Jump to content
Annons

DJ


Skumpan

Recommended Posts

Hejsan!

Jag är ganska så jätte ny här och vet inte så mycket men men..

Dj yrket har intresserat mig en ganska lång tid och när jag väl försöker hitta hur jag kan lära mig mer om det så finns det inte någonstans, detta kanske är fel tråd men jag vet inte riktigt var jag ska fråga och snälla, finns det inte någon som kan hjälpa mig hur jag ska göra, vill verkligen göra detta! 🙂

Tack på förhand!

Skumpan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du vill bli dj...så måste du finna ett omättligt sug efter att spela musik och kombinera låtar på en mixer. Samt att ha en känsla vad folket vill höra. Det är bara att skaffa två technics vinylare eller en denon spelare och träna, träna o träna. Läs på allt om pitch o que. Och lyssna på hur proffsen jobbar.

Sen när du börjar lära dig och blir duktig så är det bara att leta gigg...det är en tuff bransch att ta sig in i..

Lycka till..

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Läs på allt om pitch o que.

Finns det mycket litteratur i ämnet, har du några specilla pitch och que-titlar du vill tipsa om? Eller är det mest öva, öva, öva som gäller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs på allt om pitch o que.

Finns det mycket litteratur i ämnet, har du några specilla pitch och que-titlar du vill tipsa om? Eller är det mest öva, öva, öva som gäller?

Öva, öva, öva såklart. Skillnad på kunskap och talang.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Och varför jag skrev öva, öva och öva är för att ett dj jobb är inte samma sak att sälja jordgubbar på torget. Inget som man lär sig av att bara veta hur man gör. Krävs mycket mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ladda ner massa hits från 90-talet, gärna Nirvana och sånt där som anses lite underground, så att de i publiken känner sig smarta när de kan sjunga med. Öka sen tempot på låtarna med ungefär 15-20 bpm och lägg en hård kagge på fjärdedelarna, och vips är du nattklubbs-dj!

Link to comment
Dela på andra sajter

här kanske

dessutom behöver du inte börja med två technicsspelare om du inte är fetingrik. det finns billigare som funkar

du bör fundera över om du ska köpa vinyl. det är ju dyrare och otympligare men det är en helt annan känsla. i tell you!

men framför allt tror jag som det har stått tidigare. det handlar ofta inte om teknik utan om att älska musik och vilja få folk att dansa

Redigerat av dancedancedance
Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)

Glöm alla muppar här ovanför - om du vill bli DJ ska du göra så här:

1. Lär dig mixa.

All modern dansmusik ska beatmixas, "i takt".

För att lära dig mixa behöver du egentligen bara skaffa dig ett DJ-program till datorn, jag rekommenderar Traktor, men inte senaste versionen, som är för svårt för nybörjare. Se om du kan hitta Traktor DJ Studio 2.

Lägg upp en låt i vardera playern, se till att båda börjar med ett tydligt beat och helst inga instrument. Samma musikstil, liknande tempo ska det vara. Nu gäller det att få dem att spela ihop, i takt!

Crossfadern använder man om man vill, jag brukar tycka det är bra att göra det i DJ-program. Ställ den längst till vänster och kör igång vänstra playern. Nu ska du lyssna på den högra. Detta görs genom att trycka in CUE-knappen för denna och dra upp cue level tills den hörs.

Med hjälp av pitch-fadern ställer du in tempot tills den högra matchar den spelande vänstra playern, därefter gäller det att starta den högra på rätt ställe.

Pitch Bend-knapparna gör precis som det låter - "drar" hastigheten uppåt eller nedåt. Använd dessa för att korrigera, men helst inte för mycket när ljudet ligger ute. Testa så fattar du vad jag menar! 😳

Nu för du sakta crossfadern från vänster till höger och hör låtarna glida in i varandra.

Denna princip gäller för alla media, svårare än så är det inte att beatmixa.

