Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Jag Àr ganska sÄ jÀtte ny hÀr och vet inte sÄ mycket men men..

Dj yrket har intresserat mig en ganska lĂ„ng tid och nĂ€r jag vĂ€l försöker hitta hur jag kan lĂ€ra mig mer om det sĂ„ finns det inte nĂ„gonstans, detta kanske Ă€r fel trĂ„d men jag vet inte riktigt var jag ska frĂ„ga och snĂ€lla, finns det inte nĂ„gon som kan hjĂ€lpa mig hur jag ska göra, vill verkligen göra detta! 🙂

Tack pÄ förhand!

Skumpan

Annons
Postat

Om du vill bli dj...sÄ mÄste du finna ett omÀttligt sug efter att spela musik och kombinera lÄtar pÄ en mixer. Samt att ha en kÀnsla vad folket vill höra. Det Àr bara att skaffa tvÄ technics vinylare eller en denon spelare och trÀna, trÀna o trÀna. LÀs pÄ allt om pitch o que. Och lyssna pÄ hur proffsen jobbar.

Sen nÀr du börjar lÀra dig och blir duktig sÄ Àr det bara att leta gigg...det Àr en tuff bransch att ta sig in i..

Lycka till..

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

PĂ„ googeln.

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat
LÀs pÄ allt om pitch o que.

Finns det mycket litteratur i Àmnet, har du nÄgra specilla pitch och que-titlar du vill tipsa om? Eller Àr det mest öva, öva, öva som gÀller?

Postat (redigerat)
LÀs pÄ allt om pitch o que.

Finns det mycket litteratur i Àmnet, har du nÄgra specilla pitch och que-titlar du vill tipsa om? Eller Àr det mest öva, öva, öva som gÀller?

Öva, öva, öva sĂ„klart. Skillnad pĂ„ kunskap och talang.

Redigerat av Zyan
Postat

Och varför jag skrev öva, öva och öva Àr för att ett dj jobb Àr inte samma sak att sÀlja jordgubbar pÄ torget. Inget som man lÀr sig av att bara veta hur man gör. KrÀvs mycket mer.

Postat

Ladda ner massa hits frĂ„n 90-talet, gĂ€rna Nirvana och sĂ„nt dĂ€r som anses lite underground, sĂ„ att de i publiken kĂ€nner sig smarta nĂ€r de kan sjunga med. Öka sen tempot pĂ„ lĂ„tarna med ungefĂ€r 15-20 bpm och lĂ€gg en hĂ„rd kagge pĂ„ fjĂ€rdedelarna, och vips Ă€r du nattklubbs-dj!

Postat (redigerat)

hÀr kanske

dessutom behöver du inte börja med tvÄ technicsspelare om du inte Àr fetingrik. det finns billigare som funkar

du bör fundera över om du ska köpa vinyl. det Àr ju dyrare och otympligare men det Àr en helt annan kÀnsla. i tell you!

men framför allt tror jag som det har stÄtt tidigare. det handlar ofta inte om teknik utan om att Àlska musik och vilja fÄ folk att dansa

Redigerat av dancedancedance
Fruppe69 (oregistrerad)
Postat

Glöm alla muppar hÀr ovanför - om du vill bli DJ ska du göra sÄ hÀr:

1. LĂ€r dig mixa.

All modern dansmusik ska beatmixas, "i takt".

För att lÀra dig mixa behöver du egentligen bara skaffa dig ett DJ-program till datorn, jag rekommenderar Traktor, men inte senaste versionen, som Àr för svÄrt för nybörjare. Se om du kan hitta Traktor DJ Studio 2.

LÀgg upp en lÄt i vardera playern, se till att bÄda börjar med ett tydligt beat och helst inga instrument. Samma musikstil, liknande tempo ska det vara. Nu gÀller det att fÄ dem att spela ihop, i takt!

Crossfadern anvÀnder man om man vill, jag brukar tycka det Àr bra att göra det i DJ-program. StÀll den lÀngst till vÀnster och kör igÄng vÀnstra playern. Nu ska du lyssna pÄ den högra. Detta görs genom att trycka in CUE-knappen för denna och dra upp cue level tills den hörs.

