Jump to content
Annons

Midi Through


matsumoto

Recommended Posts

Ja. jag har nyss skaffat mig en microkorg, så nu är det dags att lista ut hur man använder midi through. har ju en Juno 106 att koppla ihop med också:rolleyes:

Frågan lyder alltså:

Hur ska man koppla midisladdarna för att det ska funka? är det någon synth som ska vara master eller spelar det ingen roll? Det finns Midi Through på båda syntharna.

Har sökt på forumet men blev inte klokare av det.

tack på förhand:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Utgår ifrån att du ska ha en av dem som masterklaviatur, samt att det är en dator du vill koppla ihop med.

Utgången från datorn går till midi in på ena synthen, därifrån går en midisladd från midi through till midi in på den andra synthen.

Midi in i datorn kopplar du från en av syntharnas midi-out-utgång..

.. sen måste du ställa in syntharna så att de svarar på olika midikanaler.

mvh

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Har samma uppsättning syntar som du och det kan vara intressant att tänka efter vad du vill ha.

Junon har ju stora och bra tangenter, men ingen velocity. micron har små tangenter, men har velocity. Välj därför en masterklaviatur som passar efter dina behov. D Vibes tips ska funka utmärkt. jag kör Midi out-> Juno -> micro

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okej! jag vill ha microkorgen som master isåfall. det betyder väl isåfall att jag kopplar ljudkortets midi out till midi in på Microkorgen, sen Microkorgens midi through till midi in på Junon och sen Junons midi out till midi in på ljudkortet?

eller hur blir det?

Javisst ja. en sak till:)

ställa in midikanaler på syntharna, jag vet hur man gör på microkorgen men går det verkligen att göra på Junon?

är det möjligtvis kanal 1 som är "standard" på junon?

Redigerat av matsumoto
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! jag vill ha microkorgen som master isåfall. det betyder väl isåfall att jag kopplar ljudkortets midi out till midi in på Microkorgen, sen Microkorgens midi through till midi in på Junon och sen Junons midi out till midi in på ljudkortet?

Nope, då får du ju Junon som master.

Det viktiga är att du kopplar från microKorgens out till ljudkortets in. I vilken ordning du kopplar den andra kedjan har mindre betydelse, om nu inte Junon på nåt sätt strular till den multitimbrala signalen i och med att den inte är det... Så jag skulle nog sätta det såhär: ljudkort ut->mikrokorg in:microkorg thru->juno in för att va på den säkra sidan.

Gissningsvis så finns det nån inställning nånstans där du kan ställa in vilken kanal Junon ska jobba, annars är det väl bara att testa sig fram, även om kanal 1 är en bra gissning... 😄 Neko vet förresten säkert det här bättre.

Förresten kan det va smart att komma ihåg att mute'a/dra ner volymen på den kanalen i microkorgen, annars kommer bägge två att låta samtidigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. jag får koppla om lite då😆 tvärtom lär det väl bli då.

ska testa det! får väl återkomma om det blir några problem:)

kanske en dum fråga förresten. visst ska man kunna koppla så att man får junon på en kanal, microkorgen på en annan och att dom kan spela upp olika saker samtidigt?

tack för svar igen:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Busenkelt att ställa in midikanal på junon. Tryck bara på midikanalmnappen. Den blå (4e knapp från vänster) samtidigt som du väljer en midikanal med program/midikanals knapparna. Jag kör korgen på kanal 2 och junon på 3. (Kör jag junon på 1 spelar både junon och korgen samtidigt, lite jobbigt 😆)

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Busenkelt att ställa in midikanal på junon. Tryck bara på midikanalmnappen. Den blå (4e knapp från vänster) samtidigt som du väljer en midikanal med program/midikanals knapparna. Jag kör korgen på kanal 2 och junon på 3. (Kör jag junon på 1 spelar både junon och korgen samtidigt, lite jobbigt 😆)

Jo jag hittade den nu:) härligt med en lättarbetad synth:)

Märkte det jag med nu! Junon var på ettan och då spelade dom samtidigt, ska testa ändra till en annan 😛

en sak till Neko:)

hur går du tillväga för att spela in Junon/microkorgen?

tänkte på om du använder stärkare eller hur du nu gör. kan vara bra att höra hur någon med en likadan synthuppsättning gör:)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 år senare...

Vad exakt är midi thru? är på G att köpa en Virus Ti2 desktop och det står att den har just midi thru. Vad det innebär och vad det ska vara bra till har jag verkligen ingen aning om dock.

Tacksam för svar!

Det som kommer in på syntens Midi in, skickas vidare direkt till Midi thru, helt enkelt.

Du kan läsa lite mer om Midi i min lilla artikel här: http://wiki.kontrollrummet.com/Midi 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det som kommer in på syntens Midi in, skickas vidare direkt till Midi thru, helt enkelt.

Du kan läsa lite mer om Midi i min lilla artikel här: http://wiki.kontrollrummet.com/Midi 🙂

förstår fortfarande inte.. vad är skillnaden på virus ti desktop och ti snow då? eftersom snowen inte har midi thru?

trots att jag har läst igenom det så hajar jag inte. Är det något jag ens har användning för?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har du flera syntar och bara en Midi ut från datorn kan man behöva daisy chaina flera syntar då är midi thru användbart. Men du kan lika gärna köpa en midi splitter eller midi thru box. Alt köpa en midikort till datorn med flera in/ut.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...