Jump to content
Annons

In-ear system koppla


Jonte88

Recommended Posts

Tja! Undrar lite över kopplandet av in-ear system och så vidare.

Som jag förstog först va ett trådlöst in-ear system nått som gjorde att man fick medhörning direkt i öronen OCH att var och en i bandet kunde ratta sitt helt egna ljud.

Detta undrar jag stort hur det skulle funka för man behöver väll en lite mer speciell eller kanske till å me varsin mixer för att få detta?

Sen en annan sak som slog tanken var trådlösa system, när alla får ha samma ljud. man köper ETT paket med sändare, mottagare och hörlurar och sen de andra fyra i bandet kan väll bara köpa mottagare å hörlurar som ligger på samma frekvens? Så alla får sin signal från samma sändare? Borde väll funka kanske är så man gör inte vet jag 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska var och en ha olika monitorljud så krävs att mixern har många AUX utgångar som helst ska gå att ställa på PRE regeln. En för varje monitormix.

Klart att alla kan dela på samma sändare om nu mot förmodan alla nöjer sig med samma monitorljud. Oftast vill man ju ha olika dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar fundera på varför man inte kan göra så att alla hör samma ljud? Och att det är samma ljud som det som går ut i PAt. Om det ljud jag hör är nåt helt annat än det publiken hör hur ska jag då kunna nyansera rätt? Jag vet att det är vanligt med separatta mixar men vaddå, vill man höra nästan bara sig själv och slippa höra de andra? Shit vad tajt o bra man måste lira då... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är mycket lättare att t ex köra om jag hör mig själv ordentligt, och inte som någon bakgrundsstämma i en färdig mix. Men visst, är det inte allt för komplext så funkar det fint att köra på samma mix som går till publiken.

Olika sätt att koppla in in-ear-lyssning diskuteras ganska flitigt i t ex denna tråd: //forum.studio.se/index.php/topic/96558-personlig-monitor-for-helt-band/page__fromsearch__1

Ett tips kan förresten vara att inte stirra sig blind på att det måste vara trådlöst i början. Det är ju egentligen mest om ni är ute och giggar mycket med egen utrustning. När ni repar går det förmodligen lika bra med trådbundna in-ear-pluggar. Det enda man behöver komplettera mixerbordet med då är en hörlursförstärkare med tillräckligt många utgångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar fundera på varför man inte kan göra så att alla hör samma ljud? Och att det är samma ljud som det som går ut i PAt. Om det ljud jag hör är nåt helt annat än det publiken hör hur ska jag då kunna nyansera rätt? Jag vet att det är vanligt med separatta mixar men vaddå, vill man höra nästan bara sig själv och slippa höra de andra? Shit vad tajt o bra man måste lira då... 🙂

Det var väl en ganska löjlig invändning.

Klart att man vill ha en balanserad monitormix som avspeglar det som går ut men försök du vara körsångare om du inte hör dig själv bra med en gitarrstärkare jämte dig. Jag mixar ofta ett stort balkanband och där vill sångerskan i princip bara ha kompet i sin medhörning medan fiolerna tycker det räcker med scenljudet. Bara för att ge ett exempel. Kan lova att det blir tajt ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl en ganska löjlig invändning.

Det var väl det där också? Nilsson har ju ändå fler år i branschen än ganska många av oss tillsammans 🙂 Även om du inte håller med så behöver man inte säga att andras åsikter är "löjliga":

Sen är det såklart så att alla inte har samma syn på vad som funkar, kan t ex tänka mig att ett stort antal forummedlemmar skulle tycka att hans studio är något svårarbetat. Men som man säger i utlandet, whatever floats your boat 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl en ganska löjlig invändning.

Klart att man vill ha en balanserad monitormix som avspeglar det som går ut men försök du vara körsångare om du inte hör dig själv bra med en gitarrstärkare jämte dig. Jag mixar ofta ett stort balkanband och där vill sångerskan i princip bara ha kompet i sin medhörning medan fiolerna tycker det räcker med scenljudet. Bara för att ge ett exempel. Kan lova att det blir tajt ändå.

Sxxt på dig. TS har ett traditionellt rockband med två gitarrer, bas trummor o sångare, inget Balkanband med 100 balalajkor. Är man ett vanligt rockband funkar det skitbra att alla har samma ljud. Om jag själv ska spela bra är det viktigt att jag hör de andra minst lika starkt som mig själv. Hör jag min egen sång för starkt sjunger jag som en gnällande unge. Är man ett mkt ungt rockband är det inte självklart att man köper en mixer med 10 auxar per kanal. De pengarna existerar inte då.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, löjligt var kanske fel ordval. Ber i så fall om ursäkt för det Guitar Nilsson. Tänker dock undvika att sxxxa på mig om det är ok.

Men jag tänker inte alls hålla med dig ändå. Spelar också i rockband där vi tex har en synth på lead. Jag vill inte alls höra den lika starkt som han som spelar den vill utan är mer intresserad av vad basen och gitarristen gör då jag är trummis.

Menar ni att detta skulle vara en ovanlig önskan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Monitormixar är ytterst personliga! Men som grundregel brukar man vilja ha sitt huvudinstrument lite högre än alla andra.

Trummisar och basister brukar hänga ihop rätt tajt och vill oftast ha mycket av varrandra. Samma sak ofta med gitarrister.

Sångare är experter på att be om lite av de andra och mycket mer av sig själva. (Rapparna spelar i en helt annan liga!)

När man kommer in på Inear är det värt att satsa på lite dyrare snäckor (helst formgjutna, men det är som vanligt en kostnadsfråga). Känn sen efter hur många system som behövs. Man kan komma långt på bara två!

Värt att veta är också att många brukar tappa livefeelingen med IEM och det brukar resultera i att man måste skaffa två ambience mikrofoner för att kunna lägga med publik/slask-ljud från scenkant(ytterligare kostnad)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Tja!

Vet inte om du sett detta än, men Mackie har en ny mixer ute som man kontrollerar med en iPad. 6 auxar, alla pre eller post och alla med en separat meny så varje bandmedlem (upp till 6 stycken) kan få sin egen monitormix. Ansluter du systemet till WiFi kan dessutom alla styra sin egen monitormix från en iPhone (eller iPad).

Helt enkelt fantastisk prestanda för överkommligt pris (runt 10 000).

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Vet inte om du sett detta än, men Mackie har en ny mixer ute som man kontrollerar med en iPad. 6 auxar, alla pre eller post och alla med en separat meny så varje bandmedlem (upp till 6 stycken) kan få sin egen monitormix. Ansluter du systemet till WiFi kan dessutom alla styra sin egen monitormix från en iPhone (eller iPad).

Helt enkelt fantastisk prestanda för överkommligt pris (runt 10 000).

/F

Är de denna du menar http://www.thomann.d...kie_dl_1608.htm ?

har ju kollat lite på presonus http://www.thomann.d...iolive_1602.htm är ju "lite" lika, men med presonusen så får man ju vanlig mixer som går sedan att styra med ipad genom deras program vara.

Men känns som de skulle va en riktigt go grej å ha om man inte kör med nån snubbe som står å endast rattar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...