Jump to content
Annons

Preamp eller inte?


The Mr

Recommended Posts

Hejsan!

Min uppsättning av prylar ser ut så här: Mikrofon-Preamp(rör)-Mixerbord-Pc.

Frågan är då. Behövs preampen? Det blir ju liksom lite kaka på kaka. Jag köpte den för att jag från början inte hade något mixerbord, och behövde fantommatning. Men nu när jag har mixerbordet, som har inbyggd fantommatning, så känns det kanske lite mycket.

Jag har läst här på forumet att man får ett "varmare" ljud om man använder sig av ett rörpreamp. Men jag undrar om det enda som händer nu är att jag har ytterligare en källa som kan orsaka brus.

Jag har nämligen problem med att få till en jämn och schysst inputnivå till cubase. Den regleras visserligen med en kompressor (plugin), men när det peakar blir det förstås inte så roligt ljud. Kanske det är en extern hårdvarukompressor jag saknar?!?

Någon som är kunnig på området?

The Mr... - Killen med den urlöjliga signaturen :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det hänger helt och hållet på vad det är för mixerbord du har, hurvida det är bra mic-preamps i bordet eller ej!?

Om din separata preamp är bättre än de du har i bordet skulle jag deffinitivt använda den istället för dom i bordet........men då ska du självklart inte använda varken fantommatning eller preamps i bordet, utan bara köra som vanligt linjesignal in i bordet, från din lösa preamp.

Går du via din separata preamp, och sen in i bordets preamps också, så blir det ju kaka på kaka, som du säger.

Om du har fler ingångar på ljudkortet, och bara kör stereo ut från mixerbordet till datorn(typ in1+2), så kan du ju alltid koppla preampen direkt in i datorn(in3+4 kanske), så slipper du ju gå via mixerbordet, om det nu är väldigt brusigt!?

Kort sagt, använd den preamp som ger dig det ljudet du uppskattar mest! :rolleyes:

Av ren nyfikenhet: Vad är det fär bord? Vilken preamp?

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nämligen problem med att få till en jämn och schysst inputnivå till cubase. Den regleras visserligen med en kompressor (plugin), men när det peakar blir det förstås inte så roligt ljud. Kanske det är en extern hårdvarukompressor jag saknar?!?

Det verkar som att du ibland får för hög signal in i datorn, och därigenom får digitaldist, och då hjälper det ju inte med en mjukvarukompressor. Så antingen kan du skaffa en hårdvarukompressor och koppla in efter preampen, eller också ser du bara till att skruva ner insignalen till datorn lite mer, så att du inte styr över.

Annars håller jag med föregående talare. Ingen idé att köra via preamp OCH mixer, utan kör bara med den som har bäst preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hänger helt och hållet på vad det är för mixerbord du har, hurvida det är bra mic-preamps i bordet eller ej!?

Om din separata preamp är bättre än de du har i bordet skulle jag deffinitivt använda den istället för dom i bordet........men då ska du självklart inte använda varken fantommatning eller preamps i bordet, utan bara köra som vanligt linjesignal in i bordet, från din lösa preamp.

Går du via din separata preamp, och sen in i bordets preamps också, så blir det ju kaka på kaka, som du säger.

Om du har fler ingångar på ljudkortet, och bara kör stereo ut från mixerbordet till datorn(typ in1+2), så kan du ju alltid koppla preampen direkt in i datorn(in3+4 kanske), så slipper du ju gå via mixerbordet, om det nu är väldigt brusigt!?

Kort sagt, använd den preamp som ger dig det ljudet du uppskattar mest! 😉

Av ren nyfikenhet: Vad är det fär bord? Vilken preamp?

Både preampen och mixerbordet är budgetvarianter, man får väl vad man betalar för...

Preamp - Alto MicTube

Mixerbord - Soundcraft Compact 4

Jag har tyvärr inte fler ingångar på ljudkortet, annars hade jag nog testat det. Jag kör inte med dubbla fantommatningar heller. Kommer nog testa att köra utan preamp när jag kommer hem. Som sagt, låter det bra, så är det bra... :rolleyes:

Så här låter en av mina inspelningar då jag använder ovanstående konfiguration: Låt nr 2

The Mr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tyvärr inte fler ingångar på ljudkortet, annars hade jag nog testat det.

Men kan du inte bara rycka ur sladden ur mixerbordet och köra in den i preampen då, när du vill spela in sång...?

Det borde ju förresten bli en liten skillnad i ljudet beroende på om du använder rörpreampen och de inbyggda i mixern, så det kan ju va vettigt att testa bägge två för att höra vad som passar bäst till vad... Om det nu inte är så att den ena är mycket bättre än den andra.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...