Jump to content
Annons

Låtskrivare/Producenter sökes för hel/deltidsjobb!


Epidemic Sound

Recommended Posts

Hej!

Vi har postat här för ca 6 månader sedan.

Responsen var jättebra!

Nu utökar vi vårt producentgäng igen.

Vi heter Epidemic Sound och gör sk. produktionsmusik.

Det kan vara allt från Rock, Pop till Folkmusik,Filmmusik eller Klassiskt eller nästan vad som helst.

Främst instrumentala låtar.

Vi söker nu fler producenter.

Vi kan erbjuda dig att jobba så mycket eller så lite du vill.

Vissa jobbar heltid, andra jobbar mindre.

För att vår ersättningsmodell ska fungera så kan man i dagsläget tyvärr inta vara med i något sk Collecting Society.

Dvs Stim,Ascap,Bmi eller liknande.

Vi jobbar på att kunna ändra detta, men i dag är det tyvärr så.

Men är du inte det, och sugen att komma igång och jobba, så skicka oss ett email!

Bifoga gärna något du gjort som du tycker är bra.

Helst instrumentalt.

Vi ser fram emot att lyssna!

Maila oss på interest@epidemicsound.com

Mvh

Vi på Epidemic Sound

Kolla in vår hemsida på www.epidemicsound.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
För att vår ersättningsmodell ska fungera så kan man i dagsläget tyvärr inta vara med i något sk Collecting Society.

På vilket sätt faller er ersättningsmodell bara för att man är ansluten till en intresseorganisation?

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt faller er ersättningsmodell bara för att man är ansluten till en intresseorganisation?

Ni får rätta mig om jag har fel, men jag har någonstans för mig att det gäller när man skriver 'royalty fri' musik...

Blev tillfrågad ett skriva och göra produktioner i något liknande sammanhang för ett par år sedan, där en fast ersättning skulle gå ut till mig för verket.

Verket (tillsammans med ett bibliotek av en massa andra liknande verk) skulle sedan göras tillgängligt för folk att använda 'royalty-fritt' som t.ex. bakgrunder i reklamsammanhang. Antar att slutanvändaren betalade en fast summa eller en någon form prenumerationskostnad för tillgången till biblioteket.

Kravet var då att man inte var ansluten till en intresseorganisation pga att verken var 'royalty-fria'.

Men som sagt, jag kan minnas fel angående detaljerna. Det här är ju ett tag sedan, och då jag blev tillfrågad var det inte intressant, eftersom jag var/är ansluten till STIM.

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget seriöst företag i branschen ställer krav på att upphovsmännen inte får vara medlemmar i något sällskap. Den som säljer sig på den nivån kommer alltid att bli blåst. Punkt.

Det är vanligt att man gör så här. Framförallt i samband med reklam, film, teater, samplingar, hemsidor, klockmelodier och områden där det inte direkt går att fastställa antalet spelningar. Man jobbar då mot kontraktsbundna "royalties" som ofta hänvisar till en vissa tidsperiod istället för antal användningar eller en engångssumma. Stim har ännu inget system som klarar av detta på ett bra sätt. Detta behöver inte alls vara ett problem och kan i vissa fall faktiskt ge mer cash.

Seriöst eller inte, delar av musikbranchen fungerar så. Stim-anmälda verk blir för krångliga (eller dyra) i vissa fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok soo...Jag är medlem i STIM..Vad är det som TVINGAR mig att raportera SAMTLIGA verk dit..

Visst om jag hade kontrakt med ex skivbolag så skulle detta vara typ onödigt..

Men det är helt upp till mig om jag vill rapportera verk som jag skriver. ELLER?

Finns det nån polis som kan hämta mig om jag inte gör så?

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok soo...Jag är medlem i STIM..Vad är det som TVINGAR mig att raportera SAMTLIGA verk dit.. [../..]

Men det är helt upp till mig om jag vill rapportera verk som jag skriver. ELLER?

Ingen tvingar dig till att "rapportera" verket. Men eftersom du har upplåtit den exklusiva rätten till STIM att förvalta/bevaka dina ekonomiska rättigheter för ALLA dina verk (det är alltså skitsamma om du "rapporterar" dem eller inte), så är du ju ganska korkad om du inte anmäler dina verk.

Man kan inte ha kakan och äta den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är vanligt att man gör så här. Framförallt i samband med reklam, film, teater, samplingar, hemsidor, klockmelodier och områden där det inte direkt går att fastställa antalet spelningar. Man jobbar då mot kontraktsbundna "royalties" som ofta hänvisar till en vissa tidsperiod istället för antal användningar eller en engångssumma. Stim har ännu inget system som klarar av detta på ett bra sätt. Detta behöver inte alls vara ett problem och kan i vissa fall faktiskt ge mer cash.

