Jump to content
Annons

Innan Riktig Mastering

Recommended Posts

prodman (oregistrerad)
Postat

Hej pÄ er,

Är rĂ€tt ny hĂ€r.

Jag hÄller pÄ med modern dansmusik. Har lyckats fixa nÄgra kontakter utomlands för remixjobb i första hand.

Dom har sagt att dem stÄr för Masteringen. Vill inte stÀlla dumma frÄgor till dom sÄ jag undrar om jag bara skall skicka ivÀg en nermix (i mitt fall 24bitar 44.1khz) frÄn cubase? SjÀlvklart har jag anvÀnt mig av eq och komressorer pÄ kanalerna dÀr det behövts.

I vanliga fall brukar jag köra wavesL2 för att maxa volymen pÄ mina demos men fattar sÄ lÄngt att det Àr just det dom bl a fixar Ät mig.

Men vad Àr en Pre master? Jag har tex aldrig kört komressor pÄ masterkanalen i cubase, Àr det en typ av Pre Master, eller skall man lÄta skivbolaget göra allt sÄnt?

Tacksam för svar

Annons
Postat

Det Àr klart att du bör limma ihop DIN mix i mastern, eq, rum, kompression etc. Ev ocksÄ med en lÀtt limitering (Àven nÀr det gÀller dB)

Postat

Kul att du har fÄtt till kontakter!

Mixa sÄ att lÄter som du vill att det ska lÄta.

Exportera som 44.1 24-bit (om det inte specifieras nÄgot) utan EQ, Komp, etc, pÄ master-buss/regel.

Pre-master Àr alltsÄ inget pÄ master bussen nÀr du exporterar.

Postat
Hej pÄ er,

Är rĂ€tt ny hĂ€r.

Jag hÄller pÄ med modern dansmusik. Har lyckats fixa nÄgra kontakter utomlands för remixjobb i första hand.

Dom har sagt att dem stÄr för Masteringen. Vill inte stÀlla dumma frÄgor till dom sÄ jag undrar om jag bara skall skicka ivÀg en nermix (i mitt fall 24bitar 44.1khz) frÄn cubase? SjÀlvklart har jag anvÀnt mig av eq och komressorer pÄ kanalerna dÀr det behövts.

I vanliga fall brukar jag köra wavesL2 för att maxa volymen pÄ mina demos men fattar sÄ lÄngt att det Àr just det dom bl a fixar Ät mig.

Men vad Àr en Pre master? Jag har tex aldrig kört komressor pÄ masterkanalen i cubase, Àr det en typ av Pre Master, eller skall man lÄta skivbolaget göra allt sÄnt?

Tacksam för svar

TvÄ helt olika svar, haha.

Det normala nÀr man skickar till mastering Àr att du lÀmnar masterbussen helt clean dÄ de uppenbarligen helst vill lÄta nÄgon med de rÀtta prylarna göra det finliret Ät dig.

Personligen gör jag ofta en egen master dĂ€r jag fĂ€rgat mixen pĂ„ ett för mig skönt sĂ€tt, ofta ganska rejĂ€lt fĂ€rgad Ă„t det hĂ„llet jag vill ha den. Denna bifogar jag dĂ„ tillsammans med den rena mastern pĂ„ en data-cd, 24bit, 44.1Khz. Viktigt Ă€r att ange alla vĂ€rden för respektive mix och tydligt markera vilken som Ă€r din ”extrem-test-master” och vilken som Ă€r den rena.

Om din mix peakar i mastern bör du anvÀnda en snÀll limiter, men Ànnu hellre gÄ in i din mix pÄ nytt och kolla vad som Àr galet i de enskilda spÄren.

Lycka till

/

V

Postat
Kul att du har fÄtt till kontakter!

Mixa sÄ att lÄter som du vill att det ska lÄta.

Exportera som 44.1 24-bit (om det inte specifieras nÄgot) utan EQ, Komp, etc, pÄ master-buss/regel.

Pre-master Àr alltsÄ inget pÄ master bussen nÀr du exporterar.

Mixa sĂ„ att det lĂ„ter som du vill att det ska lĂ„ta? Inget som limmar?! .. glöm dĂ„ inte att skippa eventuella bussar etc.. och varför inte ta bort varenda insert/send du kommer Ă„t och behĂ„ll bara de nivĂ„er du önskar pĂ„ respektive spĂ„r.. 😛

I vilket fall..en pre-master Àr INTE per defintion detsamma som att masterbussen mÄste vara tom.

