Jump to content
Annons

Uppgradering av ljudkort, mikrofon och preamp.


Gäst

Recommended Posts

Hej!

Jag behöver uppgradera min inspelnings utrustning en smula men vet inte vad jag ska prioritera i inköpslistan. Min budget ligger på cirka 7000kr/grej. Det blir att köpa in en sak i taget eftersom jag inte har råd att bränna 21 lappar på en gång.

För nuvarande kör jag med EMU 0404 och en SE 2200a.

Jag tänkte uppgradera mitt ljudkort med en RME Fireface UC.

När det gäller mikrofon så är jag djävligt tänd på Blue Woodpecker, den ska låta fantastiskt på det mesta har jag hört. Väldigt varm och tydlig i de högre frekvenserna.

Och när det kommer till preamps är jag lite osäker men jag har kollat på UAD 710, Focusrite ISA och Blue Robbie. Ge gärna fler tips.

Nå, vad tycker ni att jag behöver? Kommer en RME att lyfta mina inspelningar till nya höjder eller duger en EMU för stunden? Eller är det en ny mic som jag behöver? Eller är det kanske en preamp som skulle göra susen?

Tacksam för tips! 🙂

Redigerat av Tomas Bykowski
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Focusrite ISA är en serie. Från klassiska 110 till moderna 430 till halvmesyrer som one/two.

Preampsen i RME är ganska bra. Tysta och rena.

GAP Pre73 dlx (med eller utan carnhill) är i samma prisklass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bluesboy: Jag tycker att mina inspelningar låter tunna, krävs alldeles för mycket processing för att de ska sitta i mixen.

Pme: Focusrite ISA One var det som jag hade kollat på. Tack för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hej jag lånar tråden lite jag skulle vilja ha tips på att köpa mikrofon och preamp (jag är nybörjare) och om jag behöver ett ljudkort för just nu har jag inget bara det som finns i när man får datorn. jag lyssnar och sjunger mest max o kurt schneider, ed sheeran och imagine dragons.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara hört dåliga saker om Blue minkarna förutom de svindyra rörmickarna, och då är troligen SEs dyrare minkar bättre!

Jag har hört mycket gott om dem. Fast jag förstår inte riktigt varför. 🙂 Bortsett från deras Spark som är grymt prisvärd så är jag inte så imponerad av deras budgetmickar. Inte av ljudet och framförallt inte av byggkvaliten. Tycker ärligt talat att SEs billigare mickar som tex X1 är bättre, eller de har iaf ett större användningsområde. Men det är ju en smaksak också detdär med mikrofoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag hade tänkt så här. Störst skillnad gör micken. Då köper jag en mick. Eftersom jag inte vet vad dus kall spela in med micken är det svårt att rekommendera någon. Är det din egen röst så är det ett personligt val. En mick jag gillar är tex Pelusa 2247 LE. länk nedan.

Nästa grej jag skulle köpt var en UAD LA-610 för det är en preamp med kompressor. Dessutom försöker kompressorn likna LA2 vilket ör min favorit kompressor på tex sång. Länk nedan.

Krånglar inte ljudkortet så skulle jag ha behållt det, det gör minst skillnad för ljudet.

http://www.pelusomicrophonelab.com/microphones/2247LE.html

http://www.uaudio.com/hardware/channel-strips/la-610-mkii.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...