Seriöst eller inte, delar av musikbranchen fungerar så. Stim-anmälda verk blir för krångliga (eller dyra) i vissa fall.

I det långa loppet ger det naturligtvis mer att vara med i än att stå utanför ett insamlingssällskap. Det är ingen slump att alla framgångsrika upphovsmän är med. Kom igen nu för fan, inte ska vi låta medlemskapet vara förhandlingsbart? Skärp dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat med detta sen i Oktober, och jag kan bara säga att det här är en grym chans för den som vill jobba med musik. Visst kanske man får ha den "riktiga" karriären on hold ett tag men samtidigt får man hela tiden låtkritik och tips från väldigt kunniga branschfolk, vilket iaf jag känner har gjort att man har utvecklats något otroligt som låtskrivare och producent.

Ja, man kanske kan tjäna mer pengar på att vara ansluten i stim och få pengar den vägen, men då måste man ha alla dom där kontakterna som leder till jobb.. Vilket många här inte har. Då är det här en svinbra chans att kanske få dom där kontakterna, pengar på kontot varje månad och låtkritik som tar en framåt i karriären.

/N

Link to comment
Dela på andra sajter

I det långa loppet ger det naturligtvis mer att vara med i än att stå utanför ett insamlingssällskap. Det är ingen slump att alla framgångsrika upphovsmän är med. Kom igen nu för fan, inte ska vi låta medlemskapet vara förhandlingsbart? Skärp dig.

Vill man jobba inom vissa områden så får man ta att många av de stora aktörerna inte vill blanda in stim. Det här handlar uppenbarligen inte om musik för skisläpp, spotify eller radio. Jag är själv med i STIM och de ser till att jag kan köpa massa onödiga prylar och ha det gött så jag är inte på något sett negativ till stim. Men det är väldigt, väldigt vanligt att man jobbar på kontrakt där stim lämnas utanför i de fallen jag tidigare nämnde. Känner flera som jobbar på det viset och de tjänar nog bättre än de flesta här på forumet på sin musik. Detta fallet handlar ju ganska uppenbart om beställningsmusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Föreställ er en platsannons... "för att få jobbet så kan man i dagsläget tyvärr inta vara med i något fackförbund".

Hur många hade sökt?

troligtvis väldigt många....

fast jag är osäker på att man får annonsera på det sättet....många fackförbund skulle nog rasa. Det skulle ju hota deras urvattnade roll ännu mera....

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Jämförelsen mellan fackförbund och STIM är kraftigt felaktig. STIM är inget fackförbund, agerar inte som sådant och har inga ambitioner som helst åt det hållet.

Syftet med STIM är att hjälpa tonsättaren med en tråkig, besvärlig och komplicerad arbetsuppgift. Det är en serviceorganisation, inget annat.

Fördelen / problemet / nackdelen (välj själv) med STIM är att man skriver på ett kontrakt där man "i princip" lämnar över hanteringen av alla ekonomiska rättigheter till STIM. Du har därefter ingen frihet att hantera vissa av dina verk annorlunda. Ibland krockar det kontraktet med andra sätt att göra affärer på. Du måste själv välja vilken modell som passar dig.

Slut lämpligen att tjata om den punkten just här.

// gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämförelsen mellan fackförbund och STIM är kraftigt felaktig.

Inte alls, det är du som är kraftig och felaktig.

Som medlem i Stim har du betydligt större chans att få betalt när dina verk nyttjas än om du själv ringer på dörren hos TV3 eller vem det nu kan vara, och att påstå att Stim endast är administratörer är löjligt. Fråga The Pirate Bay-killarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls, det är du som är kraftig och felaktig.

Som medlem i Stim har du betydligt större chans att få betalt när dina verk nyttjas än om du själv ringer på dörren hos TV3 eller vem det nu kan vara, och att påstå att Stim endast är administratörer är löjligt. Fråga The Pirate Bay-killarna.

STIM är ju självklart bra om man skriver musik tänkt för skivor/mp3 och har man tur kanske TV3 spelar din låt i något sammanhang.

Men många gånger tar man in låtskrivare och producenter för att göra specialskrivet material. Då är det lättare att förhandla om man inte är med i stim. Kunden kan använda musiken friare och man får många ggr bra betalt. Även i film är det väldigt vanligt.

Möjligheten att göra karriär inom reklammusik och liknande minskar när man är med så enkelt är det. Vi som gör komersiell musik därremot har ju STIM som hjälp och även som visst skydd.

