Jump to content
Annons

Kolsyrecymbaler


Matilda (oregistrerad)

Recommended Posts

Matilda (oregistrerad)

Hej!!

Jag behöver verkligen hjälp med cymbaltips!! Jag letar efter cymbaler med ett visst sound som jag kallar för kolsyra...(o ingen förstår vad jag menar ...) Jag är ute efter en crash och en ride som har en ganska mörk pitch, och som inte låter så mycket ton o pling, utan mera som en crash som sjunger... SCHHHHHHHHHH liksom... Det får inte vara för rent ljud och inte för plingit, utan mera skitigt, men samtidigt får det inte vara för vasst... Runt o varmt ska det vara :-)

Jag har en Zildjian A custom 22" ride som jag tycker låter alldeles för rent o plingit... Har även spelat på Masterworks S-pro som jag tycker låter riktigt bra, och som lutar åt det soundet jag vill åt :-)

Snälla, om du har den minsta aning om vad det är jag menar så please skriv ett svar! Jag kommer att vara dej evigt tacksam om jag lyckas hitta mina kolsyrecymbaler

//Matilda

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 113
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Kolsyrecymbal var ordet 🙂

Har desvärre noll koll på cymbaler. Men tillverkarna har väl ofta ljudprov på sina hemsidor. Kanske lättare att du själv lyssnar eftersom du vet vad du är ute efter. Fast det finns kanske nån här som kan leda dig i rätt riktning iaf.

http://www.sabian.com/ http://www.zildjian.com/ etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man kunna beskriva ljudet som ett brus? typ vitt eller rosa brus? ett plaskigt och vått ljud med lite lätt fräs i?

I vilket fall tror jag tro söker ljudet av tunna, medel-stora till stora äldre cymbaler. Prova A-zildjans tunnare crashar och ride-ar från 16 tum och uppåt, och helst gamla och inspelade om du kan hitta det. Snoka på lokala musikskolor och replokalskomplex och sånt. Andra som möjligen kan ligga i den riktningen är Paiste traditionals och Zildjian K pre-aged.

Hitta gärna fram en låt, en inspelning som har det cymballjud du menar - så nära du kan, och lägg ut ett kort klipp av det så vi kan höra. Då blir det ganska lätt.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Matilda (oregistrerad)

Hej igen!

Kul med snabba svar!

Jag har lyssnat en hel del på ljudprov på hemsidor men det är så svårt att höra hur det verkligen låter tycker jag...

Ja, o som ett brus kan man nog beskriva det... med en ton i ... men knappast vitt eller rosa brus med fräs i??? Snarare blått :-) Attityd är det definitivt i det ifall det är det du menar med fräs... Har spelat på en gammal Paiste 2002 som faktiskt oxå låter åt det hållet så du kanske är rätt ute där med ditt vita o rosa brus med fräs i! Så tack för dina tips! Ska kolla upp dom!

Nja, jag hade nog tänkt spela med vanliga trumpinnar!

Jag spelar rock med blues, funk o soulinfluenser om det kan förtydliga nåt... Tack för hjälpen så långt! //Matilda

Link to comment
Dela på andra sajter

Matilda (oregistrerad)

Jo, jag lånade några Meinl cymbaler. Typ 21" heavy ride o en crash som var 16" tror jag, å dom "sjöng" jättefint - men dom var alldeles för plingiga o rena o det var för hög pitch på tonen. Men jag skulle vilja ha det "sjung"-ljudet fast en mörkare ton + ett tydligt SCHHHHHHHHHHHHHH ljud :-) Då skulle det bli kanon!! Lånade oxå en Zildjian K-custom 16" dark crash, men tyckte att den lät lite plåtig... Hur låter en vanlig K Zildjian?? Hur skulle ni beskriva en sån crash o en ride? //Matilda

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag lånade några Meinl cymbaler. Typ 21" heavy ride o en crash som var 16" tror jag, å dom "sjöng" jättefint - men dom var alldeles för plingiga o rena o det var för hög pitch på tonen. Men jag skulle vilja ha det "sjung"-ljudet fast en mörkare ton + ett tydligt SCHHHHHHHHHHHHHH ljud :-) Då skulle det bli kanon!! Lånade oxå en Zildjian K-custom 16" dark crash, men tyckte att den lät lite plåtig... Hur låter en vanlig K Zildjian?? Hur skulle ni beskriva en sån crash o en ride? //Matilda

Meinl och Sabian hör till de hårdare slaget av cymbaler. De är ganska pingiga och lite hårda i ljudet, lite gong-iga. De spricker inte ut fullt så lätt och de är svåra att spela mjukt och svagt på. Sabians Evolution serie och sound control serie är väl undantaget, men övriga är rätt hårda.

