Jump to content
Annons

MASTRING


KeyZn

Recommended Posts

Annons

Det bästa är att inte mastra sina egna alster..

Billigare än waves och fortfarande mycket bra är Loudness Maximizer från Steinberg och pluggarna från Voxengo.

Gör man intrumental "techno-style" musik så funkar T-rex bra då sådan musik tål mycket kompression utan att förstöras.

Det första misstaget man brukar göra är att jämföra med komersiella skivor och

komprimera sönder allt till en högljudd odynamisk vägg av ljud..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Vill du ha ett program som gör allt i ett så använd Isotope Ozone, det är mer subtilt än T-racks och har fler inställningsmöjligheter.

Personligen föredrar jag en digital EQ och en rörkompressor/limiter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Benny Bong (oregistrerad)

🙂 Benny say´s

T-RACKS.,,.,.,.,.,

men se till att mixen du gjort e jämn nivå.,.,alltså inga tillfälliga extra volym höjningar,,, typ percussion slag.

Då är programet det mest lätt jobbade jag kommit över. I och för sig gör jag mycke i soundforge innan jag mixar ned låten till en kanal i sonar.

Den kanalen skickar jag oxå till soundforge för EQ, de essing, dock ej någon Maximaizer eller normalisering, så länge ljudnivån inte är alldeles för låg.

Det finns säkert bättre men för nybörjare inom mastering är det en given 1:a plats

Tycker ja då 😎

Later Benny

Link to comment
Dela på andra sajter

Benny Bong (oregistrerad)
Vill du ha ett program som gör allt i ett så använd Isotope Ozone, det är mer subtilt än T-racks och har fler inställningsmöjligheter.

Personligen föredrar jag en digital EQ och en rörkompressor/limiter.

Vilka gör det programet, har T-racks och uppfattar det som bäst men måste ju checka efter utveckling 🙂

Va kör du för rör komp??? ja EQ me för den delen.

😎 Benny

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa masteringsprogrammet är egentligen i stort sett vilket som helst i kombination med bra lyssning och två väldigt noggranna mätinstrument...

Själv använder jag mest T-Racks och PSP:s pluginpaket, mina ADAM-monitorer och så självklart mätinstrumenten.

Vilka mätinstrumenten är?

Jo - gå in på toaletten, ställ dig och titta rakt in i spegeln. Du ser två saker som sticker ut lite på varsin sida av huvudet... Du förstår säkert... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör WaveLab med ett gäng fina pluggar när jag mastrar. Vet inte alltid om det blir kanonresultat. Men det har funkat hittills i all fall.

Waves MaxBASS är rätt kul att leka med innan en hårdare kompressor. Kan göra underverk på danslåtar som låter tama 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka gör det programet, har T-racks och uppfattar det som bäst men måste ju checka efter utveckling 😳

Va kör du för rör komp??? ja EQ me för den delen.

😆 Benny

Izotope heter de som gjort det, det är en massa inställningar i den pluginen som inte finns i T-racks. Skillnaden är ju dock att T-racks ger trycket 😛 Ozone är lite snällare mot orginal-ljudbilden.

Jag kör en Digitech VCS-1 stereorörkompressor med limiter, gate och de-esser. Låter fint som snus, fast det är snart dags för rörbyte 🙂 EQn brukar jag köra i datorn, Waves-pluggar framför allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skicka Mastern till Cuting room.. (masteringsföretag i Sthlm) så får du leva på vatten och nudlar ett tag fram över!!

men du får ett j@vlgt bra resultat 🙂

he he.. 😛🙂😆😳😆

Måste säga att även proffsen misslyckas ibland. Har varit med om några mastringar från bl a Cutting Room som åkte i papperskorgen direkt. 🙁

Man kan inte begära att de ska kunna all sorts musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
vicks (oregistrerad)

Izotopes Ozone är ganska okej för att lyfta fram ljudbilden i sina inspelningar, men ingen, eller väldigt få männsikor kan mastra i sovrums- eller hemstudios, så folk borde ta det här med en nypa salt. Det handlar ju om en sorts fattigmans-mastring som iofs kan funka för att skina till sin demo, men lägg inte ner all energi på detta utan gör musik istället. Blir musiken tillräckligt bra idémässigt får ni kanske mastra den i en studio där eq:n kostar 300.000 och sitter i ett rack. Bättre va?

Baserat på att man kör 24 bitar är ändå detta intressant när det gäller "jag har en plugg som alla säger är skitbra och nu är det dags för mastering":

1. Spara alltid din helt orörda slutmix. D.v.s. den mix du gjort mellan alla spår. Denna kan bli aktuell för proffsmastring. Se till att topparna ligger mellan -2 till -6 dB från noll.

2. Exportera den alltid utan s.k. dithering. Alltså cleana 24 bitar.

3. Vänta med att lyssna på låten till nästa dag.

4. Låter låten bra nästa dag kan du känna dig nöjd. Låter den dåligt så tänk på VAD det är som får den att låta krumt. Kanske måste du plocka bort något? Gråt då en stund och plocka sedan bort det. Torka sedan bort mascararänderna utmed kindbenen och tänk på något fint - exempelvis en sommar-äng. Sommar-ängar är fina. Du blir glad igen.

5. Tänk efter om du planerar att samla fler av dina låtar på en och samma CD. Om svaret är ja - se till att inte ens tänka ordet "Mastring" innan alla är färdigmixade och ligger som glada 24-bitarsfiler i en skön mapp som du exempelvis kallar "future moneygenerating stuff". Ska du bara göra den här enda låten för en enda CD, så gå till punkt 15, och det pronto as hell!