2. Fixa gigs.

Det är alltid bäst att börja med privata fester. Lär dig hur en publik ska hanteras genom att harva hos polare. När du vet att du kan hantera en mindre fest är det dags att söka gigs på lokal. Och det är horeri som gäller.

Var beredd på att slicka arsel och jobba gratis.

Allra bästa sättet att få "stora" klubbgigs är att göra egen musik. Du behöver inte ens göra den själv, bara ditt namn står på skivan. Faktum är att om du släppt en skiva kan du helt skippa steg ett, producenter tycks inte behöva kunna mixa. 🙂

Men om vi ska börja smått så är det barer som gäller.

Sök upp ställena du gillar i den hemstad, bli kompis med DJn där. Han får inte känna sig hotat, utan ska mer veta att du finns där, redo att ställa upp om han inte kan nån gång. Det kommer inte gå över en natt, men förr eller senare får du chansen, och då gäller det att vara bäst världen!

3. Jag utgår från att du älskar musik och vill få folk att dansa. Behöver knappast sägas.

För att klara ett riktigt gig bör du vara förberedd på att publiken kan reagera helt annorlunda än du hoppats och förutspått, alltså gäller det att skaffa sig en backup plan!

Plugga in genrar som ligger nära det du sysslar med, kolla listor och skaffa låtarna du "nästan" gillar. Ta med till giget i reserv.

4. Lär dig identifiera Gnälliga Tjejen.

Det finns en på varje fest. Hon som önskar för många låtar och gillar att berätta för DJn "vad folk vill ha".

Försök att inte reta upp dig, du behöver henne.

Gör en deal så fort du kan: "Ok, men om jag kör Nirvana nu, då är det ok med dig att låta folk dansa till annan musik sen?" eller "Ok jag spelar Iggy Pop, men sen har jag lovat housefolket en omgång, så då vill jag inte höra något tjat, ok?".

Om du lovar utan att hålla blir det snabbt en tjatig och tråkig stämning, och Gnälliga Tjejen kommer överföra sina aversioner till övriga festdeltagare.

5. När du grejat det andra är det dags att fundera över pengarna. Jobba inte gratis när du väl fått in en fot. Sätt ett pris och var beredd att pruta.

Står du i en bar utan dansgolv , räkna med en femhundring eller två svart. Är det klubb och du får jobba hårt med golvet ska du ha en tusing och uppåt för en helkväll. Också svart. Drar du folk snackar vi flera tusen. Pratar vi vitt och faktura ska du lägga på rejält.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Glöm alla muppar här ovanför - om du vill bli DJ ska du göra så här:

Word som fan.

Bra skrivet Fruppe.

Som nybörjare är jag övertygad om att det är viktigt att direkt bestämma sig för viken genre man vill spela. Hiphop-jocks och house- eller latindito har olika sätt att spela när det gäller mixteknik och hur man lägger upp kvällen när det gäller tempo och stil.

Vilken typ av musik är det du vill spinna?

Har du tänkt på om du vill kicka vinyl eller CD?

Det är självklart lätt att ge konkreta råd när man som jag (och förmodligen Fruppe) har spelat på klubbar & barer i 10-talet år, så lyssna på proffsen istället för att ta till dig av tips som "träna" och "läs på allt om pitch och cue".

Det finns riktigt bra DJ-skolor och -kurser i de flesta större städer i Sverige, börja med en sån så får du grundläggande kunskaper i mixning och hur du lägger upp ditt set beroende på omständigheterna, dom allra flesta DJ-skolor låter även sina deltagare avsluta kursen med att få spela ett kort set på en bar eller nattklubb.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta lite med mjukvara. Ärligt talat. Det är jävligt lockande med att ha allt i en lap och tonvis med mp3or, men det är rätt begränsande att alltid vara tvungen att ta med egen rigg, även om det bara är en lap och en controller. Att finna sig i situationen att på ett gig ställa sig framför hårdvara du aldrig förr har pillat på är inte att rekomendera.

