänger så jag kommer behöva en hel drös med feedback och åsikter från folk som kan sin sak innan jag tar till sågen.

Jag har gjort lite 3d skisser som jag kan dela med mig av men ha i åtanke att materialen inte stämmer riktigt överens med hur det är tänkt att bli, t.ex så är träslaget på bilden lite random och mattheten (om det är ett ord) är inte bestämt än.

Första grejen som kan vara problem är den plana ytan ovanför racken, monitorerna kommer att stå snett bakom bordet så det kanske finns en chans att ljudet reflekteras på den ytan? skulle vilja ha ett par mindre monitorer ståendes där (om dom inte blir ivägen dvs)

Andra problemet är att benen på bordet kanske blir för klena men det får jag testa helt enkelt.

bord1.jpg

Delar självklart med mig av ritningar etc när det här känns 100%

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Ja det var det. Vad har du för isolering ini dem?

Tack!

"PIANO LJUDSKIVA C450 70 MM"

Jag har varit lite slarvig här och tog första bästa jag fick tag i, det vart ett billigt sätt att bli av med lite eko och förhoppningsvis kan jag ha nytta av dom när jag ska göra ett seriöst försök med mätutrustning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

"PIANO LJUDSKIVA C450 70 MM"

Jag har varit lite slarvig här och tog första bästa jag fick tag i, det vart ett billigt sätt att bli av med lite eko och förhoppningsvis kan jag ha nytta av dom när jag ska göra ett seriöst försök med mätutrustning.

Var köper du såna? Har aldrig hört talas om dem förr. Trodde du hade vanlig rockwool. Piano Ljudskiva lät fint!

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Var köper du såna? Har aldrig hört talas om dem förr. Trodde du hade vanlig rockwool. Piano Ljudskiva lät fint!

Ja namnet är ju "smart" sen om dom är sämre eller bättre än andra har jag ingen aning om 🙂

Finns på K-rauta bl.a

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Bordet snätt uppifrån

Bredd i bakre kant = 250cm

Bredd i främre kant = 190cm

Arbetsyta djup = 65 cm

Sammanlagt djup = 95cm

post-32694-0-92753400-1368108735_thumb.jpg

Redigerat av Meidenberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

benen kommer va ivägen

Hur menar du med ivägen?

Piano ljudskiva är Isover, glassull.

Mycket riktigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett bekvämt skrivbord idag men all hårdvara står i en hög i ena hörnet vilket inte är direkt optimalt så jag tänkte bygga ett eget mer anpassat bord. Det är lite mer komplicerat än föregående mojänger så jag kommer behöva en hel drös med feedback och åsikter från folk som kan sin sak innan jag tar till sågen.

Jag har gjort lite 3d skisser som jag kan dela med mig av men ha i åtanke att materialen inte stämmer riktigt överens med hur det är tänkt att bli, t.ex så är träslaget på bilden lite random och mattheten (om det är ett ord) är inte bestämt än.

Första grejen som kan vara problem är den plana ytan ovanför racken, monitorerna kommer att stå snett bakom bordet så det kanske finns en chans att ljudet reflekteras på den ytan? skulle vilja ha ett par mindre monitorer ståendes där (om dom inte blir ivägen dvs)

Andra problemet är att benen på bordet kanske blir för klena men det får jag testa helt enkelt.

bord1.jpg

Delar självklart med mig av ritningar etc när det här känns 100%

Otroligt snygga skisser du gör. Jag tycker det ser bra ut. Vad gäller ovandelen på racken skulle jag nog ha vinklat den. Det kommer bli lite väl brett mellan högtalarna om du har tänkt att ha närfältare där. Dessutom kommer dom lite för lågt ned. Närfältarna skulle du kunna ha vid överhörnen på skärmarna. Kolla in Ikeas bordsben (kanske du redan gjort), funkar nog finfint till detta bygge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Otroligt snygga skisser du gör. Jag tycker det ser bra ut. Vad gäller ovandelen på racken skulle jag nog ha vinklat den. Det kommer bli lite väl brett mellan högtalarna om du har tänkt att ha närfältare där. Dessutom kommer dom lite för lågt ned. Närfältarna skulle du kunna ha vid överhörnen på skärmarna. Kolla in Ikeas bordsben (kanske du redan gjort), funkar nog finfint till detta bygge.

