Jump to content
Annons

Intel eller AMD CPU+mobo till studio dator ?


Wyff

Recommended Posts

Har förnuvarande i7 2600K 3.40GHz + Asus P8Z68-V PRO GEN 3 (LGA1155).

Har haft ganska mycket problem med mobon ( för hög latency enl. Latency Mon och DPC Latency checker ),

clicks och popups . Det har jag fått hjälp (på REAPER forumet) att få bort genom att tweaka windows + att disabla ett par funktioner i BIOSEN:EIST + C1E .

Så nu rullar min PC ganska bra för studiobruk .

Dock rekommenderar en windows expert på REAPER forumet at byta till en AMD baserad PC med föjande :

http://www.inet.se/produkt/5308711/amd-fx-8350-8-4-0ghz-black-edition samt

http://www.asus.com/Motherboards/CROSSHAIR_V_FORMULA/

Vad tycker ni om det ?

Jag har ju alltid fått höra att Intel baserade datorer är bättre men enl. honom slipper man många tweaks om man kör AMD ???

Redigerat av Wyff
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad jag förstått när jag fått hjälp på REAPER forumet ,är att med AMD:s prylar behöver man inte tweaka alls lika mycket . Och den här killen på REAPER forumet är en riktig windows expert .

Men du har rätt , det skiljer inte mycket på cpu:erna .

Det är Intel baserade mobo som är största problemet .

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstått när jag fått hjälp på REAPER forumet ,är att med AMD:s prylar behöver man inte tweaka alls lika mycket . Och den här killen på REAPER forumet är en riktig windows expert .

Men du har rätt , det skiljer inte mycket på cpu:erna .

Det är Intel baserade mobo som är största problemet .

Det är Windows man tweakar (om det mot förmodan behövs - och det är väldigt lite som behöver ändras numera) - inte moderkortet...

Jag har alltid kört med Intel chipset och Intel CPU, eftersom det alltid har fungerat klockrent. Det har historiskt sett varit många fler chipset till AMD som har strulat med DAW-program, men numera ska det nog funka bra med det mesta, verkar det som...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken latency tycker du är acceptabel vad har du för ljudkort?

Vad jag förstått ska den ligga under 500 us ( de ska bara vara gröna staplar i DPC Latency checker)

Innan jag tweakade windows och mobo:n låg jag på rött ( över 2000 us) .

Har Motu UltraLite mk3 Hybrid + Mytek Stereo96DAC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där C1-state eller nåt, alla powerfunktioner avstängda och något med prioritera bakgrundstjänster brukar räcka. Jag hade samma processor i min pc och det rullade på bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är Windows man tweakar (om det mot förmodan behövs - och det är väldigt lite som behöver ändras numera) - inte moderkortet...

Jag har alltid kört med Intel chipset och Intel CPU, eftersom det alltid har fungerat klockrent. Det har historiskt sett varit många fler chipset till AMD som har strulat med DAW-program, men numera ska det nog funka bra med det mesta, verkar det som...

Jag fick tweaka både windows och mobo:n .Dom största bovarna var EIST ,C1E, Asus Com Service , Asus HM Com Service , Asus System Control Service i mobo:n .

Function discovery resource publication (minns inte om den var i windows eller i mobo:n).

I windows var det en hel del bakgrundstjänster som jag kunde disabla genom en batch code jag fick av windows experten på REAPER forumet samt naturligtvis stänga av internet (speciellt wifi) och antivirus skyddet .För säkerhetsskull kollade jag på flera andra forum (Avid , NI, Focusrite mfl.) och gjorde en återställnings punkt då jag var lite skeptisk . Men dessa tweaks (speciellt i mobo:n ) gjorde en väldig skillnad . Inga clcks eller popups och Latencyn ligger stadigt på grönt .

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där C1-state eller nåt, alla powerfunktioner avstängda och något med prioritera bakgrundstjänster brukar räcka. Jag hade samma processor i min pc och det rullade på bra...

Vad har du för mobo ?
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick tweaka både windows och mobo:n .Dom största bovarna var EIST ,C1E, Asus Com Service , Asus HM Com Service , Asus System Control Service i mobo:n .

Function discovery resource publication (minns inte om den var i windows eller i mobo:n).

