Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HallÄ dÀr!

Jag ska i helgen byta till mig en jcm800 2204, det enda problemet som uppdagades ikvÀll Àr att den inte har nÄgon effektloop. Jag kör en g-major i effektloopen pÄ min nuvarande stÀrkare.

Min frÄga Àr helt enkelt hur stort detta problemet Àr, kan jag bara köra gitarren genom g-majorn istÀllet eller den mÄste ligga i loopen?

Om den mÄste det vad kostar det att modda toppen med en loop och vem gör det?

tacksam för hjÀlp!

Johan

Annons
Postat

Jag förstÄr att det inte Àr omtyckt att göra sÄhÀr men jag vet att dÀr finns mÄnga duktiga som sÀkert kan hjÀlpa mig.

Jag mÄste liksom fÄ lite hjÀlp innan lördag sÄ jag inte gör ett dumt byte...

Postat

Kör guran genom G-major (vad det nu Àr) innan du koppalr den mot stÀrkaren sÄ borde vÀl problemet vara löst. Enda grejjen med en effektloop Àr vÀl att du kan vÀlja wet/dry mellan effekt och torrt ljud dÄ.. Men det borde du vÀl kunna ratta till pÄ din G-major ocksÄ va?

Postat (redigerat)

behöver du modda kan du alltid ta kontakt med den hÀr förstÀrkargurun.

http://www.tommy-folkesson.nu/

saxat:

"Montering av effektloop i Àldre rörförstÀrkare, inkluderar extra rör för

rÀtt nivÄ och impedans. 1000:-"

(edit:la till mer info.)

Redigerat av basshole
Postat

den placerar dina effekter efter preampsteget i förstÀrkaren. sÄ att inte effekterna hamnar "före disten" sÄ att sÀga.

vilket Àr att föredra nÀr det gÀller reverb, eko och modulationseffekter (chorus etc). ligger effekterna före disten i kedjan kommer varje ekosvar ha mindre och mindre mÀngd dist.

dÀremot vill man ju gÀrna ha andra effekter, som wah och compressor, innan disten...

Postat (redigerat)

Som basshole sĂ€ger sĂ„ beror det pĂ„ vad det Ă€r för effekter du anvĂ€nder. I mitt tycke sĂ„ behöver en bra förstĂ€rkare inga effekter... đŸ„° Men mĂ„ste du ha effekter, och kör med dist i försteget (och du har ju köpt en Marshall, sĂ„ jag tippar pĂ„ det) sĂ„ funkar det vĂ€l sĂ„dĂ€r med effekter framför förstĂ€rkaren. Men börja med att testa effekterna framför förstĂ€rkaren, ett delay framför en distande förstĂ€rkare kan lĂ„ta grymt, men sĂ€tt blend lĂ„gt...

Ett alternativ till att göra ett stort ingrepp (extra rör osv) kan vara att sÀtta in ett brytande jack mellan försteg och slutsteg, och sedan bygga en volymkontroll (för att inte överstyra effekterna) och förstÀrkande steg (för att lyfta tillbaka nivÄn innan slutsteget) med FET-ar, som kan lÄta utmÀrkt. Effekterna Àr ju ÀndÄ inte rör, eller hur? Billigare, och lÀtt att ÄterstÀlla. Det finns betydligt fler moddare Àn Folkesson (som slaktat alldeles för mycket förstÀrkare för att ha min respekt), se rör-faq:en pÄ www.gmf.se för en lista med duktiga mekar runt om i landet.

http://shop.gmf.se/forums/index.php?act=ST&f=12&t=77

Jag har trÀffat de flesta av dessa, bra folk att ha att göra med. För just Marshall skulle jag nog rekommendera Owe "Amp Healer" Johnsson (tror det var Johnsson?), om du Àr i nÀrheten av VÀxjö/ Eskilstuna. http://web.telia.com/~u49907706/amp_healer/index.htm

*edit* Ändrade lite

Redigerat av hgus
Postat

okej, intressanta synpunkter.

Jo jag förstÄr ocksÄ att vissa effekter inte Àr att föredra framför disten, dock Àr det nu sÄ att en digitech df7 eventuellt kommer att ligga framför g-majorn dÀr mkt av disten skapas.

Jag kommer alltsÄ inte dra all gain ur stÀrkaren utan mest volym och rörkaraktÀr. Jag brukar however vara ganske sparsam med effekter, det enda jag i stort sett anvÀnder Àr delay och reverb(pÄ den stÀrkaren jag har idag anvÀnder jag dens reverb och inte g-majorn)

Postat

LĂ„ter som att du borde kunna klara dig utan loop, tycker jag. 😆

Postat

Jag har en Line6 Spider 2-topp utan effektloop. De effekter som man vanligvist lÀgger finns redan i sjÀva stÀrkaren, dÀrför behöver jag ingen sÄdan. Funderar pÄ att köpa en kompressor-pedal, och den lÀggs ju i sÄ fall bÀst mellan gitarren och stÀrkaren.

Finns det nÄgra inbygga effekter i din stÀrkare?

Postat
  Lynxo sa:
Jag har en Line6 Spider 2-topp utan effektloop. De effekter som man vanligvist lÀgger finns redan i sjÀva stÀrkaren, dÀrför behöver jag ingen sÄdan. Funderar pÄ att köpa en kompressor-pedal, och den lÀggs ju i sÄ fall bÀst mellan gitarren och stÀrkaren.

Nej en JCM800 har inga inbyggda effekter.

Postat
  Phobos sa:
  Lynxo sa:

Nej en JCM800 har inga inbyggda effekter.

Ok, dĂ„ skulle jag fundera pĂ„ en och tvĂ„ gĂ„nger innan jag köpte den. Jag gillar inte tanken pĂ„ att "modda" en sĂ„dan kĂ€r vĂ€n som sin stĂ€rkare... 😕

Postat

JCM800 Àr en vÀldigt bra stÀrkare om man gillar skitiga och rockigt distade ljud, 1000 kr för en effektloop hos Folkeson Àr inte speciellt mycket pengar eller nÄt du behöver vara rÀdd för. Tror inte ens att vÀrdet pÄ den skulle försÀmras dÄ Folkeson har mycket bra rykte bÄde i Sverige och internationellt.

Postat

ah jag ska ju inte köpa stÀrkaren utan byta mig till den mot en gitarr som jag ÀndÄ har till salu(som jag alltsÄ vill bli av med)

Men sÄ jag tÀnkt koppla Àr följande: Gitarren genom en df7(distpedal) vidare till g-majorn dÀr reverb och delay körs, vidare till stÀrkarens input.

min enda rÀdsla Àr att reverb och delay ska lÄta illa...

Postat
  hullan sa:
ah jag ska ju inte köpa stÀrkaren utan byta mig till den mot en gitarr som jag ÀndÄ har till salu(som jag alltsÄ vill bli av med)

Men sÄ jag tÀnkt koppla Àr följande: Gitarren genom en df7(distpedal) vidare till g-majorn dÀr reverb och delay körs, vidare till stÀrkarens input.

min enda rÀdsla Àr att reverb och delay ska lÄta illa...

Det kan lÄta sÀmre det men det kostade ju bara 1000 kr att fÄ en effektloop till den sÄ vad Àr problemet?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.