Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej Studioforumare!

Är ny hĂ€r pĂ„ forumet men har varit en anonym lĂ€sare under flera Ă„r. Nu Ă€r jag och mina fellow studiobyggare i behov av den vĂ€nliga feedbacken som det hĂ€r forumet Ă€r kĂ€nt för. StĂ„ende ovationer för den vĂ€nliga och hjĂ€lpsamma tonen ni hĂ„ller hĂ€r!

Beskrivning av lÀget:

Vi Àr 4 personer som skapar elektronisk musik och ljud som av olika anledningar bestÀmt oss för att bygga ett mindre kontrollrum att dela pÄ. Vi vill kunna producera ljud och musik samt mixa i vÄrt gemensamma rum. Plats för synthar och ett par Ähörare Àr av stor vikt!

Tillsammans med ytterligare ett 10-tal personer har vi hyrt ett utrymme pÄ runt 110 kvm varav 20 avgrÀnsade kvm kommer bli vÄr lilla studio. VÄra 20 kvm ligger i tvÄ avskilda rum med gipsvÀggar mot "grannarna".

HÀr Àr en ritning över hela vÄrt utrymme med rummen som ska bli studio rödmarkerade:

post-37886-0-37682200-1401728847_thumb.jpg

VÀggen emellan de tvÄ rummen Àr borttagen sÄ vi har ett rum med dimensionerna 4,5 m (lÀngd) X 4,39 m (bredd) X 2.63 m (takhöjd).

SÄ  Vad vi vill Ă„stadkomma Ă€r ett enda kontrollrum som Ă€r akustiskt ok för lyssning och mixning som stör omkringliggande grannar sĂ„ lite som möjligt. Det kan kosta mellan 35.000 och 45.000 kr och vi bygger allt sjĂ€lva.

Jag har en ljudteknisk utbildning dÀr jag lÀrde mig mycket om stomljuds-överföring, ljuddÀmpning och akustik ur fysik-perspektivet MEN det var ett tag sen sÄ allt Àr inte helt hundra i minnet.

Med detta i Ätanke har vÄr idé blivit att:

• Bygga ett rum i rummet sĂ„ stort som möjligt för att fĂ„ ner bullret till grannarna
  • Bygga det pĂ„ ett flytande golv
  • Akustikbehandla rummet efter de förutsĂ€ttningar som rĂ„der nĂ€r det ljudisolerande rummet stĂ„r fĂ€rdig

Mina (skissartade) ritningar ser hittills ut sÄ hÀr:

post-37886-0-59569300-1401729625_thumb.jpg

post-37886-0-30600000-1401729649_thumb.jpg

Som ni ser funderar vi pÄ att bygga för den ena av dörrarna. Detta för att vi inte kommer behöva anvÀnda tvÄ stycken för att komma in i rummet (nu nÀr vÀggen mellan rummen Àr borta) och för att fÄ lite större yta.

Vi tÀnker oss en yttre vÀgg med 2-3 lager gips med Green Glue mellan 2 lager med isolering pÄ metall-reglar sen luftspalt pÄ kanske 10-15 cm och sen isolering och nÄgra lager gips.

En sluss med 2 dörrar.

Den inre vÀggen tÀnker vi stÄr pÄ det flytande kontrollrums-golvet och den yttre stÄr pÄ det befintliga golvet. Kanske stÄr det yttre regelverket pÄ nÄgot i den hÀr stilen: http://www.eqacousti...-wall-isolators

Den yttre vÀggen fÄr ett tak med gips och isolering i samma stil som sjÀlva vÀggen, det inre rummet fÄr gips + isolering och kanske en bredbands-helmhotz eller ett hÀngande tak.

Det inre rummet stÄr pÄ neopren-pads och isoleras/dÀmpas med markskiva/sten- eller glasull. HÀr tÀnker vi trÀreglar med olika lager av tunga plattor pÄ.