I windows var det en hel del bakgrundstjänster som jag kunde disabla genom en batch code jag fick av windows experten på REAPER forumet samt naturligtvis stänga av internet (speciellt wifi) och antivirus skyddet .För säkerhetsskull kollade jag på flera andra forum (Avid , NI, Focusrite mfl.) och gjorde en återställnings punkt då jag var lite skeptisk . Men dessa tweaks (speciellt i mobo:n ) gjorde en väldig skillnad . Inga clcks eller popups och Latencyn ligger stadigt på grönt .

Om det funkar nu varför ska du byta då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det funkar nu varför ska du byta då?

Jag vill veta varför dom flesta höjer upp Intel o sänker AMD,när AMD verkar passa bättre för audio.

Det är inte troligt att jag byter så länge min Intel funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill veta varför dom flesta höjer upp Intel o sänker AMD,när AMD verkar passa bättre för audio.

Kanske för att det faktiskt fungerar bättre...? 😉

Att en "Windows-expert" i något forum påstår en sak, innebär inte att det är en universell sanning, utan kanske bara att han tycker bättre om AMD och vill framhäva det av någon anledning. När så många andra har motsatta erfarenheter, så kanske det ändå ligger något i att Intel alltid rekommenderas i första hand...?

Sedan finns det tyvärr alltid en "papegoj-effekt" i forum som man inte kan bortse ifrån. Många som helt saknar egen erfarenhet, rapar upp vad de har hört eller läst någonstans - och upprepar det utan något som helst kritiskt tänkande, men man får försöka sila informationen och lyssna på många olika för att kunna bilda en egen uppfattning, om man nu inte har möjlighet att testa själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill veta varför dom flesta höjer upp Intel o sänker AMD,när AMD verkar passa bättre för audio.

Det är inte troligt att jag byter så länge min Intel funkar.

Det jag kan bidra med till denna diskussion är att AMD går varmare än Intel, åtminstone var det så förr...

[edit: tillägg]

Har dessutom för mig att AMD drar mer ström än Intel, vilket genererar mer värme, och värme är något man inte vill ha mycket av i en processor...

...däremot får sommaren gärna visa sig nu 🙂

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Intel har sedan ett tag varit kraftfullare än AMD. Vilket naturligtvis är intressant för musiker.

Pendeln slår dock fram och tillbaka men det var längesedan AMD kunde slå Intel på fingrarna prestandamässigt.

Sedan har det funnits fler krånglande chipset på AMD sidan än med Intels chipset. Vissa AMD moderkort har inte kunnat användas till musik, knaster och elände som aldrig gick att fixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör Z68 chipset hemma på Win 8 och jag har inga som helst problem med audio trots att datorn rullar med dubbla grafikkort avsedda för spel. I studion och på jobbet kör vi med Z77 chipset och det funkar galant även där. Har i flertal fall däremot hört om folk med mycket problem med AMD vad det gäller audio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske för att det faktiskt fungerar bättre...? 😉

Att en "Windows-expert" i något forum påstår en sak, innebär inte att det är en universell sanning, utan kanske bara att han tycker bättre om AMD och vill framhäva det av någon anledning. När så många andra har motsatta erfarenheter, så kanske det ändå ligger något i att Intel alltid rekommenderas i första hand...?

Sedan finns det tyvärr alltid en "papegoj-effekt" i forum som man inte kan bortse ifrån. Många som helt saknar egen erfarenhet, rapar upp vad de har hört eller läst någonstans - och upprepar det utan något som helst kritiskt tänkande, men man får försöka sila informationen och lyssna på många olika för att kunna bilda en egen uppfattning, om man nu inte har möjlighet att testa själv...

Det kanske låter som att jag upphöjer "windows experten" till nån slags PC Gud. Men efter att ha varit med i REAPER forumet några år och sett hur han har hjälpt andra och nu mig med krånglande Intelbaserade windows datorer ,och läst hans svar på knepiga problem,så har jag förstått att han har stor kännedom om windows. Så det är inte utan orsak jag kallar honom för "windows experten". Men de e klart: ingen kan ju allt. Sen har ju dom flesta Intel baserade PC:n. Efter att han löst mina problem så frågade jag honom vad han hade för PC variant och fick svaret ovan.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske låter som att jag upphöjer "windows experten" till nån slags PC Gud. Men efter att ha varit med i REAPER forumet några år och sett hur han har hjälpt andra och nu mig med krånglande Intelbaserade windows datorer ,och läst hans svar på knepiga problem,så har jag förstått att han har stor kännedom om windows. Så det är inte utan orsak jag kallar honom för "windows experten". Men de e klart: ingen kan ju allt. Sen har ju dom flesta Intel baserade PC:n. Efter att han löst mina problem så frågade jag honom vad han hade för PC variant och fick svaret ovan.

