Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag har sökt SAE Institute.

Jag tÀnkte gÄ till en början första Äret Audio Engineering program, och sedan eventuellt gÄ vidare till examen-nivÄn nÄgon annan stans.

Men innan jag helt binder mig och betalar dom stora pengarna sÄ tÀnkte jag se om det Àr nÄgon hÀr ute som har gÄtt den linjen?

Vad finns det Àtt sÀga om den?

KÀnns det vÀrt pengarna? Vad gör ni idag efter att ha pluggat SAE. Jobbar ni med ljud pÄ nÄgot vis? UtvÀcklades ni mycket i denna vÀrld?

Vad fick ni med er som kÀnns mÀst vÀrdefullt idag?

Mvh

Andreas

Annons
Postat

Jag har inte gÄtt den, men jag tycker det verkar vÀldigt onödigt att gÄ sÄdana utbildningar. Om det Àr nÄgot man behöver om man tÀnkt sig tjÀna pengar pÄ musik/ljudlÀggning sÄ Àr det att lÀra sig entreprenörsskap och hur man driver företag. Det mer avancerat tekniska kan man lÀra sig ÀndÄ pÄ en rad olika sÀtt. För att överleva pÄ sin hobby, sÄ behöver man mycket mer Àn nÄgot annat lÀra sig business. Intresset och det tekniska kunnandet har man ju redan.

Postat

Det som kan vara en fördel att gÄ en sÄdan utbildning Àr ju kontakterna du knyter pÄ skolan.

Men rent tekniskt m.a.o diplomet du fÄr eller vad dom nu kallar det smÀller inte sÄ högt lÀngre dÄ fler och fler studios inte söker tekniker lÀngre och

LÄtskrivande Àr inget man direkt kan lÀra sig att bli bra pÄ genom en utbildning.

Man kan ju visserligen fÄ jobb pÄ nÄn TV eller Radio kanal som ljudtekniker , dom brukar ibland vilja att man gÄtt nÄn form av utbildning.

Postat
Hej.

Jag har sökt SAE Institute.

Jag tÀnkte gÄ till en början första Äret Audio Engineering program, och sedan eventuellt gÄ vidare till examen-nivÄn nÄgon annan stans.

Men innan jag helt binder mig och betalar dom stora pengarna sÄ tÀnkte jag se om det Àr nÄgon hÀr ute som har gÄtt den linjen?

Vad finns det Àtt sÀga om den?

KÀnns det vÀrt pengarna? Vad gör ni idag efter att ha pluggat SAE. Jobbar ni med ljud pÄ nÄgot vis? UtvÀcklades ni mycket i denna vÀrld?

Vad fick ni med er som kÀnns mÀst vÀrdefullt idag?

Mvh

Andreas

Tjena

Gick denna utbildning 2003 pÄ SAE i Solna. SÄ hÀr i efterhand kan jag tycka att man fick lite med studiotid för en sÄ pass dyr terminsavgift. Man lÀrde sig dock massor och kul hade man. Sen Àr det vÀl sÄ med alla utbildningar av den hÀr typen att jobben inte direkt annonseras ut pÄ arbetsförmedlingen. SÄ för min del blev till att gÄ tillbaka till det gamla slitgörat i landstinget.

// Klas

Postat (redigerat)

Kolla in den hÀr trÄden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=1527

DÀr finns en massa information om bÄde SAE och andra utbildningar.

EDIT: För övrigt gick jag tvÄ Är pÄ Kulturamas musikproduktionslinje och Àr jÀttenöjd, sÄ sÀg till om du undrar nÄt.

Redigerat av jarlo
Postat

Gick en liknande utbildning och tycker peronligen att det var riktigt givande. Dels fÄr man tid attverkligen Àgna sig Ät det man Àlskar, utöka sin kunskap samt knyta nya viktiga kontakter. Men det krÀvs som sagt mycket mer Àn bara kunskap för att kunna leva pÄ ljud/musik. Men tar man vara pÄ tiden och knyter kontakter, jobbar hÄrt och har en bra attityd sÄ ger utbildningar i denna klassen ett bra försprÄng. Ska man söka jobb sÄ Àr det en bra referens Àven om flera Ärs erfarenhet kanske smÀller högre.

Dom flesta som tog utbildningen jag gick och praktikperioder pÄ allvar jobbar eller har jobbat med ljud pÄ proffs-nivÄ. Har Àven kompisar som pluggat SAE som e riktigt nöjda och nu jobbar i studios och en av dom turnerar med ett par av sveriges största band.

Postat

Hej alla. Tack för era inlÀgg. Jag fortsÀtter att fundera och vÀga för och nackdelar mot varandra.

Det Àr nyttigt att höra vad andra har för uppfattning kring detta tycker jag.

mvh

Andreas

Postat

Hej Andreas!

