Jump to content
Annons

FL Studio Nexus 2 hjälp


Persson3

Recommended Posts

Tjena, är ny här! Jag är lite intresserad av FL Studio och har väl börjat lekt lite där!

Nu har jag kommit till att jag vill "Slide-a" i Nexus 2. Alltså, jag vill bara göra det med 1 not. Hur gör jag?

Jag vet att man kan göra såhär också: Nexus -> MOD -> Portamento, men då slideas ju allting, varenda not.

Hjälp tack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena, är ny här! Jag är lite intresserad av FL Studio och har väl börjat lekt lite där!

Nu har jag kommit till att jag vill "Slide-a" i Nexus 2. Alltså, jag vill bara göra det med 1 not. Hur gör jag?

Jag vet att man kan göra såhär också: Nexus -> MOD -> Portamento, men då slideas ju allting, varenda not.

Hjälp tack! 🙂

Använder inte Nexus 2 så ofta så jag är inte helt insatt i vilka parametrar man kan leka med men.. jag skulle gissa på att man kan automatisera nån sorts "portamento speed" eller något sånt? Då skulle man alltså kunna ha portamento aktiverat hela tiden men ställt så snabbt så man inte ens hör det, och bara automatisera in det på utvalda ställen i låten. Så skulle jag gå tillväga i typ alla pluggar jag använder själv iallafall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

och varför inte? perfekt för såna saker...

Har aldrig gillat dblue glitch pga att den är så baserat på slumpade effekter. Nu har dom ju mycket bättre alternativ, t.ex. så skulle jag satsa mer på Effectrix eller Turnado.

Edit: om du aldrig sett det förr så är Effectrix i stort sett samma sak som Dblue Glitch fast med mer kontroll 🙂 tror dock att det kostar en liten summa så Dblue är ett bra gratis alternativ ifall man inte har råd.

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig gillat dblue glitch pga att den är så baserat på slumpade effekter. Nu har dom ju mycket bättre alternativ, t.ex. så skulle jag satsa mer på Effectrix eller Turnado.

slumpade effekter? du kan ställa in det precis som du vill ha det...

självklart kan han prova andra saker med som tex dom du nämnde.. men enligt mig är dblue glitch bra iaf.. (dock använder jag det inte alltför ofta då jag inte är ute efter dom effekterna så ofta i mina låtar...) så dom få gångerna jag använder det så räcker glitch gott och väl för mig..

Redigerat av Nickeduvet
Link to comment
Dela på andra sajter

slumpade effekter? du kan ställa in det precis som du vill ha det...

"Precis" är en relativ term 😉 men hursomhelst vi behöver inte diskutera det mer än nödvändigt, jag skulle nog tipsa om att testa alltihop och sen bestämma själv vad man föredrar. Som sagt, jag föredrar Effectrix och Turnado mer än Dblue Glitch själv, men allihop är väldigt lika. Den enda som sticker ut av dom tre är Turnado, som har väldigt lika effekter men med en annorlunda layout.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har läst era inlägg 🙂 Tack för att ni svarar! Men alltså, jag har hittat sköna ljud just i Nexus, så det är därför jag undrar om man kan slide:a som man vill i det. Dblue Glitch har jag, har dock aldrig använt det "på riktigt", utan mest lekt runt där. Antar att ni är så pass skillade så att ni hittar på en massa ljud själva och sånt, men en amatör som jag, kör med färdiga ljud. Någon som har tips om hur man lär sig att göra sköna "egna ljud", för är ju helt kass i FL för tillfället 🙂 Eller så kan ni tipsa om bra plugins och sånt som ni använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

börja med att prova Sylenth1 eller nåt och prova dig fram där genom att skruva lite osv 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bergstrom93 (oregistrerad)

själv hade jag skippat nexus 2 till att börja med 😉

Sure thing att det är både bra och kul att lära sig skruva fram egna ljud, men hittar man något ljud i nexus som passar perfa i en låt så finns det ingen anledning att inte använda det bara för att man "måste" skruva fram egna ljud (gäller inte heller bara nexus). Även fast presets är opersonligt, så kan en låt med någon/några enstaka presets bli personlig endå 🙂 Sen att man kan ändra ljuden lite i nexus någorlunda i alla fall skadar inte heller

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det ett tag sedan jag använde Nexus i FL, men det borde väl gå att göra?

