Jump to content
Annons

Vocaloid

Mr Keys

Recommended Posts

Någon som använder/använt dessa?

Jag var inne och lyssnade på demos där dessa används, och tycker de låter för bedrövligt!

Första demon är en låt där det bara är "vocaloid" som sjunger....och det låter bara dåligt, inte bra någonstans......nu förstår jag i och för sig att de kanske inte är gjorda för att sjunga solo direkt.....

På resterande demos kör vocaloid körerna......och där trodde jag man skulle känna, "aaah, det är så här de har tänkt att man ska använda det", men jag kände mest "hmmm......det här suger......måste vara bättre att lägga körerna själv"......

Det enda tillfälle jag kan tänka mig att det faktiskt kan låta bra, är i någon form av techno-låt, alt. nån form av electro-pop, där sången ska låta "oäkta", på ett kreativt sätt liksom......

Nu kanske man kan använda det i låtskrivasyfte, men jag kände spontant att jag tyckte det lät så illa att jag knappt skulle kunna använda det så temporärt heller......hmm....

nu blev det här en jättesågning, vilket inte riktigt var meningen.....men, har jag missat nått med dessa pluggar....!?? Någon som kan få mig att förstå deras existensberättigande?

Annons

jag kan hålla med om att Vocaloid låter bedrövligt och tyvärr inte på ett speciellt charmigt sätt. VirSyn Cantor imponerar heller inte. Dessutom tycks de vara svårredigerade och omständiga att använda. Ofta kan du troligtvis få bättre resultat med egen insjungen sång, en format skiftare och en vocoder. Det bästa jag hittat hittills är nog Farbrausch's V2 synt som klarar enkel vocal syntes. Den låter inte som en sjungande människa men däremot som en sjungande synt vilket kan vara rätt så användbart.

/Majken

• 2 weeks later...

Jag håller med Majken, det är bättre att sjunga eller prata själv och sen fixa till det med tex. melodyne om det är naturlig sång man eftersträvar, alternativt köra med vocoder. Jag äger både autotune, melodyne och vocaloiden och de båda förstnämnda är utomordentliga hjälpmedel medans vocaloiden är så hopplöst tidsödande och krävande att överhuvudtaget få att låta något så när som man tänkt sej, att man inte orkar lära sej det till fullo. Jag har gjort många försök men har till slut fått ge upp.