6. Med alla låtar klara kan du börja hemma-bonn-mastra. In med en go snus under din fladdrande överläpp och kör igång.

7. Klipp ut partier (5-10 sekunder av varje) ur dina alla dina låtar. Om det finns mycket dynamik i dem - klipp ur fler partier ur samma låt. Samma sak om det händer mycket olika saker i topp och bottenfrekvenserna under låtarnas gång.

8. Lägg in klippen på var sitt spår och titta på ditt fina mosaikmönster av vågformer. Beundra det en stund och tänk: "my god! jag är bäst! Kolla vad mycket musik, och ändå är det bara en bråkdel av allt jag lyckats göra helt själv!"

9. Utgå ifrån det klipp som låter svagast/lugnast och placera nivåregeln på noll.

10. Notera alla andra volyminställningar då musiken låter lika starkt som på det svaga partiet. Om du har sång på låtarna - utgå ifrån att hålla nivån där jämn och se hur mycket av musiken som försvinner.

11. Lyssna på alla klipp och bestäm dig för vilket som låter bäst.

12. Notera vad som behöver göras med de andra för att de ska låta lika bra (ljud- och inte nivåmässigt, mer än möjligtvis sången).

14. Mixa om de låtar som låter dåligt (om detta inte funkar - sälj studion och köp golfklubbor) eller gå till punkt 15.

15. Nu kan du börja experimentera med kompressor, multibandskompressor och eq (men det går jag inte in på här). Efter du har experimenterat så fråga dig om saker låter lika jämna överlag. Finns sången kvar överallt? Låter något konstigt? Hur mycket av grundmixarna fick ändras för att allt skulle låta enhetligt? Notera allt det här för dina framtida mixnings-sessioner. Du upptäcker massa otäcka sidor du inte viste om, men som är lika nyttiga som rågbröd.

16. Försök aldrig att få din musik att låta lika starkt som på utgivna, vanliga CD-skivor. Du kommer bara ta död på all dynamik, få trummorna att låta som papper och fullkomligt förgöra dina låtar.

17. När du är nöjd med alla låtar, att de låter bra tillsammans så stäng dörren till din studio, tryck på play och spela igenom alla låtarna med en kopp gott grönt té i handen. Du ska befinna dig utanför det stängda rummet hela jävla tiden. Lyssna till nivåerna, den eventuella sången och basen. Finns allt där? Mullrade inget till? Sitter dörren kvar?

18. Gå in i rummet när allt blivit tyst. Lyssna igenom allt och ställ dig frågan om det låter vettigt.

19. Säg såhär: "Grattis till mig själv! Jag har fått massa låtar inspelade och skapade vid massa olika tillfällen att sitta bra ihop. Nu slipper dom som ska lyssna på den här framtida storsäljaren att lyfta ett endaste krokigt volymfinger då de tar sig igenom mina eminenta låtar. Och tänk vad svagt det låter i jämförelse med vanliga CD-skivor, men va fan, det låter inte ansträngt och alla mina grundmixar som jag var så nöjd med ifrån början finns ju faktiskt kvar! Och skit samma för det här är ändå så bra att något skivbolag kommer punga ut med massa pengar på att mastra mina GRUNDMIXAR i en superhydda!"

20. Gör nu om alla 24-bitarsfiler till CD-vänliga 16-bitars genom att addera en god dither.

21. Skicka iväg din skiva till ett skivbolag. Det är bättre att de tar hand om allt ifrån mastring till revision och pengar. Du gör musiken juh! Don't forget that! Boka in några ölpaket med polarna till helgen och påminn dig om att göra ny musik istället för att ägna hela ditt liv åt att försöka mastra. Bestäm dig också för att du är den som sätter en ny standard vad gäller att behålla dynamik i musiken och inte vara ännu en galning som förstör allt med en idiotisk maximizer.

22. Jag som skriver detta måste sova nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ok.. i fler trådar ser jag "rörkompressor" återkomma.

Rörkompressor klingar för mig analogt. Amatör som jag är undrar jag nu om det finns digitala rörkompressorer i form av ett plugin/program (pc) ?

Skulle vara kul att prova på.

I såfall ge gärna ett par exempel på sådana.

tack :rolleyes:

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

16. Försök aldrig att få din musik att låta lika starkt som på utgivna, vanliga CD-skivor. Du kommer bara ta död på all dynamik, få trummorna att låta som papper och fullkomligt förgöra dina låtar.

Bestäm dig också för att du är den som sätter en ny standard vad gäller att behålla dynamik i musiken och inte vara ännu en galning som förstör allt med en idiotisk maximizer.

Word på det! Bra att det kommer ut på forumet också :rolleyes: Är lika trött på amatör-sönderlimitering som du.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
20. Gör nu om alla 24-bitarsfiler till CD-vänliga 16-bitars genom att addera en god dither.

...Men spara i nytt namn så inte original-24-bitarsfilerna blir destruktivt renderade ner till 16-bitar...om man nu lyckas få upp korpgluggarna på någon skivbolagsdirektör som sedan vill mastra alla låtarna till nästa Absolut Starkast 12...

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Skicka Mastern till Cuting room.. (masteringsföretag i Sthlm) så får du leva på vatten och nudlar ett tag fram över!!

men du får ett j@vlgt bra resultat 🙂

he he.. 😄😆😆😏🙂

Ta inte det för givet. Har hört material som låtit mindre bra från olika masteringsstudios i landet, där stor del av felandet kommit från masteringsstudion.

Men för det mesta är det värt det, och man bör själv bara med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en rätt intressant artikel. Mot slutet finns det tre olika versioner av låten att lyssna till. Den sista kanske kan bli lite bättre ändå av mastering. Då finns det andra artiklar (följ länken till arkivet) som tar upp sånt.

http://www.digidesign.com/digizine/archive...march03/mixing/

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...