Jag tänkte exakt likadant. Sen så testade jag, går verkligen inte :S

Någon som har tips om hur man lär sig att göra sköna "egna ljud", för är ju helt kass i FL för tillfället 🙂 Eller så kan ni tipsa om bra plugins och sånt som ni använder.

Självklart så är det bra att börja med presets, men presets finns i typ alla andra plugins också 😛 Sylenth1 är en bra en, som nån sa tidigare också. Mina favoritpluggar är nog Kontakt 5, Reaktor, Sylenth1, Massive, och en hel drös andra... har för många för att komma ihåg alltihop såhär direkt. Men dom fyra är väldigt väldigt användbara, lite dyra kanske men... det går att få tag på via andra alternativ ifall du bara vill testa 😉 Sylenth1 är ett bra alternativ till Nexus då det är gjort för i stort sett samma sounds, bara det att Sylenth1 är bättre för att skruva till ljuden och ändra som man vill själv. Med det blir det snäppet mer avancerat också, men förutsatt att du kan Nexus rätt okej så är det nog helt logiskt i Sylenth1 också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alltså, jag vill ju bara leka runt såhär i början, lära mig göra egna ljud och sådant. Lära mig hur grejerna fungerar. Sen efter ett tag, när man har lärt sig, det är ju då man liksom kan börja producera eget.

Förresten så undrar jag hur länge ni har hållit på med FL Studio, för jag märker att det är jäkligt mycket att hålla reda på, så jag antar att det tog tid för er att lära er också? Hur länge sitter ni, sitter ni varje dag? 🙂 Känns som man aldrig kommer kunna göra något själv ^^

Ska kika lite på Reaktor och Kontakt 5, dom andra har jag redan testat. Men jag kan inte få till något skönt ljud än, så jag håller inte på med dom så mycket 😛 Blir mest trött när jag sitter och lyssnar och ändrar hela tiden och det inte blir bra någon gång. Men jao, får väl bara fortsätta! Tålamod 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten så undrar jag hur länge ni har hållit på med FL Studio, för jag märker att det är jäkligt mycket att hålla reda på, så jag antar att det tog tid för er att lära er också? Hur länge sitter ni, sitter ni varje dag? 🙂 Känns som man aldrig kommer kunna göra något själv ^^

Jag har nog använt FL Studio i typ 7 år nu, till och från. Tar tid att lära sig men när man väl kan är det grymt kul att kunna göra precis vad man har i huvet 😄

Ska kika lite på Reaktor och Kontakt 5, dom andra har jag redan testat. Men jag kan inte få till något skönt ljud än, så jag håller inte på med dom så mycket 😛 Blir mest trött när jag sitter och lyssnar och ändrar hela tiden och det inte blir bra någon gång. Men jao, får väl bara fortsätta! Tålamod 😉

Reaktor och Kontakt 5 är väldigt annorlunda mot dom andra jag har pratat om, Kontakt är en sampler så det finns skitbra bibliotek för mer "akustiska" instrument, typ pianon, trummor osv. Finns även mer experimentella bibliotek som Evolve och Damage. Reaktor är typ synth-motsatsen till Kontakt, gå in på Native Instruments hemsida och kolla/lyssna på demon ifall du är intresserad av dom 🙂 NI gör mycket bra grejer. Jag köpte deras Komplete 8 för inte alltför länge sen, det bästa köpet jag gjort för mitt musikskapande!

Och ja, som du säger, om man vill lära sig är det bara tålamod, tålamod och mer tålamod 😉 för dom flesta iallafall, finns ju dom som lär sig på en vecka också.

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att man kan göra såhär också: Nexus -> MOD -> Portamento, men då slideas ju allting, varenda not.
Gör den enstaka glidningen manuellt med pitchhjulet? Annars, spara ut den enstaka portamento-tonen som audio och lägg på spår intill?
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...