Jump to content
  • Gainstruktur – är det verkligen så viktigt?


    Jon Rinneby

    FREDAGSTIPSET: Då och då får jag frågan om inspelnings- och mixningsvolym och i synnerhet det som kallas för gain staging eller gainstruktur. Och faktum är att detta fenomen kan ha en direkt avgörande roll för soundet på din mix och inte minst ditt arbetsflöde.

    Om jag skriver att gainstruktur handlar om att justera volymen vid varje förstärkningspunkt för att säkerställa ett optimalt signal-till-brusförhållande utan oönskad distorsion, så förbryllar det förmodligen mer än det tydliggör. Detta påstående förklarar inte heller vad gainstruktur är bra för och varför det ska användas. Men gainstruktur inom inspelning och mixning är egentligen ganska enkelt: Det handlar kort och gott om att inte spela in för starkt och inte för svagt och sedan behålla detta tänk när du mixar. Att helt enkelt hushålla med volymen. Du ser med andra ord till att första steget inspelningskedjan, exempelvis mikrofon till preamp eller ljudkort, har en lagom nivå och håller sig så hela vägen genom pluggar och annat för att slutligen hamna på masterkanalen i din DAW.

    Bakgrund
    Men låt oss backa några steg och ta det från början. I den digitala tidens begynnelse, för att inte tala om den analoga tiden, var det viktigt att spela in starkt för att undvika brus. Enkelt uttryckt: Starkare signal in i hårdvaran gav en renare och ”bättre” signal. Man eftersträvade kort och gott en sweet spot, där varje preamp, kompressor eller mixerbord lät som bäst gällande volym i förhållande till brus. Dagens teknik med 24-bitar eller mer, innebär dock att du inte längre behöver spela in särskilt starkt för att få en ren signal. Något som lätt glöms. Det viktiga är att du spelar in så att inte digital distortion uppstår, det vill säga det som uppstår om du överskrider den digitala nollan och det slår på rött i din DAW.

    Lagom
    Gainstruktur handlar alltså inte om att du inte får dra i volymreglagen när du väl spelat in, vilket är en självklarhet när du mixar, utan om att ursprungssignalen håller en god nivå genom hela inspelnings- och mixningsprocessen. Att gainstruktur skulle påverka ljudkvalitén är därför en sanning med modifikation. Om du spelar in för starkt uppstår distorsion (om du överskrider nollan i 24-bitar eller 16-bitar), vilket ofta inte är önskvärt. Om du däremot spelar in på tok för svagt riskerar du brus när volymen senare dras upp, vilket heller inte är att föredra. Vidare reagerar pluggarna i din DAW olika beroende på hur starkt du matar dem. Det är med andra ord inte så att ljudet blir ”bättre” av att du spelar in med lagom nivå, utan snarare så att det inte förstörs eller blir sämre. Med detta sagt kan varje ljudkort eller preamp ha en speciell sweet spot där det låter som bäst, men detta är högst individuellt och har inget direkt med gainstruktur att göra.

    stark.png.e017913bac4b0e1c755efe369134bc37.pngOm dina ljudfiler brukar ser ut så här har du med största sannolikhet spelat in onödigt starkt, även om det inte är något direkt fel i sig, så länge topparna inte är avklippta. 

    svag.png.8845cb8dc1e668ccccd25caf09ced6bb.pngOm din ljudfiler ser ut så här har du med största sannolikhet spelat in lite för svagt och kan gott unna dig att kräma på i fortsättningen. Men det är inte säkert att det är nödvändigt. Det viktiga är dock att det låter bra, inte hur det ser ut. Sen är det viktigt att förstå att det kan se olika ut i olika DAW.

    Siffror
    Ideal gainstruktur, om vi nu ska våga tala om en sådan, uppstår när varje steg i kedjan tar emot och för vidare en signal som är optimerad för dess dynamiska omfång. Det finns en oskriven regel som lyder något i stil med att du ska spela in med en RMS eller LUFS runt -18 dBFS, det vill säga motsvarande 0dBVU på analog utrustning - eller volymtoppar mellan -12 dBFS och -6 dBFS beroende på instrument. Dynamiska instrument, som exempelvis en virveltrumma, får av naturliga skäl högre toppar än basen. Men det är viktigt att förstå att detta enbart riktlinjer som talar om att du inte behöver spela in starkt för att det ska låta bra. Det finns däremot några praktiska poänger att fundera över. För det första behöver du inte sänka reglarna så mycket på varje kanal om du spelat in med återhållsamma nivåer. Ju starkare du spelar in desto mer måste du sänka varje kanal. Att ha massvis med kanaler på exempelvis -23.4 dB, -27,7 dB, -18.5 dB och så vidare i din DAW blir snart ganska osmidigt. Det blir lätt en väldig massa småjusteringar hit och dit, vilket inte minst kan vara tidskrävande. Men som sagt, detta har egentligen ingenting med ljudkvalitén som så att göra, utan handlar helt och hållet om arbetsflödet. Vidare kan det vara så att vissa pluggar inte mår bra av att pressas för hårt, speciellt pluggar som efterliknar gamla prylar, då gäller det att justera ingångsvolymen. Sist men inte minst är det betydligt enklare att A/B lyssna med effekter av och på, om du håller volymen jämn mellan pluggarna.

