Jump to content
Annons

Guitar Nilsson: Melodi till Ingrid. Ljudpeov LA610 channelstrip


Guitar Nilsson

Recommended Posts

En instrumental grej. Börjar med nylonsträngat o stålsträngat akustiskt, fyller på med bas o elgitarr som spelar mer eller mindre unisont med de akustiska. Trummor ska läggas på, sen kanske jag lägger om det mesta av de spår jag gjort nu. Kanske försöker jag göra en text… Melodin har jag ju redan.

Att jag lägger ut den halvfärdig är för att jag vill ha kommentarer på LA610 channellstrippen, jag har tyckt att det låter som att ett eller flera rör är slut. Men så här utan sång, vete f-n? Det kanske är mina stämband som står för rördisten?

https://soundcloud.com/user7908154/melodi-till-ingrid-arbetsversion-141013

post-8284-0-69583300-1413326586_thumb.jpg

Jag har jävlats en dryg halvtimme med att lägga upp låten på forumservern för låtar. Både som WAW och MP#. Tror ni den skiten funkar: "Du har inte valt någon fil" står det… De datasnubbar som sköter den avdelningen ligger nog på samma nivå som udertecknad anf datorer, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter bra tycker jag. Har oxå en LA-610 som jag knappt hunnit börja använda. Hör som sagt inget konstigt, men har du testat de olika miclägena så du får det som passar bäst? Hur har du gainen längst upp till vänster inställd? Ger olika mycket färgning av ljudet beroende av hur mycket du drar upp den. Kanske jag säger så´nt du säkert redan har koll på, vill bara hjälpa till eftersom jag har en likadan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har testat bägge miclägena. När jag sjunger får jag ha gainen på -10db, men till stålsträngad akust -5db eller 0db.

Tycker inte det blir bra till sången alls. När jag nyss köpt den var jag förvånad hur "icke-rör" man kunde få det att låta på sången om man var försiktig med gainen genom hela burken, men nu tycker jag det blir alldeles för mkt rörfärgning på sången hur jag än gör. Här har jag sjungit igenom LA610an:

https://soundcloud.com/user7908154/me-andy-bobdy-mcgee-140925

När jag skulle göra den här sjöng jag igenom min nya Yamaha livemixer med insertad RANE DC24 kompressor. Tycker det ljudet är fan så mkt klarare:

Tack Minja, alla kommentarer är bra. 🙂

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ett enkelt sätt att ta reda på huruvida det distar eller ej är att göra som jag brukar göra. Tag en favoritlåt spela in den på din porta. Spela sedan upp via portan och gör en inspelningen med kanalstrippen utan kompressor och utan att styra över LA610. Se till att få samma ljudstyrka på båda inspelningarna och växla sedan mellan dessa för att höra om det är nåt rör som är kass.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag håller med. Inspelning nr: 2 utan LA 610 är bättre. Den är diskantrikare och klarare. Den första känns väldigt varm och "blir lite tung".

..Nu va det inte sången jag skulle bedöma, men skönt sound du låter som Mark Knoffler i Dire Strights..!

Redigerat av Minja
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett enkelt sätt att ta reda på huruvida det distar eller ej är att göra som jag brukar göra. Tag en favoritlåt spela in den på din porta. Spela sedan upp via portan och gör en inspelningen med kanalstrippen utan kompressor och utan att styra över LA610. Se till att få samma ljudstyrka på båda inspelningarna och växla sedan mellan dessa för att höra om det är nåt rör som är kass.

Smart…

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag håller med. Inspelning nr: 2 utan LA 610 är bättre. Den är diskantrikare och klarare. Den första känns väldigt varm och "blir lite tung".

..Nu va det inte sången jag skulle bedöma, men skönt sound du låter som Mark Knoffler i Dire Strights..!

Det kanske är så att min LA 610 låter som den ska, men min raspiga röst har redan så mycket "rör-karaktär" att den låter bättre genom Yamahamixern? Yamahan låter egentligen otroligt bra, eq-delen på varje kanal är avgjort mycket bättre än den i LA610. Jag brukar sätta midsvepet på high mid nånstans, sen vässa rösten med bara en eller två db, det blir kanon. Sen har jag även min gamla DC24 kompressor insertad där. Tror aldrig jag hört nån bättre kompressor på sång. Den här mixern är det för den som ev är nyfniken. Fast de 8 inbyggda kompressorerna är ganska värdelösa, live ger de rundgång hur man än gör med dem, nåt jag inte får med DC24an

http://se.yamaha.com...06c/?mode=model

Tack för fin röstkritik! Själv tycker jag oftast det låter vidrigt. Fast ändå älskar jag att sjunga o skråla. Önskar jag kunde sjunga mer som gammeldags smörsångare.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker mig känna igen lite av det här. LA610an träffar man på här och var, håller på med inspelningar genom den just nu. Och den sätter sin prägel på ljudet. Det låter fint, och lite gräddigt luddigt, utan att förlora mycket findetaljer.

