Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Som nattvaktaren sa in en annan trÄd sÄ Àr det mycket snack om sidechaining nu.

Jag har testat mÄnga metoder nu och har slutligen kommit fram till en lösning som jag tycker Àr och lÄter bra. Det finns garanterat bÀttre lösningar/tillvÀgagÄngssÀtt, men jag delar med mig av denna sÄ kanske nÄgra frÄgetecken försvinner.

Börja med att tanka detta plugin:

HÀr Àr pluginet

Ok, i detta exempel anvÀnder jag mig av en kick och en synth för att det ska bli sÄ enkelt som möjligt.

Signera effektkanal 1 till din kick. LĂ€gg till "Fruity Peak Controller". Klicka ur "mute".

Signera effektkanal 2 till din synth. LĂ€gg till "SideChCompSt".

Klicka pÄ alternativsymbolen pÄ "SideChCompSt" (den som Àr rosa och ser ut som en kontakt), vÀlj "Link to controller.." sen "all".

Nu har du en liten ruta framför dig. Under "Internal controller" har du en rullgardinsmeny. VÀlj i den "Peak ctrl(FX1)- Peak".

Klicka pÄ pilen bredvid "Mapping formula". VÀlj "Inverted".

Klicka ok.

SÄ dÀr...! FÀrdigt....!

Nu mÄste du förmodligen justera "Gain" och "Keyvolume" i ditt "SideChCompSt" plugin för att fÄ till ljudet perfekt. Men detta var grunden...

Lycka till och happy sidechaining.... 🙂

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)

vÀntar med spÀnning pÄ att nÄgon ska lÀgga ut en sidechainad lÄt sÄ jag fattar hur det lÄter.

EDIT: och varför det Àr sÄ vÀldigt bra, som alla sÀger?

Redigerat av maxmaxmax
Postat

Ok.. jag drog snabbt ihop tvÄ exempel.. ett sidechainat och ett utan.

1.

2.

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Svinbra! SvÀnger maxat och skönt. Ska testa nÀr musikaliskt tillfÀlle dyker upp.

Postat

Man behöver vÀl inte ladda ner nÄgon specifik sidechainplugin, det gÄr vÀl att göra sÄ med vilken kompressor som helst och fruity peak controller? Eller har jag missuppfattat nÄgot?

Postat
Man behöver vÀl inte ladda ner nÄgon specifik sidechainplugin, det gÄr vÀl att göra sÄ med vilken kompressor som helst och fruity peak controller? Eller har jag missuppfattat nÄgot?

Som sagt, det finns flera sÀtt att göra det pÄ. Jag har provat denna kompressor och Àr mycket nöjd med resultatet. DÀrför vÀljer jag att nÀmna den.

Postat

Som sagt, det finns flera sÀtt att göra det pÄ. Jag har provat denna kompressor och Àr mycket nöjd med resultatet. DÀrför vÀljer jag att nÀmna den.

ok, jag bara tĂ€nkte att det kanske fanns nĂ„n extra finess i den kompressorn du lĂ€nkade till som gjorde att den lĂ€mpade sig sĂ€rdeles vĂ€l. Bra tips förresten 🙁

Postat
Jag hittar ingen rosa alternativsymbol som ser ut som en kontakt nÄgonstans... Kan det bero pÄ att jag anvÀnder FL5?

Japp. Det Àr den grÄ kontakten lÀngst upp till vÀnster i fönstret. DÀremot kan du inte vÀlja "link to controller" direkt dÀr, och inte heller "all". Klicka pÄ "browse parameters" sÄ fÄr du upp en lista pÄ alla parametrar i browsern till vÀnster. Högerklicka pÄ förslagsvis "treshold", vÀlj "link to controller" och följ sedan instruktionerna i peppemannens inlÀgg.

Postat

Jag gillar att sidechaina parametric EQ pluggen i fruityloops.

ta tex sÄngspÄrets FXkanal Ä en peak kontroller pÄ den, sen en parametric eq pÄ tex gitarrspÄrets fxkanal, tar tag i en fejder sÀtter den vid 600 - 2500 me allaehanda smÄ bred q (Observera, man mÄste ta invert pÄ mapping formula) sen se till att base e sÄ hög att eq:n inte höjer eller sÀnker utan signal frÄn vocalspÄrets fxkanal. (ÄsÄ pillar man lite sÄ att decay inte hÄller i för lÀnge) Nu kapas de lite lÀtt i tex gitarren nÀr vocalsen lÄter. JÀvlit bra om man mÄste lyfta fram sÄng. de ska helst inte höras för mycket, dÄ kan gitarrljudet bli pumpigt Ä lÄta skumt, sÄ de knappt hörs bara sÄ e de lagom.