För ett par år sedan erkände ju AMD sig besegrade, eftersom de ständigt halkade efter Intel, efter att under många år ha varit snabbast typ varannan vecka medan Intel var snabbast varannan. Nu är det länge sedan AMD befann sig i den absoluta toppen när det gäller prestandan - och prestanda är ju det man behöver för att kunna köra så många pluggar och instrument som möjligt i sin DAW-maskin, så det är ingen slump att många rekommenderar Intel.

C1 och EIST, som du nämnde, handlar om hur CPU:n klockar ner vid inaktivitet för att spara energi, så det påverkar normalt inte under drift, men om någon kärna står i "idle", så finns risken att det tar några nanosekunder för den att komma upp i full fart, så i vanlig ordning är det lämpligast att stänga av alla energisparlägen i DAW-tillämpningar - men det gäller oavsett chipset och oavsett CPU. Man bör också kolla det i Windows, så att man inte har något energisparschema aktiverat, utan har fullt blås alltid.

De andra du nämnde, ASUS xyz-service, handlar antagligen om "hjälp"-program som man installerar om man väljer att installera dem, men inte annars, så om man har dem installerade så är det knappast moderkortets fel... 😉

Det som helt säkert har gjort störst skillnad i ditt fall, är att du har tagit bort antivirus och disablat trådlöst nätverkskort. Det är två typiska problembarn som står för en stor majoritet av alla problem i DAW-burkar. Jag antar att du också har ställt in för att prioritera bakgrundtjänster istället för program? Eftersom ASIO är en bakgrundtjänst, så kan det också göra en del för prestandan.

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett par år sedan erkände ju AMD sig besegrade, eftersom de ständigt halkade efter Intel, efter att under många år ha varit snabbast typ varannan vecka medan Intel var snabbast varannan. Nu är det länge sedan AMD befann sig i den absoluta toppen när det gäller prestandan - och prestanda är ju det man behöver för att kunna köra så många pluggar och instrument som möjligt i sin DAW-maskin, så det är ingen slump att många rekommenderar Intel.

C1 och EIST, som du nämnde, handlar om hur CPU:n klockar ner vid inaktivitet för att spara energi, så det påverkar normalt inte under drift, men om någon kärna står i "idle", så finns risken att det tar några nanosekunder för den att komma upp i full fart, så i vanlig ordning är det lämpligast att stänga av alla energisparlägen i DAW-tillämpningar - men det gäller oavsett chipset och oavsett CPU. Man bör också kolla det i Windows, så att man inte har något energisparschema aktiverat, utan har fullt blås alltid.

De andra du nämnde, ASUS xyz-service, handlar antagligen om "hjälp"-program som man installerar om man väljer att installera dem, men inte annars, så om man har dem installerade så är det knappast moderkortets fel... 😉

Det som helt säkert har gjort störst skillnad i ditt fall, är att du har tagit bort antivirus och disablat trådlöst nätverkskort. Det är två typiska problembarn som står för en stor majoritet av alla problem i DAW-burkar. Jag antar att du också har ställt in för att prioritera bakgrundtjänster istället för program? Eftersom ASIO är en bakgrundtjänst, så kan det också göra en del för prestandan.

Ja visst ,det stämmer vad du skriver,speciellt att disabla alla strömsparfunktioner i biosen. Men det som överraskade mig mest var att Nvidias grafikkort ensam drog upp latencyn till helrött på latencymätaren o orsakade clicks . Så byte till ett AMD kort +windowsexpertens

batchcode hjälpte faktiskt mer än att koppla ur internet o antivirus!

Sen är det intressant med det lite bredare perspektiv som finns i utomsvenska forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med att Nvidias kort kan krångla i samband med audio har jag stött på men det knepiga är att vissa modeller tycks funka?! Som sagt, jag kör en hemmaburk till bla, både spel och inspelning utan strul. Kör dubbla Geforce kort i SLI och har inte ett problem vad det gäller latency eller pops å clicks, märkligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett nvidiakort har ju inget med intel att göra. Det är nog mer vissa saker på moderkorten som inte funkat så bra, chipset eller så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...