Med hjÀlp av pitch-fadern stÀller du in tempot tills den högra matchar den spelande vÀnstra playern, dÀrefter gÀller det att starta den högra pÄ rÀtt stÀlle.

Pitch Bend-knapparna gör precis som det lĂ„ter - "drar" hastigheten uppĂ„t eller nedĂ„t. AnvĂ€nd dessa för att korrigera, men helst inte för mycket nĂ€r ljudet ligger ute. Testa sĂ„ fattar du vad jag menar! 😳

Nu för du sakta crossfadern frÄn vÀnster till höger och hör lÄtarna glida in i varandra.

Denna princip gÀller för alla media, svÄrare Àn sÄ Àr det inte att beatmixa.

2. Fixa gigs.

Det Àr alltid bÀst att börja med privata fester. LÀr dig hur en publik ska hanteras genom att harva hos polare. NÀr du vet att du kan hantera en mindre fest Àr det dags att söka gigs pÄ lokal. Och det Àr horeri som gÀller.

Var beredd pÄ att slicka arsel och jobba gratis.

Allra bĂ€sta sĂ€ttet att fĂ„ "stora" klubbgigs Ă€r att göra egen musik. Du behöver inte ens göra den sjĂ€lv, bara ditt namn stĂ„r pĂ„ skivan. Faktum Ă€r att om du slĂ€ppt en skiva kan du helt skippa steg ett, producenter tycks inte behöva kunna mixa. 🙂

Men om vi ska börja smÄtt sÄ Àr det barer som gÀller.

Sök upp stÀllena du gillar i den hemstad, bli kompis med DJn dÀr. Han fÄr inte kÀnna sig hotat, utan ska mer veta att du finns dÀr, redo att stÀlla upp om han inte kan nÄn gÄng. Det kommer inte gÄ över en natt, men förr eller senare fÄr du chansen, och dÄ gÀller det att vara bÀst vÀrlden!

3. Jag utgÄr frÄn att du Àlskar musik och vill fÄ folk att dansa. Behöver knappast sÀgas.

För att klara ett riktigt gig bör du vara förberedd pÄ att publiken kan reagera helt annorlunda Àn du hoppats och förutspÄtt, alltsÄ gÀller det att skaffa sig en backup plan!

Plugga in genrar som ligger nÀra det du sysslar med, kolla listor och skaffa lÄtarna du "nÀstan" gillar. Ta med till giget i reserv.

4. LÀr dig identifiera GnÀlliga Tjejen.

Det finns en pÄ varje fest. Hon som önskar för mÄnga lÄtar och gillar att berÀtta för DJn "vad folk vill ha".

Försök att inte reta upp dig, du behöver henne.

Gör en deal sÄ fort du kan: "Ok, men om jag kör Nirvana nu, dÄ Àr det ok med dig att lÄta folk dansa till annan musik sen?" eller "Ok jag spelar Iggy Pop, men sen har jag lovat housefolket en omgÄng, sÄ dÄ vill jag inte höra nÄgot tjat, ok?".

Om du lovar utan att hÄlla blir det snabbt en tjatig och trÄkig stÀmning, och GnÀlliga Tjejen kommer överföra sina aversioner till övriga festdeltagare.

5. NÀr du grejat det andra Àr det dags att fundera över pengarna. Jobba inte gratis nÀr du vÀl fÄtt in en fot. SÀtt ett pris och var beredd att pruta.

StĂ„r du i en bar utan dansgolv , rĂ€kna med en femhundring eller tvĂ„ svart. Är det klubb och du fĂ„r jobba hĂ„rt med golvet ska du ha en tusing och uppĂ„t för en helkvĂ€ll. OcksĂ„ svart. Drar du folk snackar vi flera tusen. Pratar vi vitt och faktura ska du lĂ€gga pĂ„ rejĂ€lt.

Lycka till.

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Glöm alla muppar hÀr ovanför - om du vill bli DJ ska du göra sÄ hÀr:

Word som fan.

Bra skrivet Fruppe.

Som nybörjare Àr jag övertygad om att det Àr viktigt att direkt bestÀmma sig för viken genre man vill spela. Hiphop-jocks och house- eller latindito har olika sÀtt att spela nÀr det gÀller mixteknik och hur man lÀgger upp kvÀllen nÀr det gÀller tempo och stil.