Postat
Personligen gör jag ofta en egen master dĂ€r jag fĂ€rgat mixen pĂ„ ett för mig skönt sĂ€tt, ofta ganska rejĂ€lt fĂ€rgad Ă„t det hĂ„llet jag vill ha den. Denna bifogar jag dĂ„ tillsammans med den rena mastern pĂ„ en data-cd, 24bit, 44.1Khz. Viktigt Ă€r att ange alla vĂ€rden för respektive mix och tydligt markera vilken som Ă€r din ”extrem-test-master” och vilken som Ă€r den rena.

Om din mix peakar i mastern bör du anvÀnda en snÀll limiter, men Ànnu hellre gÄ in i din mix pÄ nytt och kolla vad som Àr galet i de enskilda spÄren.

Alternativa masters Àr ett bra förslag. Andra anledningar kan ju vara hur starkt ett element ligger (sÄng, gitarrsolo whatever)

prodman (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hej pÄ er,

Är rĂ€tt ny hĂ€r.

Tacksam för svar

TvÄ helt olika svar, haha.

Det normala nÀr man skickar till mastering Àr att du lÀmnar masterbussen helt clean dÄ de uppenbarligen helst vill lÄta nÄgon med de rÀtta prylarna göra det finliret Ät dig.

Lycka till

/

V

Vad menas i detta falll "Om din mix peakar i mastern bör du anvÀnda en snÀll limiter" Hur ser/hör jag tex i waves L2 att lÄten peakar?

Redigerat av prodman
Postat

Du ska absolut INTE ha en limiter pÄ masterbussen om nÄgon ska mastra materialet. Kompressor kan man lÀgga pÄ men bara om du har stenkoll pÄ vad du gör och kompressorn du anvÀnder har nÄgot i karaktÀren som inte kan göras med prylarna som de som mastrar anvÀnder.

Normalt Ă€r att lĂ€mna tre olika versioner pĂ„ varje lĂ„t; normal, vocal + & vocal – ( 2-3 dB).

Vanligt misstag Àr att göra fades innan mastering vilket stÀller till det för masteringsteknikern.

Postat
I vilket fall..en pre-master Àr INTE per defintion detsamma som att masterbussen mÄste vara tom.

ehh . .jo. 😉

Postat
Hej pÄ er,

Är rĂ€tt ny hĂ€r.

Tacksam för svar

Skicka en 24-bitarsmaster som lÄter sÄ bra som möjligt utan att vara för hÄrt komprimerad. Om du bara har L2:an pÄ mastern sÄ se till att den inte jobbar - anvÀnder du inget annat finns det ingen anledning att börja.

Min erfarenhet Ă€r att mastringstekniker vill ha mycket dynamik, men man kan inte förvĂ€nta sig att dom eq:ar mastern sĂ„ som du skulle gjort. Se alltsĂ„ till att det lĂ„ter rĂ€tt frĂ„n början. 🙂

Postat
Det Àr klart att du bör limma ihop DIN mix i mastern, eq, rum, kompression etc. Ev ocksÄ med en lÀtt limitering (Àven nÀr det gÀller dB)

Nej jag vill pÄstÄ raka motsatsen!

Gör inget pÄ masterkanalen, ingen limiter, kompressor, dithering etc..

Se till sÄ att mixen blir sÄ bra som du kan efter dina förutsÀttningar.

Om det Àr en "riktig" masteringstudio sÄ har de lyssning som du förmodligen inte kan mÀta dig med sÄ lÄt de mastra Ät dig!

Postat

Om det Àr en "riktig" masteringstudio sÄ har de lyssning som du förmodligen inte kan mÀta dig med sÄ lÄt de mastra Ät dig!

HÄller med.

Postat

Gör vad du vill pÄ mastern, förutom brickwall-limiter. Det gör bara mastringsjobbet svÄrare.

Mastrar man analogt vill man absolut inte ha signaler som slickar 0 dBFS.

Postat (redigerat)

plus en...

Redigerat av Gilbert
Postat
RIKTIGA masteringstekniker hatar nÀr man det ligger limiters och skit pÄ mixen.

smink pÄ smink kallas det.

