Jump to content

  • Tips som hjälper dig lyckas i studion, del 3: Mixning

    Vi har vaskat fram några värdefulla tips för att lyckas i studion, indelade i totalt åtta olika kategorier. Detta är del 3 och berör mixning.

    Studio.se

    mixer-6063153_1920_1800.jpg.50eec3fdb493b5e51acb934a1b52b87a.jpg


    Del 1: Tips som hjälper dig lyckas i studion, del 1: Gitarr, trummor och sång
    Del 2: Tips som hjälper dig lyckas i studion, del 2: Inspelning och produktion
    Del 4: Tips som hjälper dig lyckas i studion, del 4: Effekter och allmänna tips

    Mixning

    35. Testa att mixa i mono
    När det har blivit dags att mixa, testa att vänta med att panorera ut instrumenten i stereobilden till sist. Följden blir nämligen att du tvingas placera in de olika spåren i olika frekvensområden och placera dem i djupled, med hjälp av reverb och delay, istället för att panorera ut dem åt sidorna. Det kan mixen vinna på i längden, när du sedan börjar panorera under arbetet med slutmixen.

    mixning_mono.jpg.1119ad840a2aa6390fe9b64c8b27da56.jpgTesta att vänta med att panorera ut instrumenten i stereobilden till sist.

    36. Glöm inte att monolyssna
    Med extrema stereoeffekter kan ibland hela instrument försvinna om mixen spelas upp i mono. Kom ihåg att all- tid monolyssna och var extra vaksam med mixar som har rejäl stereobredd. Om du spelar in i stereo så kan det även vara en bra idé att monolyssna direkt vid inspelningen. Då slipper du otrevliga överraskningar med fasfel senare i mixen.

    37. Aktivera eq på bussen
    Om du vill få flera ljudspår att sitta ihop på ett snyggt sätt kan du skicka dem till en gemensam buss (till exempelvis bakgrundskörer) och låta alla passera genom en eq med samma inställning.

    38. Undvik krock mellan sång och virvel
    Ibland kan virveltrumman störa lead-sången eftersom de ligger i samma frekvensområde. Då kan det hjälpa att panorera virveln en gnutta åt höger eller vänster.

    39. Dubbla versioner av mixen
    Att mastra sina låtar själv har blivit vanligare och är ofta ett bra sätt att ge mixen det där lilla extra innan den mp3-kodas och läggs ut på nätet. Men se till att även spara en omastrad version. Man vet aldrig när du blir nästa Bass- hunter och får chansen att ge ut en singel, då kommer den omastrade låten väl till pass. Passa också på att exportera två versioner av mixen, en där sången är aningen starkare.

    40 Re-ampa!
    Inspelningar med mycket syntljud, samplade instrument och loopar kan lätt låta tråkiga och stela. Med hjälp av en gitarrförstärkare, en stereoanläggning eller ett par monitorer så kan du ge dem ett nytt liv. Ställ upp en eller två mikrofoner i rummet, spela upp ljuden och spela sedan in dem. Men fundera en gång extra på hur du kopplat, mikrofoner i närheten av högtalare brukar vara ett lyckat recept för rundgång. En variant för dig som gillar att mixa direkt i lådan är en förstärkarsimulator tillsammans med ett reverb.

    ac-box.jpg.49a1e1d060df3ac405ae8be21bc9adfb.jpgI Native Instruments Guitar Rig finns en kabinettmodul som gör det enkelt att färga ljudet.

    41. Stäng av bildskärmen
    Att lyssna kritiskt på en mix blir knappast lättare med 20 eller 100 spår som rullar över skärmen och automatisering i överflöd. Testa att slå av bildskärmen, luta dig tillbaka och starta uppspelningen. Att kompressorn trycker ihop sången någon decibel extra i refrängen kanske inte spelar så stor roll när du faktiskt lyssnar istället för att stirra dig blind på mätarna.

    Om du har en midi-kontrollenhet med gott om volymreglar, helst en för varje kanal, stäng av bildskärmen när du mixar så att du är tvungen att lita helt till din hörsel. Innan du stänger av bildskärmen, se bara till att du har lite nivå- marginal på masterbussen, så att mixen inte klipper.

