Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

I Cubase VST kunde man enkelt leda ut slutljudet från mixern till den buss man ville genom att öppna VST Master Mixer och bara byta Output till något annat. Detta gjorde att man enkelt kunde ha flera olika sorters högtalare kopplade till systemet, och ville man gå t ex från att lyssna i hörlurar till att lyssna i externa högtalare var det bara att snabbt byta utbuss så att ljudet gick till dessa.

Men i SX 2 fattar jag inte hur jag ska åstadkomma detta. Jag vill alltså ha mina hörlurar kopplade till Out 1/2 och mina högtalare till Out 3/4, och när jag vill lyssna i högtalare ska jag snabbt kunna leda ut ljudet i dessa. I SX 2 måste man ju under varje kanal bestämma vilken buss ljudet ska gå till ...

Annons
Posted
kan du inte bara lägga till en output i vst-connections?

Visst kan jag det. Men problemet kvarstår ju: hur byter jag snabbt och smidigt mellan två bussar?

Posted
kan du inte bara lägga till en output i vst-connections?

Visst kan jag det. Men problemet kvarstår ju: hur byter jag snabbt och smidigt mellan två bussar?

ok, men kanske såhär då.

skapa och använd en groupchannel som "master", sedan lägger du till ett extra out i vst-connection. Då kan du snabbt välja vilken output du vill anävnda, för den groupchannel som du använder "som" master.

det kanske inte är tänkt att användas på det sättet, men det verkar som det skulle fungera när jag testar.

om jag inte missförstår dig alltså.

Posted

Hmm ... det kan funka, kompis! Lite invecklat, men jag testar!