Är Hoffe Stannow pĂ„ Cosmos Mastering en clown 😛 ...ehh not! Letat lite...Ur Studio nr 10, 2006: ...."gick ut pĂ„ att man bouncade en stereomix med mastringseffekterna och anvĂ€nde som fĂ€rgning under den fortsatta mastringen. Man fĂ„r lite loudness-kĂ€nsla utan obehagliga beverkningar." Pluggen han anvĂ€nde var Inflator, Sony Oxford

Postat

Detta fenomen har nĂ„gon skrivit om tidigare hĂ€r pĂ„ forumet: En eller ett par skribenter har haft sporadiska kontakter med "proffs", och utgĂ„r dĂ€rmed frĂ„n att alla andra "proffs" jobbar likadant, vilket naturligvis inte stĂ€mmer. 😛

Med tanke pÄ hur mÄnga olika svar trÄdskaparen fÄtt Àr det kanske trots allt bÀst att frÄga den som bestÀllt mastern hur den ska levereras? Tror knappast man skulle uppfatta dig som nybörjare eller dum eller sÄ.

Postat

Som ni ser har jag skrivit DIN med versaler..dÄ trÄdskaparen uppenbarligen inte stÄr i direktkontakt med de som ska mastra HANS remix sÄ ÄterstÄr att som föreslagits att exempelvis skicka med en refmastering/slutmix eller önskemÄl förstÄs. Jag vill ÀndÄ framhÄlla att om han hÄller sig borta frÄn fades, dithering och ja naturligtvis och helst - limitering, sÄ kommer inte exempelvis en highpass vid 30, ett svagt gemensamt rum eller en lÀtt komprimering tillsammans med en bra nivÄmarginal förstöra nÄgonting för mastringsprocessen.

Postat

Som ni ser har jag skrivit DIN med versaler..dÄ trÄdskaparen uppenbarligen inte stÄr i direktkontakt med de som ska mastra HANS remix sÄ ÄterstÄr att som föreslagits att exempelvis skicka med en refmastering/slutmix eller önskemÄl förstÄs. Jag vill ÀndÄ framhÄlla att om han hÄller sig borta frÄn fades, dithering och ja naturligtvis och helst - limitering, sÄ kommer inte exempelvis en highpass vid 30, ett svagt gemensamt rum eller en lÀtt komprimering tillsammans med en bra nivÄmarginal förstöra nÄgonting för mastringsprocessen.

Det kan absolut göra det svÄrare för mastringsteknikern om det inte Àr bra gjort. Att lÀgga pÄ ett rum kan fÄ förödande konsekvenser dÄ man inte vet hur mycket materialet kommer att komprimeras t ex. Tanken med att skicka till mastering Àr vÀl att nÄgon som Àr duktig pÄ sin sak ska gör jobbet Ät en?

Postat

Det kan absolut göra det svÄrare för mastringsteknikern om det inte Àr bra gjort. Att lÀgga pÄ ett rum kan fÄ förödande konsekvenser dÄ man inte vet hur mycket materialet kommer att komprimeras t ex. Tanken med att skicka till mastering Àr vÀl att nÄgon som Àr duktig pÄ sin sak ska gör jobbet Ät en?

Exakt!

Annars kan han ju mastra det sjÀlv om han inte litar pÄ mastraren!

Postat

Exakt!

UrsĂ€kta men, grabbs :rolleyes: Nu börjar ni lĂ„ta typ.."det fixar sig i mastringen" Om du inte kan limma mixen - om vi hĂ„ller oss till rummet - med ett litet litet (lĂ€s:svagt, lĂ€tt, nĂ€rmaste torrt) rum utan att förstöra. Varje rum tillförs exempelvis ett enskilt spĂ„r eller en grupp av instrument skulle alltsĂ„ försvĂ„ra för mastringsteknikern?! Ja - om man förvĂ€ntar sig att han ocskĂ„ ska mixa hela kalaset, dĂ„ fĂ„r han ju ett litet h-e 😆

Postat

Exakt!

UrsĂ€kta men, grabbs :rolleyes: Nu börjar ni lĂ„ta typ.."det fixar sig i mastringen" Om du inte kan limma mixen - om vi hĂ„ller oss till rummet - med ett litet litet (lĂ€s:svagt, lĂ€tt, nĂ€rmaste torrt) rum utan att förstöra. Varje rum tillförs exempelvis ett enskilt spĂ„r eller en grupp av instrument skulle alltsĂ„ försvĂ„ra för mastringsteknikern?! Ja - om man förvĂ€ntar sig att han ocskĂ„ ska mixa hela kalaset, dĂ„ fĂ„r han ju ett litet h-e 😆

Nej!!

Klart att man mÄste göra en bra mix!

Mastring och Mix Àr tvÄ olika saker!

Postat

Exakt!