De stora frÄgetecknen kring konstruktionen hittills Àr:

• Ska Ă€ven de yttre vĂ€ggarna stĂ„ pĂ„ flytande golv?
  • Stirrar vi oss blinda pĂ„ olika produkter som ska vara lösningen pĂ„ vĂ„ra problem, ex Green Glue, neopren, dyra gipsskivor osv?
  • Kommer den asymmetriska konstruktionen ge oss större akustiska problem Ă€n vad den kommer vara vĂ€rd i kvm?
  • Är metallreglar the way to go för det hĂ€r projektet?
    Det positiva vi ser med dessa Àr att de Àr lÀttare att hantera Àn trÀ och ska ha bra ljuddÀmpande egenskaper
    Minus Àr eventuellt priset
  • SĂ€kert 100 saker till

Vi skulle vara sÄ tacksamma för lite tankar om kring detta om nÄgon kÀnner sig manad att lÀgga sig i.

I utbyte kommer bilder pĂ„ hela projektet nĂ€r vi vĂ€l kommit igĂ„ng med bygget 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Lite feedback i fet sti nedan:

• Ska Ă€ven de yttre vĂ€ggarna stĂ„ pĂ„ flytande golv? Nej, det behöver de inte göra. LĂ„t de befintliga vĂ€ggarna utgöra ett yttre skal, dvs. ta bort skivmaterialet pĂ„ dess insida och förstĂ€rk sedan upp med gips och tĂ€ta. Sedan isolering - luftspalt - inre skal. AlltsĂ„, endast 2 gipsskal totalt.
  • Stirrar vi oss blinda pĂ„ olika produkter som ska vara lösningen pĂ„ vĂ„ra problem, ex Green Glue, neopren, dyra gipsskivor osv? RĂ€tt konstruktionslösning, materialval och dimensioner Ă€r det viktiga hĂ€r. Det mesta finns att köpa hos en vĂ€lsorterad byggvaruhandlare / brĂ€dgĂ„rd, förutom tex. avvibrerande sylomerer.
  • Kommer den asymmetriska konstruktionen ge oss större akustiska problem Ă€n vad den kommer vara vĂ€rd i kvm? Hur vill ni helst jobba i rummet?
    Det positiva vi ser med dessa Àr att de Àr lÀttare att hantera Àn trÀ och ska ha bra ljuddÀmpande egenskaper
    Minus Àr eventuellt priset. En plÄtregelkonstruktion uppvisar överlag nÄgot bÀttre Rw vs. trÀ. Lite beroende pÄ vad som ska byggas anser jag. MÄnga gÄnger blir det en blandning av de bÄda, tex vid infÀstning av karmstycken osv. En stor fördel med plÄtreglar Àr att dom Àr raka och inte avviker i dimension som trÀ kan göra beroende pÄ hyvling och luftfuktighet.
  • SĂ€kert 100 saker till Yes.. 😎

Redigerat av wellness music
Postat

En sak som slÄr mig Àr att ni mÄste kunna andas dÀrinne, sÄ hur löser man ljuddÀmpad ventilation?

Ni ser inte ut att ha nÄgon yttervÀgg, sÄ luften mÄste komma frÄn rummen runtom er.