    VUMT-0-duo-full.jpg.e6f49c2973ee9a942d82730bf37f8264.jpg
    En VU-mätare är inget måste men kan vara till hjälp när du sätter nivåerna i mixen.
    Observera att CAL är inställd på -18 dB, vilket hjälper dig att inte mixa så starkt.

    Slutsats
    Kontentan är såldes: Gainstruktur är knappast raketvetenskap utan handlar snarare om sunt volymförnuft. Inte heller kommer det förvandla dina mixar till mästerverk. Men jag vågar ändå påstå att förståelsen för att spela in och mixa med rimliga nivåer är direkt avgörande, för att inte säga grundläggande, för att få till en välljudande mix som dessutom är enkel att arbeta med. Spela in varje kanal med toppar under nollan i din DAW, men gärna betydligt svagare, vilket kommer underlätta arbetsflödet och kanske till och med bättra på soundet när du mixar.

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
     

    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du fredagstipset från 2019 och framåt

    Här är fredagstipset på Studio från 2018 och tidigare



    User Feedback

    Recommended Comments

    Hej, jag gillar dina tips. Inte att jag förstå så värst mycket av dem, (hopplös newbi) men jag få ideer hur saker och ting hänger ihop och kanske fungerar :-)

    Gör jag rätt ? (newbifråga-trippel-GAIN)

    Vid en av mina uppsättningar går elbasen genom en kompressor, sen genom EQ'n och vidare till ljudkortet och så in i Dawn ... det bli 3 Gain's ... jag ställer kompressor-gain tills EQ hamnar i det röda och så lite tillbaks ... samma med EQ-gain vrider jag upp till Ljudkort visar rött och så lite tillbaks ... Ljudkort-gain hamnar nästan alltid på sisådär 30% ... och DAWn (Cakewalk) håller sig alltid grön (hittills) ... så vad sjutton håller jag egentligen på med ?

    När jag spelade in radio på Tapedeck på 80talet såg jag till att det hamnade i det gula och röda, för då var det ju maxat ! Kanske därför jag hör så dåligt idag ? Då var ljudkvalitet inte så viktig för det rockade ju ! Men idag är det jag som rockar, eller försöker och då ... jag kanske kan få det att låta lite mindre illa ...

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Nu vet jag inte exakt vilken hårdvara det är du använder, men det låter generellt som du spelar in lite för starkt, men som sagt svårt att avgöra utan bilder. Jag skulle snarare säga att du ska hamna precis under det gula, om du nu vill ha något konkret att gå på.

    Mvh Jon

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Instrument går till Behringer Vamp-pro går till Behringer Ultragraph-pro går till Zoom UAC-2 går till dator med Cakewalk ... Vamp'en har Gain och Volume vilket komplicera det hela lite. Ultragraphen har en jädrans massa inställningsmöjligheter förutom frekvenserna som just nu betonar mids lite till e-basen ... ibland undrar jag om jag ska skippa Vampen och köra basen som den är ... Det är en Hohner B2 men den kallas Homer för den har 4 DO'Hs.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Egentligen är det enda "viktiga" att signalen som tillslut hamnar i datorn inte är för stark, om soundet är som du tänkt dig. Du kan ladda ner https://klanghelm.com/contents/products/VUMT/VUMT.php och se till att CAL står på -18 och lägga den på inspelningskanalen och läsa av. Då ska VU-mätaren sällan slå över på rött, så har du en bra grundnivå att utgå ifrån.

    Basfrekvenser har en förmåga att äta väldigt mycket energi.

    Mvh Jon

    Edited by Jon Rinneby

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    2 timmar sedan sa HomerJSimpsson:

    Tack. Gissar att CAL står för calibration ...

    Correct  och  -18 står för 18 dBFS, det vill säga motsvarande 0dBVU på analog utrustning, vilket säkerställer att du inte spelar in för starkt.

    Mvh Jon

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.