UrsĂ€kta men, grabbs 😄 Nu börjar ni lĂ„ta typ.."det fixar sig i mastringen" Om du inte kan limma mixen - om vi hĂ„ller oss till rummet - med ett litet litet (lĂ€s:svagt, lĂ€tt, nĂ€rmaste torrt) rum utan att förstöra. Varje rum tillförs exempelvis ett enskilt spĂ„r eller en grupp av instrument skulle alltsĂ„ försvĂ„ra för mastringsteknikern?! Ja - om man förvĂ€ntar sig att han ocskĂ„ ska mixa hela kalaset, dĂ„ fĂ„r han ju ett litet h-e 🙂

Vi kanske missförstÄr varandra. SjÀlvklart ska man anvÀnda sig av reverb i mixlÀge men att lÀgga det pÄ masterbussen Àr onödigt dÄ masteringsteknikern troligtvis kan göra det bÀttre med bÀttre verktyg och bÀttre kontroll över vad som hÀnder nÀr det komprimeras (nivÄn pÄ reverb blir högre vid komprimering och limitering).

Postat (redigerat)
Vi kanske missförstÄr varandra. SjÀlvklart ska man anvÀnda sig av reverb i mixlÀge men att lÀgga det pÄ masterbussen Àr onödigt dÄ masteringsteknikern troligtvis kan göra det bÀttre med bÀttre verktyg och bÀttre kontroll över vad som hÀnder nÀr det komprimeras (nivÄn pÄ reverb blir högre vid komprimering och limitering).

Vad som ligger pÄ masterbussen Àr ju vÀldigt olika i olika musikstilar. Reverb, eq, kompressor, stereobreddare och bitcrusher har alla sin plats. Limmet som Gain pratar om Àr personligen nÄgot jag efterstrÀvar vid varje mix. Det inebÀr dock inte att jag lÀgger nÄgot pÄ masterbussen vid varje mix. Men om en kompressor fÄr de individuella spÄren att mötas pÄ ett bra sÀtt har det vÀl mer med mix att göra Àn med mastring.

Edit: roligt skrivfel!

Redigerat av joachime
Postat

Gratulerar till Remix jobbet! Hoppas att jag kan fÄ in min fot pÄ detta vis ocksÄ senare och köra mycket remixes. Det Àr ruskigt kul nÀr man inte behöver bry sig om en produktion helt frÄn scratch utan kan anvÀnda mycket frÄn original verket och bygga utifrÄn det. Bra för inspirationen. Lycka till!

ps. Se till att din slutmix Àr sÄ bra den kan bli för det Àr inget som gÄr att Àndra nÀr man mastrar. Har precis sjÀlv börjar bli hyffsad pÄ just detta och förstÄr varför sÄ mÄnga proffs pratar om just kÀrnan i detta. En dÄlig slutmix blir en dÄlig slutproduktion.ds

Postat
Gör vad du vill pÄ mastern, förutom brickwall-limiter. Det gör bara mastringsjobbet svÄrare.

Menar du inte digitalt? För nÀr digitala signalen gÄr över 0dB fÄr man digital distorsion.

Postat

Sony Inflator Àr pÄ inget sÀtt en limiter. Den förÀndrar inte dynamiken utan enkelt förklarat, adderar övertoner och sÄledes gör mixen starkare. SuverÀn plugg men INGEN limiter. Vad dom gör pÄ Cosmos kommenterar jag inte.

Postat

Menar du inte digitalt? För nÀr digitala signalen gÄr över 0dB fÄr man digital distorsion.

NÀr mina hundar slickar pÄ en tallrik slickar dom knappast igenom den, sÄ att slicka 0dBFS implikerar inte att man skulle gÄ över!

Postat (redigerat)
om man förvĂ€ntar sig att han ocskĂ„ ska mixa hela kalaset, dĂ„ fĂ„r han ju ett litet h-e 😛

du verkar inte riktigt kunna skilja pÄ mixning Ä mastering

Redigerat av Demonproducenten
Postat
om man förvĂ€ntar sig att han ocskĂ„ ska mixa hela kalaset, dĂ„ fĂ„r han ju ett litet h-e 🙂

du verkar inte riktigt kunna skilja pÄ mixning Ä mastering

Undrar vad du skrev innan din redigering.. Jag brukar tycka att dina inlĂ€gg - faktiskt - har lite substans.. â˜ș Nej förlĂ„t...den smajlgubben Ă€r lite svĂ„r att förstĂ„..den hĂ€r dĂ„?: 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.