Jump to content
Annons

ljudisolera golv


håkanmild

Recommended Posts

Hej!

Har nyligen flyttat in studion i ny lokal, där en del akustikbehandling och ljudisolering av kontrollrummet står att vänta. Har fått veta att grannen (en studio som huserar precis under vårat kontrollrum) ibland kan klaga på störade ljud. Därför har vi blivit ombedda att ljudisolera golvet i kontrollrummet. Har läst runt lite på forumet här och lite bland allt möjligt på google, men blir galen av att det är så mycket nörderi och lite korta och koncisa svar på folks frågor. Förstår ju dock att det är en avancerad sak...

Men min fråga är i alla fall hur jag på ett hyfsat enkelt och gärna billigt sätt ljudisolerar golvet ner till grannen. I kontrollrummet ska vi inte direkt spela några instrument som ger ifrån sig höga ljudnivåer. Utan det är ljudet från studiomonitorerna samt i framtiden förmodligen en subbas. Golvet är av betong. Först och främst är det just den ljudisolerande effekten vi vill uppnå, får det akustiska förbättringar för oss själva är detta givetvis kul men inget krav.

Min idé var såhär (flytande golv):

Lager 1: Cellplastskivor

Lager 2: Spånskivor

Sedan eventuellt 2 lager till (med heltäckningsmatta på hela skiten). Men vad ska jag välja som dessa två lager? och den stora frågan: KOMMER DET ATT GÖRA NÅGON SLAGS FÖRBÄTTRING?

Behöves luftspalt? Ska alla fogar tätas och i såfall med vad?

Blir väldigt tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I samband med att vi installerade Nivell-golv i hemmet berättade kompisen som jobbar som hantverkare att grannar under sällan tycker om Nivell-golv. (Då var det troligen standard-Nivell han pratade om.)

Standar-Nivell i hemmabruk ger inte så bra akustik, låter som klanglåda. Dessutom dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

I samband med att vi installerade Nivell-golv i hemmet berättade kompisen som jobbar som hantverkare att grannar under sällan tycker om Nivell-golv. (Då var det troligen standard-Nivell han pratade om.)

Standar-Nivell i hemmabruk ger inte så bra akustik, låter som klanglåda. Dessutom dyrt.

Med isolering i mellan ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Tack!

Men om man kör på gyproc-exemplet, med isolering+golvgipsskivor? Kan det va en bra lösning? Vad jag kan se av exemplet är golvet inte reglat, inga luftspalter utan allt verkar vila på varandra. Fast i texten står " Ett eller två lag Gyproc GG 13 golvgipsskivor på ett mellanbjälklag". Bör man då ha reglar som skivorna vilar på? Vad för isolering bör man använda? Finns det risk för att golvet svajar om skivorna bara vilar på isoleringen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med Kardo. Först behöver ni ta reda på hur ljudet fortplantar sig. Börja med att frikopla monitorerna (låna in en sub också) från golv och vägg. Har studion under er fortfarande problem med överhörning kommer ingen som helst lösning för golvet att hjälpa. Då behöver ni bygga rum i rummet. Hoppas detta var kort nog 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ventilationsburen överhörning är det inte till den grannen. Skitbra svar! Tanken är att bygga en basfälla i rummet också, borde väl även hjälpa mot att ljud sprids över till grannen eller? Men vår värd för lokalen ville att vi skulle göra någon åtgärd för golvet också och då vill jag helst börja med golvet så att basfällan byggs på detta. Men hjälper golvet inget är det kanske inte värt att lägga pengar på det. Utom att det kanske skulle va trevligare att traska runt på än betong.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni överhörning upp till er när grannstudion spelar? Om inte så kan det vara flankljud från era monitorer medan grannstudion har sina monitorer på ett avvibrerande underlag. Som sagt, det är ju enkelt att testa detta efter att ni stoppat in något avvibrerande material under högtalarna.

En basfälla kommer endast påverka ert problem ytterst marginellt. Knappt mätbart skulle jag vilja påstå.

Det här med nivellgolv är en användbar lösning i källare där man behöver ventilera betongplattan. Annars finns det ingen anledning att använda det sysyemet i studiosammanhang. För samma pengar finns det golvsystem som ger bättre frikoppling och lägre resonansfrekvens. Som Kardo säger så måste det vara mineralullsisolering i facken - ej cellplast som ingår i deras koncept. Cellplasten ger bara värmeisolering men i stort sett ingen ljudabsorption.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Isolering mellan var?

