Jump to content
Annons

asio


koala

Recommended Posts

ok. detta kanske är en skev fråga,, 😮 men asio hur funkar dessa drivrutiner

jag vet ju inte ens om jag har dessa instalerade

(kommer dom automatiskt med tex cubase),

jag har ett externt ljudkort från emagic som inte alls vill funka med cubase kan detta bero på asio? ,,

emagic kortet funkar till reason 2.5 och peak,, jag mar en powerbook g4 och får använda det interna ljudkortet till cubase 🙂 nåväl om någon skulle kunna förklara det här med asio skulle jag bli glad

tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Uthöftad förklaring från whatistech.com:

"ASIO (Audio Stream Input/Output), developed by Steinberg, is a cross-platform, multi-channel audio transfer protocol that is being adopted by many of the manufacturers of audio/MIDI sequencing applications. It allows software to have access to the multi-channel capabilities of a wide range of powerful sound cards.

ASIO expands on the basic capabilities of a standard computer sound card, most of which can only provide stereo (two-channel) audio input and output. The ASIO specification defines the interface that manufacturers of professional audio sound cards must use to create an ASIO driver for their hardware. This driver allows the host audio/MIDI application to "see" all of the inputs and outputs available on the sound card. The user can then assign these I/O ports as needed for recording or playback when using an ASIO-compatible software program. This allows the users to record more tracks simultaneously than the previous limitation of two channels imposed by a standard sound card."

Det finns ju andra komminukationsprotokoll men ASIO ger väldigt låg latency och lite annat godis.

Det hela kan jämföras med protokoll för nätverksöverföring t ex TCP/IP och IPX. De får båda jobbet gjort men dem arbetar på lite olika sätt och fungerar olika bra.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

ok. ja börjar förstå, mitt ljudkort stödjer asio , men hur går man tillväga,,, kostar dessa drivrutinet en massa stålar,

måste man hitta rätt drivrutiner till rätt kort ,eller finns det bara en att välja på?

vart kan man hämta dom?

tack på förhand för svar och tips! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ASIO-protokollet är ingenting som du laddar hem eller installerar utan det finns redan ett inbyggt stöd för det i ditt musikprogram ( om nu tillverkaren har vallt att lägga med det ). Gå in i inställningar och välj ASIO-alternativet ( brukar finnas under audio output eller något liknande ). Klart!

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

torte (oregistrerad)

Pluffo.

att ett program stödjer ASIO betyder inte att du inte behöver installera det . Ljudkorttillvärkarna skickar med ASIO protokollet med ljudkortet så att du kopierar den till asio mappen på ditt program som förhopningsviss stödjer ASIO.

Dessutom uppdateras dessa ASIO drivisar av tillvärkarna, så att visst kan du ladda hem uppdaterade versioner av ASIO protokollet och visst måste du installera det i så fall.

Detta står t.o.m på artikeln på engelska du själv postade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluffo.

att ett program stödjer ASIO betyder inte att du inte behöver installera det . Ljudkorttillvärkarna skickar med ASIO protokollet med ljudkortet så att du kopierar den till asio mappen på ditt program som förhopningsviss stödjer ASIO.

Dessutom uppdateras dessa ASIO drivisar av tillvärkarna, så att visst kan du ladda hem uppdaterade versioner av ASIO protokollet och visst måste du installera det i så fall.

Detta står t.o.m på artikeln på engelska du själv postade.

Ok, jag ger mig 😄

Men vad jag försökte antyda var att för att komma igång med ASIO behöver man inte installera någonting extra eller så ( det behöver iaf inte jag göra ). Sedan kan man ju förstås alltid tweaka och ha sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...