Den verkar vara bra på att liksom sandpappra ner det mesta som 'sticker ut', och 'fylla i' det som saknas i ljudet lite. Rör-soundet i sitt esse, lite auto-eq och auto-kompression på en o samma gång liksom. Det bäddar ju för ett jämnt o väl balanserat ljud, inte för mycket som sticker ut.

Och det kan ibland kännas lite anonymt och platt - i synnerhet på sång, som ju är råkänsligt för såna smådetaljer. Om man använder kompressorn samtidigt vid sånginspelning, så blir det ännu mer platt, för kompressorn är opto-kodare+rör-steg, tillför mer av samma sak.

Så det måste inte vara rören. Det kan va 66ans hörsel som blivit mer noggrann också. 😉

Annars får du väl ta den till nån firma eller reparatör som utvärderar rören.

Rane-soundet har jag berömt förr, låter mustigt och härligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är så att min LA 610 låter som den ska, men min raspiga röst har redan så mycket "rör-karaktär" att den låter bättre genom Yamahamixern?

Du har ju en ganska fyllig och varm röst, jag tycker inte direkt LA610an låter dåligt, men jag kan tänka mig att den gör mer för en tunn och nasal röst.

Du har ju egentligen 2 bra olika alternativ nu, kör Yamahan för lite mer modernt sound, och LA610 om det ska låta ordentligt analogt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker mig känna igen lite av det här. LA610an träffar man på här och var, håller på med inspelningar genom den just nu. Och den sätter sin prägel på ljudet. Det låter fint, och lite gräddigt luddigt, utan att förlora mycket findetaljer.

Den verkar vara bra på att liksom sandpappra ner det mesta som 'sticker ut', och 'fylla i' det som saknas i ljudet lite. Rör-soundet i sitt esse, lite auto-eq och auto-kompression på en o samma gång liksom. Det bäddar ju för ett jämnt o väl balanserat ljud, inte för mycket som sticker ut.

Och det kan ibland kännas lite anonymt och platt - i synnerhet på sång, som ju är råkänsligt för såna smådetaljer. Om man använder kompressorn samtidigt vid sånginspelning, så blir det ännu mer platt, för kompressorn är opto-kodare+rör-steg, tillför mer av samma sak.

Så det måste inte vara rören. Det kan va 66ans hörsel som blivit mer noggrann också. 😉

Annars får du väl ta den till nån firma eller reparatör som utvärderar rören.

Rane-soundet har jag berömt förr, låter mustigt och härligt.

Låter väldigt vettigt…

Du har ju en ganska fyllig och varm röst, jag tycker inte direkt LA610an låter dåligt, men jag kan tänka mig att den gör mer för en tunn och nasal röst.

Du har ju egentligen 2 bra olika alternativ nu, kör Yamahan för lite mer modernt sound, och LA610 om det ska låta ordentligt analogt.

Jag har tom fyra alternativ, som nr tre har jag Audient Micon, och om jag orkar koppla om o greja lite har Dynamaxxkompressorn att köra i.

Såg nyss att det var fel låt jag länkade till, Bobby McGee var två ggr, o Var är du min vän ingen gång? Ändrade det sig av sig själv eller var det jag som gjorde fel från början?

Nu om en stund kommer Rogga Trummis hit o ska lägga trummor på "Melodi till Ingrid" Då kör jag virveln genom LA610, mickar med en E906, det brukar bli riktigt bra…

Link to comment
Dela på andra sajter

Slask på "Ingrid" med trumpålägg från igår. Får nog lägga om en del gitarrer o bas för att tajta ihop med trummorna…

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20slaskmix%201.mp3

O här är en blues, bara kompgitarr o trummor, oskruvat. Blev förjäkla nöjd med trummorna, Paiste 2002 riden är grym, rena Mel Taylor

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/03%20Slaskmix%203.mp3

Mera ruffigt, måste ju testa hihaten oxå

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/06%20Slaskmix%206.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag spelade jag in en el kompgitarr till "I shall be released". Först testade jag att rigga Hotrodcombon på ett ställe i rummet o en extralåda 2,5 meter ifrån, sen riggade jag två omnikopplade sE4400a genom Audient Micon för att få stereo (rumsstereo) Testade olika avstånd på mickarna från kabinetten, skruvade på hotrodden o olika mickkombinationer på gitarren. Men blev inte nå vidare nöjd alls med ljudet...

Då gjorde jag som jag brukar; en mick, en Audio Technica AE3000 stormembranare mot tyget på Hotrodden, kopplade ur extarlådan, o körde micken genom LA610 med en del kompression på. O genast blev det helt rätt, fan vilket enormt bra ljud! Den micken är helt svinbra på elgitarr, tål enormt starka ljud.

Så det är säkert som Loop o Signia med fler säger, det är inget fel alls på rören i min LA610, det är bara det att den inte är bäst till precis allt. Jag har nog tränat upp hörseln en del. Den är skitbra till virveln också...

Nu ska jag fortsätta o lägga på en stålstränga akust, få se hur jag gillar det.

Trevlig helg alla studiosnubbar o tjejer:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...