    1367350218_SamsungMonitor_1800.jpg.18cb5e66357172e3c48db905f061fd46.jpgTesta att slå av bildskärmen, luta dig tillbaka och starta uppspelningen.

    42. Referensspår i mixen
    Importera några välmixade låtar med liknande arrangemang som de låtar du ska till att mixa. När du blir osäker på hur mixen låter kan du jämföra med referens- spåren för att få en uppfattning om balans mellan bas och diskant, stereobild och nivåer mellan instrumenten. Du kan också göra nedmixningar under arbetets gång för att kunna lyssna och jämföra med tidigare versioner av mixen.

    43. Lyssna utan effekter
    Efter ett tags mixande brukar osäkerheten krypa sig på kring hur det egentligen låter. Testa att backa tillbaka genom att slå av effekterna, har det blivit bättre? Eller har du kanske skruvat bort dig så att resultatet av alla effekter och allt skruvande faktiskt är sämre?

    44. Bort med oönskat basinnehåll
    Skillnaden mellan en professionell mix och en amatörmix är ofta som tydligast i de lägre frekvenserna. Här gäl- ler det nämligen att se upp med oönskat basinnehåll och skära bort detta med ett högpassfil- ter. Annars riskerar du att gå miste om värdefull nivåmarginal (headroom) och få en icke dis- tinkt och grötig bas. Om du redan sitter med en i det närmast färdig mix, prova att skära bort allt under 50-100 hertz, beroende på vilken musikgenre det handlar om.

    45. Kombinera delayet med en eq
    Om du har ett ljudspår som spänner över ett brett frekvensspektrum, till exempel ett komplett trumset, och vill lägga ett delay på detta – prova att placera delayet på en buss med en eq precis före i effektkedjan. På så sätt kan du filtrera fram de frekvenser som ska skickas vidare till delayet, exempelvis virveltrumman eller hihaten.

    1177340137_kombineradelayetmedeneq.jpg.359bb15c1012ac64ecf1f8612c1a365f.jpgVill du inte att hela trumsetet ska påverkas av delayet? Prova att filtrera fram önskade trumljud med en eq på exempelvis virveltrumman.

    46. Mixa med låg volym
    Ett vanligt missförstånd är att man behöver rejäl ljudvolym när man mixar. Tvärtom blir öronen trötta snabbare och efter en stund kommer du inte längre att kunna höra detaljerna i musiken. Håll istället nere volymen tills du verkligen behöver det där lilla extra för att kunna höra andetagen hos violinisten. Som
    en trevlig bonus sparar du dessutom på hörseln och slipper bli känd som Frankie Wilde i måste-se-filmen It’s all gone Pete Tong.

    47. Blanda flera olika reverbtyper
    Om du försöker återskapa ljudet av en symfoniorkester med hjälp av mjukvaruinstrument, använd flera olika reverbpluggar som send-effekter så att olika sektioner av orkestern får olika karaktärer på reverbeffekten. Detta kan underlätta placering av instrumenten i ljudbilden och öka lyssnarens känsla av att verkligen befinna sig i en riktig konserthall.

    48. Mer bas i köksradion
    Om basspåret saknar övertoner kan den djupa basen lätt försvinna i mixen. Den kanske känns när du lyss- nar men du kan inte urskilja den i ljudbilden. Kopiera upp basspåret till ett nytt spår och lägg på distorsion. Här kan allt från gitarrförstärkare till elaka digitala distar fungera. Mixa sedan mellan signalerna för att få lagom mycket bot- ten och övertoner så att basen fortfarande känns men även sticker ut lite i mixen.

    49. Bättre koll på kompressorn
    Tycker du att det är svårt att avgöra om kompressorn jobbar på rätt sätt? Ett knep för att enklare höra skill- naden är att justera make up gain-värdet så att ljudnivån är densamma både när kompressorn är aktiverad och när den inte är det. På så sätt behöver du bara klicka på Bypass- knappen för att snabbt lyssna på det okomprimerade ljud- spåret.Blått streck.pngAv Mats Stålbröst och Markus (Majken) Höglund.


    Artikeln publicerades ursprungligen 2006-09-26. Uppdaterad 2021-04-08.


    User Feedback

    Recommended Comments



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Create New...