Vilken typ av musik Àr det du vill spinna?

Har du tÀnkt pÄ om du vill kicka vinyl eller CD?

Det Àr sjÀlvklart lÀtt att ge konkreta rÄd nÀr man som jag (och förmodligen Fruppe) har spelat pÄ klubbar & barer i 10-talet Är, sÄ lyssna pÄ proffsen istÀllet för att ta till dig av tips som "trÀna" och "lÀs pÄ allt om pitch och cue".

Det finns riktigt bra DJ-skolor och -kurser i de flesta större stÀder i Sverige, börja med en sÄn sÄ fÄr du grundlÀggande kunskaper i mixning och hur du lÀgger upp ditt set beroende pÄ omstÀndigheterna, dom allra flesta DJ-skolor lÄter Àven sina deltagare avsluta kursen med att fÄ spela ett kort set pÄ en bar eller nattklubb.

Lycka till!

Postat (redigerat)

VĂ€nta lite med mjukvara. Ärligt talat. Det Ă€r jĂ€vligt lockande med att ha allt i en lap och tonvis med mp3or, men det Ă€r rĂ€tt begrĂ€nsande att alltid vara tvungen att ta med egen rigg, Ă€ven om det bara Ă€r en lap och en controller. Att finna sig i situationen att pĂ„ ett gig stĂ€lla sig framför hĂ„rdvara du aldrig förr har pillat pĂ„ Ă€r inte att rekomendera.

Skaffa dig tvÄ skivspelare och en mixer, the old fashion way. Vill inte vara nÄn sorts vinylfacist eller nÄt, men det Àr jÀvligt bra att kunna de flesta typer av riggar som Àr standard pÄ klubbar idag - vinyl, dubbeldÀck eller tabletops. DÀrtill olika mixers, fick en smÀrre chock första gÄngen jag hamnade framför ett DJM600 och upptÀckte att det inte fanns fader pÄ förlyssningen som jag var upplÀrd pÄ, det blir sÄ mycket enklare om du vet vad du har framför dig och vad alla knappar gör. Du behöver inte tjacka upp dig pÄ alla grejer och nöta i sovrummet, men lÄna eller testa lite olika riggar och lek runt en stund sÄ du liksom inte blir tvungen att stÀlla in bara för att batterierna i din lap tar slut och blir tvungen att köra pÄ backupen.

Sen sure, lÀr dig mjukvaran ocksÄ. Men för fan, köp dina skivor och dina lÄtar. Finns inget sÄ avskyvÀrt som noobs med bara har mp3or i skivcasen. Stöd dina artister. Du skulle inte ha nÄt jobb utan dom.

Redigerat av Mutto
  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

jag gillar tipsen skarpt , tack.

jag lÀste pÄ den dÀr "dj skolan" pÄ dj portal, och eftersom jag redan innan jag kom hit vill köpa nya audio-prylar, att det skulle vara bÀst Ä bara fixa mig 2 cdspelare och en mixer Ä trÀna.

har ni nÄgra tips pÄ vart jag kan vÀnda mig för att fÄ tag i bra saker, jag bor mellan göteborg och borÄs. jag tror nog det kommer bli beg., nogon hÀr har eller kÀnner nÄgon som vill sÀlja?

jag har inte varit intresserad sĂ„ lĂ€nge och kan itne sĂ„ mkt Ă€n, fĂ„r la lĂ€ra mig helt enkelt 😉

Redigerat av khazad
  • 1 mĂ„nad senare...
Postat

Spela, spela, spela. Efter 5 Är tror du att du kan allt och efter 15 vet du att det inte Àr sÄ men en bÀttre början Àn de flesta i Sverige fÄr du om du börjar skÀra basen nÀr du taktmixar, nÄgot som mÄnga "proffs" inte har lÀrt sig Àn. Det Àr ju nÀmligen sÄ att 2 reglar pÄ samma volym blir mycket högre Àn bara 1 (Gammalt ljudtekniker uttryck;) , sÄ Àven om takten, frasen Àr 100% blir du pinsamt avslöjad nÀr basen slÄr igenom.. NÀr du gör bort dig, avbryt mixen direkt, lÄt ingen höra dina hÀstar skena..

