Jump to content
Annons

Topp 10 i Studio Remix Competition '05


Björn Olsberg

Recommended Posts

Nu kan vi lägga ut topp 10 från Studios stora remixtävling med strömmande provlyssning (mp3). Roligt att se att så många som hälften av bidragen i täten kommer från forummedlemmar!

Vi bryter konventioner och börjar med vinnaren:

Samtliga bidrag i en ström

Grattis till alla även om det bara är de tre första som får pris! Priserna har dessvärre inte skickats ännu men de är på väg. Och av uppgifterna vi fick nyss så är en video på väg att spelas in. Distribution av vinnarbidragen är inte helt klar, men vi återkommer om det!

Juryn bestod av Tomas Grahl (Lovebat Recordings), Steve James (Awesome Music), Leif Krantz (Great Expectations), Björn Olsberg (Studio) och Andreas Hedberg (Studio).

Om något bidrag kommer från en forummedlem som inte syns som länk, skicka mig ett PM så åtgärdar jag direkt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den är innovativ och snyggt gjord. Det finns flera bidrag som är mycket snyggt innovativa. Vinnarbidragen är de låtar som vi bedömde var mest klara från start till slut och som hade bäst chans att bli en singel. Tyvärr framkommer det inte riktigt eftersom utdragen här är just utdrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just lyssnat igenom snuttarna från bidragen...

Jag är ledsen.

jag tycker att bidragen suger!

Moods bidrag va bra, resten va rätt trista faktistk.

Jaja det va ialla fall min åsikt, och ni får inte tro att jag sitter här och är bitter. (men jag är full)

Vi är några stycken här och vi tyckte att låtarna inte höll måttet.

Kom ihåg: originalet är alltid bäst! w27.gif

Redigerat av Sonnert
Link to comment
Dela på andra sajter

edit: Nu är jag nykter. 🙁 Tycker dock fortfarande att det inte va några höjdar-låtar.

Ni andra får inte ta åt er, jag antar att jag helt enkelt hade ganska höga förväntningar på låtarna efter all väntan

Redigerat av Sonnert
Link to comment
Dela på andra sajter

Moods bidrag va bra, resten va rätt trista faktistk.

Kram Sonnert, du är bara för gullig. 😄

Det var inget fel på ditt bidrag heller. Jag gillade nog mest Penta P:s preview bäst pga av de tekniska detaljerna.. fachinerande.

Redigerat av moOd
Link to comment
Dela på andra sajter

Moods bidrag va bra, resten va rätt trista faktistk.

Kram Sonnert, du är bara för gullig. :rolleyes:

Det var inget fel på ditt bidrag heller. Jag gillade nog mest Penta P:s preview bäst pga av de tekniska detaljerna.. fachinerande.

jag ska ge alla bidragen en lyssning till så snart jag har målat klart i vardagsrummet och kan koppla upp mig på internet igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina högst personliga reflektioner om låtarna nedan.

Penta Ps var ett skoj bidrag! Sticker ut.

Orhan Karagoez svänger bra, även om jag upplever att klippet kanske inte gör hela mixen rättvisa. Låter som det ligger lite tanke bakom och skön mix.

Sonnerts bidrag är nog det som lyckas bäst med personlig prägel, mix och sväng.

Peter Christiansen, snygg tanke, men jag tycker det blir lite väl styltigt. Däremot stort plus då det faktiskt var någon som inte tänkte trance och dansgolv på det sättet.

Resten av bidragen är faktiskt inte så spännande. Vanguard trance.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jag lyssnat igen...

Ok. det va bättre än vad jag minns :rolleyes:

det ska bli spännande att höra vinnarbidragen i sin helhet, det verkar hända något spännande i låten precis när den bryts i snutten... är det trioler kanske?

pentas version kan jag bara stor-le åt. (jag är gammal gabber- och happy hardcorekille)

i moods bidrag låter sången bra, det låter altså inte som att sången inte bara är inklistrad.

ganska skönt house-gung i Orhan Karagoez version

Peter Christiansen... kul lek med timestretch.

dom andra rinner obemärkta förbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej juryn? Har ni bott i en liten liten låda i Uzbekistan de senaste 10 åren?

Idag kör inte ens Olinda med Chereffekten, liksom.

Fast i och för sig kanske vinnarremixen funkar som ett fint komplement till en originalproduktion som redan från start tycks vara direkt riktat mot bottenligans bensinmackscompilations.

Förvånadsvärt låg kvalitet på de 10, med tanke på vilka stundtals fina låtar som postas på demosidorna här.

Extrem bakläxa from the demo lyssnar jury.

Link to comment
Dela på andra sajter

Extrem bakläxa from the demo lyssnar jury.

Hur kan du säga det utan att veta något om samtliga bidrag eller vet hur grundmaterialet lät? Underkänd kommentar. Hur sedan originallåten är riktad är utanför våra domäner.

Detta var en tävling där alla som ville delta fick delta. Och alla hade valmöjlighet att inte vara med. Tävlingen är tänkt att vara en kul konstruktiv tävling och i det avseendet tycker vi att det blev mycket lyckat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina åsikter, för vad de är värda... 😱

01 - Infinitebeat : Standard men bra. Typisk "remix-singel"

02 - Mr Math : Tråkig omharmonisering. Vaniljbeat.

03 - Penta P : Jobbig att lyssna på. Hemsk sångprocessing. Trevlig slinga på slutet dock.

04 - Jacob Söderberg : Standard 1A

05 - Orhan Karagöz : Kul basslinga men passar inte harmoniskt överallt.

06 - moOd : Arrangemangsmässigt intressant. Väldigt låga frekvenser på basen ibland. Trist med omklippningen till raka fjärdedelar.

07 - JP & Flinkstone : Standard. Fin instrumentalpryl.

08 - Sonnert : Intressant arr. Gillar de avklippta stabsen (i sann tracker-style) samt triolerna.

09 - Peter Christiansen : Asch vad illa! Virtual Guitarist - bläh!

10 - Björn Theander : Standard

Link to comment
Dela på andra sajter

Olsberg: Får vi som var med men som inte kom på top 10 lägga upp våra remixer här. Jag tänkte på vad som är lagligt eller inte? Eftersom samplingarna finns med i dessa tio låtar så borde det ju inte vara något problem, eller?

Ville bara ha ett OK innan jag lägger upp mitt bidrag...

För övrigt vore det intressant om ni la en enkel kommentar för alla bidrag som var med, det var bara ett 50-tal om jag inte är helt ute och cyklar.

Sen undrar jag också, när kommer nästa remix-tävling. Det var extremt kul och motiverande trots att man inte kom på top-10..

Mvh / J

Redigerat av Jojje84
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...