Skaffa dig två skivspelare och en mixer, the old fashion way. Vill inte vara nån sorts vinylfacist eller nåt, men det är jävligt bra att kunna de flesta typer av riggar som är standard på klubbar idag - vinyl, dubbeldäck eller tabletops. Därtill olika mixers, fick en smärre chock första gången jag hamnade framför ett DJM600 och upptäckte att det inte fanns fader på förlyssningen som jag var upplärd på, det blir så mycket enklare om du vet vad du har framför dig och vad alla knappar gör. Du behöver inte tjacka upp dig på alla grejer och nöta i sovrummet, men låna eller testa lite olika riggar och lek runt en stund så du liksom inte blir tvungen att ställa in bara för att batterierna i din lap tar slut och blir tvungen att köra på backupen.

Sen sure, lär dig mjukvaran också. Men för fan, köp dina skivor och dina låtar. Finns inget så avskyvärt som noobs med bara har mp3or i skivcasen. Stöd dina artister. Du skulle inte ha nåt jobb utan dom.

Redigerat av Mutto
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

jag gillar tipsen skarpt , tack.

jag läste på den där "dj skolan" på dj portal, och eftersom jag redan innan jag kom hit vill köpa nya audio-prylar, att det skulle vara bäst å bara fixa mig 2 cdspelare och en mixer å träna.

har ni några tips på vart jag kan vända mig för att få tag i bra saker, jag bor mellan göteborg och borås. jag tror nog det kommer bli beg., nogon här har eller känner någon som vill sälja?

jag har inte varit intresserad så länge och kan itne så mkt än, får la lära mig helt enkelt 😉

Redigerat av khazad
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Spela, spela, spela. Efter 5 år tror du att du kan allt och efter 15 vet du att det inte är så men en bättre början än de flesta i Sverige får du om du börjar skära basen när du taktmixar, något som många "proffs" inte har lärt sig än. Det är ju nämligen så att 2 reglar på samma volym blir mycket högre än bara 1 (Gammalt ljudtekniker uttryck;) , så även om takten, frasen är 100% blir du pinsamt avslöjad när basen slår igenom.. När du gör bort dig, avbryt mixen direkt, låt ingen höra dina hästar skena..

Sen får du öva upp stresståligheten, när anläggningen strular, du precis fick en halv öl över dig, coola gnällbruden (Som faktisk har jobbat här) gnäller, gäller det att le leverera & titta på folk. Om du behöver glo i väskan eller på laptopen är du fel ute. Studera vilka låtar som fungerar på vilken typ av folk och använd dessa. Lägg undan några säkra kort, när den trötta cdn etc inte läser din skiva eller när du får kraftiga blackouts 04.35 och inte vet vad du skall spela, rycker du tag i närmsta Wildcard, som får bli din räddning..Se till och hålla dig i god fysisk form och ät rätt annars orkar du aldrig. Det är ett tufft jobb, ibland det bästa som finns;) /Tobias

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
4. Lär dig identifiera Gnälliga Tjejen.

Det finns en på varje fest. Hon som önskar för många låtar och gillar att berätta för DJn "vad folk vill ha".

Försök att inte reta upp dig, du behöver henne.

Gör en deal så fort du kan: "Ok, men om jag kör Nirvana nu, då är det ok med dig att låta folk dansa till annan musik sen?" eller "Ok jag spelar Iggy Pop, men sen har jag lovat housefolket en omgång, så då vill jag inte höra något tjat, ok?".

Om du lovar utan att hålla blir det snabbt en tjatig och tråkig stämning, och Gnälliga Tjejen kommer överföra sina aversioner till övriga festdeltagare.

jag läste igen, men du sa att man ska mixa samma musikstil ,vilket jag vet med min minimala erfarenhet stämmer, hur ska man då få ihop house med iggy pop?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
jag läste igen, men du sa att man ska mixa samma musikstil ,vilket jag vet med min minimala erfarenhet stämmer, hur ska man då få ihop house med iggy pop?!