Sen fÄr du öva upp stresstÄligheten, nÀr anlÀggningen strular, du precis fick en halv öl över dig, coola gnÀllbruden (Som faktisk har jobbat hÀr) gnÀller, gÀller det att le leverera & titta pÄ folk. Om du behöver glo i vÀskan eller pÄ laptopen Àr du fel ute. Studera vilka lÄtar som fungerar pÄ vilken typ av folk och anvÀnd dessa. LÀgg undan nÄgra sÀkra kort, nÀr den trötta cdn etc inte lÀser din skiva eller nÀr du fÄr kraftiga blackouts 04.35 och inte vet vad du skall spela, rycker du tag i nÀrmsta Wildcard, som fÄr bli din rÀddning..Se till och hÄlla dig i god fysisk form och Àt rÀtt annars orkar du aldrig. Det Àr ett tufft jobb, ibland det bÀsta som finns;) /Tobias

Postat
NÀr du gör bort dig, avbryt mixen direkt, lÄt ingen höra dina hÀstar skena..

synd om det hĂ€nder i slutet av en lĂ„t dĂ„ 😳

• 1 mĂ„nad senare...
Postat
dessutom behöver du inte börja med tvÄ technicsspelare om du inte Àr fetingrik. det finns billigare som funkar

Sen nĂ€r man mĂ„ste man vara fetingrik för att Ă€ga ett par Technics? 😠

Postat
4. LÀr dig identifiera GnÀlliga Tjejen.

Det finns en pÄ varje fest. Hon som önskar för mÄnga lÄtar och gillar att berÀtta för DJn "vad folk vill ha".

Försök att inte reta upp dig, du behöver henne.

Gör en deal sÄ fort du kan: "Ok, men om jag kör Nirvana nu, dÄ Àr det ok med dig att lÄta folk dansa till annan musik sen?" eller "Ok jag spelar Iggy Pop, men sen har jag lovat housefolket en omgÄng, sÄ dÄ vill jag inte höra nÄgot tjat, ok?".

Om du lovar utan att hÄlla blir det snabbt en tjatig och trÄkig stÀmning, och GnÀlliga Tjejen kommer överföra sina aversioner till övriga festdeltagare.

jag lÀste igen, men du sa att man ska mixa samma musikstil ,vilket jag vet med min minimala erfarenhet stÀmmer, hur ska man dÄ fÄ ihop house med iggy pop?!

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat
jag lÀste igen, men du sa att man ska mixa samma musikstil ,vilket jag vet med min minimala erfarenhet stÀmmer, hur ska man dÄ fÄ ihop house med iggy pop?!

Det kan man kanske inte. 😛

NÀr du ska lÀra dig taktmixa kör du med tvÄ lÄtar i samma genre, men nÀr du spelar pÄ husfest fÄr du vara beredd pÄ Iggy Pop eller motsvarande.

Sen det dÀr med att cutta basen... han dÀr ovanför fick det att lÄta som det viktigaste tricket i boken. Det Àr det förstÄs inte. Det finns vÀrldsnamn (Danny Tenaglia till exempel) som skiter i det. And why not... man jobbade ju i 30 Ärs tid pÄ mixers helt utan filter eller eq alls... och det höll.

Det sitter inte i det tekniska, kom ihÄg det.

Förresten glömde jag att sÀga att du mÄste vara pÄ samma nivÄ som resten av festen. Sup och knarka, kort sagt.

Om du stÄr dÀr straight som Göran HÀgglund pÄ rejvpartyt kommer du floppa foppa.

Postat
Förresten glömde jag att sÀga att du mÄste vara pÄ samma nivÄ som resten av festen. Sup och knarka, kort sagt.

Word.

Postat

nu Àr det sÄ att jag har en skitmixer utan eq, sÄ jag fÄr köra "oldschool" (om man kan sÀga sÄ) dÄ... :rolleyes:

Postat

Word.

Haha Word!!😏

Postat
nu Ă€r det sĂ„ att jag har en skitmixer utan eq, sĂ„ jag fĂ„r köra "oldschool" (om man kan sĂ€ga sĂ„) dĂ„... đŸ˜Č

Det kan man sÀga...lÀr dig taktmixa tight innan du ger dig pÄ mer avancerade mixrutiner, nÀr du behöver en mixer med EQ-rattar och killswitchar sÄ kommer du att köpa en.

