Jump to content
Annons

Dedikerad OS-installation för Cubase


CSG

Recommended Posts

Om jag har endast en dator som jag både vill kunna optimera för Cubase samt använda för internet, med allt vad det innebär (virusskydd mm), är det då en bra idé att skapa separata OS-installationer på varsin partition? Och så skulle jag kunna ha alla Cubaseprojekt på sin egen partition också. Detta borde ju gå bra, eller hur? Någon som har liknande upplägg?

Vill slippa ha flera datorer i hemmet och funderar på att göra på detta sätt när jag snart köper en bärbar och gör mig av med den stationära.

Redigerat av CSG
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Jag har alltid haft mina datorer uppkopplade med ett OS, nemas problemas.

Risken är större att datorns chipset ställer till det än internet och virusskydd.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst går det, men om det är bra eller inte är ju en annan sak.

Jag skulle i så fall hellre försöka ha separata diskar.

Jag hade en hårddiskvagga i min dator, där jag bara helt enkelt kunde skjuta in den disk jag ville jobba med.

En smidig lösning tills man ledsnade att byta när man bara ville ut på nätet och läsa något. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Två diskar låter ju tokbra! Kör man SSD dessutom blir det ju galet bra. Ska bara hitta en bra bärbar som rymmer två diskar dårå!

Tack för input!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Alla grejer som är lite annarolunda och mer komplicerade än normalanvändande brukar bli problem på ett eller annat sätt. Börja med att köra ett OS på en disk.

Jag har exempel på när hotswoppade diskar inte säger till att dom är nya diskar i datorn och du skriver sönder hela disken.

Så mitt råd, håll dig till det enkla och simpla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu menade jag i och för sig inte Hotswap-diskar och i ärlighetens namn refererade jag inte heller till laptop.....

Har aldrig kört 2 diskar i en laptop. Ber om ursäkt ifall jag lurade TS där, men tänkte att när jag skrev att jag hade en "vagga" att det kanske var självklart att jag avsåg en stationär.

Får du tag på en kraftfull laptop, så kan du nog använda den till både Cubase och "Office"-prylar.

drloops råd är bra: enkelt och simpelt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...