peppemannen Postat 19 november 2004 Postat 19 november 2004 Som nattvaktaren sa in en annan trĂ„d sĂ„ Ă€r det mycket snack om sidechaining nu. Jag har testat mĂ„nga metoder nu och har slutligen kommit fram till en lösning som jag tycker Ă€r och lĂ„ter bra. Det finns garanterat bĂ€ttre lösningar/tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt, men jag delar med mig av denna sĂ„ kanske nĂ„gra frĂ„getecken försvinner. Börja med att tanka detta plugin: HĂ€r Ă€r pluginet Ok, i detta exempel anvĂ€nder jag mig av en kick och en synth för att det ska bli sĂ„ enkelt som möjligt. Signera effektkanal 1 till din kick. LĂ€gg till "Fruity Peak Controller". Klicka ur "mute". Signera effektkanal 2 till din synth. LĂ€gg till "SideChCompSt". Klicka pĂ„ alternativsymbolen pĂ„ "SideChCompSt" (den som Ă€r rosa och ser ut som en kontakt), vĂ€lj "Link to controller.." sen "all". Nu har du en liten ruta framför dig. Under "Internal controller" har du en rullgardinsmeny. VĂ€lj i den "Peak ctrl(FX1)- Peak". Klicka pĂ„ pilen bredvid "Mapping formula". VĂ€lj "Inverted". Klicka ok. SĂ„ dĂ€r...! FĂ€rdigt....! Nu mĂ„ste du förmodligen justera "Gain" och "Keyvolume" i ditt "SideChCompSt" plugin för att fĂ„ till ljudet perfekt. Men detta var grunden... Lycka till och happy sidechaining.... đ
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 19 november 2004 Postat 19 november 2004 (redigerat) vÀntar med spÀnning pÄ att nÄgon ska lÀgga ut en sidechainad lÄt sÄ jag fattar hur det lÄter. EDIT: och varför det Àr sÄ vÀldigt bra, som alla sÀger? Redigerat 19 november 2004 av maxmaxmax
peppemannen Postat 19 november 2004 TrÄdstartare Postat 19 november 2004 Ok.. jag drog snabbt ihop tvÄ exempel.. ett sidechainat och ett utan. 1. Your browser does not support the HTML5 audio tag 2. Your browser does not support the HTML5 audio tag
Stinkey (oregistrerad) Postat 19 november 2004 Postat 19 november 2004 Svinbra! SvÀnger maxat och skönt. Ska testa nÀr musikaliskt tillfÀlle dyker upp.
speed-focus Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 Man behöver vÀl inte ladda ner nÄgon specifik sidechainplugin, det gÄr vÀl att göra sÄ med vilken kompressor som helst och fruity peak controller? Eller har jag missuppfattat nÄgot?
peppemannen Postat 27 november 2004 TrÄdstartare Postat 27 november 2004 Man behöver vÀl inte ladda ner nÄgon specifik sidechainplugin, det gÄr vÀl att göra sÄ med vilken kompressor som helst och fruity peak controller? Eller har jag missuppfattat nÄgot? Som sagt, det finns flera sÀtt att göra det pÄ. Jag har provat denna kompressor och Àr mycket nöjd med resultatet. DÀrför vÀljer jag att nÀmna den.
speed-focus Postat 27 november 2004 Postat 27 november 2004 Man behöver vĂ€l inte ladda ner nĂ„gon specifik sidechainplugin, det gĂ„r vĂ€l att göra sĂ„ med vilken kompressor som helst och fruity peak controller? Eller har jag missuppfattat nĂ„got? Som sagt, det finns flera sĂ€tt att göra det pĂ„. Jag har provat denna kompressor och Ă€r mycket nöjd med resultatet. DĂ€rför vĂ€ljer jag att nĂ€mna den. ok, jag bara tĂ€nkte att det kanske fanns nĂ„n extra finess i den kompressorn du lĂ€nkade till som gjorde att den lĂ€mpade sig sĂ€rdeles vĂ€l. Bra tips förresten đ
GeckoYamori Postat 27 november 2004 Postat 27 november 2004 Jag hittar ingen rosa alternativsymbol som ser ut som en kontakt nÄgonstans... Kan det bero pÄ att jag anvÀnder FL5?
speed-focus Postat 28 november 2004 Postat 28 november 2004 Jag hittar ingen rosa alternativsymbol som ser ut som en kontakt nÄgonstans... Kan det bero pÄ att jag anvÀnder FL5? Japp. Det Àr den grÄ kontakten lÀngst upp till vÀnster i fönstret. DÀremot kan du inte vÀlja "link to controller" direkt dÀr, och inte heller "all". Klicka pÄ "browse parameters" sÄ fÄr du upp en lista pÄ alla parametrar i browsern till vÀnster. Högerklicka pÄ förslagsvis "treshold", vÀlj "link to controller" och följ sedan instruktionerna i peppemannens inlÀgg.