Vi har bostads-lösningen http://www.nivellsys...andardgolv.html

Innan hade vi flytande golv (sand), vilket gav bättre akustik.

Ahh ok ! Det jag tänkte mest om det gick att lägga någon form av isolering typ 50 mm under nivell golv, för då hadde det jo inte blivit så mycket klanglåda .Men man ska nog samtidigt ha lite koll på vad man gör så det inte blir fuktskador mm .

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack!

Vi hör inte grannen alls, vi har inte fått några klagomål alls sedan vi flyttade in men tidigare hyresgäster har fått det. Så länge dörrarna från inspelningsrummet är stängda är det säkert lugnt. Men eventuellt skaffar vi fetare monitorer så småningom och eftersom vi ändå ska börja bygga om i rummet nu tänkte jag i så fall fixa med golvet när man ändå är igång.

Men om det blir mineralullsvarianten bör golvet reglas eller? Med minerallull i facken, samt kanske 1 st spånskiva + 1 st golvgipsskiva flytande på reglarna? Skulle det ändå hjälpa på nåt sätt, eller skulle det finnas risk för att det bara resonerar och förvärrar? Slipper gärna regla också om allt kan flyta..

Link to comment
Dela på andra sajter

stenull eller glasull?

Marksiva ska ni använda. Det funkar som ett budgetalternativ om underlaget är torrt vilket det är i ert fall (är det ett fuktigt källargolv fuktas skivan upp och tappar sin spänst). Inga reglar utan spontat flytande spångolv, (två lager + brandgips om ni får plats. Troligtvis får ni höjja dörrkarmen i och med detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack igen!

kör på exempelvis detta då: (någon nytta gör det förhoppningsvis)

1 http://www.bauhaus.se/markskiva-stenull-50-2-88m.html (räcker 50 mm tjocklek?)

2 http://www.bauhaus.se/osb-3-nexfor-15x1200x2440mm.html

3 (samma som nr 2)

4 http://www.bauhaus.se/webshop/bygg/skivmatrial/gips/norgips-golvgips-skiva-13-mm.html

med detta höjs golvet med 9,30 cm om jag räknat rätt. tror det är lugnt för dörren, men det är ganska lätt fixat om den strular. Ska det spacklas i fogarna på spån och gipsskivor? och bör det vara mellanrum mellan vägg och skivor?

Link to comment
Dela på andra sajter

tack till dig också! sånt gillar jag, en bild rakt upp och ned vad man kan göra! trädgårdsplattor låter tungt bara men tillför lite tyngd, vilket jag förstått är en bra grej.

japp, väggar och tak ska också isoleras så småningom, men golvet först.

Såg på nån bild i någon länk som någon gav att spånskivorna inte ska ligga intill väggen? skulle det gälla den här lösningen tex? enligt denna ritning ska ju skarvarna fogas. då borde väl inte en sån grej spela någon roll, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Dags att sätta igång! Två frågor bara:

Korksmulepapp? Var finns det, kan inte hitta nånstans? Finns det möjligtvis ett annat namn på samma sak?

Om golvet inte ska ha kontakt med väggar, gäller det alla lager eller kan tex isolering ha det?

Det är inte jag som gort själva ritningen på golvet från början, jag gjorde den efter en ritning på flytandegolv som fanns i en gammal MM tidning, det stor även där att man kunde använda markskina underst.

Efter lite googlande tror jag att jag fatta vad Korksmulepappen fyller för funktion.

Korksmulepapp används vanligt vis som stegljudsmatta under parkett golv.

I ljudisolerade betonggolv så används Korksmulepapp under parkettgolv för att dempa segljud men även att den är mjuk och formar sig efter betongen(eller trädgårdsplatorna i ritningen) och därmed hindrar luftspalter i golvet vilket kan ge upphov till resonans i golvet. Det skall altså vara ett mjukt fjädrande skikt. så det går att använda stepisolmata istället för korksmulepapp.

http://www.stepisol.se/upload/pdf/Broschyr_Stepisol_05.pdf

Golvet skall inte ha kontaket med väggar, men det seplar ingen roll om isoleringen ligger mot vägg eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Capoten (oregistrerad)

Ursäkta om jag tar över tråden, men jag ska också bygga en studio i en lägenhet med flytande golv och har några frågor kring detta.

Konstruktionen ska bli en "rum i rummet" variant där väggarna står på golvet och bär taket, medans golvet är frikopplat innanför.