Samma kan man göra om man mÄste fÄ bastrumman att sticka ut, att varje gÄng kicken slÄr kapas de av nÄt, eller allt annat utom trummorna. Lite ungefÀr som eric prydz call on me fast inte sÄ extremt

Postat

AlltsÄ... PÄ fl studio(4.1.2) pÄ laptopen gÄr det att linka controllern till ALL...

Men pĂ„ sttionĂ€ra ( dĂ€r jag kör fl 4.5 ) gĂ„r det bara att linka till senast anvĂ€nda knob 😕

Postat
AlltsÄ... PÄ fl studio(4.1.2) pÄ laptopen gÄr det att linka controllern till ALL...

Men pĂ„ sttionĂ€ra ( dĂ€r jag kör fl 4.5 ) gĂ„r det bara att linka till senast anvĂ€nda knob 😎

Jag har svÄrt att tÀnka mig en situation dÄ man behöver justera alla parametrar i en plugin med samma vÀrde, sÄ det Àr inget att hÀnga lÀpp för.

Postat

Men pĂ„ sttionĂ€ra ( dĂ€r jag kör fl 4.5 ) gĂ„r det bara att linka till senast anvĂ€nda knob 😆

Jag har svÄrt att tÀnka mig en situation dÄ man behöver justera alla parametrar i en plugin med samma vÀrde, sÄ det Àr inget att hÀnga lÀpp för.

men vad beror det pÄ?... finns inte den möjligheten i fl studio 4.5 eller?... Àr det nÄt som inte stÀmmer

Postat

Men pĂ„ sttionĂ€ra ( dĂ€r jag kör fl 4.5 ) gĂ„r det bara att linka till senast anvĂ€nda knob 😆

men vad beror det pÄ?... finns inte den möjligheten i fl studio 4.5 eller?... Àr det nÄt som inte stÀmmer

Förmodligen har de tagit bort den funktionen eftersom de inte heller kunde tÀnka sig en situation dÄ den var anvÀndbar.

Postat
Vad menar ni?...

Man kan vÀl filifjonka Ä automatisera vaernda möjliga knapp Ä modul i hela origrammet i 4.5?

bara att man inte kan linka tvÄ knobs till samma peakcontroller, eller ja... De finns peak, LFO och peak + lfo, sÄ som högst kan man ju linka tre pÄ samma, fast iunte av samma slag

alltsÄ... jag kan bara linka en knob pÄ compressorn till peaken...

inte tvÀrt om

Postat
Barden... Jag hÀvdar bestÀmt till viss del det motsatta...

Du kan linka tre olika knobs till samma peakmodul, fast du mÄste sÀtta dom pÄ varsin internal controller, alltsÄ,Peak,lfo, eller peak+lfo... Fast dÄ kanske man inte fÄr önskad effekt direkt... Men om du skapar tex tre st peakgrejer pÄ samma fxkanal sÄ kan du linka tre olika knobbar pÄ en compressor med peak peak peak, eller lfo lfo lfo, och slutligen peak+lfo peak+lfo peak+lfo... omstÀndigt och lönnslynigt, men annars fÄr man ju conflicts Ä dÄ blir de fel.

hmm.. jo sant sant.

blir cp fattar inte varför de tog bort link all funcionen.

Postat

Det fungerar utmÀrkt att lÀnka samma peak controller till hur mÄnga parametrar man vill (kryssa ur "remove conflicts"), och "link to all" Àr borta eftersom den inte har nÄgon praktisk anvÀndning nÄgonsin.

• 1 Ă„r senare...
jay_dee_r_i_p (oregistrerad)
Postat

Funkar inte för mig, nÀr jag ska vÀlja "Peak ctrl(FX1)- Peak". sÄ finns inte FX1

stĂ„r det "peak1 ctrl(insert 1) - Peak 😼

• 1 mĂ„nad senare...
Postat
Funkar inte för mig, nÀr jag ska vÀlja "Peak ctrl(FX1)- Peak". sÄ finns inte FX1

stĂ„r det "peak1 ctrl(insert 1) - Peak đŸ„°

dÄ har du flstudio 6 och dÄ skall det stÄr insert istÀllet för fx

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.