Jump to content
Annons

Ny Martin-gitarr


gr3n

Recommended Posts

Hej,

jag har precis inhandlat min första gitarr av lite högre kvalité; en Martin D-16GT. För de som går i inköpstankar på en stålsträngad akustisk gitarr för runt 10K kan jag verkligen rekommendera den, den låter fantastiskt och är riktigt fin att spela på.

Mitt första bekymmer med gitarren är emellertid hur jag ska förvara den. I alla instruktioner står det att man ska förvara den i ett slutet case med luftfuktare, speciellt i länder som Sverige där temperaturen växlar så kraftigt. Självklart skriver tillverkaren så, eftersom de inte bryr sig särskilt mycket om vad som är praktiskt utan fokuserar på att minimera risker. Så, min fråga till er är, hur förvarar ni era lite dyrare instrument? Är det värt att lägga ner gitarren i case med luftfukare så fort den inte används, eller brukar ni ha era stå framme året om?

Min andra fundering gäller axelband. Jag har förut främst spelat elgitarr och aldrig tänkt på axelband för akustiska gitarrer. Jag har emellertid köpt ett nu för att kunna promenera runt i lägenheten och spela. Gitarren kom med dock inte med den bakre pluggen för axelband isatt. Det följde däremot med en plugg. Tydligen tycker Martin att man ska sätta i denna själv om man behöver den. Om jag försöker sätta i pluggen i det uppborrade hålet på baksidan av gitarren får jag inte in den hela vägen (se bild). Jag är lite osäker på detta räcker eller om man ska pressa in den längre (ordentligt med tryck skulle behövas)?

post-34986-0-79827900-1367586723_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag förvarar min Martin i hardcaset som följde med - stående utanför badrummet (inte för att jag tror att det spelar nån roll). Har haft den i 3 år och har inte märkt av några problem iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade min Martin dm i sitt hardcase om den inte hängde på väggen. Funkade galant.

Det är framförallt på vintern, då luften här i Sverige bli ganska torr, man märker att träet krymper, framförallt i locket på den gitarren jag hade. Då blev det bara lite högre stränghöjd. Sen kan man ju tillhöra ngn av dom där olycksfåglarna vars gitarrer spricker... Vilket jag förstått inte är särskilt vanligt alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

Har haft 3 st D16GT och 2 st D16RGT. Bor under "normala" förhållanden i lägenhet. Har oftast förvarat gitarrerna i sina case men ibland har dem blivit liggande på en stol några dagar osv.

Har aldrig varit något problem alls.

Grattis till en underbar gitarr! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för alla svar. Jag behåller den isåfall i sitt case med en luftfuktare när jag inte spelar.

Några tankar kring axel-bands-pluggen? Ska det se ut sådär eller ska man försöka få in den hela vägen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för alla svar. Jag behåller den isåfall i sitt case med en luftfuktare när jag inte spelar.

Några tankar kring axel-bands-pluggen? Ska det se ut sådär eller ska man försöka få in den hela vägen?

Jag skulle ha putsat av pluggen försiktigt med ett sandpapper. Trycker du i den med lite våld kan gitarren i värsta fall få en spricka. Och helt klart ska ju pluggen sitta intryckt hela vägen...

Grovt avundsjuk på gitarren. Martin är min dröm vad det gäller akustiska gitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...