Jump to content
Annons

Kemper Profiling Amp


NutCase

Recommended Posts

Japp, jag är en dålig människa, ond rent av.

Kanske inte illa, men ett snäpp sämre :-)

Jag menar, det finns ju faktiskt Korg Ampworks där ute.

Vad är blott en Kemper när det finns Ampworks att tillgå?

Nu får ni sluta svara på min smörja så att jag kan dra mig tillbaka och njuta av mina Behringer prylar, min älskade V-amp :-)

/Magnus

Nu ska man å andra sidan inte ironisera över prylar i den billiga änden av skalan heller.

Nu ska jag sluta svara på din smörja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja det kan du. Iom den senaste uppdateringen så kan du använda vilken cab från en annan profil som du vill. Man trycker bara på cabsknappen och skrolla fram till en man vill ha. 🙂

Tack för svar. Vet du om kombinationerna blir realistiska de med? Jag tänker att även om en topp och låda låter realistiska var för sig så kanske "datorn" inte fattar hur de ska låta tillsammans 🙂

Det här är ju så sjukt bra. Funderar på att beställa en i smyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, varför ska man inte se Kempern som en dator? Borde inte det Kempern gör kunna göras med en VST? Det är ju inte så att det är hårdvaran som "låter"/emulerar utan det är ju mjukvara.... Borde inte "tekniskt" spela roll om mjukvaran körs inne i en burk med Kemperlogga kontra en sketen PC...?

Fast pluggar tjänar man inte pengar på antagligen för hade Kemper kommit ut i pluggform så hade sådana som jag, som inte har råd egentligen att ladda ner pluggen gratis om jag ska vara riktigt rak och ärlig. Självklart går det att göra med en dator. Det är kanske dessutom ett marketingknep också. Hade det kommit i pluggform hade kanske folk jämfört mer med Guitar Rig och dylikt och automatiskt antagit att det låter lika skit som vilken plugg som helst. Bara teorier. Men det handlar nog mest om pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läser följande på eMusic

OBS: Kemper Profiling Amplifier har ej slutsteg och kan inte driva en högtalarlåda. Slutstegsmoduler lanseras senare under 2013.

Vad menas med detta? Modul...är det något man kommer kunna köpa till Kempern eller är det en funktion som enbart kommer vara integrerad i nya Kempern i rackformat? I sådana fall är det ju värt att vända för jag antar att detta innebär att man kan använda Kempern som topp till en riktig låda för det kan man inte nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tack för svar. Vet du om kombinationerna blir realistiska de med? Jag tänker att även om en topp och låda låter realistiska var för sig så kanske "datorn" inte fattar hur de ska låta tillsammans 🙂

Det här är ju så sjukt bra. Funderar på att beställa en i smyg.

De blir lika realistiska. Det är precis som att använda en riktig topp och låda och byta låda för att få ett annat ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag läser följande på eMusic

Vad menas med detta? Modul...är det något man kommer kunna köpa till Kempern eller är det en funktion som enbart kommer vara integrerad i nya Kempern i rackformat? I sådana fall är det ju värt att vända för jag antar att detta innebär att man kan använda Kempern som topp till en riktig låda för det kan man inte nu?

Jodå du kan använda den till en riktig låda nu med men då krävs det ett slutsteg också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Die Hard! Du är nöjd med din Kemper antar jag? Tycker du att skillnaden på profilen och den äkta varan är märkbar men godkänd, i princip identisk eller inte så likt alls? 🙂

På tal om piratkopiering, undrar när Marshall börjar klaga på "stöld" av deras sound 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja du jag har t ex aldrig haft någon Diezel eller rectifier och det var flera år sen jag hade någon Marshall. Hade en Engl combo som jag sålde för nåt år sen och har inte sett någon profil från den. Men de som är positiva till kempern och har en brukar i genomsnitt säga att den ligger mellan 90-95%. Två topproducenter, Andy Sneap och Michael Wagener, har hyllat kempern och använt den i låtar.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Die Hard! Du är nöjd med din Kemper antar jag? Tycker du att skillnaden på profilen och den äkta varan är märkbar men godkänd, i princip identisk eller inte så likt alls? 🙂

På tal om piratkopiering, undrar när Marshall börjar klaga på "stöld" av deras sound 🙂

Det är i grund å botten ganska ointressant om den är 100% autentisk,

för det blir inte heller 2 stackar ur samma fabrikat och serie heller pga div variationer vid direkt jämförselse.