Postat
  • Ska Ă€ven de yttre vĂ€ggarna stĂ„ pĂ„ flytande golv? Nej, det behöver de inte göra. LĂ„t de befintliga vĂ€ggarna utgöra ett yttre skal, dvs. ta bort skivmaterialet pĂ„ dess insida och förstĂ€rk sedan upp med gips och tĂ€ta. Sedan isolering - luftspalt - inre skal.AlltsĂ„, endast 2 gipsskal totalt.
    SÄ gÄr det nÀr en stirrar sig blind pÄ problemen, lösningen finns ju rakt framför en.
    Det vore sÄklart en jÀttebra lösning.
    Men OM det inte gÄr pga hyresvÀrden, Àr det dÄ 1 + 2 lager vÀgg som gÀller?
  • Stirrar vi oss blinda pĂ„ olika produkter som ska vara lösningen pĂ„ vĂ„ra problem, ex Green Glue, neopren, dyra gipsskivor osv? RĂ€tt konstruktionslösning, materialval och dimensioner Ă€r det viktiga hĂ€r. Det mesta finns att köpa hos en vĂ€lsorterad byggvaruhandlare / brĂ€dgĂ„rd, förutom tex. avvibrerande sylomerer.
    Vi ska nog inte ha nÄgra problem med att hitta det mesta vi behöver.
    Är detta produkten du menar ska vara under det flytande golvet: http://www.christianberner.se/produktomraden-lista/vibrationsteknik/sylomer-sylodyn ?
  • Kommer den asymmetriska konstruktionen ge oss större akustiska problem Ă€n vad den kommer vara vĂ€rd i kvm? Hur vill ni helst jobba i rummet?
    Vi vill utnyttja sÄ mycket av ytan som möjligt OCH ha sÄ bra akustik som möjligt. Vi kommer antagligen bygga ett studiobord med rackhyllor en bit ut frÄn vÀggen (dÀr det passar bÀst i rummet) och kanske ha monitorerna stÄendes pÄ ett par Hofa basstraps fristÄende en bit frÄn vÀggen. VÀggen bakom monitorerna blir nog död akustiskt.
    Som jag ser det nu Àr det kortvÀggen överst pÄ den hÀr ritningen som blir mixplats:

post-37886-0-59569300-1401729625_thumb.jpg
    Minus Àr eventuellt priset. En plÄtregelkonstruktion uppvisar överlag nÄgot bÀttre Rw vs. trÀ. Lite beroende pÄ vad som ska byggas anser jag. MÄnga gÄnger blir det en blandning av de bÄda, tex vid infÀstning av karmstycken osv. En stor fördel med plÄtreglar Àr att dom Àr raka och inte avviker i dimension som trÀ kan göra beroende pÄ hyvling och luftfuktighet.
  • SĂ€kert 100 saker till Yes.. 😎

Tackar och bockar och bugar för fin feedback!

Postat

En sak som slÄr mig Àr att ni mÄste kunna andas dÀrinne, sÄ hur löser man ljuddÀmpad ventilation?

Ni ser inte ut att ha nÄgon yttervÀgg, sÄ luften mÄste komma frÄn rummen runtom er.

Vi funderar en hel del pÄ ventilationen och har inte kommit fram till nÄgon lösning Àn. Vi kommer kunna göra hÄl i ytterskalet för att dra in ventilation men vi Àr inte sÀkra pÄ var nÄgonstans.

• 2 veckor senare...
Postat

SÄ  Nu har vi funderat och vridit ur pappskallarna som disktrasor för att hitta lösningarna som vi tror skulle passa oss bĂ€st.

Vi ska försöka fÄ hyresvÀrden att lÄta oss ta ner det inre lagret gips pÄ vÀggarna i det befintliga rummet för att kunna komma Ät att lÀgga pÄ massa (gips m. fog + isolering) pÄ insidan. Har ju förstÄtt att "tripple leaf effect" Àr nÄgot att undvika i alla lÀgen.

Sen bygger vi vÀggar pÄ stÄl eller trÀregel som stÄr pÄ neopren och innanför detta tÀnker vi oss Rod Gervais flytande golv pÄ styvt glasfiber och spÄnskiva.

Vi kommer inte kunna belasta golvet med en flytande betong-klump men vi kommer att kunna reglera volymen om vi behöver visa hÀnsyn till grannar ibland.

FrÄgan Àr vad det finns för produkter i sverige som motsvarar "703"/"3 pcf rigid fiberglass"..?

Taket kommer ligga pÄ vÀggarna.

Ska försöka fÄ upp en ny ritning sÄ snart jag hinner!

Postat

nÀr det gÀller rummets form sÄ bygg det helt rektangulÀrt och placerings inga dörrar nÀra hörn, mitten pÄ bakre(i förhÄllande till dÀr ni placerar högtalare) tredjedelen av sidovÀggen Àr bra.