Coffeemidget Postat 2 december 2004 Postat 2 december 2004 Jag gillar att sidechaina parametric EQ pluggen i fruityloops. ta tex sÄngspÄrets FXkanal Ä en peak kontroller pÄ den, sen en parametric eq pÄ tex gitarrspÄrets fxkanal, tar tag i en fejder sÀtter den vid 600 - 2500 me allaehanda smÄ bred q (Observera, man mÄste ta invert pÄ mapping formula) sen se till att base e sÄ hög att eq:n inte höjer eller sÀnker utan signal frÄn vocalspÄrets fxkanal. (ÄsÄ pillar man lite sÄ att decay inte hÄller i för lÀnge) Nu kapas de lite lÀtt i tex gitarren nÀr vocalsen lÄter. JÀvlit bra om man mÄste lyfta fram sÄng. de ska helst inte höras för mycket, dÄ kan gitarrljudet bli pumpigt Ä lÄta skumt, sÄ de knappt hörs bara sÄ e de lagom. Samma kan man göra om man mÄste fÄ bastrumman att sticka ut, att varje gÄng kicken slÄr kapas de av nÄt, eller allt annat utom trummorna. Lite ungefÀr som eric prydz call on me fast inte sÄ extremt
Barden Postat 3 december 2004 Postat 3 december 2004 AlltsĂ„... PĂ„ fl studio(4.1.2) pĂ„ laptopen gĂ„r det att linka controllern till ALL... Men pĂ„ sttionĂ€ra ( dĂ€r jag kör fl 4.5 ) gĂ„r det bara att linka till senast anvĂ€nda knob đ
speed-focus Postat 3 december 2004 Postat 3 december 2004 AlltsĂ„... PĂ„ fl studio(4.1.2) pĂ„ laptopen gĂ„r det att linka controllern till ALL...Men pĂ„ sttionĂ€ra ( dĂ€r jag kör fl 4.5 ) gĂ„r det bara att linka till senast anvĂ€nda knob đ Jag har svĂ„rt att tĂ€nka mig en situation dĂ„ man behöver justera alla parametrar i en plugin med samma vĂ€rde, sĂ„ det Ă€r inget att hĂ€nga lĂ€pp för.
Barden Postat 4 december 2004 Postat 4 december 2004 AlltsĂ„... PĂ„ fl studio(4.1.2) pĂ„ laptopen gĂ„r det att linka controllern till ALL...Men pĂ„ sttionĂ€ra ( dĂ€r jag kör fl 4.5 ) gĂ„r det bara att linka till senast anvĂ€nda knob đ Jag har svĂ„rt att tĂ€nka mig en situation dĂ„ man behöver justera alla parametrar i en plugin med samma vĂ€rde, sĂ„ det Ă€r inget att hĂ€nga lĂ€pp för. men vad beror det pĂ„?... finns inte den möjligheten i fl studio 4.5 eller?... Ă€r det nĂ„t som inte stĂ€mmer
speed-focus Postat 4 december 2004 Postat 4 december 2004 AlltsĂ„... PĂ„ fl studio(4.1.2) pĂ„ laptopen gĂ„r det att linka controllern till ALL...Men pĂ„ sttionĂ€ra ( dĂ€r jag kör fl 4.5 ) gĂ„r det bara att linka till senast anvĂ€nda knob đ Jag har svĂ„rt att tĂ€nka mig en situation dĂ„ man behöver justera alla parametrar i en plugin med samma vĂ€rde, sĂ„ det Ă€r inget att hĂ€nga lĂ€pp för. men vad beror det pĂ„?... finns inte den möjligheten i fl studio 4.5 eller?... Ă€r det nĂ„t som inte stĂ€mmer Förmodligen har de tagit bort den funktionen eftersom de inte heller kunde tĂ€nka sig en situation dĂ„ den var anvĂ€ndbar.
Coffeemidget Postat 4 december 2004 Postat 4 december 2004 (redigerat) Edit: fel fel fel... Redigerat 2 maj 2006 av Coffeemidget
Barden Postat 4 december 2004 Postat 4 december 2004 Vad menar ni?... Man kan vÀl filifjonka Ä automatisera vaernda möjliga knapp Ä modul i hela origrammet i 4.5? bara att man inte kan linka tvÄ knobs till samma peakcontroller, eller ja... De finns peak, LFO och peak + lfo, sÄ som högst kan man ju linka tre pÄ samma, fast iunte av samma slag alltsÄ... jag kan bara linka en knob pÄ compressorn till peaken... inte tvÀrt om
Coffeemidget Postat 5 december 2004 Postat 5 december 2004 (redigerat) Edit: uuuuuuuh.. det stÀmde ju inte Redigerat 2 maj 2006 av Coffeemidget
Barden Postat 5 december 2004 Postat 5 december 2004 Barden... Jag hÀvdar bestÀmt till viss del det motsatta... Du kan linka tre olika knobs till samma peakmodul, fast du mÄste sÀtta dom pÄ varsin internal controller, alltsÄ,Peak,lfo, eller peak+lfo... Fast dÄ kanske man inte fÄr önskad effekt direkt... Men om du skapar tex tre st peakgrejer pÄ samma fxkanal sÄ kan du linka tre olika knobbar pÄ en compressor med peak peak peak, eller lfo lfo lfo, och slutligen peak+lfo peak+lfo peak+lfo... omstÀndigt och lönnslynigt, men annars fÄr man ju conflicts Ä dÄ blir de fel. hmm.. jo sant sant. blir cp fattar inte varför de tog bort link all funcionen.
speed-focus Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 Det fungerar utmÀrkt att lÀnka samma peak controller till hur mÄnga parametrar man vill (kryssa ur "remove conflicts"), och "link to all" Àr borta eftersom den inte har nÄgon praktisk anvÀndning nÄgonsin.
jay_dee_r_i_p (oregistrerad) Postat 8 mars 2006 Postat 8 mars 2006 Funkar inte för mig, nĂ€r jag ska vĂ€lja "Peak ctrl(FX1)- Peak". sĂ„ finns inte FX1 stĂ„r det "peak1 ctrl(insert 1) - Peak đź
Desecrated Postat 29 april 2006 Postat 29 april 2006 Funkar inte för mig, nĂ€r jag ska vĂ€lja "Peak ctrl(FX1)- Peak". sĂ„ finns inte FX1stĂ„r det "peak1 ctrl(insert 1) - Peak đ„° dĂ„ har du flstudio 6 och dĂ„ skall det stĂ„r insert istĂ€llet för fx
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.