Jump to content
Annons

Kan man ha samma artistnamn om man bor i varsit land ?


Gäst

Recommended Posts

  • 4 veckor senare...
Annons

Det handlar inte om var man bor, utan var ens namn är varumärkesskyddat tror jag. Skiljer sig från fall till fall. Du får nog inte starta ett ABBA i Danmark t ex

Eller ens ABBA Teens för den delen, om minnet inte sviker mig. Kan i och för sig ha varit på nivån "är ni bussiga och byter?"
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan jag heta ett namn som tex en heter i Ryssland utan att bli stämd ?

Intressant fråga.

ABBA-liknelserna ovan har en poäng. Men jag tror man måste se det från andra hållet.

Låt oss säga att det finns en artist i Ryssland som heter Valle Fjolski, så finns det såvitt jag vet inga "världslagar" som kan hindra dig från att också heta Valle Fjolski. Problemet uppstår först när du försöker sälja din produkt i Ryssland där det ju redan finns en artist med det namnet (varumärkesregistrerad förutsatt). Då blir du med all sannolikhet uppringd av ryska advokater ...

Är något tveksam, för övrigt, till att Björn och Benny skulle kunna göra så mycket åt ett band i Kina som väljer att att kalla sig "ABBA" (så länge de bara säljer sina låtar inom Kina).

Men igen. Intressant fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...