Ja i bör undvika "tripple leaf effect", vÀggarna och taket ska vara: Massa - luft - Frikopplad massa.

Luftspalt Àr frÄn baksida pÄ massa till baksida pÄ massa

istÀllet för 703 kan ni anvÀnda Isover markskiva http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20781

ett alternativ till att gjuta betong pÄ golvet Àr att anvÀnda trÀdgÄrdsplattor i betong. kolla ritningen hÀr, inlÀgg #17:

till vÀggarna ska ni anvÀnda Isover piano isolering.

Postat

nÀr det gÀller rummets form sÄ bygg det helt rektangulÀrt och placerings inga dörrar nÀra hörn, mitten pÄ bakre(i förhÄllande till dÀr ni placerar högtalare) tredjedelen av sidovÀggen Àr bra.

Vi fÄr fundera lite över detta. Antar att du menar att det vore akustiskt bÀttre att ha ett rektangulÀrt rum?

Motiveringen till att ha det som pÄ vÄra ritningar Àr att vi vill utnyttja rummets yta sÄ mycket det gÄr.

istÀllet för 703 kan ni anvÀnda Isover markskiva http://www.isover.se...isning?id=20781

Tusen tack!

ett alternativ till att gjuta betong pÄ golvet Àr att anvÀnda trÀdgÄrdsplattor i betong. kolla ritningen hÀr, inlÀgg #17: http://forum.studio....udisolera-golv/

till vÀggarna ska ni anvÀnda Isover piano isolering.

Betong blir nog inte ett rimligt alternativ pga vikten men tack för tipset!

Postat

Vi fÄr fundera lite över detta. Antar att du menar att det vore akustiskt bÀttre att ha ett rektangulÀrt rum?

Motiveringen till att ha det som pÄ vÄra ritningar Àr att vi vill utnyttja rummets yta sÄ mycket det gÄr.

om det Àr p.g.a dörren i det ytter rummet(det röda pÄ ritningen) som öppnas inÄt sÄ Àr det bÀttre att tar ur dörren och vÀnder pÄ den(alltsÄ Àven karmen) sÄ den öppnas utÄt. sÄ fÄr ni mer yta inne i rummet. vÀldigt lÀtt att göra det och vÀrt det.

• 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Postat

Uppdatering!

Vi har jobbat pÄ som fan den senaste tiden. MÄnga bra beslut har tagits och vi kommer nÀrmare och nÀrmare att faktiskt börja bygga vÄrt rum i rummet.

Börjar med lite bilder.

image_9.jpg

Rummet sett utifrÄn innan vi tog ur alla glaspartier och dörrar som öppnades inÄt.

photo_1.jpg

Glaspartierna Àr borta och en ny utÄtsvÀngande dörr Àr ditsatt.

photo_2.jpg

photo_3.jpg

Det inre lagret gips, all isolering och akustiktaket Àr nedtaget. Alla hÄl och öppningar Àr fogade. Nu har vi 3.15 i takhöjd i större delen av rummet!

Vi har fixat sÄ att vi kan sÀtta upp ett lager gips utifrÄn pÄ de befintliga vÀggarna. Vi börjar sÀtta upp dom i morgon.

VÀggen med alla öppningar ska reglas upp och fÄ 2 lager gips.

Som ni ser Ă€r det tre ventilationstrummor som gĂ„r igenom rummet. Idealiskt 😉

Funderar pÄ en konstruktion av reglar hÀngandes frÄn taket som vi klÀr i gips och fÀster isolering pÄ för att kapsla in trummorna enligt samma princip som yttervÀggarna.

VVS-ansvarige i huset tycker att vi ska anvÀnda frÄnluften nu nÀr den ÀndÄ finns i rummet och Àr dimensionerad efter den storlek pÄ rummet vi kommer att ha.