Vad som är en kärnfråga i mitt tycke är, hur väl Kempern lyckas fånga själen i ljud och spelbarhet.

Och enligt de som äger både Axe FX och Kemper, så vinner Kempern, just av de nämnda skäl,

vilket har fått iaf mej till att beställa den nya rackkempern med inbyggt slutsteg 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för klippet! Jag förstod inte om det var något nytt med den "vanliga" Kempern? Var det uppdaterad?

Finns en till video på youtube...och vad han nämer så verkar det inte vara någonting nytt..vilket iofs lite av en besvikelse..

Dom nämde inget om någon mjukvara eller editor...vilket jag tror väldigt många eftersöker..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ekstasis, Kemper rack är identisk med den vanliga, förutom formen. Ingen ändring i hårdvaran enligt deras specs och hemsidan.

Nytt är även att de har egna förstärkare som passar i båda formaten. Ett annat företag som gör inbyggda poweramps och cabs till kemper är kpa-solutions:

http://www.kpa-solutions.com/ Jag tror även att Matrix amps kommer med en power amp som passar snart. Om man inte behöver en inbyggd power amp så duger ju vilken som helst annars.

Varje ny firmware update innehåller ju fler nya funktioner, effekter mm och en bibliotek/editor mm är på gång om du läser på kemperforumet.

Jag tycker det var många bra nyheter i senaste 1.6. Dessutom riktigt bra att alla profiler är bakåtkompatibla och ej förändras ljudmässigt vid uppdateringar.

Jag avskyr att behöva ratta om ljud och deras koncept skulle falla om ljudet ändrades från det som man har profilat från förstärkaren. Om man vill ha en smidig hantering av profilerna i väntan på editor så är ett tips att bara ladda den med de profiler man använder eller ha de på favoritmenyn. Laddar man hem nya så går det rätt snabbt att gå igenom och sen batchdeleta de som ska bort. Om man bestämt måste prova alla nya profiler som laddas upp varje dag så får man det nog lite stressigt. 🙂

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

@NutCase: nu ligger det KPA ute igen -> http://vend.se/ad.php?149917 Ser dock ut som om att det är samme tjomme från Norpan/Vikbolandet som provar att lägga ut igen (?) Nåja... Ånyo: fråga kostar ju inget 🙂

Vänligen,

CHAE

Jag har mailat, inget svar. Så var det förra gången också. Mailade och fick svar efter 1 vecka typ. Känns inte seriöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen idé slösa tid på idioter. Det finns en del på andrahandsmarknaden, både säljare och köpare.

Ja, jag känner lite så faktiskt. Har svårt att lita på folk också. Köper man nytt vet man vad man får och garanti och allt det där. Kanske är värt några extra tusenlappar trots allt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har mailat, inget svar. Så var det förra gången också. Mailade och fick svar efter 1 vecka typ. Känns inte seriöst.

Ah. Bummer 🙁 Man ska gå på magkänsla tho så jag tror att du gjorde rätt i som struntade i det 🙂

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Kul att folk verkar nöjda med sina Kempers. En vacker dag ska jag sitta i timmar med en och prova riktigt, riktigt ordentligt.

Det här är sannerligen en härlig tid att vara gitarrist...

EDIT: Skrev fel.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det här är sannerligen en härlig tid att vara gitarrist...

Det är det sannerligen. 🙂 Det har aldrig varit bättre tider för det.

