Jump to content
Annons

Hur arbetar ni med clips i FL?


Gäst

Recommended Posts

Om man väljer att inte arbeta med blocken när man arrangerar sina låtar, utan använder sej av clipen, hur får man ett flow med de ? Har provat men tycker det var helt åt skogen. Vet att jag gör fel för så svårt och krångligt ska det inte vara. Men hur gör ni ? Tycker det går fort och smidigt med pattern blocks. Men 11an har ju inte blocken så hur ska man tänka och göra ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag tex har spår 1 som trummor och spår 2 som bas då vill jag kunna klicka på tex spår 2 då fyller den i bas clips i playlisten utan att behöva ändra det någonstans. Sen efter jag tex har fyllt i trummor då går jag direkt till spår 2 där basen är och fyller i massa clips där också utan att från spår 1 till 2 utan att behöva ändra det någonstans. Så flowet blir snabbare och enklare. Typ på samma sätt som man hanterar pattern blocks fast med clips ist. Går den eller måste man för varje spår klicka i den och sedan välja spår 2 sen klicka i playlisten ? Förstår ni hur jag menar ? Vill kunna hantera clips lika dant som jag kan hantera pattern blocks.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan snälla kom igen nu. Hur arbetar ni med clips i FL ? Måste man aktivera någon inställning för att få ett flow på clipsen i playlisten ? Jag pratar om MIDI clips.

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör en gammal version av FL Studio jag så vet inte exakt vad du vill få till. Går det långsamt att dra ut flera klipp efter varandra i playlisten?

Ja dels de sen när man ska dra ut clips i raden under sen när man dragit den då kanske man vill dra i raden över igen men då måste man ju in i pattern och klicka till tex pattern 3 för att kunna dra ut clips på pattern 3. Förstår du hur jag tänker ? För om jag ändå skulle dra ut clips på pattern 3 då blir det lik förbannat clip 2 eller den man använde sist. Så man får hela tiden aktivera pattern man ska ha. Jag vill kunna dra clips i vilken rad som helst och så ändras den automatiskt som det gör med pattern blocks.

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja dels de sen när man ska dra ut clips i raden under sen när man dragit den då kanske man vill dra i raden över igen men då måste man ju in i pattern och klicka till tex pattern 3 för att kunna dra ut clips på pattern 3. Förstår du hur jag tänker ? För om jag ändå skulle dra ut clips på pattern 3 då blir det lik förbannat clip 2 eller den man använde sist. Så man får hela tiden aktivera pattern man ska ha. Jag vill kunna dra clips i vilken rad som helst och så ändras den automatiskt som det gör med pattern blocks.

Nej inte exakt för att jag kan inte kolla upp det.

Hittade en blogg som tipsar lite står lite om playlist,clips och annat. Det kanske hjälper.

11 FL Studio Tips You Need To Know

Hjälper ingen där får du förlita dig på att någon som använder FL Studio 10 eller 11 svarar i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kände samma sak. Men jag lärde mig att använda det för att jag tyckte det var lika bra. Efter ett tag så jobbar man som förut när man hade "pattern blocks". Annars så kan man ju faktiskt låsa "Track to Pattern". Jag har en fil där 99 "Tracks" är låsta från början. Dock så fungerar det lite annorlunda. Den känner av vilket "pattern" som används mest på motsvarande "Track".

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte helt säker på vad du menar, men tror du menar att du vill ha typ säg en kick på "track1" i playlisten, bas på "track2" osv och då du klicka på t.ex "track1" ska trummorna automatiskt komma upp där?

Nu kör jag FL10 och där kunde ja lätt få till de genom att göra en kick i pattern, lägga den på track 1 i playlisten, sen högerklickar man på "track1 och väljer "lock to content" då kommer den bara att fylla i de du har där sen tidigare.

Hoppas du förstår va ja menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...