Vi kommer nog plugga igen ett av frÄnlufts-rören (de 2 som gÄr in frÄn den stora trumman) och dra en ljuddÀmpad förlÀngning av den andra i "ventilationslÄdan" som jag beskrev hÀr ovanför. Efter det genom en baffel och sen vidare in i vÄrt kontrollrum.

Tillluften tar vi frÄn ett intilliggande rum som har öppningar för detta redan. TÀnker att den ocksÄ kan gÄ i samma isolerade konstruktion som frÄnluften, ocksÄ genom en baffel och sedan in i rummet.

LÄter det som en vettig plan?

Vi har ocksÄ varit i kontakt med en projektingengör pÄ Vibratec eftersom vi tÀnkte att vi behöver fÄ regelverket för vÄra innervÀggar flytande frÄn golvet.

Vi fick detta svar:

"Hej,

En liten studio av detta slag brukar vi föreslÄ att man bygger golvet med vÄra ISOLAT reglar. VÀggar stÀlls sedan pÄ golvet sÄ att man slipper att isolera dem med extra elastisk isoalering..

Eventuellt sÄ kan man behöva stabilisera vÀggarna med ISO-QR men det brukar inte behövas eftersom man har ett hammarband runt vÀggarna. Taket byggs sedan mellan tvÄ av vÀggarnas hammarband med samma tanke som vÀggarna detta gör att man slipper extra elastiska infÀstningar.

Men eftersom ni tÀnkt bygga golvet med markskivor sÄ behöver ni inte nÄgra av vÄra produkter. Ni kommer fÄ en fullgod ljudisolering i alla fall."

Jag har beskrivit att vi tÀnker bygga regelverket till vÀggarna stÄendes pÄ det ursprungliga golvet för att sen bygga vÄrt innergolv pÄ markskivor + plywood innanför den konstruktionen.

Tycker att det lÄter konstigt att vi inte skulle behöva frikoppla vÀgg+tak-kostruktionen frÄn golvet?

I övrigt mÀrker vi att vi valt en krÄnglig lokal att göra det hÀr i men skam den som ger sig. Anledningen till att det blev just det hÀr rummet Àr för att vi har resterande verksamma i föreningen som grannar i ett 90kvm kontors- och ateljé-landskap i angrÀnsande rum.

Övriga grannar Ă€r faktiskt helt ok. Över oss har vi ett ljudisolerat filmvisningsrum byggt av sveriges television. Direkt under oss har vi ett garage med verkstad som vi inte hör ett ljud ifrĂ„n. Bakom lokalen ligger tvĂ„ förrĂ„d och vid sidorna har vi ett förrĂ„d till höger och ett oanvĂ€nt utrymme till vĂ€nster.

Uppdaterad ritning:

AG_Studio_ritning1_21neee.png

Vi tÀnker oss ett snedtak som gÄr under ventilationstrummorna. Eventuellt bygger vi snedtak Àven pÄ kortvÀggen med det lilla röret i taket för att behÄlla golvyta men för att ocksÄ kunna ha högt till tak i större delen av rummet. Skulle det inte funka med snedtak Àven dÀr sÄ flyttar vi in regelverket en bit för att fÄ den högre takhöjden och dÄ fÄr vi plötsligt massor av plats för stora stÄende bafflar till exempel.

Tusen tack för svar pÄ frÄgor och tips.

Försöker uppdatera sÄ snart jag kan igen.

Postat

Har ni Ätkomst till bÄde frÄn- och tilluft tycker jag ni ska utnyttja detta. Gör avstick frÄn kanalerna (anlÀggningen behöver ny injustering efter detta) till ordentliga ljuddÀmpare som bygger sjÀlv. KlÀ in bef. vent kanaler som ni tÀnkt med gips. TÀnk pÄ att strypsatser kan vissla.

Om ni ÀndÄ bygger en flytande konstruktion tycker jag ni ska matcha detta med minst 3, hest 4 lag gips. Vibratec menar att taket vilar pÄ det inre skalets hammarband.

