Jump to content
Annons

DJ


Skumpan

Recommended Posts

Om du har budget till det så är ju pioneers grejer riktigt bra. Ja har själv 2 st CDJ200 och en DJM400 och det funkar hur bra som helst. Men om du har råd så finns ju även CDJ 400 som ett hett alternativ. Om du inte har budgeten så finns bl.a. numarks och american audio "allt i ett" varianter men dom har ja inte testat så kan inte uttala mig om dem. Men som regel kan man säga att det är värt att satsa på bra grejer direkt. Det gjorde jag och jag har inte ångrat mig en sekund!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om du har budget till det så är ju pioneers grejer riktigt bra. Ja har själv 2 st CDJ200 och en DJM400 och det funkar hur bra som helst. Men om du har råd så finns ju även CDJ 400 som ett hett alternativ. Om du inte har budgeten så finns bl.a. numarks och american audio "allt i ett" varianter men dom har ja inte testat så kan inte uttala mig om dem. Men som regel kan man säga att det är värt att satsa på bra grejer direkt. Det gjorde jag och jag har inte ångrat mig en sekund!

Lycka till!

Tack för svar! Har väl ingen enorm budget, hade tänkt mej under 8000 iaf. Kollade på Numarks det här http://www.optisound.se/index.php?code_no=1578. Hur ser det ut? Eller är det bättre att försöka styra begagnat pioneers. Hur borde jag göra?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har budget till det så är ju pioneers grejer riktigt bra. Ja har själv 2 st CDJ200 och en DJM400 och det funkar hur bra som helst. Men om du har råd så finns ju även CDJ 400 som ett hett alternativ. Om du inte har budgeten så finns bl.a. numarks och american audio "allt i ett" varianter men dom har ja inte testat så kan inte uttala mig om dem. Men som regel kan man säga att det är värt att satsa på bra grejer direkt. Det gjorde jag och jag har inte ångrat mig en sekund!

Lycka till!

Tack för svar! Har väl ingen enorm budget, hade tänkt mej under 8000 iaf. Kollade på Numarks det här http://www.optisound.se/index.php?code_no=1578. Hur ser det ut? Eller är det bättre att försöka styra begagnat pioneers. Hur borde jag göra?

🙂

Ja vet inte så mycket om dom Numark-grejerna.. men jag har själv vart i samma sits som du, och då fick ja alltid samma svar: köp kvalitetsprylar direkt! O de kan jag bara hålla med om! Jag hade nog kollat på beg. pioneer eller denon. Deras budgetspelare som är prisvärda är ju cdj200 (pioneer) och dn-1000 (denon) samt deras "respektive" mixerbord djm400 (pioneer) och dnx-100 (denon). Släng ett öga på begnanade prylar som t ex. dessa 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej igen!

Tänkte bara lägga till en kommentar, det där med att inte låta folk se dina hästar skena...Ni har alla hört det, djn som förgäves försöker hålla i hop låtar som inte stämmer alldeles för länge..Ge upp snabbt, alla spelar bort sig då och då, låt det inte synas ..och nej inte så många som du tror märker det..

Inlägget om privata fester var mycket bra. Det finns otroligt mycket mer pengar i större fester ute på landet än på hetaste inneklubben och fester är bra sätt att komma igång på.

Sove nu en stund innan giget och ta med nått vettigt att käka...och somna nu inte på motorvägarna heller.. /Tobias

THE Swedish Dj-Team

www.fusemission.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyr in dig på någon billig lokal och anordna dina egna fester. Inga kan klaga på musiken och du kan göra bort dig inför kompisarna utan att det gör något. Kanske har du kompisar som spelar i band som du kan samarrangera med. Jag kommer från den gamla skolan som tror att man lär sig mest genom praktisk trial-and-error.

Redigerat av bettygoesagogo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Har sedan en tid tillbaka funderat på att införskaffa mig lite prylar för att börja DJa. Mitt första syfte är att leka lite hemma och sedan kunna lira runt lite på mindre ställen. Jag har inga direkt planer på att göra egen musik utan vill bara mixa den som redan finns:P Tycker det verkar mycket roligare med the real shit så jag vill inte köra på datan utan tänkte skaffa något kit i stil med 2 CD och mixer (vill köra CD). Vad tros om detta? Och några tips på vad jag borde tjacka? Är det något speciellt jag borde tänka på?

Peace Out 😛

Tjabba tjena hallå Spider-man's snygga flickvän!

Jag säger som många andra: Den lägsta nivån i märke du får sjunka till är Numark. I allra högsta grad satsa på att köpa Pioneer / Denon.

Om jag hade varit du idag så hade jag tjackat i CD-spelar-väg 2st nya CDJ200,CDJ400,CDJ800 och sen i mixer-väg en budget Numark för strax under tusen-lappen. Sen efter några månader byta ut mixern till en 4-kanalig, en DJM-600, DJM-700 eller om du har råd DJM-800. Efter denna är köpt en till CD-spelare.

Krogstandard är CDJ800-mk2 vilket gör saken mycket lättare de första gigsen om du har samma spelare hemma. Du måste helt enkelt lägga upp en köp-plan och visa tålamod när du köper prylar. Om du börjar med att köpa Behringer, American-Audio, TASCAM whatever så kommer det antingen sluta med att prylarna pajjar eller att du tröttnar på skiten och vill ha nya grejjer -> Pioneer / Denon. Alltså blir det en bättre investering för plånkan din om du köper bra prylar right from the start.