Jag tänkte att golvet skulle bestå av 50mm markskiva (Stenull), med två lager golvgips ovan och sedan någon typ av lamminat överst.

Fråga 1; en gipstillverkare rekomenderar följande konstruktion:

1. Undergolv av betong, plank, spån- eller plywoodskivor

2. Eventuell diffusionsspärr

3. Isolerskivor

4. Det första laget Golvskivor läggs på tvären av isolerskivorna med alla skarvar förskjutna i förhållande till isolerskivorna

5. Lim

6. Det andra laget Golvskivor läggs på tvären av första laget och med alla skarvar förskjutna i förhållande till första laget

Min fråga är, kommer inte kantlisten att akustiskt kortsluta konstruktionen? Vidare om man slopar kantlisten, blir då golvet för ostabilt?

Fråga 2; Hur ska man täta mellan det flytande golvet och väggarna?

I boken "Home Recording Studio, Build it Like the Pros", har jag sett en konstruktion där man lägger till ett tunt lager isolering och någon form av skiva till väggarna som går in över det flytande golvet. Se bifogad PDF-file. Är detta nödvändigt? Vidare kommer det inte att påverka det flytande golvet negativt? Jag funderar på om det skulle räcka med att lämna en springa på 5mm, längs golvet och sedan täta den med något starkt och elastiskt typ; Sikaflex.

flytandegolv 1.pdf

Är tacksam om det finns någon som har koll på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Capoten (oregistrerad)

Hoppsan! Det skulle vara en bild med som visar den första golvkonstruktionen med en kantlist runt om. Dvs. Gipset vilar på en trälist med samma tjocklek som isoleringen i kanterna av golvet.

Link to comment
Dela på andra sajter

I byggsvängen så betyder ett flytande golv inte riktigt samma sak som i studiobyggarsvängen. Precis som du noterat så kortsluter Norgips föreskrifter konstruktionen såvida det kommer att ha en mekanisk kontakt med bef. golv eller väggkonstruktion.

Du kan göra på två sätt, antingen flyter du ett golv på tex marksiva eller Stepisol och bygger de nya väggarna på bef. golv (näst bäst). Eller så bygger du vägg och takbjälklag vilandes på det flytande golvet (bäst ur ljudisolerings synpunkt). I det sista fallet bör du bygga med spånskiva/ceminwood el. plyfa ovanpå markskivan innan gips el. stenplattor.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Capoten (oregistrerad)

OK, tack för svaren!

Jag hade nog tänkt att flyta väggar och taklag i vilket fall, fast då inte på markskivorna utan på något "bättre" matrial som vidhåller elastisiteten även under hög belastning (väggar & tak), men det kanske inte behövs? Min första tanke var att kosta på ett bättre/dyrare matrial till att flyta väggar/tak på och sedan använda markskivor till resten av golvet. Skulle det i så fall ändå bli bättre ur ljudisoleringssynpunkt att bygga hela rummet på samma underlag?

Takhöjden är bara; 2,39cm i lägenheten, så om ni har några råd angående hur man kan hushålla med den så vore jag tacksam! Rummet kommer att bli ganska litet ca; 3,60 x 2,60cm, så jag var inne på att luta taket lite för att ev. reducera stående vågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, tack för svaren!

Jag hade nog tänkt att flyta väggar och taklag i vilket fall, fast då inte på markskivorna utan på något "bättre" matrial som vidhåller elastisiteten även under hög belastning (väggar & tak), men det kanske inte behövs? Min första tanke var att kosta på ett bättre/dyrare matrial till att flyta väggar/tak på och sedan använda markskivor till resten av golvet. Skulle det i så fall ändå bli bättre ur ljudisoleringssynpunkt att bygga hela rummet på samma underlag?

Takhöjden är bara; 2,39cm i lägenheten, så om ni har några råd angående hur man kan hushålla med den så vore jag tacksam! Rummet kommer att bli ganska litet ca; 3,60 x 2,60cm, så jag var inne på att luta taket lite för att ev. reducera stående vågor.

Hur mycket behöver du ljudisolera / vad ska du använda rummet till? Om det är nödvändigt med en helt flytande konstruktion så sätter takhöjden lite gränser för vad som är möjligt. Ett byggsätt som både sparar bygghöjd och samtidigt minskar lasten på väggarna är tex. att hänga taket i isolatorer (isohangers). Jag tycker du ska bygga skalet/taket rakt så du får ut maximalt av ditt rum. Ickeparallella ytor hjälper mot flutter-eko men inte mot stående vågor i basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...