Postat

Har ni Ätkomst till bÄde frÄn- och tilluft tycker jag ni ska utnyttja detta. Gör avstick frÄn kanalerna (anlÀggningen behöver ny injustering efter detta) till ordentliga ljuddÀmpare som bygger sjÀlv. KlÀ in bef. vent kanaler som ni tÀnkt med gips. TÀnk pÄ att strypsatser kan vissla.

Om ni ÀndÄ bygger en flytande konstruktion tycker jag ni ska matcha detta med minst 3, hest 4 lag gips. Vibratec menar att taket vilar pÄ det inre skalets hammarband.

Återigen: tack!

Vi tÀnker ha 3 lager gips i vÀggar och tak i det nya rummet.

AngÄende den flytande konstruktionen sÄ Àr det nog nÄgra detaljer som inte riktigt Àr pÄ plats Àn.

Behöver nog Ànnu ett förtydligande för jag fÄr inte ihop det hela nÀr det gÀller regelverket för vÀggarna.

Grundidén var (som sagt, ursÀkta alla upprepningar) att ha regelverket stÄendes pÄ betonggolvet i rummet. Markskiva + plywood-golv innanför detta:

AG_Studio_golvdetalj1.png

(förstÄr att reglarna inte kan stÄ för sig sjÀlva rakt upp och ner sÄdÀr utan en vÄgrÀt regel nertill)

Min uppfattning Àr att utan nÄgot som frikopplar regelverket frÄn betonggolvet sÄ blir inte konstruktionen flytande, oavsett om taket ligger pÄ hammarbandet eller ej. RÀtta mig om jag har fel!

Är det i sĂ„ fall en idĂ© att stĂ€lla regelverket pĂ„ markskiva+plywood, kommer det att hĂ„lla?

Har en hel del glasfiber-isolering över frÄn vÀggarna som vi rivit ner, Àr det en idé att fylla lÄdan som gÄr runt trummorna med det?

Postat

Det inre skalets vÀggar bygger ni pÄ det flytande golvet. AnvÀnd Ceminwood istÀllet för plyfa. 2 x 22 mm med NoiseKiller dÀmplim i mellan. Denna tjocklek behöver ni komma upp i för att fÄ tillrÀcklig styvhet i golvet dÄ linjelasten frÄn vÀggarna blir större utmed kanterna.

UtifrÄn skisserna bedömer jag att det kommer att hÄlla med ovan given konstruktion och 3 - lag gips i vÀggar och tak.

Isoleringen frÄn vÀggarna blir bra till inbyggnaden av vent. kanalerna. TÀnk pÄ att isoleringen inte bör koppla i hop kanalerna med gipslÄdan.

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Uppdatering! 🙂

Vi hÄller för fullt pÄ med att sÀtta upp gips pÄ befintliga yttervÀggar och planerar och planerar.

Nya ritningar:

ritning_perspektiv.jpgritning_front.jpgritning_h_ger.jpgritning_v_nster.jpg

Som ni ser Àr rummet lite mindre nu. Det beror pÄ att vi inte hittade nÄgon annan lösning för att kunna utnyttja takhöjden + att vi fÄr stor plats att kunna placera bafflar osv under den "lilla" ventilationstrumman.

Vi hÄller som sagt pÄ att fixa med de yttre vÀggarna fortfarande. Den hÀr veckan blir vi klara med det och nÀsta steg blir dÄ att börja regla upp ventilationslÄdan för att sen dra om ventilationen inuti den.

Imorgon blir det ett stort inköp av byggmaterial och vi har en frÄga angÄende markskivan.

Enligt Rod Gervais ritningar sÄ tÀnker vi anvÀnda Isovers Markskiva i ett lager som Àr 50 mm hög för att sen ha Ceminwood i tvÄ lager med GreenGlue mellan. (GreenGlue för att vi kommer köpa 2 buckets av det för att ha i vÀggar och tak ocksÄ..)

Är 50 mms markskiva den vi borde anvĂ€nda?

Redigerat av Bakka
  • 4 Ă„r senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.