Jump to content
Annons

Bra firewirekort!


KillwithSkill

Recommended Posts

Tja!

Ska spela in en platta senare i höst. Dom kör på Force Technology PC och RME Multiface II och Cubase.

Musiken är progressiv rock typ rush. Så det är en massa trummor. Så då funderar vi på att köra på mitt RME Fireface 800 och ett RME Octamic-D II

Dessutom så har han ett par Universal Audio preampar så det går ju åt ett par kanaler.

Och jag tror inte hans dator har firewirekort. Så då till min fråga. VAD för kort ska man köpa in? Nåt som funkar bra och är pålitligt?

Bör han avinstallera sitt Multiface? Tacksam för hjälp!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köper du ett Firewire-kort så ska du absolut välja ett med Texas Instruments-chip.

Lucent/Agere har inte gjort någon glad hittills...

Multiface kan säkert sitta kvar. Du väljer ju i inställningarna i Cubase vilken ASIO-driver som ska användas - och sätter sedan upp alla I/O efter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
StudioHenrik (oregistrerad)
LyCOM FW-101TI (där TI såklart står för Texas Instruments)

Billigast pris och inköpsställe hittar du med Prisjakt

Hej!

Jag behöver köpa mig ett nytt PCI firewire-kort. Det kort som Linus rekommenderade är tyvär slut i lager över allt. Jag lyckas inte hitta något annat firewire-kort som har Texas Instruments Chipset. Kan någon hjälpa mig med att hitta ett sådant kort?

MVH

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

LyCOM PE-101 är variant med 2 portar och PCI Express. Har du en PCI Express x1 ledig?

ExitData-korten som Lee länkade till känns också som ett tryggt val.

Ett tredje alternativ är det här kortet på Kjell&Co, som med stor sannolikhet kan fungera bra. Jag har själv ett sådant i min PC, men jag ska kanske poängtera att jag inte använt det så mycket.

Jag kan väl plugga in ett FW-kort i det under dagen, och "stresstesta" att det håller. 🙂

Skillnaden mot de andra korten att det är TI FW800-chipset, så du behöver adapterkabel 9/6 för att koppla in dina prylar med Firewire 400.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

LyCOM PE-101 är variant med 2 portar och PCI Express. Har du en PCI Express x1 ledig?

ExitData-korten som Lee länkade till känns också som ett tryggt val.

Ett tredje alternativ är det här kortet på Kjell&Co, som med stor sannolikhet kan fungera bra. Jag har själv ett sådant i min PC, men jag ska kanske poängtera att jag inte använt det så mycket.

Jag kan väl plugga in ett FW-kort i det under dagen, och "stresstesta" att det håller. 😄

Skillnaden mot de andra korten att det är TI FW800-chipset, så du behöver adapterkabel 9/6 för att koppla in dina prylar med Firewire 400.

Det där kjell-kortet har ju PCI-X. Måste man inte ha en speciell sockel för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Tar upp denna tråd igen då jag har lite problem, jag har ett TC Electronic Konnekt 6.

Och har innbyggt firewire i moderkortet, ett Asus P5B Deluxe. Enl spec på moderkortet så ska det vara TI som gjort 1394 kretsen, men jag tvivlar lite på kvalitén och vill skaffa ett dedikerat kort för detta ist.

Anledningen är förstås att jag har mycket störiga dropouts, körde DPC Spike Checking Tool och den klipper upp till 1100ms

och problemet uppstår både i ASIO och WDM.

Har testat lite olika inställningar och kört "safemode 3" och buffer på 512, men det klipper fortfarande.

Så jag vill testa att köra med ett separat fw kort. så nu vill jag gärna ha rekommendationer på ett bra, såg länken ovan från kjell o c men har även läst att olika kort är olika bra till vissa märken, så det hade ju varit super om någon kan rekommendera ett till just konnekt 6 som säkert fungerar.

Kör fö Windows 7 Ultimate

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar upp denna tråd igen då jag har lite problem, jag har ett TC Electronic Konnekt 6.

Och har innbyggt firewire i moderkortet, ett Asus P5B Deluxe. Enl spec på moderkortet så ska det vara TI som gjort 1394 kretsen, men jag tvivlar lite på kvalitén och vill skaffa ett dedikerat kort för detta ist.

Anledningen är förstås att jag har mycket störiga dropouts, körde DPC Spike Checking Tool och den klipper upp till 1100ms

och problemet uppstår både i ASIO och WDM.

Har testat lite olika inställningar och kört "safemode 3" och buffer på 512, men det klipper fortfarande.

Så jag vill testa att köra med ett separat fw kort. så nu vill jag gärna ha rekommendationer på ett bra, såg länken ovan från kjell o c men har även läst att olika kort är olika bra till vissa märken, så det hade ju varit super om någon kan rekommendera ett till just konnekt 6 som säkert fungerar.

Kör fö Windows 7 Ultimate

Jag tror inte att det hjälper med ett FW-kort, i ditt fall. Ditt höga värde i Spike Checker tyder på att det är nåt annat problem med din dator.

Har du varit på på TC's forum å kikat? Här är en tråd med förslag på FW-kort, om du ändå vill prova med det först, men jag skulle nog försöka ta reda på vad det är som orsakar topparna i Spike checker tool först.

Redigerat av Burn
Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen är förstås att jag har mycket störiga dropouts, körde DPC Spike Checking Tool och den klipper upp till 1100ms

och problemet uppstår både i ASIO och WDM.

Har testat lite olika inställningar och kört "safemode 3" och buffer på 512, men det klipper fortfarande.

Hur ser DPC ut när du kör med FW disable:at ?

D.v.s. kör på interna ljudkortet utan TC-kortet inkopplat och 1394 avstängt i enhetshanteraren ?

Om du fortfarande har "spikes" så tvivlar jag på att ett nytt FW-kort löser problemen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset, ska prova det när jag bara får igång datorn igen...

Tänkte uppdatera bios och drivrutiner för chipset igår för att se om detta gjorde nån skillnad.

Körde Asus Update Tool, som jag kört innan med lyckat resultat dvs, innan jag bytte till windows 7.

Denna gång gick det inte lika bra, och bios är nu kass:( hade nu asus crash free bios fungerat så hade ju allt varit frid o fröjd, men dom gjorde nog detta under en firmafest..

Så ev blir det först att köpa ett nytt moderkort:(

Så kanske lite fel tråd för detta, men tips på moderkort med firewire med sockel 775 som funkar bra? ell kombination nytt moderkort/firewirekort

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev ett Asus P5Q Pro. (får det imorgon)

Vet att fw chippet inte är det bästa i det kortet men jag läste någonstans att man ska köra legacy drivers ist för fw kort i win 7.

Funkar inte det köper jag ett fw kort löst, det som länkades till på Kjell o Company verkar ju ok och inom nära räckhåll:), det har både 800 och 400 utgång, och även TI Chipset.

Tror tillverkaren är ST Lab enl de bilder jag kan hitta på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick fel moderkort, ett Asus P5Q-E men det gör inte mig något:)

Och köpte nytt firewirekort, köpte det på Kjell o Kompany, fast det hette Syba och inte ST Lab som jag skrev innan, men det har TI Chip.

Nu funkar det som det ska, behövde inte ens installera legacy drivers:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...