Hur gÄr det med mixandet annars?

Du Àr ju inte sÄ gammal Àn, sÄ jag hoppas att du vÀntar ett par Är med att supa, knarka och dra hem DJ-groupies. Som jock blir man faktiskt erbjuden en hel del av det goda som nattlivet har att erbjuda...

Postat

i och med att jag inte satsar stenhĂ„rt (Ă€n) sĂ„ har jag inte hunnit brĂ€nna ut cdskivor (om man nu fĂ„ göra sĂ„dant för er 🙂â˜ș) sĂ„ det har inte kommit sĂ„ sĂ„ lĂ„ngt... men det knallar pĂ„, kom tillbaks om en mĂ„nad.. 🙂

jag har hört att det Ă€r bra hos tjejerna att vara dj me sĂ„ 😆

Postat
jag har hört att det Ă€r bra hos tjejerna att vara dj me sĂ„ 🙂

Om man spelar lÄtarna dom önskar sÄ.

Postat

jag har hört att det Ă€r bra hos tjejerna att vara dj me sĂ„ 🙂

Om man spelar lÄtarna dom önskar sÄ.

sĂ„ sant sĂ„ 😉

Postat

Ville bara lÀgga till att de inte behöver vara sÄ svÄrt. SjÀlv spelar jag med Traktor DJ Studio 3 och en cd-spelare.

Jag lirar bara pÄ privata fester och ute pÄ landet och det enda du behöver ha koll pÄ Àr topplistan pÄ rixfm ocksÄ alla gamla godingar sÄklart. Jag och en polare startade upp i februari och vi har sen dess haft spelaningar ca varannan helg med allt frÄn 60-200 pers i publiken. NÀr man dessutom Àr ute pÄ landet och spelar i nÄn maskinhall knösar de inte pÄ drickat;P.

Sen mÄste jag bara nÀmna att nÀr mna vÀll Àr ute pÄ de privata festerna Àr dina lampor halva grejen. Om man inte har rÄd med en massa DMX lampor se iallafall till att handla in ett par moonflowers, en 400W strob och en rökmaskin sÄ har du kvÀllen rÀddad Àven om du inte har vÀrsta klöset i högtalarna!

• 2 Ă„r senare...
Postat

Har sedan en tid tillbaka funderat pĂ„ att införskaffa mig lite prylar för att börja DJa. Mitt första syfte Ă€r att leka lite hemma och sedan kunna lira runt lite pĂ„ mindre stĂ€llen. Jag har inga direkt planer pĂ„ att göra egen musik utan vill bara mixa den som redan finns:P Tycker det verkar mycket roligare med the real shit sĂ„ jag vill inte köra pĂ„ datan utan tĂ€nkte skaffa nĂ„got kit i stil med 2 CD och mixer (vill köra CD). Vad tros om detta? Och nĂ„gra tips pĂ„ vad jag borde tjacka? Är det nĂ„got speciellt jag borde tĂ€nka pĂ„?

Peace Out â˜ș

Postat
Har sedan en tid tillbaka funderat pĂ„ att införskaffa mig lite prylar för att börja DJa. Mitt första syfte Ă€r att leka lite hemma och sedan kunna lira runt lite pĂ„ mindre stĂ€llen. Jag har inga direkt planer pĂ„ att göra egen musik utan vill bara mixa den som redan finns:P Tycker det verkar mycket roligare med the real shit sĂ„ jag vill inte köra pĂ„ datan utan tĂ€nkte skaffa nĂ„got kit i stil med 2 CD och mixer (vill köra CD). Vad tros om detta? Och nĂ„gra tips pĂ„ vad jag borde tjacka? Är det nĂ„got speciellt jag borde tĂ€nka pĂ„?

Peace Out â˜ș

NÀr du vÀl Àr inne i din karriÀr som DJ sÄ spela inte vad du tror att de andra gillar utan spela det som kÀnns bÀst för dig, annars lÀr du tröttna rÀtt sÄ fort.

CDJ-1000 Àr vÀll mer eller mindre standard pÄ klubbar skulle jag tro.

Lycka till!

/Jesse

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.