Jag gick samma utbildning som du funderar pÄ och Àr vÀldigt nöjd. Hade tidigare en del förkunskaper dÄ jag hade jobbat i cubase i ca 5 Är innan jag började pÄ SAE. Men nÀr jag började dÀr gick jag över till Logic och Mac. F.ö det bÀsta jag gjort.

Ang utbildningen. Bra lokaler, bra lÀrare, lÀrorika lektioner och mycket studiotid. Men hela utbildningen blir vad man gör den till. Mycket eget ansvar. Jag sjÀlv Àr inte ifrÄn Stockholm och hade dÀrför inte sÄ mycket att göra förutom att hÀnga pÄ skolan. SÄ jag var dÀr sÄ mycket jag kunde och det Àr viktigt. Försök hÀnga pÄ andra under deras studiotid.

Det bÀsta med utbildningen var nog alla kontakter och vÀnner jag fick, i kombination med allt jag lÀrde mig och förmÄgan att tro att jag verkligen kan.

Lycka till med ditt val.

//Fredrik

Postat

Jag har precis postat en ansökan till det programmet i sommras. Har en vÀn som gick dÀr förra Äret som tycker att det var lite för inriktat pÄ analog utrustning och att det kÀndes lite sponsrat av digidesign. Men det blir vÀl vad man gör det till.

AngÄende det hÀrmed entreprenörsskapet sÄ tror jag att det till viss del ingÄr i Saes utbildning. Min plan Àr att bli musikproducent dels för att slippa betala nÄgon nÀr jag vill göra en skiva sjÀlv och dels för att tjÀna lite extra pÄ att mixa andra band. Kanske dagtidsjobba pÄ nÄgon radiokanal som tekniker eller nÄgot. Jag tror Sae Àr bra, men jag tror absolut inte det Àr allt.

Postat
Hej Andreas!

Jag gick samma utbildning som du funderar pÄ och Àr vÀldigt nöjd. Hade tidigare en del förkunskaper dÄ jag hade jobbat i cubase i ca 5 Är innan jag började pÄ SAE. Men nÀr jag började dÀr gick jag över till Logic och Mac. F.ö det bÀsta jag gjort.

Ang utbildningen. Bra lokaler, bra lÀrare, lÀrorika lektioner och mycket studiotid. Men hela utbildningen blir vad man gör den till. Mycket eget ansvar. Jag sjÀlv Àr inte ifrÄn Stockholm och hade dÀrför inte sÄ mycket att göra förutom att hÀnga pÄ skolan. SÄ jag var dÀr sÄ mycket jag kunde och det Àr viktigt. Försök hÀnga pÄ andra under deras studiotid.

Det bÀsta med utbildningen var nog alla kontakter och vÀnner jag fick, i kombination med allt jag lÀrde mig och förmÄgan att tro att jag verkligen kan.

Lycka till med ditt val.

//Fredrik

+1

Om man verkligen har intresset och hÀnger mycket i skolan kan man lÀra sig vÀldigt mycket. Som tidigare nÀmnts, det Àr upp till dig sjÀlv vad du fÄr ut av utbildningen.

Lycka till!

Postat

Hej alla.

Jag hÄller med er. Det Àr som ni sÀger. SÄ tÀnker jag med.

Det blir vad man gör det till. Jag kÀnner att jag Àr tillrÀckligt seriös i detta och har ganska höga mÄl men Àr samtidigt berÀdd pÄ jÀkligt hÄrt arbete.

Egentligen har jag redan laggt upp en plan men för att vara pÄ den sÀkra sidan sÄ vill jag höra mig av. Det kan dyka upp saker jag inte varit berÀdd pÄ.

Tack för alla kloka inlÀgg.

/Andreas

Postat
Hej alla.

Jag hÄller med er. Det Àr som ni sÀger. SÄ tÀnker jag med.

Det blir vad man gör det till. Jag kÀnner att jag Àr tillrÀckligt seriös i detta och har ganska höga mÄl men Àr samtidigt berÀdd pÄ jÀkligt hÄrt arbete.

Egentligen har jag redan laggt upp en plan men för att vara pÄ den sÀkra sidan sÄ vill jag höra mig av. Det kan dyka upp saker jag inte varit berÀdd pÄ.

Tack för alla kloka inlÀgg.

/Andreas

NĂ€r jag bestĂ€mde mig för att plugga musikproduktion tĂ€nkte jag att om jag inte fĂ„r nĂ„t jobb inom det sĂ„ har jag iallafall haft jĂ€vligt kul och lĂ€rt mig en massa grejer som jag kan anvĂ€nda för att fortsĂ€tta ha kul pĂ„ fritiden. Det hade kĂ€nts rĂ€tt vĂ€rdelöst att sitta pĂ„ nĂ„t dötrist kontorsjobb nĂ„gra Ă„r senare och tĂ€nka "undrar vad som hade hĂ€nt om jag hade testat att satsa pĂ„ musiken" 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.