Jump to content
Annons

[Mac] Disksomnia håller hårddisken igång


Linus

Recommended Posts

Jag nämnde precis Disksomnia, en inställningspanel för Mac, i en annan tråd och tänkte att det programtipset kunde vara värt en egen tråd.

Strömsparsfunktioner är väl bra, men när det gäller musikproduktion kan det vara ett problem med flera hårddiskar där de går i vila lite titt som tätt. Plötsligt när musikprogrammet behöver ladda det där ljudbiblioteket kan det hända att datorn stannar upp eftersom hårddisken måste väckas upp innan den kan söka efter filerna.

Logic-användare känner säkert igen fönstret "Disk too slow" även med snabba hårddiskar. 😱

Det finns en strömsparsfunktion i Systeminställningar. Att bocka ur Sätt hårddiskarna i vila när det är möjligt drar visserligen mer ström och påverkar hårddiskarnas livslängd, men de håller hårddisken aktiv - om hårddisken är intern.

Externa hårddiskar kan nämligen ha egna strömsparsfunktioner i sin hårddiskkontroller och berörs då inte av inställningen ovan. ⚠️

Då är lösningen Disksomnia. Låt strömsparsfunktionerna vara påslagna och låt hårddiskarna vila när du inte har viktiga program igång. En vinst för miljön och elräkningen när du slösurfar.

När du har startat ett musikprogram aktiveras Disksomnia och läser/skriver en pytteliten fil på hårddisken då och då. Smidigt och tillräckligt för att hålla hårddiskar vakna. Oavsett om musikprogrammet stått stilla i 10 sekunder eller 30 minuter får du bästa accesstiden till hårddisken när du trycker play.

disksomnia.png

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Annons

Det kan vara värt att tipsa om detta verktygsprogram igen. Disksomnia är idag på version 4 och programmet är inte längre inställningspanel utan omskrivet som ett menyradsverktyg.

Därmed kan de få sälja programmet i App Store - vilket också är där du hittar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte poängen med detta, betala 95:- för att en hårddsik inte ska somna när ett specifikt program är igång, ex Logic vid en viss inaktivitet?

Det tar ju inte lång tid att "väcka" en disk...

Iofs så har jag aldrig tänkt på det hur pass lång tid det tar vid inaktivitet där OSX bestämmer sig för att stänga av diskar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev, det handlar inte om när OS X stänger av disken utan när en extern hårddiskkontroller anser att den är inaktiv. Jag har väl fem-sex externa WD-diskar som går ner i vila väldigt ofta. Det tar 10+ sekunder att väcka upp. Har du då skruvat ett AU-instrument i Logic i kanske 10 min segar det ihop när jag trycker play igen och den vill spela audiospår från extern disk.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...