Det var IFPI och Antipriatbyrån som drev och driver mest processer mot PirateBay... STIM skickar mest små hotlappar 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

Ja detta handlar om hela "buy outs".

Dvs vi köper alla ekonomiska rättigheter till musiken.

Vad detta gör är att du kommer få betalt direkt för din musik.

Oavsett om den blir använd kommersiellt eller inte.

Dvs vi tar den risken.

Själklart kommer du tjäna mer på en låt som blir en hit i radio än om du säljer den till oss.

Men att nå dit är ganska svårt för att uttrycka det milt.

Men poängen är att den möjligheten vill vi absolut inte ta bort från någon!

Problemet är att som uttrycktes tidigare, till Stim ger man rätten att inkassera för alla ens tidigare och kommande verk.

Alltså fungerar tyvärr inte vår modell om man är medlem i t.ex Stim.

Men skulle någon av våra producenter få en hit med någon artist, eller möjlighet att scorea en film,så blir vi naturligtvis jätteglada och stolta!

Och skulle under inga omständigheter stå ivägen för det.

Vi hoppas och tror att detta kommer vara ett avstamp i karriären för många som inte skulle haft möjlighet annars.

Det vi gör är att vi möjliggör för våra kompositörer att leva på sin musik.

Att få feedback och utvecklas som kompositörer och producenter.

Om du redan tjänar bra på dina avräkningar så är detta kanske inget för dig.

Men om du vill ha ett bra, tryggt och utvecklande jobb inom musik, ja då kanske vi kan vara ett alternativ.

Nämnas bör att vissa säljer sin musik på detta sätt även fast dom är medlemmar i någon förvaltningsorganisation.

Detta är dock inget vi vill göra eftersom man då bryter mot sitt anslutningsavtal med förvaltningsorganisationen.

Peer

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade kanske kunnat vara intressant för mig men jag har en (!!!) låt stimmad så jag antar att det är kört. ...

Du kan ju alltid säga upp dit avtal med STIM; det är ju inte direkt "till death do us part" dig och STIM emellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju alltid säga upp dit avtal med STIM; det är ju inte direkt "till death do us part" dig och STIM emellan.

Eller det är egentligen två låtar, en fullversion och en nerklippt. Låtarna har blivit släppta på ett skivbolag så jag kommer väl tjäna lite pengar på det. Och jag vill gärna använda STIM i framtiden så det känns dumt att säga upp det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men handlar det inte om den musiken som dom vill använda? Så länge du inte skickar/använder just den låten som är stimmad utan gör ny musik åt dom så borde det väl inte vara något problem?

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar inte hela vägen i Sverige eftersom upphovsrätt inte kan överlåtas. Den som säljer låtar till er kommer ändå alltid äga dem.

Joho!

URL 27 §: "Upphovsrätt må, med den begränsning som följer av vad i 3 § sägs [den s.k. ideella rätten], helt eller delvis överlåtas."

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar inte hela vägen i Sverige eftersom upphovsrätt inte kan överlåtas. Den som säljer låtar till er kommer ändå alltid äga dem.

Precis som Valle här skriver så kan man ALDRIG avtala bort den ideella rätten.

Så du kommer alltid som låtskrivare att "äga" låten,dvs ditt namn kommer alltid vara förknippat med verket.

Alla andra rättigheter är däremot upp till dig som låtskrivare att göra vad du vill med.

Peer

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tyckte det där med paragraf tre var typ fett ointressant?

Inte fett, typ... Men URL består av en ekonomisk och en ideell rätt. Och hur jävla ofta talas det om att det är den ideella rätten man är ute efter i affärsuppgörelser musikbranschens funktionärer emellan? Ett "bolag" kan väl knappast give a fuck om vem som skrivit ett visst verk, så länge "bolaget" kontrollerar den ekonomiska rätten.

Du har delvis rätt i ditt påstående ovan. Jag kunde inte veta att du anser att den ekonomiska rätten är typ fett ointressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som ställer till det när det gäller den här typen av uppdrag för kompositörer är ju STIM:s exklusivitetsklausul. Och man kan väl säga att, i och med försöksverksamheten där STIM under två år låter sina medlemmar använda sig av en Creative Commons-licens för enskilda verk, så är den exklusiviteten litet grann under omprövning.

Historiskt sett så brukar ju såna här historier lite inofficiellt lösas genom att kompositören använder en pseudonym för det verk han inte vill göra en STIM-anmälan på. För det här är ju i alla händelser inget nytt problem som plötsligt dykt upp under de senaste åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...