Annars pröva mixa lite i diverse dator-program som traktor, virtual-dj, (whatevah name dem här) för och lära dig grunderna - När du ska mixa in låtarna, hur låtarna är uppbyggda med mix-intro och mix-outro, lite lättsamt om effekter kanske om du känner dig top-notch!

Vill även tipsa om att besöka dessa forum då de är väldigt omfattande kring Discjockeying i helhet som yrke och som bedroom:

DJPortal.nu

DJBattle.net

Finns värt att nämna en bra DJ-skola på DJPortal. Även på youtube så finns det en helt bunt med videos ang beatmatching,bpm-räknande men mera av en snubbe vid namnet Ellaskins (DJ-Tutor).

Lycka till med skivsnurrandet och hoppas vi syns på nån nightclub i framtiden! :-)

PS (EDIT). Varför jag enbart nämnde spelar och mixer modeller från Pioneer ovanför är för att det är krogstandard, såvidare man inte kör dubbel cd-spelare. Egentligen så är det mer av en smaksak vad man kör för någe märke.

Redigerat av VDELARGE
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lånar tråden lite...har kollat på en vinylspelare. American Audio TTD 2400. Skulle en sån funka för en amatör som mig? Hade bara tänkt att öva, eller har den i hörnet i rummet. Kan eventuellt bli någon spelning. Vad säger ni?

Säger samma sak här. Det lägsta du kan sjunka till i vinyl-väg är numark. Och då är det fortfarande på fitthåret. Om du ska scratcha så blir helt enkelt billiga spelare otillräckliga.

Har hört gott om Numark TT-200 dock. Kostar runt 2000 per turntable vilket hade kunnat vara ett alternativ. Glöm inte bort att det är jävligt lite pengar fortfarande. Om du vill fortsätta spela efter att du lirat ett tag med Numark/AA så kommer du byta ut dem mot Vestax/Technics. Det är bara en tidsfråga, lovar dig.

Har inte lirat vinyl på några år så är inge insatt nåmera. Kolla DJBattle för mer omfattande svar på dina frågro

http://www.DJBattle.net

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lånar tråden lite...har kollat på en vinylspelare. American Audio TTD 2400. Skulle en sån funka för en amatör som mig? Hade bara tänkt att öva, eller har den i hörnet i rummet. Kan eventuellt bli någon spelning. Vad säger ni?

Säger samma sak här. Det lägsta du kan sjunka till i vinyl-väg är numark. Och då är det fortfarande på fitthåret. Om du ska scratcha så blir helt enkelt billiga spelare otillräckliga.

Har hört gott om Numark TT-200 dock. Kostar runt 2000 per turntable vilket hade kunnat vara ett alternativ. Glöm inte bort att det är jävligt lite pengar fortfarande. Om du vill fortsätta spela efter att du lirat ett tag med Numark/AA så kommer du byta ut dem mot Vestax/Technics. Det är bara en tidsfråga, lovar dig.

Har inte lirat vinyl på några år så är inge insatt nåmera. Kolla DJBattle för mer omfattande svar på dina frågro

http://www.DJBattle.net

Tack för tipset! Ska tänka på saken! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för fina svar. Har någon nåt bra tips om vart man kan köpa bra grejer? Har bestämt mig att tjacka pioneer nu iaf, skulle behöva lite mer ställen att leta, begagnat alltså.. (har inte råd med nytt) Blocket, vendolin, tradera... What else? Har kollat runt ett tag men verkar vara sjukt svårt att få tag i grejer, jag vill ha nu! 😎 Eller så är det jag som suger ass på att leta 😄 Så tips anyone?

kiip it reeel /MJ 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm alla muppar här ovanför - om du vill bli DJ ska du göra så här:

1. Lär dig mixa.

All modern dansmusik ska beatmixas, "i takt".

det var det dummaste jag hört! han skrev väl inte ens att han skall spela modern dansmusik?

visst, det är väl klart att det aldrig att fel att lära sig beatmixa men det går ju att få gig utan dessa kunskaper. på tex en popklubb kan man ju knappt beatmixa, så länge man inte vill pitcha låtarna (låter för jävligt om man inte har en cd-spelare med key adjuster eller vad det heter) dock måste man givetvis lära sig att bli bra på smidiga låtövergångar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för fina svar. Har någon nåt bra tips om vart man kan köpa bra grejer? Har bestämt mig att tjacka pioneer nu iaf, skulle behöva lite mer ställen att leta, begagnat alltså.. (har inte råd med nytt) Blocket, vendolin, tradera... What else? Har kollat runt ett tag men verkar vara sjukt svårt att få tag i grejer, jag vill ha nu! 🙂 Eller så är det jag som suger ass på att leta 😄 Så tips anyone?

kiip it reeel /MJ 🙂

Du får helt enkelt ha tålamod! Det är inte världens räkmacka att hitta ny gear begagnat till bra priser. Spara pengar i en månad eller två, skit i och gå på krogen eller vad det nu innefattar för dig - sitt hemma i traktor o mixa istället. 🙂 Så köper du ny gear efter det, det kommer du må bra över senare. Pioneer CDJ200 respektive en Numark DM950 får du lös för under 10 lök, det är inge mycket pengar. Om du saknar tålamodet/viljan för att köpa den uppsättningen av gear så kommer du inte gå långt i branschen.

Det är det enda tipset jag har. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Numark TT serie är jätte bra spelare för vinyl, iaf TT-500 och högre. Startsnabba och pålitliga.

CDJ-200 + DJM-300 är väl nästan gratis idag begagnat. CDJ-200 krånglar med VBR MP3 och har halvkass känsla annars ok spelare, DJM-300 är grym och basic

Redigerat av SFB
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
  • 9 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...