En sak som jag däremot retar mig på när det gäller kempern och det är att man inte kan ha olika mappar för olika stärkare vilket skulle underlätta rejält. Sen också när man uppdaterar eller importerar nya profiler så hamnar allt huller om buller. 😏 Det måste de rätta till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha då har jag provat kempern i ca 30 minuter. Vad jag kan säga hittils ? är att jag förväntade mig mycket mer...jag blev inte överväldigad på någotvis iallafall,,, Men producerade bra "råljud" antar som kan låta bra i en full mix. Som sagt jag förvänta mig typ 10 gånger mer 🙂

Effekterna är ej av toppklass dessvärre. Så vill ma producera helt färdiga patchar så är förmodligen Axe FX en bättre maskin.

Jag själv har ju tänkt att använda en extern effekt processor. Så är igentligen bara det "råa" ljudet" jag är ute efter. Men som sagt förvänta mig mer och bättre sound faktiskt..hade förväntat mig att bli totalt överväldigad Det blev jag inte på den korta tiden jag prova iallafall..antar att man får dyka djupare...och se vad maskinen har att erbjuda. Jag lyckas få många bra crunch ljud men inte direkt några bra distljud, Tycker det var framför allt bareé ackord som lät illa, bara allmänt skriktigt... som sagt detta var första intrycket av de olika presets som fanns... Säger inte att kempern är dålig men krävs uppenbarligen endel jobb för att få till det perfekta ljudet man vill, iallafall i mitt fall.

En stor skillnad mellan t.e.x Pod och likande produkter är att allt låter så extremt mycket skitigare, jag är ju van att alla låter bra mycket cleanare.... Men pga av allt är mickat så låter allt jävligt skitigt... både på gott och ont. Som sagt det är ej min slutgiltiga bedömning bara mitt första intryck efter 30 minuter!

Något jag gillar dock är att den ser jävligt bra ut i verkligheten, den ser betydligt mindre plastig ut i verkligheten än på bild (rack versionen)

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha då har jag provat kempern i ca 30 minuter. Vad jag kan säga hittils ? är att jag förväntade mig mycket mer...jag blev inte överväldigad på någotvis iallafall,,, Men producerade bra "råljud" antar som kan låta bra i en full mix. Som sagt jag förvänta mig typ 10 gånger mer 🙂

Effekterna är ej av toppklass dessvärre. Så vill ma producera helt färdiga patchar så är förmodligen Axe FX en bättre maskin.

Jag själv har ju tänkt att använda en extern effekt processor. Så är igentligen bara det "råa" ljudet" jag är ute efter. Men som sagt förvänta mig mer och bättre sound faktiskt..hade förväntat mig att bli totalt överväldigad Det blev jag inte på den korta tiden jag prova iallafall..antar att man får dyka djupare...och se vad maskinen har att erbjuda. Jag lyckas få många bra crunch ljud men inte direkt några bra distljud, Tycker det var framför allt bareé ackord som lät illa, bara allmänt skriktigt... som sagt detta var första intrycket av de olika presets som fanns... Säger inte att kempern är dålig men krävs uppenbarligen endel jobb för att få till det perfekta ljudet man vill, iallafall i mitt fall.

En stor skillnad mellan t.e.x Pod och likande produkter är att allt låter så extremt mycket skitigare, jag är ju van att alla låter bra mycket cleanare.... Men pga av allt är mickat så låter allt jävligt skitigt... både på gott och ont. Som sagt det är ej min slutgiltiga bedömning bara mitt första intryck efter 30 minuter!

Något jag gillar dock är att den ser jävligt bra ut i verkligheten, den ser betydligt mindre plastig ut i verkligheten än på bild (rack versionen)

Du kanske ska ge den en chans med några nya gittarer, en full mix och några utavdem (över) 2000 profiler som finns på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Du har skaffat dig för stora förväntningar och då finns det inget som leva upp till det. Man får skruva till själv för att få till bra distade ljud. Tog ett tag innan jag också blev nöjd. Att effekterna inte är någon höjdare det håller jag med om. De kan man vara utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...