Tack igen! Tänkte passa på att sätta ihop varenda skruv i 3d innan jag gör något så jag är 100% nöjd och har ordentliga skisser på rubbet.

Ska ändra på vinkeln och se om jag kan få ihop någon delikat lösning för ett par mindre monitorer så dom kommer längre in. Har tänkt mig att skaffa Genelecs minstingar men jag måste provlyssna på lite billigare alternativ först,

Yes, det är ikeas ben det är skissat med, jag har ett par här men dom kommer behöva modifieras en hel del för att funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du med ivägen?

jag görmde att radera allt jag skrev inna jag citrea Nilsson, tyckte först racken såg lite grunda ut. Men har man fritt runt 400mm eller mer invändigt så är det ingen fara.

En annan variant på ben är att man yttersidorna på racken går ända ner till golvet och man sätter fötter på dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wellness och Adrumdrum -

Tycker ni att Isover är bra material att bygga absorberande akustikskivor med?

Pianoljudskiva lät fint men jag tänkte skaffa en tjockare variant när jag ändå

ska till och snickra ihop några - ingen skillnad på piano och de tjockare varianterna Uniskiva antar jag?

Ngn som vet vilka butikskedjor i Sthlm som har bra priser på Isover?

Hälsningar Tompa

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

ja, jag har använt isover till hela mitt inspelningsrum... dock har jag använt piano bakom tunt lager eccpon modus skiva. Modus är vanlig akustiktak skiva, glasull. Anledeningen till 2 olika skivor, olika densitet, (+lustspalt) är att det ska bli jämnare absorbering över konstruktionsdjupets frekvensområde. Avänder bara den kombinationen vid djupare konstruktionser, annars enbart ecophon.

Träregelskiva från Isover har högre densitet än piano och funkar bra til bredbandsabsorbent paneler. Är åxå lättare att fåtag på, det är inte alla som har piano i lager.

20-30kg/m3 är lämpligt, men enbart piano funkar åxå bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

jag görmde att radera allt jag skrev inna jag citrea Nilsson, tyckte först racken såg lite grunda ut. Men har man fritt runt 400mm eller mer invändigt så är det ingen fara.

En annan variant på ben är att man yttersidorna på racken går ända ner till golvet och man sätter fötter på dessa.

Ja det har du rätt i, jag höjde rack-"boxarna" 6cm då nu är den översta platsen 40cm och den understa 34cm, det jag kommer stoppa i kommer få plats men det kan ju vara bra att ha lite extra utrymme.

Att ha boxarnas sidor ända ner till golvet är såklart smart och då har man ju plats för en hel del mer rackprylar men jag vill ha den på ben iaf, gillar det på något sätt 🙂

Uppdaterat nu så att toppen är lutande, tänkte även fräsa ur uppe i toppen och trycka dit lite svart perforerad aluminum så eventuell värma kan ta sig ur, tyckte det såg trevligt ut också. Testade även att kapa lådorna i bak för att spara 10cm på djupet, tycker det ser rätt nice ut med, lite "stealth", kommer få ett h*****e att bygga det här...

beställde rack-profiler och en massa annat trevligt från tysken i torsdags så det kommer nog på måndag, det blev den här modelen http://www.thomann.de/se/adam_hall_6161_schiene.htm gillar det bättre än att ha fasta platser då vissa saker tar ett ojämnt antal platser när man satt på rackvinklar...

post-32694-0-53186100-1368295697_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Läcker design!

Jag ser nu att IKEA-benen kommer att bråka med rackens insidor. Ikeas ben/fästen går ju att vrida i samma vinkel som du har på racken, men de måste ju få plats på något sätt. Antingen kan du göra rackskåpen bredare så att benfästet ryms på sidan eller så skippar du att rackens yttersida livar med bordet och låter bordsskivan istället sticka ut ca 15 cm på var sida om racken, så du får plats med benfästena där i stället.

