Jump to content
Annons

Hjälp mig med mic till akustisk gitarr


Podyl

Recommended Posts

Sitter hemma med en Audiobox Studios usb

http://www.presonus.com/uploads/press/images/audibox_usb-fnt-bk.jpg

Har för tillfället endast den mikrofon som följde med det inspelningskittet.

Tänkte nu även skaffa en separat mikrofon för inspelning av min akustiska gitarr men är total nybörjare inom området.

Har hittat en på Thomann som kanske kunde fungera för mig i början?

ad tror ni om nedanstående?

http://www.thomann.de/se/the_tbone_ovid_system_cc_100.htm

Finns det något bättre för dessa pengar kanske?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja det lät ju faktiskt riktigt bra.

Sen antar jag dock att jag får anpassa mitt rum rent akustikmässigt för att få sådär "rent" ljud som på din inspelning.

Bor i hyrelägenhet för tillfället :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får inte helt rent ljud, men inget som hörs när man väl spelar gitarren för den dränker allt annat.

Men ska köpa ett reflector skydd snart ändå, för att få så bra som möjligt bra ljud.

Sen kör jag ganska mycket reverb, jag gillar mycket reverb, sen den tar bort massa bakgrunds ljud om det nu fanns något sånt. Så jag vet inte hur ren inspelningen egentligen är.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Testade nyanskaffad Röde M3 på akustisk gitarr igår i ett vanligt litet rum med surrande dator inom några dm. Inte helt nöjd med ljudnivån trots nästan full gain, men jag kunde iofs inte spela hur högt som helst vid den sena timmen. Lekte istället lite med presets för reverb (i cubase artist 7) och som nybörjare är det överraskande vad det gör åt karaktären på ljudet, med allt från "städskrubb" till "katedral".

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade nyanskaffad Röde M3 på akustisk gitarr igår i ett vanligt litet rum med surrande dator inom några dm. Inte helt nöjd med ljudnivån trots nästan full gain, men jag kunde iofs inte spela hur högt som helst vid den sena timmen. Lekte istället lite med presets för reverb (i cubase artist 7) och som nybörjare är det överraskande vad det gör åt karaktären på ljudet, med allt från "städskrubb" till "katedral".

Alltid kull att leka med reverben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara akutsisk gitarr du avser spela in eller även sång eller andra instrument i framtiden? Vad kan du tänka dig att lägga på en mik? Den du länkade till låg på 49 euro. För den summan är det svårt att få ens en bra budgetmik. Jag skulle tippa på att du behöver lägga strax under tusenlappen för att det ens ska vara värt det överhuvudtaget.

Som hellfog var inne på är sE Electronics sEX1 en klassisk budgetmik.

http://www.thomann.de/se/se_electronics_se_1a.htm

Vill du spela in i stereo kanske dessa skulle passa din budget

http://www.thomann.de/se/samson_c02_kleinmembranmikrofon_stereoset.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju varit preampsen på ditt ljudkort som var svaga också?

Är det byte av ljudkort som gäller då?

Jag spelade först in med en SM-57-klon och där är nivån för låg, trots att den har högre känslighet än originalet. Därför ville jag testa med kondensatormick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Presonus M7-mikrofon just nu som jag fick med när jag köpte mitt ljudkort.

Någon som vet hur den står sig jämfört med de ni har länkat?

Jag har tänkt spela in både sång och gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det byte av ljudkort som gäller då?

Jag spelade först in med en SM-57-klon och där är nivån för låg, trots att den har högre känslighet än originalet. Därför ville jag testa med kondensatormick.

Men vad har du för ljudkort i dagsläget? Det är svårt att säga vad som är problemet då det kan vara så mycket som påverkar inspelningen. Rummet, instrumentet, hur du spelar, hur du mikar, ja allt påverkar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har lite problem med rummet skulle jag satsa på en dynamisk mikrofon som inte kommer vara lika känslig för sånt som en kondensatormik kommer vara. Exemepel är Shure Beta 57 som jag själv använder. Den kommer du kunna använda till otroligt mycket mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag ska ta o beställa SE x1 mikrofonen.

Om jag nu vill spela in både sång och gitarr, kan jag göra detta samtidigt med bra resultat?

För även om jag riktar mikrofonerna åt olika håll så måste väl t ex den som är riktad mot gitarren ändå fånga upp sången?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag ska ta o beställa SE x1 mikrofonen.

Om jag nu vill spela in både sång och gitarr, kan jag göra detta samtidigt med bra resultat?

För även om jag riktar mikrofonerna åt olika håll så måste väl t ex den som är riktad mot gitarren ändå fånga upp sången?

Visst det kan funka, men du får bättre resultat om du spelar sången och gitarren separata.

Ofta brukar man ha minst två mickar för spela samtidigt, kan funka med en också. Du får väl tests och se hur det låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något annat jag skulle ha stor nytta av att skaffa nu när jag ändå ska lägga en order?

Förstår ju att det finns hur mycket som helst, men något grundläggande som kan ge mig ett bättre resultat nu i början? Puffskydd t ex?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du spela in sång och gitarr samtidigt med bra resultat bör du ha minst två mikar. Antingen mikar du då upp en mik för sång och en för gitarren eller så sätter du mikrofonerna i i tex x/y-position (http://wiki.kontroll...pmickning#X.2FY).

För att göra detta bör du ha:

2 mikar (vill du spela in i stereo bör det vara ett par av samma mikrofontyp)

2 mikställ

2 xlr-kablar

1 puffskydd

(eventuellt behöver du en skena som underlättar för stereoinspelning: http://www.dlxmusic.....aspx?id=159554)

Edit: Litet stavfel

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det kan mycket väl fungera att spela in sång och gitarr med en mick. Det beror på vad du har för soundideal. Det kräver dock oavsett att du har ett schysst rum och testar dig fram med mickplacering. Och ett rum kan ju låta schysst även om det är en hyreslägenhet med lite tur.

Du kommer ju inte få det att låta fett och slickt och nära. Men det vill man ju å andra sidan inte.

Håller väl dock kanske med everlastingrecords om att det skulle bli roligare med t ex xy, eftersom det inte alltid är så festligt med mono. Håller även med Engineer om det där med dynamisk mick. Betydligt mer när det gäller att bara micka gitarren dock. Och puffskydd behöver du bara om du ska sjunga i närheten av micken. Alltså inte om du tänker micka upp både mun och gitarr på lite avstånd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man få ak gitarr o sång levande, så det liksom hör ihop, men ändå med bra ljud kan man spela in hela låten först, både sång o gitarr samtidigt in i en mick. Sen dubbar man gitarren i samma spelstil, menm micken bättre placerad. Sen gör man samma sak med sången. Orginalspåret tar man inte med i mixen. Ingen kan sen höra att det inte är gjort samtidigt. Spelar man utan att sjunga första vändan får man knappast till feelingen på rätt sätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på hur mycket du vill lägga ut sE Electronics sEX1 är bra för under 1000 kr, har använt den själv på klassisk gitarr förut med väldigt bra resultat.

Vad kör du med för reverbplugg och hur är micken placerad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade nyanskaffad Röde M3 på akustisk gitarr igår i ett vanligt litet rum med surrande dator inom några dm. Inte helt nöjd med ljudnivån trots nästan full gain, men jag kunde iofs inte spela hur högt som helst vid den sena timmen. Lekte istället lite med presets för reverb (i cubase artist 7) och som nybörjare är det överraskande vad det gör åt karaktären på ljudet, med allt från "städskrubb" till "katedral".

Chansen finns att du har micken bakofram. Händer ofta med rödemickar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...