Det kan man kanske inte. 😛

När du ska lära dig taktmixa kör du med två låtar i samma genre, men när du spelar på husfest får du vara beredd på Iggy Pop eller motsvarande.

Sen det där med att cutta basen... han där ovanför fick det att låta som det viktigaste tricket i boken. Det är det förstås inte. Det finns världsnamn (Danny Tenaglia till exempel) som skiter i det. And why not... man jobbade ju i 30 års tid på mixers helt utan filter eller eq alls... och det höll.

Det sitter inte i det tekniska, kom ihåg det.

Förresten glömde jag att säga att du måste vara på samma nivå som resten av festen. Sup och knarka, kort sagt.

Om du står där straight som Göran Hägglund på rejvpartyt kommer du floppa foppa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
nu är det så att jag har en skitmixer utan eq, så jag får köra "oldschool" (om man kan säga så) då... 😲

Det kan man säga...lär dig taktmixa tight innan du ger dig på mer avancerade mixrutiner, när du behöver en mixer med EQ-rattar och killswitchar så kommer du att köpa en.

Hur går det med mixandet annars?

Du är ju inte så gammal än, så jag hoppas att du väntar ett par år med att supa, knarka och dra hem DJ-groupies. Som jock blir man faktiskt erbjuden en hel del av det goda som nattlivet har att erbjuda...

Link to comment
Dela på andra sajter

i och med att jag inte satsar stenhårt (än) så har jag inte hunnit bränna ut cdskivor (om man nu få göra sådant för er 🙂☺️) så det har inte kommit så så långt... men det knallar på, kom tillbaks om en månad.. 🙂

jag har hört att det är bra hos tjejerna att vara dj me så 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ville bara lägga till att de inte behöver vara så svårt. Själv spelar jag med Traktor DJ Studio 3 och en cd-spelare.

Jag lirar bara på privata fester och ute på landet och det enda du behöver ha koll på är topplistan på rixfm också alla gamla godingar såklart. Jag och en polare startade upp i februari och vi har sen dess haft spelaningar ca varannan helg med allt från 60-200 pers i publiken. När man dessutom är ute på landet och spelar i nån maskinhall knösar de inte på drickat;P.

Sen måste jag bara nämna att när mna väll är ute på de privata festerna är dina lampor halva grejen. Om man inte har råd med en massa DMX lampor se iallafall till att handla in ett par moonflowers, en 400W strob och en rökmaskin så har du kvällen räddad även om du inte har värsta klöset i högtalarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Har sedan en tid tillbaka funderat på att införskaffa mig lite prylar för att börja DJa. Mitt första syfte är att leka lite hemma och sedan kunna lira runt lite på mindre ställen. Jag har inga direkt planer på att göra egen musik utan vill bara mixa den som redan finns:P Tycker det verkar mycket roligare med the real shit så jag vill inte köra på datan utan tänkte skaffa något kit i stil med 2 CD och mixer (vill köra CD). Vad tros om detta? Och några tips på vad jag borde tjacka? Är det något speciellt jag borde tänka på?

Peace Out ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sedan en tid tillbaka funderat på att införskaffa mig lite prylar för att börja DJa. Mitt första syfte är att leka lite hemma och sedan kunna lira runt lite på mindre ställen. Jag har inga direkt planer på att göra egen musik utan vill bara mixa den som redan finns:P Tycker det verkar mycket roligare med the real shit så jag vill inte köra på datan utan tänkte skaffa något kit i stil med 2 CD och mixer (vill köra CD). Vad tros om detta? Och några tips på vad jag borde tjacka? Är det något speciellt jag borde tänka på?

Peace Out ☺️

När du väl är inne i din karriär som DJ så spela inte vad du tror att de andra gillar utan spela det som känns bäst för dig, annars lär du tröttna rätt så fort.

CDJ-1000 är väll mer eller mindre standard på klubbar skulle jag tro.

Lycka till!

/Jesse

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...