25 mm MDF finns ju i 1220 x 3050 och enklast är nog om du bygger skivan i ett stycke med ursparningar för racken. Den försvagning som då blir i de utsågade hålrummen förstärker du upp genom att limma de undre rackbottnarna mot skivans underkant. På samma sätt kan du styva upp skivan på undersidan med att limma dit en kabelkanal av MDF. En tredje variant skulle kunna vara att göra en förstärkt botten på rackens undersida och skruva på en kortare variant av ben där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Läcker design!

Jag ser nu att IKEA-benen kommer att bråka med rackens insidor. Ikeas ben/fästen går ju att vrida i samma vinkel som du har på racken, men de måste ju få plats på något sätt. Antingen kan du göra rackskåpen bredare så att benfästet ryms på sidan eller så skippar du att rackens yttersida livar med bordet och låter bordsskivan istället sticka ut ca 15 cm på var sida om racken, så du får plats med benfästena där i stället.

25 mm MDF finns ju i 1220 x 3050 och enklast är nog om du bygger skivan i ett stycke med ursparningar för racken. Den försvagning som då blir i de utsågade hålrummen förstärker du upp genom att limma de undre rackbottnarna mot skivans underkant. På samma sätt kan du styva upp skivan på undersidan med att limma dit en kabelkanal av MDF. En tredje variant skulle kunna vara att göra en förstärkt botten på rackens undersida och skruva på en kortare variant av ben där.

Tack!

Yes, det är Ikeas T-ben, dom är ju höj-och-sänk-bara och den undre delen skjuts in i den övre, jag kommer behöva kapa den övre delen exakt 20cm (3 cm under skruven som man drar åt när man höjer/sänker) och fästena/ramen kommer att kapas på båda sidorna och monteras under racklådorna, kommer förstärka lite extra på indidan i botten också. (se bifogad)

Yupp kommer gå en kanal mellan lådorna och mellan monitorhyllan och den övre skivan, sitter och ritar ihop det nu och vart alla förstärkningar bör sitta 🙂

Passade på att bjuda hit farsan på fika så att han kan svära och förbanna det här bygget lite 🙂

post-32694-0-28987500-1368357266_thumb.jpg

Redigerat av Meidenberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt! Håller absolut med om att vinkla upp racken. Jag har suttit vid bord där racken satt nästan plant med bordsskivan, och eftersom jag är en kille strax under medellängd fick jag resa mig 20cm från stolen varenda gång jag skulle justera någon pre-amp eller effektburk för att överhuvudtaget se vilken ratt som styrde vad. Jag gillar att ha dem mer eller mindre rakt upp. Men det är jag 🙂 Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Snyggt! Håller absolut med om att vinkla upp racken. Jag har suttit vid bord där racken satt nästan plant med bordsskivan, och eftersom jag är en kille strax under medellängd fick jag resa mig 20cm från stolen varenda gång jag skulle justera någon pre-amp eller effektburk för att överhuvudtaget se vilken ratt som styrde vad. Jag gillar att ha dem mer eller mindre rakt upp. Men det är jag 🙂 Lycka till!

Tack 🙂

Jag gillar att ha allting så som jag gjort på bilderna men har lite funderingar på om jag ska höja det 5 grader till åtminstonde, får rack-skenorno i morgon, då blir det skruva och testa lite olika vinklar.

Så här tror jag att jag bygger skivan så att jag kan få isär dom största delarna vid behov, dom skruvar/plugg som kommer vara synliga syns på skissen allt annat kommer limmas, pluggas och skruvas sen spacklas. Sidorna på skinnet ska såklart vikas in också men jag skissar såhär så man hajar konstruktionen. Måste även komma på någon fin lösning för skärmkablarna.

post-32694-0-69388300-1368363986_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

..!Yes, det är Ikeas T-ben, dom är ju höj-och-sänk-bara och den undre delen skjuts in i den övre, jag kommer behöva kapa den övre delen exakt 20cm (3 cm under skruven som man drar åt när man höjer/sänker) och fästena/ramen kommer att kapas på båda sidorna och monteras under racklådorna, kommer förstärka lite extra på indidan i botten också.."