K zildjian är åt det mörka torra hållet. Dom är inte skrikiga eller sjunger länge alls utan torra, klingar ut fort, inte ljusa och plaskiga. Men de är ganska tunna så de går att spela svagt på och de är inte pingiga. Prova att sätta en 3 cm lång bit gaffatejp på en av dina egna crash-cymbaler, och spela sen på cymbalen. Då får du ett ljud som är åt det håll som K-zildjian låter. Jag nämnde K Pre-Aged och den är mer plaskig och öppen än vanliga K zildjians. K-ride-arna har ganska lite ping, och ganska mycket wash .. man vill nästan spela hårdare på dom får att få ut mer definition.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det är ju en djungel det där med att hitta just det sound man är ute efter.

Det bästa är ju om du har nån välsorterad musikaffär i närheten och provar. Om du frågar snällt så får du kanske låna hem ett par stycken för att jämföra.

Du har ju Zildjian som du nämnde men även Paiste och Sabian gör bra cymbaler. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag misstänker riktigt, Matilda, så är du ute efter cymbaler som låter mer åt det hållet som låten nedan har. Skit i trumljudet eller musikstilen i övrigt, men dom där cymbalerna (jag eq-ade en liten smula för att lyfta fram dom) är vad jag kallar "lite mer fräs" i. Och Shhhh .. som du säger, är ju ganska .. eh .. fräsigt 😛

Cymbaler låt

Link to comment
Dela på andra sajter

Matilda (oregistrerad)

Ja det är absolut åt det hållet, dom kunde få låta lite mörkare bara! Så lite mera fräs i verkar vara grejen ha ha.

Har du några rekommendationer? Är det dom du nämnde förut? Vad menar du med plaskig? Hur låter det?

Tack för all hjälp så långt!!! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det låter spännande! 😄

Skulle vara kul att höra nån gång.

Mina influenser är bla David Bowie, Pink Floyd, Tracy Chapman, Beatles, Nina Simone mfl... 😛

Ha det / Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Plaskig .. hm, Våt vs. Torr är nog mer använt - angående ljud överlag. en sångare helt utan reverb/eko kallas torrt. Massor med reverb/eko kallas för vått.

Torrt är när cymbalens anslag låter ganska ljust och blir fort mörk och tyst. Kan låta typ såhär: Torr cymbal

Våt är när cymbalens anslag låter ljust och inte blir mörk fort utan klingar ut nästan som en fade-out på en låt. Kan låta typ såhär: Våt cymbal

Torra cymbaler är oftast mörkare i klangen, men det finns inget omedelbart fysiologiskt samband. En torr cymbal kan vara ljus och briljant med.

Sen "fräs", hm ... "Rik" kanske är mer lättförståeligt. Rik på övertoner brukar många kalla det. Motsatsen ljudmässigt är ju "Ren" eller "steril".

Om du var ute efter det "gamla och rika" ljudet på cymbaler - som låten hade - fast mörkare i ton, hm .. vete katten om inte Paiste Traditionals eller Istanbul cymbaler är åt ditt håll då. Masterworks har jag inte provat så jag kan inte säga något om dom. Det du söker är cymbaler åt det tunnare hållet, med en äldre ton i dom .. inte ny och ren. Dom är inte är för mörk och inte för ljus, och rika på övertoner. Ungefär som gamla inspelade Zildjian cymbaler. Det finns så många modeller idag och varje enskild cymbal (av samma modell) låter annorlunda än sin nästa. Det gäller speciellt handhamrade cymbaler. Masa dig in till Slagverket i Stockholm, med en ungefärlig uppfattning och en bra ordmässig beskrivning. Slagverket har avskilda cymbalprovnngsrum med över hundra modeller. Du får nog rusta dig med aningen tålamod, för sånt här tar tid. Och hittar du inspelningar där ditt kolsyre-sound finns med, så håll fast såna. Lägg gärna ut här med.

På de tre största cymbalstillverkarnas hemsidor så finns det lite halvdana ljudfiler av varje enskild cymbalmodell. De mindre tillverkarna som Meinl, Ufip, Masterworks och Istanbul, har hemsidor men inge ljudfiler. Kolla hemsidorna för att lyssna mera. Det är oftast bara klicka på en cymbal så ser du snart var du ska trycka för att kunna höra.

http://www.zildjian.com/EN-US/products/def...?catalogID=1000

http://www.sabian.com/EN/products/series_comparison.cfm

http://www.paiste.com/e/cymbalfam.php?menuid=3

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Matilda (oregistrerad)

Eeeh... ja cymbaler som låter jävligt bra vill jag iaf ha... ;-)

Tack för all hjälp Opus!! Du har hjälpt mej att reda ut en hel del begrepp o frågetecken 😎 o tack ni andra oxå!

//M 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...