Jump to content
Annons

Problem vid inspelning


real_matteus

Recommended Posts

Hej på er!

Har dykt på ett problem.... Får små klickande ljud i mina ljudspår. Eller man kanske snarare kan beskriva ljudet som små skrap som uppkommer i tid och otid.

Lite om min prestanda då...

Dator: AMD Athlon Barton 2800+, ASUS Moderkort med Nivida NForce chipset

Minne: 1Gb

Ljudkort: Audiophile 24/96 inköpt för drygt 1 år sedan

Hårddisk: SATA Hitachi 160 Gb

Vad kan dessa "skrap" bero på? Då jag spelar in är datorn inte ansluten till internet, brandvägg och virusprogram slår jag också av. Har dock märkt att kortare filer, någonstans under 1 minut inte får dessa skrapljud. Men så fort dom blir längrekan dom uppkomma var som helst i filen. Helt mystiskt. Har ändrat ljudkortets latency både uppåt och neråt samt försökt hittat någon inställning i Cubase (SL) som kan ändra på detta. Men icket. Därför vänder jag mig till Er. HJÄLP!!!

Ett fel jag misstänker själv är att moderkortets egen SATA-prestanda mot hårddisken inte är den bästa.... Har ni någon annan idé?

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ljudkort: Audiophile 24/96 inköpt för drygt 1 år sedan

Då jag spelar in är datorn inte ansluten till internet, brandvägg och virusprogram slår jag också av. 

har själv audiophile 24/96..å det var ett jäv-a hel-e till en början med det. uppstod knaster mest hela tiden..gjorde oxo som dig stängde av antivirus å brandväggar, men inget hjälpte. slutligen fick jag ordning på det genom att byta antivirusprogram.

Norton, amd- pros och audiophile ljudkortet är en helvetisk kombination, så ifall du använder norton..byt till nåt annat!

- Jussi -

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder ju MacAfee som antivirusprogram då...

hmm..vet inte hur mcafee funkar riktigt.. men kan vara samma problem som med norton. anledningen till att norton strular är att den drar mkt resurser (även om de inte alltid syns i aktivitetshanteraren).

jag antar att du har ditt ljudkort installerat på en ganska hög IRC - port..t.ex 17, vilket betyder att den delar med grafikkortet eller dylikt..det här betyder då att att ljudkortet inte har en egen "linje" till prosessorn, något som i slutändan gör att kommunikationen med prosessorn blir sämre..fan..vet inte om du förstår vad jag menar..lite sopig förklaring.

men ifall du kan så, försök ändra IRC port för ljudkortet till så låg som möjligt. kan göras i en del bios. om du kan göra detta e du lyckligt lottad, dessvärre funkade de inte för mej. tyvärr så tillåter inte de flesta bios detta, å i XP är det helt omöjligt.. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag tittat igenom vartenda IRQ. Mitt ljudkort använder IRQ 16 som den inte delar med något annat. Även SATA-enheten verkar ha en egen IRQ (18). Om så inte vore fallet skulle det förklara en långsam åtkomst till hårddisken.

Använder Windows 2000, fanns det inte i tidigare versioner av Windows ett enkelt sätt att få en lista över vilka IRQ som var lediga och vilka som användes vart.

I 2000 hittar jag inte denna förträffliga funktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

tjo,

om det nu inte är latency, eller ljudkortet alls som felet ligger:

kan bara tillägga att jag har hört flera som har haft problem med SATA diskar å audiophile kortet, å andra ljudkort åxå för den delen...

det verkar oxå som att nyare moderkort med SATA funkar bättre än dom tidigare moderkorten.

att uppgradera moderkortets firmware å bios å alla drivisar å sånt kan ju alltid vara bra...

en polare fick det inte att funka alls med sin SATA-disk å audiophile så han bytte ljudkort... men det är ju bara extremfall... i think.... 😕

sen tycker ja ju windows XP funkar bättre än 2000...

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ett 3com nätverkskort, så släng iväg det så långt du kan och skaffa ett annat fabrikat...

Har du kollat efter Spyware? Det ligger kanske något sådant och skräpar i bakgrunden...

Stäng också av alla automatiska uppdateringar av både Windows och virusprogram (och annat...) - annars förekommer det ibland att de kan bråka när de går ut och kollar efter nya versioner...

Du skulle kanske kunna prova att byta kortplats för ljudkortet, även om du inte har någon IRQ-konflikt nu. Det kan eventuellt ha betydelse ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

prova att stänga av allt du inte använder i windows volymkontroll, särskillt cd-rom ljudet, hade ett liknande problem fast d va visserligen i själva windows överallt... när ja drog musen... öppnade filer så hördes ett litet digitalt diskret skrapande irriterande ljud, som försvann när ja kryssade av allt jag inte använde i volymkontrollen. värt att prova iaf... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt att itt problem har något att göra med min SATA-disk.... Funderar starkt på SCSI just nu. Några nya drivrutiner till min SATA (inbyggt på ASUS Deluxe moderkort) har jag inte hittat. Ej heller till minneshanteringen för moderkortet om det skulle vara det som spökar. Men... det är nog SATA som är problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag har lösningen på ditt problem!

Kan du vara att du har ett asus a7n8x-x eller -delux med nforce 2 chip eller liknande moderkort?

Jag har ett asus a7n8x-x (nforce2) moderkort med en barton xp 3200+ processor 1 gig minne

När jag bygde den här dator så fick jag otroligt mycket klick ljud (pops and clicks)

Så jag började förstås forska i IRQ platserna. stängde av en paralellport i bios och mixtrade och fixade tills jag fått allt på en varsin IRQ plats.. alltså ingen IRQ konflikt.. kan ju även säga att jag hade har ett dualbot system där endast cubase sx 2 och lite pluggar ligger på, alltså inget virusskydd eller internet uppkopling..

Efter att jag fixat allt detta så hade jag fortfarande brutalt mycke klick ljud...

Så jag började forska lite på mitt moderkort. och hittade till sist rätt..

Finns en inställning i BIOS som heter APIC (blanda ej ihop med ACPI) och den skall inte vara aktiverad. för den stälde tydligen till med en hel del skumma saker.. fråga mig inte hur och varför.. Dock är man tvungen att installera om operativsystemet om man skall ändra detta. men det löste mitt problem och min burk har fungerat helt felfritt sedan dess.. så om du har ett asus kort med nforce 2 chip så tycker jag du ska kika in i ditt bios och kolla om du har APIC aktiverat! om du har det så gör en backup på din filer. avaktivera APIC och formatera sedan och installera om ditt operativ system..

sedan när det gäller IRQ platser så ta en titt på pci-device list table (tror det heter så ) det gör du igenom att trycka "pause break" knappen under uppstart tills du lyckas fånga bildsekvensen när den svishar förbi.. gå efter den och inte efter det som windows visar.. har för mig att en dator bara kan ge ett få tal IRQ platser och windows sedan lägger till sina egna IRQ platser.. så även om windows visar att du inte har en IRQ konflikt så kan du ha de endå.. ditt ljudkort måste ha en hög IRQ prioritering .. ett högt tal på ditt ljudkorts IRQ betyder att alla platser före har högre prioritet. är nästan helt säker på att du ska försöka få ditt ljudkort att ha en egen IRQ på IRQ 9-12.. så lågt som möjligt..

Om du har har ett asus A7n8x-x moderkort eller -delux så hör av dig till mig så kan jag hjälpa dig om du får problem..

Hoppas att jag kunde hjälpa med något...

reserverar mig för eventuella felaktigheter och stavfel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...