Aha, smart!

Kommer bli ett värstingbord det där. Följer projektet med spänning. 🙂

Förresten, vilket ritprogram gör du de fina skisserna i?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ogonen (oregistrerad)

Tack 🙂

Jag gillar att ha allting så som jag gjort på bilderna men har lite funderingar på om jag ska höja det 5 grader till åtminstonde, får rack-skenorno i morgon, då blir det skruva och testa lite olika vinklar.

Så här tror jag att jag bygger skivan så att jag kan få isär dom största delarna vid behov, dom skruvar/plugg som kommer vara synliga syns på skissen allt annat kommer limmas, pluggas och skruvas sen spacklas. Sidorna på skinnet ska såklart vikas in också men jag skissar såhär så man hajar konstruktionen. Måste även komma på någon fin lösning för skärmkablarna.

Grymt snyggt blir det. Vi har nog liknande smak, då jag och min kompanjon byggde ett väldigt liknande för några veckor sedan.

Om du vill ha inspiration:

http://studiobygget.blogg.se/2013/april/bord.html

Önskar dig all lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Aha, smart!

Kommer bli ett värstingbord det där. Följer projektet med spänning. 🙂

Förresten, vilket ritprogram gör du de fina skisserna i?

Får hoppas det, ska ta god tid på mig och se till att varenda millimeter är exakt som jag vill ha det 🙂

Skisserna är gjorda i Cinema4d, det är mer för visualisering men jag är van att pilla i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Grymt snyggt blir det. Vi har nog liknande smak, då jag och min kompanjon byggde ett väldigt liknande för några veckor sedan.

Om du vill ha inspiration:

http://studiobygget....april/bord.html

Önskar dig all lycka till!

Ja! det där såg jag, ser väldigt trevligt ut! Är det stabilt och tror du min konstruktion kommer att hålla?

Kul med bloggen också, det där ska jag folja 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Nu börjar det dyka upp mojänger för att bygga men väntar tills allt är här så jag kan köra ett byggmaraton tills jag stupar... Inväntar skumgummi, fina svarta insexskruvar, muttrar, bultar och brickor, fint konstskinn, grundfärg, etsgrund och perforerad aluminium sen är det bara hämta lite masonit och 2 skivor mdf och börja.... och styvfar har tydligen en riktigt tjock bit ek att avvara till kanterna.

Pillar lite mer i 3d-programmet sålänge så jag har något realistiskt att kämföra med när jag är klar 🙂

post-32694-0-73964800-1368624858_thumb.jpg

post-32694-0-03991500-1368624882_thumb.jpg

post-32694-0-93195800-1368624893_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ogonen (oregistrerad)

Det kommer nog hålla alldeles utmärkt. Ekprofilerna på sidan är inte bara för skönhets skull, utan de fördelar bak mycket av vikten om man tex står och hänger i framkant på bordskivan.

Jag gillar dina ben också. Enkelben blir väldigt stabilt, och vi kommer också byta våra så småningom(det var bara enormt mycket utgifter den månaden, så vi var tvugna att snåla nånstans). :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Meidenberg (oregistrerad)

Det kommer nog hålla alldeles utmärkt. Ekprofilerna på sidan är inte bara för skönhets skull, utan de fördelar bak mycket av vikten om man tex står och hänger i framkant på bordskivan.

Jag gillar dina ben också. Enkelben blir väldigt stabilt, och vi kommer också byta våra så småningom(det var bara enormt mycket utgifter den månaden, så vi var tvugna att snåla nånstans). :-)

Skönt att höra, du hade alldeles rätt också, det är sjukt stabilt och utan ek-sidorna så skulle det ramla ihop 😛

mm jag tar också lite i taget men börjar bli färdig snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...